0 HOUTHOFF BURUMA 20/51 ADVOCATEN NOTARISSEN BELASTINGADVISEURS Binnen GEM zullen (tijdelijk) overtollige liquiditeiten op een bedrijfsmatige wijze (tijdelijk) worden aangewend, op een risicomijdende, doch overigens zo rendabel mogelijke wijze. Di rectiebesluiten van GEM Beheer tot aanwending van overtollige liquiditeiten behoeven de uitdrukkelijke goedkeuring van de algemene vergadering van aandeelhouders van GEM Be heer, met dien verstande dat bedoelde goedkeuring niet vereist is indien: a. de aanwending korte termijn-verbintenissen betreft met een looptijd van niet langer dan 24 maanden, en tevens b. de aanwending geschiedt in overeenstemming met de door de Algemene vergadering van Aandeelhouders aan GEM Beheer gegeven schriftelijke instructies voor zulke korte termijn-verbintenissen. Artikel 8. Publiekrechtelijke medewerking Gemeente - Algemeen De Gemeente zal zich maximaal inspannen om, met inachtneming van de geldende wet- en regelgeving en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur tijdig (en - zo de Gemeente zulks wenst - in meerdere ruimtelijke fasen) het Bestemmingsplan ter zake van het Exploita- tiegebied in procedure te brengen. Bij elk Bestemmingsplan kan de Gemeente toepassing geven aan de bevoegdheden van artikel 11 Wro tot uitwerking en/of wijziging, doch elk Be stemmingsplan kan ook geheel of gedeeltelijk het karakter van een zogenaamd eindplan hebben. Indien toepassing wordt gegeven aan de hiervoor bedoelde bevoegdheden van ar tikel 11 Wro, zal de Gemeente zich maximaal inspannen om, met inachtneming van de gel dende wet- en regelgeving en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, tijdig zulke uitwerkings- en/of wijzigingsplannen in procedure te brengen. De Gemeente zal zich, onverminderd het bepaalde in artikel 29 van de onderhavige over eenkomst, bij het opstellen van het in de vorige alinea bedoelde Bestemmingsplan, de uit werkingsplannen en/of wijzigingsplannen richten naar het Masterplan en - voorzover alsdan reeds voorhanden - vastgelegde en overeenkomstig artikel 20.1 goedgekeurde Beeldkwali- 0 teitsplannen en Stedenbouwkundige Plannen per Projectgebied. De Gemeente zal zich maximaal inspannen, met inachtneming van geldende wet- en regel geving en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, dat alle noodzakelijke procedures tot aan het onherroepelijk worden van elk Bestemmingsplan, van uitwerkingsplannen en/of van wijzigingsplannen met voortvarendheid worden gevoerd c.q. behandeld, zodat maximaal wordt bevorderd dat de Locatieontwikkeling en de Projectontwikkeling conform de Planning kan plaatsvinden. De Gemeente zal, met inachtneming van geldende wet- en regelgeving en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, zich maximaal inspannen te bevorderen dat alle publiek rechtelijke besluiten, vergunningen, ontheffingen, vrijstellingen en goedkeuringen van over heidswege, welke vereist zijn in het kader van de Locatieontwikkeling en de Projectontwik keling - zonodig middels een zogenaamde Zelfstandige Project Procedure (ZPP) zoals be HOUTHOFF BURUMA ADVOCATEN NOTARISSEN BELASTINGADVISEURS 21/51 doeld in artikel 19 Wro - verleend zullen worden. GEM draagt zorg voor ontvankelijke aan vragen voor de voor GEM benodigde publiekrechtelijke besluiten, vergunningen, ontheffin gen, vrijstellingen en goedkeuringen van overheidswege. Realisatoren dienen zorg te dra gen voor ontvankelijke aanvragen voor de door Realisatoren benodigde publiekrechtelijke besluiten, vergunningen, ontheffingen, vrijstellingen en goedkeuringen van overheidswege. 8.3. a) Indien het publiekrechtelijke planologisch kader voor het Exploitatiegebied of een ge deelte daarvan afwijkt van de inhoud van het Masterplan en/of van reeds vastgestelde en goedgekeurde Beedkwaliteitsplannen en/of Stedenbouwkundige Plannen, danwel indien eventueel vereiste ontheffingen en/of publiekrechtelijke besluiten op basis van natuurbe schermingswet- en/of regelgeving (waaronder de Flora- en Faunawet) niet worden verkre gen of indien als gevolg van laatstbedoelde natuurbeschermingswet- en/of regelgeving na dere (bijvoorbeeld compenserende danwel mitigerende) maatregelen dienen te worden ge troffen, dan zijn de daaruit eventueel voortvloeiende nadelige gevolgen voor de Locatieont wikkeling voor rekening en risico van de Gemeente, en zal de Gemeente het desbetreffende nadeel (met inbegrip van gemaakte c.q. te maken kosten en gederfde of te derven grondex ploitatieresultaten) vergoeden aan GEM, indien en voor zover door GEM binnen het Exploi tatiegebied en binnen de Grondexploitatie (inclusief het Bouwprogramma) geen adequate oplossingen voor zulk nadeel kunnen worden gevonden (in het kader van de plicht tot scha debeperking van GEM). De in dit artikel omschreven schadevergoedingsverplichting van de Gemeente bestaat ongeacht of zij heeft voldaan aan de in artikel 8.1 omschreven inspan ningsverplichting. De in de eerste alinea van dit artikel bedoelde verplichting geldt ongeacht of de oorzaak van de aldaar bedoelde nadelige gevolgen voor de Locatieontwikkeling is gelegen in publiek rechtelijke besluitvorming van de Gemeente of juist het uitblijven daarvan, in publiekrechte lijke besluitvorming of regelgeving van hogere overheden of juist het uitblijven daarvan, of in de uitkomsten van aangewende rechtsmiddelen. De in dit artikel omschreven schadevergoedingsverplichting van de Gemeente bestaat on geacht of zij heeft voldaan aan de in artikel 8.1 omschreven inspanningsverplichting. b) Indien de in artikel 8.3 sub a bedoelde situatie zich voordoet, en dientengevolge sprake is van nadelige gevolgen (met inbegrip van gemaakte kosten en gederfde winst) voor de Pro jectontwikkelingsrechten van de Private Partijen en/of de productierechten van Private Par tijen bedoeld in artikel 13.5, dan komen aan de Private Partijen deswege geen aanspraken toe jegens de Gemeente, GEM en/of GEM Beheer, behoudens indien en voorzover de hier na in artikel 8.3 sub c bedoelde situatie zich voordoet (betreffende verwijtbaar handelen of nalaten van de Gemeente). c) Indien echter tengevolge van aan de Gemeente verwijtbaar handelen of nalaten het pu bliekrechtelijk planologisch kader voor het Exploitatiegebied of gedeelten daarvan afwijkt

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 29