k 9
t \l
-lii
Bezwaar
De gemeente heeft bezwaar aangetekend tegen de Wiw-
beschikking en de ID-voorschotbeschikking van het rijk.
Momenteel wordt een besluit van het ministerie op deze
bezwaarschriften afgewacht.
Moties
De gemeenteraad heeft in de vergadering van 20 januari 2003
naar aanleiding van de maatregelen van het college een
drietal moties aangenomen. Een van deze moties betreft de
opdracht aan het college om een voortgangsrapportage op te
stellen
De tweede motie betreft het regulier maken van ID-banen bij
de gemeente en de derde motie gaat over het inzetten van
het Prohef-systeem.
In het vervolg van deze rapportage wordt ingegaan op de
wijze waarop uitvoering is gegeven aan deze moties.
Allereerst zal verslag worden gedaan van de resultaten die
de maatregelen t.a.v. de ID-banen hebben opgeleverd,
aansluitend de resultaten t.a.v. de Wiw-banen. Tot slot zal
een korte verkenning van de toekomstige ontwikkelingen
worden gepresenteerd.
2. In- en doorstroombanen
In onderstaand overzicht wordt een onderverdeling per
sector gepresenteerd van het aantal ID-banen zoals die in
Leeuwarden met ingang 2003 zijn bezet.
Sector
Aantal fte
Procentueel
Zorg
23322
31,55
Onderwij s
107,35
14,53
Kinde ropvang
42 48
5, 75
Welzijn
118,31
16,00
Sport
69,79
9,44
Cultuur
54, 64
7,39%
Openbare veiligheid
65, 38
8,84%
Overig
48, 07
6, 50%
Totaal
739,24
100
Conclusie
Uit bovenstaande blijkt dat de sectoren zorg, onderwijs en
welzijn meer dan de helft van de ID-banen hebben ingevuld.
Teneinde de doelstelling te halen om tot de afgesproken
reductie te komen van het aantal ID-banen zijn werkgevers
binnen deze sectoren belangrijke gesprekspartners. Tevens
laat bovenstaand overzicht zien dat door natuurlijke
uitstroom het aantal ID-banen per 1 januari 2003 is
teruggebracht met circa 4 van 743 naar 739.
2.1 Procesmanagers
Teneinde in gesprek te komen met de werkgevers heeft het
college besloten over te gaan tot de aanstelling van twee
procesmanagers. Het is hun taak om als intermediair te
fungeren en te overleggen met ID-werkgevers over de
uitstroommogelijkheden, het bieden van maatwerk en komen
tot concrete resultaatafspraken, het inventariseren van
knelpunten en het adviseren van de beleidsafdeling.
4
De procesmanagers hebben sinds medio februari ongeveer 4 0
gesprekken gevoerd met ID-werkgevers en over hun
bevindingen wekelijks terugkoppeling gepleegd naar de
beleidsafdeling van de gemeente. In de periode januari
medio februari bedroeg de natuurlijke uitstroom 6. Het
totaal aantal ID-banen bedroeg vervolgens circa 733.
Nadat de procesmanagers enkele gesprekken hadden gevoerd
tekende zich gaandeweg binnen de door de gemeenteraad
vastgestelde kaders een beleidslijn af. Een beleidslijn op
basis waarvan met werkgevers tot afspraken gekomen kon
worden. Na overleg met de betrokken portefeuillehouder en
de directeur van de dienst Welzijn is deze beleidslijn als
inzet gekozen voor het overleg met de werkgevers
De gemeente is steeds doordrongen geweest, tijdens de
gesprekken en verkenningen met de werkgeversvan de
wederzijdse afhankelijkheid. Het zoeken van oplossingen met
werkgevers heeft voortdurend in het teken gestaan van het
vinden van een zo evenwichtig mogelijke win-win situatie.
Daarbij stond het belang van de ID-werknemer centraal,
gevolgd door het belang van de werkgever om met de inzet
van gesubsidieerd werk het werk binnen de instelling te
ondersteunen en het belang van de gemeente om uit te komen
met het beschikbare budget voor gesubsidieerd werk. Daarbij
moet gerealiseerd worden dat, ook al wordt er maatwerk
geleverd, het de taak van de gemeente is om werkgevers
onderling zoveel mogelijk gelijk te behandelen. Dit om
willekeur te voorkomen. Vandaar dat het belangrijk was om
per werkgever maatwerk te leveren echter binnen de nieuw
ontwikkelde beleidslijn.
Bij de start van het overleg met de ID-werkgevers zijn de
werkgevers grofweg ingedeeld in twee categorieën (zie ook
bijlage I)De categorie werkgevers die naast het opvangen
van de opgelegde bezuinigingen een inspanningsverplichting
heeft om te komen tot een uitstroom van 25 procent en de
categorie van werkgevers die enkel de opgelegde
bezuinigingen moeten opvangen.
De rapportage start met de laatste categorie.
2.2 Categorieën ID-werkgevers en ontwikkelde beleidslijn
Categorie 1
De categorie werkgevers die gevergd zijn op het opvangen
van de verminderde loonkostensubsidie en het wegvallen van
de organisatiekostensubsidie, omvat 31 instellingen. Het
zijn instellingen die actief zijn op het terrein van
welzijn, natuur, cultuur en belangenbehartiging. In totaal
gaat het om 144,25 ID-banen.
Het merendeel van deze werkgevers is, weliswaar met moeite,
in staat om de opgelegde bezuinigingen op te vangen.
Uitzondering hierop vormen:
Stichting Wijkwerk Leeuwarden
Stichting Hulp en Welzijn Leeuwarden
Stichting Sportwurk Fryslan
Mercurius
Stichting Kleurrijk Beraad
Het Rudolf van Laun-instituut
Deze laatste werkgevers hebben totaal meer dan 90 ID-banen.
5