Inhoud
ALGEMEEN
Inleiding
r 5Ü
>{A,\
Voorwoord
ALGEMEEN
5
Inleiding
JAARVERSLAG
7
1.
De gemeenteraad in 2002
42
6.
De gemeente als bedrijf
7
1.1.
Inleiding
42
6.1.
Inleiding
7
1.2.
Gemeenteraadsverkiezingen 2002
42
6.2.
De ambtelijke dienst: tussen missie en
8
1.3.
Dualisme: een duet, geen duel
uitvoering
44
6.3.
Personeel
11
2.
Het college van burgemeester en
46
6.4.
Informatie en Organisatie
wethouders in 2002
47
6.5.
Een toegenomen risicobewustzijn
11
2.1.
Inleiding
11
2.2.
De samenstelling van het college van
JAARREKENING
burgemeester en wethouders
50
7.
Financiële positie
11
2.3.
De portefeuilleverdeling
12
2.4
Werkbezoeken en bijeenkomsten met de
52
8.
Het resultaat
directieraad
52
8.1.
Het resultaat 2002
54
8.2.
Analyse van het resultaat
14
3.
Kerngegevens van de gemeente
55
8.3.
Toelichting op het resultaat
Leeuwarden
60
9.
Balans met toelichting
17
4.
Werk in uitvoering: missie, doelstellingen
60
9.1.
Balans
en strategie
62
9.2.
Toelichting op de balans
17
4.1.
Inleiding: de maatschappelijke noodzaak
van visieontwikkeling
70
10.
Resultaatbestemming
17
4.2.
De leidende visie voor Leeuwarden
17
4.3.
Collegeprogramma 2002 - 2006
71
11.
Risicoparagraaf
19
4.4.
Begroting 2003
71
11.1
Rechtmatigheid, doelmatigheid en
19
4.5.
Stadsvisie "Varen onder eigen vlag"
risicomanagement
19
4.6.
Van visie naar beleidsdoelen:
71
11.2. Risico's
de prioriteiten op rij
74
12.
Accountantsverklaring
22
5.
Middelen en prestaties: de effecten van
beleid
22
5.1.
Inleiding
22
5.2.
De Sociale Pijler
31
5.3.
De Economische Pijler
36
5.4.
De Fysieke Pijler
4
GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2 0 0 2
Het jaarverslag van 2000 en 2001 is qua vormgeving en stijl goed ontvangen door de gebruikers. We willen dit jaarver
slag daarom beginnen met de introductie van enige herkenbaarheid. Net als vorig jaar is het verslag ingericht volgens
de pijlers van het Grotestedenbeleid:
economische pijler zoals economie, werkgelegenheid en ruimtelijke ordening;
fysieke pijler zoals woningmarkt en verkeer en vervoer;
sociale pijler zoals welzijn, cultuur en openbare orde en veiligheid;
Hoewel de pijlerstructuur goed bruikbaar is voor de verslaglegging, wordt deze systematiek volgend jaar toch verlaten
voor iets nieuws. Dit is het gevolg van de in 2002 in werking getreden wet op de dualisering. Deze wet (waarover in
hoofdstuk 1 meer) verplicht gemeenten een programmabegroting en een programmarekening te maken. Qua inhoud
en vorm streven we er naar om in de toekomst in één oogopslag inzicht te bieden in de plannen van de gemeente
(begroting) en wat er van die plannen is gerealiseerd (rekening), ondersteund met tekstuele uitleg (verslag). Dit jaar
leggen we echter nog verantwoording af op traditionele wijze, per pijler (zie hoofdstuk 5).
Ook herkenbaar zijn de hoofdstukken waarin inzicht wordt gegeven in enkele fysieke -, sociale - en financiële kern
gegevens van de gemeente (hoofdstuk 3). In het hoofdstuk over de gemeente als bedrijf wordt uitleg gegeven over de
ontwikkelingen die zich in 2002 voordeden op het terrein van personeel, informatie, organisatie en financiën (hoofd
stuk 6).
Nieuw in het jaarverslag 2002 is een algemeen hoofdstuk over visieontwikkeling en de beleidsprogramma's die daarop
zijn geënt. U treft deze aan in hoofdstuk 4. Ingegaan wordt op de stadsvisie en op andere documenten die vorig jaar
bepalend zijn geweest voor de richting die Leeuwarden voor ogen heeft.
In dit jaarverslag wordt uitgebreider dan vorige jaren aandacht besteed aan het politieke bestuur van Leeuwarden:
gemeenteraad en college. En omdat de rollen van raad en college sedert de invoering van het dualisme nadrukkelijker
zijn onderscheiden, wordt in afzonderlijke hoofdstukken ingegaan op beide bestuursorganen. We gaan daarmee van
start in de hoofdstukken 1 en 2.
Aan het jaarverslag is net als vorig jaar een 'gebruiksvriendelijke' versie van de jaarrekening gekoppeld. Het betreft een
algemene beschouwing waarin feiten en ontwikkelingen in financiële positie en financiële resultaten worden voorge
legd die inzicht geven in het gevoerde financiële beleid en beheer.