Middelen en prestaties: de effecten van beleid 5.1Inleiding In het vorige hoofdstuk is ingegaan op de visie die richtinggevend is voor Leeuwarden en de beleidsdoelen, die een prioritering en concretisering vormen van de geformuleerde visie. In dit vijfde hoofdstuk gaan we nog een stap verder, namelijk de verantwoording van het beleid. Dit gebeurt op basis van de zogeheten pijlers van het Crotestedenbeleid. In dit hoofdstuk wordt achtereenvolgens stilgestaan bij de sociale pijler (paragraaf 5.2), de economische pijler (paragraaf 5.3) en tenslotte de fysieke pijler (paragraaf 5.4). 5.2. De Sociale Pijler 5.2.1. JEUGD EN ONDERWIJS Onderwijsachterstandenbeleid Het schooljaar 2001-2002 was een voorbereidingsjaar voor het Onderwijskansenbeleid (OKB) in Leeuwarden. De Prins Mauritsschool, de locatie Bilgaard van openbare basisschool de Vrijheid en de openbare basisschool Potmarge namen hieraan deel met als doel de prestaties van leerlingen te verbeteren. Het OKB wordt uitgevoerd binnen het door de raad in november 2001 vastgestelde Plan van Aanpak Onderwijskansenbeleid. De scholen hebben in dit verband schoolont wikkelingsplannen opgesteld. Om de resultaten te kunnen vaststellen is een nul-meting gehouden bij alle scholen en wordt een voortgangsmeting uitgevoerd. GCO Fryslan is door de gemeente ingehuurd voor de inhoudelijke coördinatie en ondersteuning van de scholen. In december 2002 werden door de gemeente en de betrokken schoolbesturen con- venanten getekend, met daarin de wederzijdse rechten en plichten. lorgmonitor De zorgmonitor wordt gebruikt bij zorg- en risicoleerlingen. Alle beschikbare informatie is hierin gebundeld, zoals gege vens uit de leerlingvolgsystemen. Met behulp van die informatie kunnen zorg- en risicoleerlingen passende ondersteuning bij hun schoolloopbaan krijgen. De zorgmonitor levert ook beleidsmatige informatie aan scholen en gemeente, zoals infor matie over nieuwe voorzieningen. Inschakeling van gespecialiseerde instellingen gebeurt nu nog vaak op ad hoe basis, maar met behulp van het zorgplan en het zorgsysteem is in de toekomst een meer structurele aanpak mogelijk. Op ter mijn moet dat leiden tot versterking van de zorgstructuur van de scholen en daarmee tot minder schooluitval. Buurtscholen De projectperiode voor buurtscholen liep in 2001 ten einde. Daarmee kwam ook een einde aan de functie van project leider. Voor 2002 en 2003 heeft de raad middelen voor de buurtscholen zelf beschikbaar gesteld. Binnen de bestaan de buurtscholen is de ouderbetrokkenheid toegenomen. Er is grote belangstelling voor buitenschoolse activiteiten en de samenwerking met een aantal instellingen is verbeterd. De effecten op leerlingenprestaties zijn nog niet gemeten. Voor Kennisvoorzieningen zie 5.3.3. GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2 002 Kinderopvang: Kinderopvang SKL: Kindplaatsen Buitenschoolse opvang (BSO) Opvang via gastouders Particuliere organisaties: Kindplaatsen Buitenschoolse opvang (BSO) Opvang via gastouders 2001 414 322 281 24 20 2002 465 320 251 195 40 Totaal 1061 1271 Hieronder is een overzicht weergegeven van de aantallen leerlingen/studenten die in het school/studiejaar 2001-2002 in Leeuwarden onderwijs volgden. Primair onderwijs Openbaar en bijzonder basis- en speciaal onderwijs: Secundair onderwijs Openbaar en bijzonder voortgezet onderwijs (i.e. van VMBO t/m VWO): Middelbaar beroepsonderwijs (i.e. ROC Friesland College, ROC Friese Poort en AOC): Totaal: Tertiair onderwijs Noordelijke Hogeschool Leeuwarden: Chr.Hogeschool Noord-Nederland: Van Hall Instituut: Totaal: circa 8400 leerlingen circa 8100 leerlingen circa 6100 leerlingen 14200 leerlingen circa 8050 studenten circa 4750 studenten circa 1850 studenten 14650 studenten 5.2.2. LEEFBAARHEID VEILIGHEID Integrale aanpak voetbalvandalisme De aanpak van voetbalvandalisme richt zich op preventie en repressie en op zowel jeugd als volwassenen in Leeuwarden en de regio. BVO Cambuur Leeuwarden heeft de laatste jaren fors geïnvesteerd in veiligheid in het stadion: door camera bewaking, goed opgeleide stewards en de veiligheid in het stadion. Politie Midden Fryslan zorgde ook voor een goed verloop van de wedstrijden. Het gespecialiseerde interventieteam werkte onder het motto 'kennen en gekend worden'. De gemeente Leeuwarden heeft in samenwerking met Politie en Openbaar Ministerie (OM) de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aangepast. Daardoor kan een stadionomgevingverbod gegeven worden aan personen die zich bui ten het stadion hinderlijk gedragen. In 2002 is aan 3 personen een dergelijk verbod opgelegd. 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 336