ontvangen. Het totaal verleende subsidiebedrag bedraagt
12.474.753.
Aan het college zal een voorstel worden voorgelegd hoe het
geraamde incidentele overschot te bestemmen. Daarbij kan
bijvoorbeeld worden gedacht aan het opvangen van
tegenvallers of voor de uitstroombevordering van met name
jongeren onder 23 jaar met een niet verblijvend karakter.
Frictiebudget
Vanwege de noodzaak om met werkgevers of groepen van
werkgevers tot maatwerkafspraken te komen of tot
arrangementen is binnen het geraamde beschikbare budget van
12 miljoen een bedrag van 300.000 gereserveerd als
frictiebudget voor het opvangen van incidentele knelpunten.
De directeur van de Dienst Welzijn is gemandateerd namens
het college uitgaven ten laste van dit budget te doen.
Uit het frictiebudget is tot nu toe 30.000 beschikbaar
gesteld aan de Stichting Sportwurk Fryslan voor
overbrugging van de kosten gedurende de periode april 2 0 03
tot 1 juli 2003.
In overleg met de provincie Fryslan, de Dienst Sociale
Zaken NoardWest Fryslan en de gemeente Leeuwarden zal
Sportwurk voor 1 juni 2003 bij de gemeente Leeuwarden een
plan van aanpak indienen over mogelijkheden voor
voortbestaan van de Stichting.
De verwachting is dat de komende maanden regelmatig een
beroep zal worden gedaan op het frictiebudget.
3. Wet inschakeling werkzoekenden
3.1 Wiw-dienstbetrekkingen
Op basis van de Wiw-subsidiebeschikking 2 0 03 van het
ministerie van SoZaWe kunnen bij een optimale benutting van
de rijksmiddelen gemiddeld 325 fte over het hele jaar in
stand worden gehouden. Het gemiddelde over de periode
januari tot en met april 2003 bedraagt 324,5 fte.
Er is een aantal maatregelen genomen die moeten zorgen dat
het aantal van 32 5 fte niet overschreden zal worden:
1. het met ingang van 2003 instellen van een instroomstop
met uitzondering van de doelgroep waarvoor de gemeente
in het kader van de sluitende aanpak jongeren een
reïntegratieverantwoordelijkheid heeft en personen voor
wie een terugkeergarantie geldt:
In het eerste kwartaal 2003 zijn in totaal 6 jongeren
ingestroomd. De verwachting is dat op termijn het aantal
jongeren dat een Wiw-dienstbetrekking aangeboden moet
krijgen, zal toenemen als gevolg van een stijging van de
jeugdwerkloosheid. Overigens stond tegenover de instroom
van 6 jongeren ook een uitstroom van 6 jongeren.
In het eerste kwartaal 2003 zijn 23 personen (van 23 jaar
of ouder) ingestroomd, hier stond een uitstroom van 25
tegenover
8
2. het niet verlengen van tijdelijke dienstverbanden
In het eerste kwartaal zijn 18 tijdelijke dienstverbanden
beëindigd
3het actief aansturen op uitstroom
In het eerste kwartaal 2003 zijn 5 personen uitgestroomd
naar een reguliere baan, studie of opleiding. Het gaat
hierbij veelal om personen die op eigen kracht vanuit de
Wiw zijn uitgestroomd. Een actieve inzet op extra uitstroom
heeft vanwege de uitname uit het scholings- en
activeringsbudget in 2 0 03 niet kunnen plaatsvinden. De
middelen die mogelijk door het Ministerie van SoZaWe
beschikbaar worden gesteld (zie paragraaf 4) voor
uitstroombevordering uit de gesubsidieerde arbeid kunnen
een extra impuls geven aan de uitstroom. Er heeft een
bestandsscreening plaatsgevonden van de huidige Wiw-
werknemers waaruit blijkt dat ca. 2 0 personen extra kunnen
uitstromen indien gerichte acties ingezet kunnen worden.
3.2 Wiw-werkervaringsplaatsen
ontwikkeling aantallen werkervaringsplaatsen:
In 2003 kunnen in totaal 18,15 fte werkervaringsplaatsen
worden gedeclareerd bij het Rijk. Over de eerste vier
maanden van 2003 bedraagt het aantal wiw-weps gemiddeld
8,68 fte.
4Verkenning ontwikkelingen
4.1. Aanvullende subsidie
Er zijn meerdere landelijke convenanten verschenen voor
diverse sectoren die een subsidieregeling bevatten om
uitstroom richting regulier werk te stimuleren en te
premiëren. Zie voor een totaaloverzicht bijlage 2.
De G-26 hebben op uitnodiging van het Ministerie van SoZaWe
een aanvraag ingediend voor een bijdrage uit een
experimenteerbudget in het kader van de Agenda voor de
ToekomstDit budget kan ingezet worden voor het bevorderen
van de doorstroom vanuit gesubsidieerde arbeid naar
reguliere arbeid. Zo kunnen extra middelen worden ingezet
voor de uitstroom uit zowel de ID-regeling als de Wiw.
Indien de aanvraag wordt gehonoreerd kan de gemeente
Leeuwarden naar verwachting beschikken over een budget van
bijna 470000
Deze subsidies zijn incidenteel en kunnen dus niet worden
aangewend voor structurele maatregelen.
4.2 Prohef-experiment
Ter uitvoering van het raadsmotie om bij het Prohef
Informatiecentrum Nederland (PIN) na te gaan welke
mogelijkheden er zijn om in Leeuwarden een Prohef-
experiment te starten, zijn de volgende stappen gezet:
Op basis van een verkennende bespreking is er een opdracht
aan PIN verstrekt voor het uitvoeren van een zogenaamde
9