Werk in uitvoering De traditionele bloemenmarkt is de grootste van het noorden. De markt trekt elk jaar duizenden bezoekers Op 5 oktober 2002 werd de taptoe Leeuwarden voor de 29e keer gehouden JAARVERSLAG GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2002 4.1. Inleiding: de maatschappelijke noodzaak van visieontwikkeling Gemeenten moeten op een andere manier dan voorheen het publieke domein betreden. Ze opereren in vele netwer ken die in de samenleving allerlei eigen verantwoordelijkheden en deskundigheden vertegenwoordigen. De gemeente is zélf een onderhandelende en afhankelijke partij geworden en moet verantwoordelijkheden met anderen delen. Als gevolg hiervan zijn gemeenten op een andere manier gaan sturen. De nadruk ligt minder op materiële (inhoudelijke en dirigistische) sturing van de samenleving en meer op kaderstelling en het formuleren van randvoorwaardelijk beleid. 4.2. De leidende visie voor Leeuwarden De ontwikkelingen zoals hierboven genoemd hebben ertoe geleid dat ook de gemeente Leeuwarden zich steeds meer is gaan richten op haar regierol en op strategie - en visieontwikkeling. Uiteraard is het niet zo dat we ons pas in 2002 zijn gaan richten op visieontwikkeling. Leeuwarden kent al langere tijd integrale lange termijn visies zoals de toekomst visie Leeuwarden 2030 (LEVI), het meerjaren ontwikkelingsprogramma (MOP) en het meerjaren investeringsprogram ma (MIP). Ook het Grotestedenbeleid (GSB) en het Lokaal Sociaal Beleid (LSB) kunnen als zodanig worden beschouwd. Het jaar 2002 is dus niet het startjaar geweest van strategische visieontwikkeling. Wél is het jaar 2002 een jaar geweest waarin hard is gewerkt om niet alleen vergezichten te formuleren maar ook om voorbereidingen te treffen die leiden tot concrete uitvoering. Ook is 2002 een jaar geweest waarin Leeuwarden een veelheid aan strategische keuzen heeft moeten maken. Zelden zag Leeuwarden zich geconfronteerd met tegelijkertijd zoveel verschillende ontwikkelingen, bestuurlijke vraagstukken en ambtelijke opgaven als in 2002. Een nieuwe gemeenteraad, een nieuw college van burgemeester en wethouders met nieuwe ambities, de invoering van het dualistisch stelsel, de uitvoering van de stadsvisie, de start van een regio visie, taakstellingen in de organisatie, het uitvoeren van audits en doelmatigheidsonderzoeken, een eerste aanzet tot invoering van een programmabegroting en een herbezinning op het Leeuwarder besturingsmodel. Hierna wordt ingegaan op die zaken die voor het verslagjaar richtinggevend zijn geweest. 4.3. Collegeprogramma 2002 - 2006 De vorige collegeperiode kenmerkte zich door veel nieuwe planvorming en ontwikkeling. De krachtige economie van eind jaren negentig maakte het mogelijk een koers te varen met hoge ambities. In mei 2002 trad het nieuw gevormde college aan en stelde zich ten doel voor de jaren 2002 - 2006 vooral werk te maken van de uitvoering. Dat wil zeggen het realiseren van bestaand beleid, van de veelheid aan plannen en projecten zonder daarbij onaanvaardbare risico's te lopen en zonder nieuwe ontwikkelingen en kansen uit het oog te verliezen. Het doel daarbij is het versterken van de positie van Leeuwarden op ruimtelijk-, economisch- en sociaal gebied. Het college is zich ervan bewust dat dit vraagt om prioritering. En om daarin goede afwegingen te maken is een kader nodig. En aan dat kader is in 2002 hard gewerkt in de vorm van de stadsvisie "Varen onder eigen vlag." Daarover straks meer.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 333