S »l
i /I'
JAARVERSLAG
GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2002
In het jaar 2000 ging het project Helden rond de Velden van start. Dit project richt zich op het sociaal preventief sup-
portersbeleid. Politie Midden Fryslan, de BVO Cambuur Leeuwarden, Het Buro en de gemeente Leeuwarden werken
hierbij samen. De kosten bedroegen op jaarbasis 55.000,- waarvan 75% voor rekening van de gemeente kwam. De
gemeente was verantwoordelijk voor een goed verloop van het proces. In 2002 kreeg het project de prestigieuze Hein
Roethofprijs toegekend. 'Helden rond de Velden' is bovendien genomineerd voor de European Crime Prevention Award.
Door de integrale aanpak op diverse terreinen zijn de volgende resultaten behaald in 2002:
Supportersgedrag
Voetbalvandalisme in stadion
Voetbalvandalisme buiten stadion
Relschoppers rond stadion
Vandalisme bij uitwedstrijden
Verbaal geweld
Politie-inzet
Aantal 'lastige' supporters
Betrokkenheid 'lastige' supporters BVO
Alcohol en drugsgebruik
positief veranderd
afgenomen
afgenomen
gelijk gebleven-afgenomen
afgenomen
afgenomen
gelijk gebleven
gelijk gebleven
toegenomen
gelijk gebleven
ln het seizoen 2000-2001 en 2001-2002 werden geen boetes uitgeschreven. Volgens de Centrale Informatie Voetbal
vandalisme is er een positieve ontwikkeling in het aantal aanhoudingen en stadionverboden. In het seizoen 1999-2000
waren dit 57. Voor het seizoen 2000-2001 liep dit aantal terug naar 35 en voor 2001-2002 waren het er nog 21, waar
van 5 aan een buddy-mentorproject (intensief individueel begeleidingstraject) deelnamen.
Aanpak veelplegers (jeugdcriminaliteit)
Uit onderzoek van het Openbaar Ministerie blijkt dat van alle veelplegers in district Midden Fryslan (Leeuwarden en
Boarnsterhim) in 2002 91% van het mannelijk geslacht waren, 9% hiervan is minderjarig. Het gaat om vermogens
delicten (80%), verstoring van de openbare orde (12%), drugsgerelateerde delicten (6%) en wapendelicten (2%). Naar
aanleiding van deze cijfers heeft het Openbaar Ministerie, de Politie Midden Fryslan en de gemeente Leeuwarden een
projectgroep samengesteld, die zich bezighoudt met de problematiek van veelplegers. In 2003 worden concrete verbe
teringen verwacht.
Om de jeugdige veelplegers aan te pakken zijn er diverse activiteiten en projecten opgezet. Vanuit het Grotestedenbe-
leid leverde Leeuwarden co-financiering voor enkele van deze activiteiten zoals Intensieve Individuele Trajectbegeleiding
voor delinquente jongeren. Dit werd uitgevoerd door Het Buro in samenwerking met de raad voor de Kinderbescher
ming. Niet alleen de jeugdige delinquent, maar ook het sociale milieu rondom de jongere werd betrokken bij de aan
pak. Dit moet ertoe leiden dat de jongere weer op een positieve manier aan de maatschappij kan deelnemen. Bij
allochtone jongeren zorgden allochtone intermediairen uit het project Full Color voor de contacten tussen strafketen en
lokale zorgketen. De gemeente had ook de regie over het programma Jeugd Veiligheid van het Grotestedenbeleid. In
de periode januari-september 2002 zijn 36 jongeren aangemeld, waarvan 20 uit Leeuwarden en 16 uit de regio (6 meis
jes en 30 jongens). Van deze groep hebben 12 het project met positief resultaat afgerond. Ze zijn weer terug naar school
of aan het werk, de rest zit nog in het leerproject.
Het aantal aanmeldingen van jongeren door de raad van de Kinderbescherming is in 2002 bijna verdubbeld ten opzich
te van 2001. De kosten van dit project bedroegen 90.785,00, waarvan ongeveer de helft uit de gemeentelijke Grote-
stedenbeleidmiddelen werd betaald. Er werd extra aandacht geschonken aan 'nazorg na detentie'. Op preventiegebied
is gestart met het project 'Criminaliteitspreventie' door gedwongen gezinsondersteuning. Deze maatregelen gaan in
2003 van start.
