Leeftijdsopbouw Diensttijdopbouw GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2002 In 2002 is een start gemaakt met een fundamentele bezinning op de meest wezenlijke grondslagen van het Leeuwarder besturingsmodel. Dit was nodig na een tijd van allerlei organisatorische ontwikkelingen in het ambtelijk apparaat zoals het programmatisch - en projectmatig werken, organisatiekantelingen binnen de diensten, personele wisselingen in de bestuurlijke en ambtelijke top, veranderende verhoudingen als gevolg van het dualisme en bedrijfsvoeringkwesties zoals de belastingproblematiek en de toenemende aandacht voor control en procesbeheersing. Uiteraard zijn de ontwikke lingen en bedrijfsvoeringmaatregelen in 2002 niet stopgezet. Wel zijn ze in een breder perspectief geplaatst, van een houvast voorzien. 6.3. Personeel In onderstaande overzichten wordt inzicht gegeven in enkele personeelsgegevens. Schema formatie en bezetting Formatie in fulltime equivalenten (FTE) 218,14 - 230,85 402,27 I Algemene Zaken Brandweer Concernstaf Stadsontwikkeling en Beheer Welzijn Bezetting verdeeld naar mannen en vrouwen Over 2002 is de man/vrouw ratio (het aantal vrouwen gedeeld door het aantal mannen) 0.54. Dat is ongeveer gelijk aan 2001 (0,53) en gunstiger dan in 2000 toen de ratio 0.49 was en in 1999: 0.47. Bezetting verdeeld naar mannen en vrouwen 300 200 100 Man Vrouw AZ+BW CS SO+B WZ In het personeelsbeleid is het afgelopen jaar aandacht besteed aan de volgende gebieden: Personeelsvisie In 2002 is het voornemen geformuleerd om een strategische personeelsvisie te ontwikkelen. De personeelsvisie formuleert de speerpunten van het personeelsmanagement voor de komende jaren. Het doel is leidinggevenden te ondersteunen in hun sturende en coachende taak. In 2003 wordt de zogeheten P-nota uitgevoerd. GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2002 Leeftijdsopbouw Ruim 35% van de medewerkers is ouder dan 50 jaar en zelfs 70% is ouder dan 40 jaar. Binnen enkele jaren komt er een grote uitstroom op gang. De uitstroom biedt mogelijkheden tot het aantrekken van nieuw talent en schept nieuwe en grotere mobiliteit. Het veroorzaakt echter ook een gevoelig verlies van kennis en ervaring. Besloten is dat op basis van de personeelsvisie een actieplan wordt ontwikkeld om ook op langere termijn over voldoende gekwalificeerde ambtenaren te kunnen blijven beschikken. 80 70 60 50 40 30 20 10 0 15-19 20-24 25-29 30-34 35-39 40-44 45-49 50-54 55-59 60-64 DWZ 0DSOB DAZ BrW Cs Ot/m 5 t/m 10t/m 15t/m 20 t/m 25 t/m 30 t/m 35 t/m 4 9 14 19 24 29 34 39 Ziekteverzuim In april 2002 is de Wet verbetering Poortwachter (WvP) van kracht geworden. De consequenties van deze wet heeft de gemeenteraad voor een deel meegenomen in de begroting 2003. In 2002 zijn diverse (voorbereidende) activiteiten ver richt. Zo is een pilot verzuim binnen de dienst Welzijn gestart. Dit leidde tot een daling van het ziekteverzuim binnen deze dienst. Verder is een aanzet gemaakt voor gemeentebreed verzuimbeleid. Hierover vindt in het le kwartaal van 2003 besluitvorming plaats. Daarnaast is er een pakket van eisen opgesteld voor aanbesteding van de Arbo-dienstver- lening. Dit zal in het voorjaar van 2003 kunnen worden afgerond. 45

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 347