Over de knelpunten voor deze werkgevers is separaat aan het
college gerapporteerd en geadviseerd, uitgezonderd het Van
Laun-instituutMet deze laatste wordt nog verkend welke
oplossingen mogelijk zijn.
In de tweede helft van dit jaar zal nog met een groot
aantal van alle werkgevers in deze categorie overlegd
worden welke personen die nu nog werkzaam zijn op een ID-
baan toch niet kunnen uitstromen naar regulier werk.
Categorie 2
De categorie werkgevers die naast het opvangen van de
opgelegde bezuinigingen een inspanningsverplichting heeft
om uitstroomtaakstelling te realiseren van 25 procent,
omvat 39 werkgevers. Bij deze werkgevers zijn circa 589,25
ID-banen ingevuld.
Het overleg met deze werkgevers is input geweest voor de
gaandeweg ontwikkelde beleidslijn. Het constructieve
overleg met de Zorggroep Noorderbreedte is een belangrijke
inspiratiebron voor deze ontwikkeling geweest.
Inhoud van de beleidslijn is als volgt.
De groep ID-werknemers bij een werkgever kan, afhankelijk
van hun uitstroomcapaciteiten, worden ingedeeld in
blijvers, wachters en vertrekkers. De afspraken met
werkgevers over hun aandeel in de uitstroomtaakstelling
ziet op de groep vertrekkers. Zij kunnen, met een gerichte
en beperkte ondersteuning, uitstromen richting de reguliere
arbeidsmarkt. De wachters zijn die ID-ers die nu nog niet
kunnen uitstromen, maar op termijn wel indien hen een
intensieve ondersteuning en begeleiding geboden wordt. De
blijvers vormen die groep mensen die aangewezen zijn op
gesubsidieerd werk en vooralsnog geen
uitstroommogelijkheden hebben. Bij deze groep biedt de
werkgever deze mensen de mogelijkheid om te werken.
De bepaling of iemand een vertrekker, een wachter of een
blijver is, heeft in onderling overleg tussen de werkgever
en Stichting Werkwijzer/Reax BV plaatsgevonden. Het is van
belang om hier meer objectieve criteria voor vast te
stellen.
Op het moment dat er met werkgevers afspraken gemaakt
konden worden over de uitstroomtaakstelling van
vertrekkers, zijn er ook afspraken gemaakt over de groep
blijvers en wachters. De gemeente heeft zich bereid
verklaard om voor de groep blijvers en wachters de
loonkostensubsidie voor de jaren 2004 en 2005 vast te
stellen op 90 procent, met daaraan gekoppeld voor de
wachters een aanvullende uitstroomtaakstelling van 10 tot
15 procent. Dit laatste onder het voorbehoud dat het
rijksbeleid op het terrein van gesubsidieerd werk niet
ingrijpend zal wijzigen qua financiering.
Op basis van bovenstaande beleidslijn zijn er met 10
werkgevers afspraken gemaakt over de uitstroomrealisatie en
de inzet van blijvers en wachters. Concreet zijn er op
basis van deze afspraken reeds 24 ID-ers intern en extern
naar de reguliere arbeidsmarkt uitgestroomd. Voor deze
uitstromers zijn er in totaal 13 aanvragen ingediend bij
het ministerie van SoZaWe voor subsidie in het kader van de
premieregeling
6
Met de overige werkgevers wordt nog overlegd. Met enkele
werkgevers zijn de onderhandelingen al zo ver gevorderd dat
er perspectief is op een aanvullende uitstroom van 84 ID-
ers
De uitstroomtaakstelling bij Stichting Stadswachten
Fryslan, de gemeente Leeuwarden en Proloog is hierin nog
niet verwerkt. Over de uitstroomtaakstelling van Stichting
Stadswachten en de gemeente Leeuwarden is separaat aan het
college geadviseerd. Daar wordt op deze plaats niet op
ingegaan
Proloog is de enige werkgever waar de procesmanagers geen
ingang voor overleg hebben gevonden. Dat betekent dat er
voor 66 ID-banen binnen het openbaar onderwijs nog geen
verkenning heeft plaatsgevonden, terwijl dit wel een
kansrijke sector is wanneer het gaat om uitstroom. De
portefeuillehouder heeft het bestuur van Proloog verzocht
om zich in te zetten om de ontstane impasse te doorbreken.
Tot op heden is hier nog geen reactie op ontvangen.
Het mag niet zo zijn dat werkgevers die wel
uitstroommogelijkheden naar regulier werk hebben voor ID-
werknemers maar desondanks weigeren daaraan mee te werken.
Het voorstel is deze werkgevers te korten op de
loonkostensubsidie met 25%, ingaande 1 september 2003.
De werkgevers zullen direct na positieve besluitvorming
door het college over dit voorstel hiervan schriftelijk in
kennis worden gesteld.
Voor zover bekend zijn er ten gevolge van de opgelegde
bezuinigingen nog geen gedwongen ontslagen gevallen.
2.3 Ontvangen bezwaarschriften
Door 5 ID-werkgevers is een bezwaarschrift ingediend tegen
de door de gemeente aan deze werkgevers afgegeven
subsidiebeschikking waarin subsidie beschikbaar wordt
gesteld voor bekostiging van loonkosten van ID-werknemers
en organisatiekosten in 2003.
Het gaat om Proloog, SMO De Terp, Stichting Kinderopvang
Leeuwarden, Stichting Stadswachten Fryslan en Fryslan
Miljeu. Of de bezwaren door alle 5 werkgevers ook
daadwerkelijk zullen worden gehandhaafd valt nog te bezien
aangezien de procesmanagers met een aantal van deze
werkgevers nog in onderhandeling is en het niet uitgesloten
is dat er een oplossing gevonden wordt.
2.4 Financiën
Rij ksbudget
Eind 2 0 02 heeft de gemeente Leeuwarden een voorlopige
subsidiebeschikking ontvangen voor de bekostiging van de
ID-banen in 2003. Het subsidie was geraamd op een bedrag
van ruim 11.6 miljoen. Dit bedrag is inclusief een
uitname uit het Wiw-budget Scholing en Activering van
566.000. Dit bedrag is eenmalig aan het ID-budget
toegevoegd. Voor de raming van het beschikbare budget in
2003 is uitgegaan van 12 miljoen.
Op 20 mei 2003 is de definitieve subsidiebeschikking voor
de uitvoering van de ID-banen door de gemeente Leeuwarden
7