Middelen en prestaties: de
effecten van beleid
5.1Inleiding
In het vorige hoofdstuk is ingegaan op de visie die richtinggevend is voor Leeuwarden en de beleidsdoelen, die een
prioritering en concretisering vormen van de geformuleerde visie. In dit vijfde hoofdstuk gaan we nog een stap verder,
namelijk de verantwoording van het beleid. Dit gebeurt op basis van de zogeheten pijlers van het Crotestedenbeleid. In
dit hoofdstuk wordt achtereenvolgens stilgestaan bij de sociale pijler (paragraaf 5.2), de economische pijler (paragraaf
5.3) en tenslotte de fysieke pijler (paragraaf 5.4).
5.2. De Sociale Pijler
5.2.1. JEUGD EN ONDERWIJS
Onderwijsachterstandenbeleid
Het schooljaar 2001-2002 was een voorbereidingsjaar voor het Onderwijskansenbeleid (OKB) in Leeuwarden. De Prins
Mauritsschool, de locatie Bilgaard van openbare basisschool de Vrijheid en de openbare basisschool Potmarge namen
hieraan deel met als doel de prestaties van leerlingen te verbeteren. Het OKB wordt uitgevoerd binnen het door de raad
in november 2001 vastgestelde Plan van Aanpak Onderwijskansenbeleid. De scholen hebben in dit verband schoolont
wikkelingsplannen opgesteld. Om de resultaten te kunnen vaststellen is een nul-meting gehouden bij alle scholen en
wordt een voortgangsmeting uitgevoerd. GCO Fryslan is door de gemeente ingehuurd voor de inhoudelijke coördinatie
en ondersteuning van de scholen. In december 2002 werden door de gemeente en de betrokken schoolbesturen con-
venanten getekend, met daarin de wederzijdse rechten en plichten.
lorgmonitor
De zorgmonitor wordt gebruikt bij zorg- en risicoleerlingen. Alle beschikbare informatie is hierin gebundeld, zoals gege
vens uit de leerlingvolgsystemen. Met behulp van die informatie kunnen zorg- en risicoleerlingen passende ondersteuning
bij hun schoolloopbaan krijgen. De zorgmonitor levert ook beleidsmatige informatie aan scholen en gemeente, zoals infor
matie over nieuwe voorzieningen. Inschakeling van gespecialiseerde instellingen gebeurt nu nog vaak op ad hoe basis,
maar met behulp van het zorgplan en het zorgsysteem is in de toekomst een meer structurele aanpak mogelijk. Op ter
mijn moet dat leiden tot versterking van de zorgstructuur van de scholen en daarmee tot minder schooluitval.
Buurtscholen
De projectperiode voor buurtscholen liep in 2001 ten einde. Daarmee kwam ook een einde aan de functie van project
leider. Voor 2002 en 2003 heeft de raad middelen voor de buurtscholen zelf beschikbaar gesteld. Binnen de bestaan
de buurtscholen is de ouderbetrokkenheid toegenomen. Er is grote belangstelling voor buitenschoolse activiteiten en
de samenwerking met een aantal instellingen is verbeterd. De effecten op leerlingenprestaties zijn nog niet gemeten.
Voor Kennisvoorzieningen zie 5.3.3.
GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2 002
Kinderopvang:
Kinderopvang
SKL:
Kindplaatsen
Buitenschoolse opvang (BSO)
Opvang via gastouders
Particuliere organisaties:
Kindplaatsen
Buitenschoolse opvang (BSO)
Opvang via gastouders
2001
414
322
281
24
20
2002
465
320
251
195
40
Totaal
1061
1271
Hieronder is een overzicht weergegeven van de aantallen leerlingen/studenten die in het school/studiejaar 2001-2002
in Leeuwarden onderwijs volgden.
Primair onderwijs
Openbaar en bijzonder basis- en speciaal onderwijs:
Secundair onderwijs
Openbaar en bijzonder voortgezet onderwijs (i.e. van VMBO t/m VWO):
Middelbaar beroepsonderwijs (i.e. ROC Friesland College,
ROC Friese Poort en AOC):
Totaal:
Tertiair onderwijs
Noordelijke Hogeschool Leeuwarden:
Chr.Hogeschool Noord-Nederland:
Van Hall Instituut:
Totaal:
circa 8400 leerlingen
circa 8100 leerlingen
circa 6100 leerlingen
14200 leerlingen
circa 8050 studenten
circa 4750 studenten
circa 1850 studenten
14650 studenten
5.2.2. LEEFBAARHEID VEILIGHEID
Integrale aanpak voetbalvandalisme
De aanpak van voetbalvandalisme richt zich op preventie en repressie en op zowel jeugd als volwassenen in Leeuwarden
en de regio. BVO Cambuur Leeuwarden heeft de laatste jaren fors geïnvesteerd in veiligheid in het stadion: door camera
bewaking, goed opgeleide stewards en de veiligheid in het stadion. Politie Midden Fryslan zorgde ook voor een goed
verloop van de wedstrijden. Het gespecialiseerde interventieteam werkte onder het motto 'kennen en gekend worden'.
De gemeente Leeuwarden heeft in samenwerking met Politie en Openbaar Ministerie (OM) de Algemene Plaatselijke
Verordening (APV) aangepast. Daardoor kan een stadionomgevingverbod gegeven worden aan personen die zich bui
ten het stadion hinderlijk gedragen. In 2002 is aan 3 personen een dergelijk verbod opgelegd.
23