k 9 t \l -lii Bezwaar De gemeente heeft bezwaar aangetekend tegen de Wiw- beschikking en de ID-voorschotbeschikking van het rijk. Momenteel wordt een besluit van het ministerie op deze bezwaarschriften afgewacht. Moties De gemeenteraad heeft in de vergadering van 20 januari 2003 naar aanleiding van de maatregelen van het college een drietal moties aangenomen. Een van deze moties betreft de opdracht aan het college om een voortgangsrapportage op te stellen De tweede motie betreft het regulier maken van ID-banen bij de gemeente en de derde motie gaat over het inzetten van het Prohef-systeem. In het vervolg van deze rapportage wordt ingegaan op de wijze waarop uitvoering is gegeven aan deze moties. Allereerst zal verslag worden gedaan van de resultaten die de maatregelen t.a.v. de ID-banen hebben opgeleverd, aansluitend de resultaten t.a.v. de Wiw-banen. Tot slot zal een korte verkenning van de toekomstige ontwikkelingen worden gepresenteerd. 2. In- en doorstroombanen In onderstaand overzicht wordt een onderverdeling per sector gepresenteerd van het aantal ID-banen zoals die in Leeuwarden met ingang 2003 zijn bezet. Sector Aantal fte Procentueel Zorg 23322 31,55 Onderwij s 107,35 14,53 Kinde ropvang 42 48 5, 75 Welzijn 118,31 16,00 Sport 69,79 9,44 Cultuur 54, 64 7,39% Openbare veiligheid 65, 38 8,84% Overig 48, 07 6, 50% Totaal 739,24 100 Conclusie Uit bovenstaande blijkt dat de sectoren zorg, onderwijs en welzijn meer dan de helft van de ID-banen hebben ingevuld. Teneinde de doelstelling te halen om tot de afgesproken reductie te komen van het aantal ID-banen zijn werkgevers binnen deze sectoren belangrijke gesprekspartners. Tevens laat bovenstaand overzicht zien dat door natuurlijke uitstroom het aantal ID-banen per 1 januari 2003 is teruggebracht met circa 4 van 743 naar 739. 2.1 Procesmanagers Teneinde in gesprek te komen met de werkgevers heeft het college besloten over te gaan tot de aanstelling van twee procesmanagers. Het is hun taak om als intermediair te fungeren en te overleggen met ID-werkgevers over de uitstroommogelijkheden, het bieden van maatwerk en komen tot concrete resultaatafspraken, het inventariseren van knelpunten en het adviseren van de beleidsafdeling. 4 De procesmanagers hebben sinds medio februari ongeveer 4 0 gesprekken gevoerd met ID-werkgevers en over hun bevindingen wekelijks terugkoppeling gepleegd naar de beleidsafdeling van de gemeente. In de periode januari medio februari bedroeg de natuurlijke uitstroom 6. Het totaal aantal ID-banen bedroeg vervolgens circa 733. Nadat de procesmanagers enkele gesprekken hadden gevoerd tekende zich gaandeweg binnen de door de gemeenteraad vastgestelde kaders een beleidslijn af. Een beleidslijn op basis waarvan met werkgevers tot afspraken gekomen kon worden. Na overleg met de betrokken portefeuillehouder en de directeur van de dienst Welzijn is deze beleidslijn als inzet gekozen voor het overleg met de werkgevers De gemeente is steeds doordrongen geweest, tijdens de gesprekken en verkenningen met de werkgeversvan de wederzijdse afhankelijkheid. Het zoeken van oplossingen met werkgevers heeft voortdurend in het teken gestaan van het vinden van een zo evenwichtig mogelijke win-win situatie. Daarbij stond het belang van de ID-werknemer centraal, gevolgd door het belang van de werkgever om met de inzet van gesubsidieerd werk het werk binnen de instelling te ondersteunen en het belang van de gemeente om uit te komen met het beschikbare budget voor gesubsidieerd werk. Daarbij moet gerealiseerd worden dat, ook al wordt er maatwerk geleverd, het de taak van de gemeente is om werkgevers onderling zoveel mogelijk gelijk te behandelen. Dit om willekeur te voorkomen. Vandaar dat het belangrijk was om per werkgever maatwerk te leveren echter binnen de nieuw ontwikkelde beleidslijn. Bij de start van het overleg met de ID-werkgevers zijn de werkgevers grofweg ingedeeld in twee categorieën (zie ook bijlage I)De categorie werkgevers die naast het opvangen van de opgelegde bezuinigingen een inspanningsverplichting heeft om te komen tot een uitstroom van 25 procent en de categorie van werkgevers die enkel de opgelegde bezuinigingen moeten opvangen. De rapportage start met de laatste categorie. 2.2 Categorieën ID-werkgevers en ontwikkelde beleidslijn Categorie 1 De categorie werkgevers die gevergd zijn op het opvangen van de verminderde loonkostensubsidie en het wegvallen van de organisatiekostensubsidie, omvat 31 instellingen. Het zijn instellingen die actief zijn op het terrein van welzijn, natuur, cultuur en belangenbehartiging. In totaal gaat het om 144,25 ID-banen. Het merendeel van deze werkgevers is, weliswaar met moeite, in staat om de opgelegde bezuinigingen op te vangen. Uitzondering hierop vormen: Stichting Wijkwerk Leeuwarden Stichting Hulp en Welzijn Leeuwarden Stichting Sportwurk Fryslan Mercurius Stichting Kleurrijk Beraad Het Rudolf van Laun-instituut Deze laatste werkgevers hebben totaal meer dan 90 ID-banen. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 293