ontvangen. Het totaal verleende subsidiebedrag bedraagt 12.474.753. Aan het college zal een voorstel worden voorgelegd hoe het geraamde incidentele overschot te bestemmen. Daarbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het opvangen van tegenvallers of voor de uitstroombevordering van met name jongeren onder 23 jaar met een niet verblijvend karakter. Frictiebudget Vanwege de noodzaak om met werkgevers of groepen van werkgevers tot maatwerkafspraken te komen of tot arrangementen is binnen het geraamde beschikbare budget van 12 miljoen een bedrag van 300.000 gereserveerd als frictiebudget voor het opvangen van incidentele knelpunten. De directeur van de Dienst Welzijn is gemandateerd namens het college uitgaven ten laste van dit budget te doen. Uit het frictiebudget is tot nu toe 30.000 beschikbaar gesteld aan de Stichting Sportwurk Fryslan voor overbrugging van de kosten gedurende de periode april 2 0 03 tot 1 juli 2003. In overleg met de provincie Fryslan, de Dienst Sociale Zaken NoardWest Fryslan en de gemeente Leeuwarden zal Sportwurk voor 1 juni 2003 bij de gemeente Leeuwarden een plan van aanpak indienen over mogelijkheden voor voortbestaan van de Stichting. De verwachting is dat de komende maanden regelmatig een beroep zal worden gedaan op het frictiebudget. 3. Wet inschakeling werkzoekenden 3.1 Wiw-dienstbetrekkingen Op basis van de Wiw-subsidiebeschikking 2 0 03 van het ministerie van SoZaWe kunnen bij een optimale benutting van de rijksmiddelen gemiddeld 325 fte over het hele jaar in stand worden gehouden. Het gemiddelde over de periode januari tot en met april 2003 bedraagt 324,5 fte. Er is een aantal maatregelen genomen die moeten zorgen dat het aantal van 32 5 fte niet overschreden zal worden: 1. het met ingang van 2003 instellen van een instroomstop met uitzondering van de doelgroep waarvoor de gemeente in het kader van de sluitende aanpak jongeren een reïntegratieverantwoordelijkheid heeft en personen voor wie een terugkeergarantie geldt: In het eerste kwartaal 2003 zijn in totaal 6 jongeren ingestroomd. De verwachting is dat op termijn het aantal jongeren dat een Wiw-dienstbetrekking aangeboden moet krijgen, zal toenemen als gevolg van een stijging van de jeugdwerkloosheid. Overigens stond tegenover de instroom van 6 jongeren ook een uitstroom van 6 jongeren. In het eerste kwartaal 2003 zijn 23 personen (van 23 jaar of ouder) ingestroomd, hier stond een uitstroom van 25 tegenover 8 2. het niet verlengen van tijdelijke dienstverbanden In het eerste kwartaal zijn 18 tijdelijke dienstverbanden beëindigd 3het actief aansturen op uitstroom In het eerste kwartaal 2003 zijn 5 personen uitgestroomd naar een reguliere baan, studie of opleiding. Het gaat hierbij veelal om personen die op eigen kracht vanuit de Wiw zijn uitgestroomd. Een actieve inzet op extra uitstroom heeft vanwege de uitname uit het scholings- en activeringsbudget in 2 0 03 niet kunnen plaatsvinden. De middelen die mogelijk door het Ministerie van SoZaWe beschikbaar worden gesteld (zie paragraaf 4) voor uitstroombevordering uit de gesubsidieerde arbeid kunnen een extra impuls geven aan de uitstroom. Er heeft een bestandsscreening plaatsgevonden van de huidige Wiw- werknemers waaruit blijkt dat ca. 2 0 personen extra kunnen uitstromen indien gerichte acties ingezet kunnen worden. 3.2 Wiw-werkervaringsplaatsen ontwikkeling aantallen werkervaringsplaatsen: In 2003 kunnen in totaal 18,15 fte werkervaringsplaatsen worden gedeclareerd bij het Rijk. Over de eerste vier maanden van 2003 bedraagt het aantal wiw-weps gemiddeld 8,68 fte. 4Verkenning ontwikkelingen 4.1. Aanvullende subsidie Er zijn meerdere landelijke convenanten verschenen voor diverse sectoren die een subsidieregeling bevatten om uitstroom richting regulier werk te stimuleren en te premiëren. Zie voor een totaaloverzicht bijlage 2. De G-26 hebben op uitnodiging van het Ministerie van SoZaWe een aanvraag ingediend voor een bijdrage uit een experimenteerbudget in het kader van de Agenda voor de ToekomstDit budget kan ingezet worden voor het bevorderen van de doorstroom vanuit gesubsidieerde arbeid naar reguliere arbeid. Zo kunnen extra middelen worden ingezet voor de uitstroom uit zowel de ID-regeling als de Wiw. Indien de aanvraag wordt gehonoreerd kan de gemeente Leeuwarden naar verwachting beschikken over een budget van bijna 470000 Deze subsidies zijn incidenteel en kunnen dus niet worden aangewend voor structurele maatregelen. 4.2 Prohef-experiment Ter uitvoering van het raadsmotie om bij het Prohef Informatiecentrum Nederland (PIN) na te gaan welke mogelijkheden er zijn om in Leeuwarden een Prohef- experiment te starten, zijn de volgende stappen gezet: Op basis van een verkennende bespreking is er een opdracht aan PIN verstrekt voor het uitvoeren van een zogenaamde 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 295