B §1 JAARVERSLAG GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2 0 0 2 Onroerend Zaakbelasting voordeden. De vraag ontstond of de gemeente wellicht nog meer risico's liep bij de uitvoering van haar werkzaamheden. De zelfanalyse bevat een grondige inventarisatie van risico's en verbeteringsmaatregelen. Daarbij werd onderscheid gemaakt naar een drietal trajecten: Een intern traject van afwikkeling van de meest ernstige organisatierisico's; Een extern traject van uitvoering van 5 audits op gebieden waarop de gemeente de grootste risico's loopt (aanbe stedingen, juridische dienstverlening, regiefunctie, grondexploitatie en P&O-functie); Een vervolg op de motie van de SP, waarin het college wordt opgedragen tegemoet te komen aan de door Deloitte Touche gesignaleerde beperkingen van de zelfanalyse. In 2002 zijn voor de meest acute risico's (het eerste traject), diverse verbetermaatregelen geïmplementeerd. Daarnaast Izijn de eerste verbetermaatregelen, voortvloeiend uit de resultaten van de audits (het tweede traject) uitgevoerd. Boven dien is voorgenomen om risicomanagement te verankeren in de organisatie. De risicoanalyse met de daaruit voort vloeiende verbeteringsmaatregelen hebben dus geen éénmalig karakter maar vormen een terugkerende c.q. perma nente activiteit als onderdeel van de planning en controlcyclus. Tezamen met andere activiteiten ter versterking van de bedrijfsvoering heeft het risicomanagement geleid tot het plan bedrijfsvoering in beeld. Het is een 'levend document' bedoeld om voortdurend alert te zijn op bedrijfsvoeringsrisico's. Dienstverlening Een verbetering in de procesbeheersing was ook nodig ten aanzien van het beantwoorden en afhandelen van brieven. Tussen april en juni 2002 vond de schoningsactie poststukken plaats. Hiermee moest een grote achterstand in de beant woording van ingekomen brieven worden weggewerkt. Na de grote schoonmaak kon met een schone lei worden begonnen, gericht op een klantbewuster omgaan met procedures rondom post en archief. Het aantal klantcontacten van de afdeling Burgerzaken is in 2002 fors toegenomen (ruim 62.000 mensen). Ondanks deze toename zijn door inzet van extra personeel de wachttijden in 2002 afgenomen. De gemiddelde wachttijd bedroeg over geheel 2002 14 minuten, terwijl de gemiddelde afhandeltijd 9 minuten bedroeg. De laatste maanden van 2002 is de gemiddelde wachttijd het sterkst afgenomen en kwam deze vrijwel niet meer boven de 10 minuten. 48 De gezellige vnjaagmarkt in hartje stad wordt elke week druk bezocht De glazen piramide van Crystalic markeert de westelijke toegangsweg naar Leeuwarden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 349