24
GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 20 02
5.2.3. HORECA EN GEWELD
Overlast Binnenstad
Drugsdealen in de Binnenstad nam toe, vooral bij de Mercuriusfontein en de Reigerstraat. De Politie Midden Fryslan
hield regelmatig projectmatige acties, waarbij veel dealers zijn aangehouden. Een groot deel van de daders kwam van
de Nederlandse Antillen en vergde een specifieke aanpak. Daarom is binnen het GSB-project Full Color bij politie Mid
den Fryslan een intermediair in dienst genomen voor onder andere Antillianen. Er is een onderzoek gestart naar de
groep vanuit de politie Midden Fryslan en er vond intensieve informatie-uitwisseling plaats met andere politieregio's. In
2003 wordt deze aanpak vervolgd. De overlast in de Leeuwarder binnenstad zal structureel moeten afnemen door deze
gerichte aanpak.
Geweld en Horeca
Het horecagerelateerde geweld is in 2002 afgenomen. Er waren minder vechtpartijen in en rond het uitgaansgebied.
Daders werden meestal snel opgepakt bij incidenten. In het tweemaandelijks overleg tussen de gemeente, politie en de
horeca vond afstemming plaats over veiligheidszaken. De in 1998 ingezette aanpak begint nu vruchten af te werpen. In
2002 werd met politie en de horeca-eigenaren afgesproken dat er horeca-politiekluizen komen bij de ingang van de
grote uitgaansgelegenheden. Als bij fouillering bijvoorbeeld pillen, wiet en wapens worden aangetroffen, komen ze in
die kluizen en worden later door de politie opgehaald en vernietigd. De kluizen worden in 2003 geplaatst. Zo moet het
Leeuwarder uitgaansleven nog veiliger worden.
5.2.4. OVERLAST EN SPANNINGEN IN DE OPENBARE RUIMTE
Bestrijding van overlast van verslaafden
Leeuwarden heeft een centrumpositie in de provincie Fryslan en trekt daardoor (verslaafde) dak- en thuislozen aan. Per
sonen die in portieken en op straat rondhangen, zwerfvuil, rondslingerende spuiten enz. kunnen burgers overlast bezor
gen. Eén van de taken van de gemeente is de overlast tot een minimum te beperken. Maar een stad zonder verslaaf
den is tegenwoordig niet meer realistisch.
De politie zette zich in om de overlast structureel aan te pakken en heeft hiervoor extra capaciteit ingezet. De politie
hield dagelijks toezicht en verbaliseerde bij overtredingen. De Versnelde Afhandeling Verslaafden (VAV) werd toegepast.
Als dak- en thuislozen een proces verbaal krijgen voor overlastgevend gedrag, komen ze nu binnen 10 weken voor de
kantonrechter. Voorheen duurde dit vaak meer dan 2 jaar. De resultaten van een jaar werken met VAV worden nu in
kaart gebracht. De politie is over het algemeen tevreden met deze extra mogelijkheden. Een knelpunt was echter het
tekort aan cellen. Daardoor was het niet mogelijk om overlastveroorzakende dak- en thuislozen voor langere tijd van de
straat te houden. Naast politie hielden stadswachten regelmatig toezicht in de omgeving van de dagopvangcentra, de
Oranjebuurt en de Binnenstad.
Naar aanleiding van klachten en signalen van burgers werden maatregelen genomen, zoals het plaatsen van prullen
bakken, piaskruizen, het snoeien van groen, verlichting en het dagelijks schoonmaken van de buurt. De gemeente heeft
hiervoor in 2002 ongeveer 12.500,— uitgegeven. Deze kosten werden betaald uit het leefbaarheids- en veiligheids
budget voor de binnenstad.
Dagopvangcentra
Voor de dagopvangcentra Zuidergrachtswal en Tuinen werd een omgevingsoverleg gestart met de dagopvang, de
gemeente, de politie en bewoners. In dit overleg kwamen klachten en signalen aan de orde en werden oplossingen
aangedragen. Het overleg verliep goed. De situatie rondom de dagopvangcentra was in 2002 over het algemeen rustig.
Het aantal signalen en klachten dat verband hield met de dagopvangcentra was beperkt. In de zomermaanden kwamen