Blad 2 najaar van 2 0 02 heeft een audit plaats gevonden om na te gaan in hoeverre het herstelplan uitgevoerd was De conclusie van die audit komt voor een groot deel overeen met de bevindingen van de accountant; achteraf moeten we constateren dat de implementatie van het nieuwe belastingsysteem is onderschat. Dit heeft begin 2002 tot problemen in de bedrijfsvoering geleid en ook tot vertragingen in het uitvoeren van het herstelplan. De audit toont er begrip voor dat toen bij de prioritering van de te nemen acties gekozen werd om het primaire proces te laten prevaleren boven een aantal herstelacties. Wel is het goed om aanvullend op te merken dat de audit ook heeft uitgewezen dat een groot deel van de herstelmaatregelen getroffen zijn. Daarbij worden genoemd: de juridische control op uitgaande post, de systematiek voor de raming van de OZB-opbrengsten, het inlopen van diverse achterstanden in de werkvoorraden, het naar behoren aanleveren van bestanden aan belastingdienst en CBS en de regie op de inhuur van capaciteitOok de formatie en bezetting zijn op orde gebracht. Wij concludeerden dat de aandacht ten aanzien van de resterende verbeterpunten niet mocht verslappen. De maatregelen die nog genomen moesten worden bij Belastingen zijn inmiddels verankerd in het sectorplan en in het bedrijfsvoeringprogramma Bedrijfsvoering in Beeld. Een belangrijk onderdeel is het beschrijven, analyseren en verbeteren van de procesgang bij Belastingen. Hierbij zal veel aandacht worden geschonken aan maatregen van interne controle en het oprationaliseren van een systeem voor managementinformatie. Inmiddels is een aanvang gemaakt met het beschrijven van de administratieve organisatie. In het rapport van bevindingen noemt de accountant ten slotte de journalisering tussen het GH+ systeem en de financiële administratie. In dit kader merken wij op dat met de implementatie van het nieuwe financiële systeem (Coda) de journalisering opnieuw is ontworpen en dat daarmee reeds een behoorlijke verbeterslag is gerealiseerd. 2.2 Bestuurscommissie Proloog Op 3 april j.l. heeft reeds een gesprek plaats gevonden met Proloog naar aanleiding van de problematiek met betrekking tot het opstellen van de jaarrekening door Proloog en de gevolgen daarvan voor de jaarrekening van de gemeente Leeuwarden. Tijdens dat gesprek is duidelijk geworden dat Proloog met ingang van het schooljaar 2003-2004 de financiële administratie bij een andere administratie kantoor wil onderbrengen. Het functioneren van het huidige administratiekantoor wordt door Proloog als een belangrijke oorzaak gezien voor de gerezen moeilijkheden. Afgesproken is daarom dat Proloog ons tussentijd zal informeren over de ontwikkelingen op dit punt. Blad 3 Verder is naar aanleiding van het voorgaande de conclusie getrokken dat de administratieve procedures met betrekking tot dat onderdeel van het financiële verkeer tussen de gemeente Leeuwarden en de schoolbesturen (waaronder Proloog) waarbij de problemen zijn ontstaan, zal worden aangepast. Hoewel de problemen bij het opstellen van de jaarrekening zich vooral voor hebben gedaan bij Proloog en niet in de gemeentelijke administratie terzake, kan door een dergelijke aanpassing van de administratieve procedure van onze kant een bijdrage worden geleverd aan het voorkomen van administratieve problemen bij de 'wederpartij'. Inmiddels is opdracht gegeven om een nieuw ontwerp voor die administratieve procedure te maken. 2.3 Zelfcontrolerend vermogen De aanbevelingen van de accountant om het jaarrekeningtraject te verbeteren zullen onverkort worden overgenomen. De controllers hebben inmiddels opdracht gekregen zorg te dragen voor het versterken van het inzicht op de naleving en de borging van de bestaande interne instructies en richtlijnen betreffende de administratieve procesgang. In het bijzonder zal aandacht besteed worden aan het verankeren van werkroutines gericht op de door de accountant genoemde inhoudelijke beoordeling van een aantal elementen van de financiële verantwoording. De voortgang op dit punt zal door ons worden bewaakt 2.4 Grondexploitatie De accountant noemt in haar rapport (blz.6) een inmiddels gestart traject ter verbetering van het proces van grondexploitatie. Binnen dit traject zal aandacht besteed worden aan de formalisering van het grondbeleid en het treffen van structurele beheersmaatregelen op de gebieden die de accountant noemt op blz. 10. Zo zijn inmiddels afspraken gemaakt om de totstandkoming van de nota egalisatiereserve in de tijd aan te laten sluiten bij de procedure van de jaarrekening. In de nota grondbeleid zal de positie van het Grondbedrijf herijkt worden. Dit is nodig na een periode waarin grote projecten zijn opgestart en de marktsituatie nogal in beweging is. Voorts zullen dit jaar de administratieve processen worden uitgeschreven. 2.5 Boekwaarde Frisian Expo Center (FEC) De accountant stemt ermee in dat een afwaardering van het financieel vaste actief niet heeft plaatsgevonden. Aanvullend hecht het college eraan te vermelden dat zij dit voorjaar het plafond van een garantie van een inmiddels

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 322