guickscan. De resultaten van de quickscan moet inzicht verschaffen in de wijze waarop het Prohefsysteem mogelijkheden biedt voor de bevordering van arbeidsdeelname van personen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hierbij wordt specifiek aandacht besteed aan de volgende vragen: in hoeverre kan het Prohef-systeem een alternatief zijn voor de huidige instrumenten van gesubsidieerde arbeid? in hoeverre kan het Prohef-systeem bijdragen aan uitstroombevordering uit gesubsidieerde arbeid? in hoeverre kan het Prohef-systeem bijdragen aan de ontwikkeling van (nieuwe)werkgelegenheid in Leeuwarden? in welke sectoren is het uitvoeren van een Prohef- experiment kansrijk? welke kosten zijn verbonden aan het uitvoeren van een Prohef-experiment De uitkomst van de quickscan zal de basis zijn voor een advies aan het College van B&W van de gemeente Leeuwarden al of niet een Prohefexperiment in Leeuwarden uit te gaan voeren. Naar verwachting zal dit advies in oktober 2 0 03 uitgebracht kunnen worden. 4.3. Schets van nieuwe Wet Werk en bijstand De toekomst van de gesubsidieerde arbeid en de reïntegratie van bijstandsgerechtigden is mede afhankelijk van de invoering van de Wet Werk en Bijstand. Deze wet, die vermoedelijk per 1 januari 2 0 04 in werking zal treden, zal de Abw, Wfa, de Wiw en het Besluit ID-banen vervangen. Hoofdlijnen van de wet: In de eerste plaats wordt gekozen voor een duidelijk stelsel van rechten en plichten van de betrokken burger die meer dan tot dusverre op elkaar worden afgestemd. In de tweede plaats krijgen gemeenten de volledige verantwoordelijkheid, de ruimte en de middelen voor het voeren van een actief reïntegratiebeleidRuimte en middelen ontstaan door het creëren van een ongedifferentieerd en vrij besteedbaar reïntegratiebudget waarmee gemeenten optimaal maatwerk kunnen leveren. De verantwoordelijkheid van gemeenten wordt geactiveerd doordat zij de mogelijkheid krijgen daarvoor zelf beleid te ontwikkelen. Gemeenten worden ook financieel volledig verantwoordelijk voor de uitvoering van deze wet. In de derde plaats moet de nieuwe wet leiden tot vermindering en vereenvoudiging van de regelgeving. Consequenties van de invoering van de Wet Werk en Bijstand voor het gesubsidieerd werk: Gesubsidieerd werk kan als een van de voorzieningen worden ingezet om arbeidsinschakeling te bevorderen. In de wet zijn geen specifieke eisen opgenomen voor gesubsidieerde arbeid. Alle voorzieningen moeten dienen om de belanghebbende uiteindelijk aan ongesubsidieerd werk te helpen. De gemeente kan de belanghebbende een dienstverband aanbieden dat geheel of gedeeltelijk gefinancierd wordt uit het vrij besteedbaar reïntegratiebudget. Voor personen die op het moment van invoering van de WWB een ID-baan of een Wiw-dienstbetrekking hebben zal 10 vermoedelijk een overgangsregeling gaan gelden. Vooruitlopend op de invoering van de WWB zal een herijking moeten plaatsvinden van het gemeentelijke reïntegratiebeleid en de positie van de gesubsidieerde arbeid daarbinnen. Het is gewenst om bij de visieontwikkeling zoveel mogelijk belanghebbenden te betrekken. In dit kader heeft een aantal ID-werkgevers op persoonlijke titel plaats genomen in de klankbordgroep. De groep bestaat uit een vijftal betrokken werkgevers welke hebben aangegeven gaarne mee te denken over de ontwikkeling van het gesubsidieerd werk in de gemeente Leeuwarden. Indien de aanname juist blijkt te zijn dat de nieuwe wet per 1 januari 2 0 04 ingevoerd wordt zal er in september een discussie met de raad gepland worden over een kader voor de uitvoering van de nieuwe wet en de invulling van de gemeentelijke beleidsvrijheid. 5. Conclusies De getroffen maatregelen zijn terecht genomen nu blijkt dat de bezuiniging op de ID-banen met de definitieve subsidiebeschikking van het rijk niet herroepen wordt. Met het toegekende budget moet het bestand aan ID-banen eind 2003 tot circa 600 zijn teruggebracht. Na de aanvankelijke schrik is er constructief door werkgevers meegewerkt en meegedacht om de bezuinigingen en met name de uitstroom te realiseren. Hiermee wordt ook een basis gelegd voor de toekomstige samenwerking tussen gemeente en werkgevers op het terrein van het gesubsidieerde werk. Er is geen aanleiding om de ingeslagen route bij te stellen. Met de definitieve subsidiebeschikking blijft de noodzaak overeind om de uitstroomtaakstelling gemeentebreed te realiseren. Op dit moment is de verwachting dat de ingezette maatregelen ook zullen leiden tot het realiseren van de taakstelling. De ingezette maatregelen om het aantal Wiw- dienstbetrekkingen ultimo 2003 tot 325 fte te beperken zijn tot nu toe voldoende gebleken. Met name de stijging van de jeugdwerkloosheid kan er toe leiden dat de instroom van jongeren groter wordt, terwijl de uitstroom juist moeilijker wordt. Een verscherping van de maatregelen met betrekking tot 23-plussers wordt niet uitgesloten. 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 296