Leeftijdsopbouw
Diensttijdopbouw
GEMEENTE LEEUWARDEN
JAARVERSLAG 2002
In 2002 is een start gemaakt met een fundamentele bezinning op de meest wezenlijke grondslagen van het Leeuwarder
besturingsmodel. Dit was nodig na een tijd van allerlei organisatorische ontwikkelingen in het ambtelijk apparaat zoals
het programmatisch - en projectmatig werken, organisatiekantelingen binnen de diensten, personele wisselingen in de
bestuurlijke en ambtelijke top, veranderende verhoudingen als gevolg van het dualisme en bedrijfsvoeringkwesties zoals
de belastingproblematiek en de toenemende aandacht voor control en procesbeheersing. Uiteraard zijn de ontwikke
lingen en bedrijfsvoeringmaatregelen in 2002 niet stopgezet. Wel zijn ze in een breder perspectief geplaatst, van een
houvast voorzien.
6.3. Personeel
In onderstaande overzichten wordt inzicht gegeven in enkele personeelsgegevens.
Schema formatie en bezetting
Formatie in fulltime equivalenten (FTE)
218,14 - 230,85
402,27
I Algemene Zaken
Brandweer
Concernstaf
Stadsontwikkeling en Beheer
Welzijn
Bezetting verdeeld naar mannen en vrouwen
Over 2002 is de man/vrouw ratio (het aantal vrouwen gedeeld door het aantal mannen) 0.54. Dat is ongeveer gelijk
aan 2001 (0,53) en gunstiger dan in 2000 toen de ratio 0.49 was en in 1999: 0.47.
Bezetting verdeeld naar mannen en vrouwen
300
200
100
Man
Vrouw
AZ+BW CS SO+B WZ
In het personeelsbeleid is het afgelopen jaar aandacht besteed aan de volgende gebieden:
Personeelsvisie
In 2002 is het voornemen geformuleerd om een strategische personeelsvisie te ontwikkelen. De personeelsvisie
formuleert de speerpunten van het personeelsmanagement voor de komende jaren. Het doel is leidinggevenden te
ondersteunen in hun sturende en coachende taak. In 2003 wordt de zogeheten P-nota uitgevoerd.
GEMEENTE LEEUWARDEN
JAARVERSLAG 2002
Leeftijdsopbouw
Ruim 35% van de medewerkers is ouder dan 50 jaar en zelfs 70% is ouder dan 40 jaar. Binnen enkele jaren komt er
een grote uitstroom op gang. De uitstroom biedt mogelijkheden tot het aantrekken van nieuw talent en schept nieuwe
en grotere mobiliteit. Het veroorzaakt echter ook een gevoelig verlies van kennis en ervaring. Besloten is dat op basis
van de personeelsvisie een actieplan wordt ontwikkeld om ook op langere termijn over voldoende gekwalificeerde
ambtenaren te kunnen blijven beschikken.
80
70
60
50
40
30
20
10
0
15-19 20-24 25-29 30-34 35-39 40-44 45-49 50-54 55-59 60-64
DWZ
0DSOB
DAZ
BrW
Cs
Ot/m 5 t/m 10t/m 15t/m 20 t/m 25 t/m 30 t/m 35 t/m
4 9 14 19 24 29 34 39
Ziekteverzuim
In april 2002 is de Wet verbetering Poortwachter (WvP) van kracht geworden. De consequenties van deze wet heeft de
gemeenteraad voor een deel meegenomen in de begroting 2003. In 2002 zijn diverse (voorbereidende) activiteiten ver
richt. Zo is een pilot verzuim binnen de dienst Welzijn gestart. Dit leidde tot een daling van het ziekteverzuim binnen
deze dienst. Verder is een aanzet gemaakt voor gemeentebreed verzuimbeleid. Hierover vindt in het le kwartaal van
2003 besluitvorming plaats. Daarnaast is er een pakket van eisen opgesteld voor aanbesteding van de Arbo-dienstver-
lening. Dit zal in het voorjaar van 2003 kunnen worden afgerond.
45