Over de knelpunten voor deze werkgevers is separaat aan het college gerapporteerd en geadviseerd, uitgezonderd het Van Laun-instituutMet deze laatste wordt nog verkend welke oplossingen mogelijk zijn. In de tweede helft van dit jaar zal nog met een groot aantal van alle werkgevers in deze categorie overlegd worden welke personen die nu nog werkzaam zijn op een ID- baan toch niet kunnen uitstromen naar regulier werk. Categorie 2 De categorie werkgevers die naast het opvangen van de opgelegde bezuinigingen een inspanningsverplichting heeft om uitstroomtaakstelling te realiseren van 25 procent, omvat 39 werkgevers. Bij deze werkgevers zijn circa 589,25 ID-banen ingevuld. Het overleg met deze werkgevers is input geweest voor de gaandeweg ontwikkelde beleidslijn. Het constructieve overleg met de Zorggroep Noorderbreedte is een belangrijke inspiratiebron voor deze ontwikkeling geweest. Inhoud van de beleidslijn is als volgt. De groep ID-werknemers bij een werkgever kan, afhankelijk van hun uitstroomcapaciteiten, worden ingedeeld in blijvers, wachters en vertrekkers. De afspraken met werkgevers over hun aandeel in de uitstroomtaakstelling ziet op de groep vertrekkers. Zij kunnen, met een gerichte en beperkte ondersteuning, uitstromen richting de reguliere arbeidsmarkt. De wachters zijn die ID-ers die nu nog niet kunnen uitstromen, maar op termijn wel indien hen een intensieve ondersteuning en begeleiding geboden wordt. De blijvers vormen die groep mensen die aangewezen zijn op gesubsidieerd werk en vooralsnog geen uitstroommogelijkheden hebben. Bij deze groep biedt de werkgever deze mensen de mogelijkheid om te werken. De bepaling of iemand een vertrekker, een wachter of een blijver is, heeft in onderling overleg tussen de werkgever en Stichting Werkwijzer/Reax BV plaatsgevonden. Het is van belang om hier meer objectieve criteria voor vast te stellen. Op het moment dat er met werkgevers afspraken gemaakt konden worden over de uitstroomtaakstelling van vertrekkers, zijn er ook afspraken gemaakt over de groep blijvers en wachters. De gemeente heeft zich bereid verklaard om voor de groep blijvers en wachters de loonkostensubsidie voor de jaren 2004 en 2005 vast te stellen op 90 procent, met daaraan gekoppeld voor de wachters een aanvullende uitstroomtaakstelling van 10 tot 15 procent. Dit laatste onder het voorbehoud dat het rijksbeleid op het terrein van gesubsidieerd werk niet ingrijpend zal wijzigen qua financiering. Op basis van bovenstaande beleidslijn zijn er met 10 werkgevers afspraken gemaakt over de uitstroomrealisatie en de inzet van blijvers en wachters. Concreet zijn er op basis van deze afspraken reeds 24 ID-ers intern en extern naar de reguliere arbeidsmarkt uitgestroomd. Voor deze uitstromers zijn er in totaal 13 aanvragen ingediend bij het ministerie van SoZaWe voor subsidie in het kader van de premieregeling 6 Met de overige werkgevers wordt nog overlegd. Met enkele werkgevers zijn de onderhandelingen al zo ver gevorderd dat er perspectief is op een aanvullende uitstroom van 84 ID- ers De uitstroomtaakstelling bij Stichting Stadswachten Fryslan, de gemeente Leeuwarden en Proloog is hierin nog niet verwerkt. Over de uitstroomtaakstelling van Stichting Stadswachten en de gemeente Leeuwarden is separaat aan het college geadviseerd. Daar wordt op deze plaats niet op ingegaan Proloog is de enige werkgever waar de procesmanagers geen ingang voor overleg hebben gevonden. Dat betekent dat er voor 66 ID-banen binnen het openbaar onderwijs nog geen verkenning heeft plaatsgevonden, terwijl dit wel een kansrijke sector is wanneer het gaat om uitstroom. De portefeuillehouder heeft het bestuur van Proloog verzocht om zich in te zetten om de ontstane impasse te doorbreken. Tot op heden is hier nog geen reactie op ontvangen. Het mag niet zo zijn dat werkgevers die wel uitstroommogelijkheden naar regulier werk hebben voor ID- werknemers maar desondanks weigeren daaraan mee te werken. Het voorstel is deze werkgevers te korten op de loonkostensubsidie met 25%, ingaande 1 september 2003. De werkgevers zullen direct na positieve besluitvorming door het college over dit voorstel hiervan schriftelijk in kennis worden gesteld. Voor zover bekend zijn er ten gevolge van de opgelegde bezuinigingen nog geen gedwongen ontslagen gevallen. 2.3 Ontvangen bezwaarschriften Door 5 ID-werkgevers is een bezwaarschrift ingediend tegen de door de gemeente aan deze werkgevers afgegeven subsidiebeschikking waarin subsidie beschikbaar wordt gesteld voor bekostiging van loonkosten van ID-werknemers en organisatiekosten in 2003. Het gaat om Proloog, SMO De Terp, Stichting Kinderopvang Leeuwarden, Stichting Stadswachten Fryslan en Fryslan Miljeu. Of de bezwaren door alle 5 werkgevers ook daadwerkelijk zullen worden gehandhaafd valt nog te bezien aangezien de procesmanagers met een aantal van deze werkgevers nog in onderhandeling is en het niet uitgesloten is dat er een oplossing gevonden wordt. 2.4 Financiën Rij ksbudget Eind 2 0 02 heeft de gemeente Leeuwarden een voorlopige subsidiebeschikking ontvangen voor de bekostiging van de ID-banen in 2003. Het subsidie was geraamd op een bedrag van ruim 11.6 miljoen. Dit bedrag is inclusief een uitname uit het Wiw-budget Scholing en Activering van 566.000. Dit bedrag is eenmalig aan het ID-budget toegevoegd. Voor de raming van het beschikbare budget in 2003 is uitgegaan van 12 miljoen. Op 20 mei 2003 is de definitieve subsidiebeschikking voor de uitvoering van de ID-banen door de gemeente Leeuwarden 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 294