JAARREKENING
GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2002
Ten opzichte van de in de begroting reeds geraamde besparing in 2002 is er dus een extra nettobesparing gerealiseerd
van 0,8 miljoen 1,6 minus 0,8 miljoen). Met name achterblijvende investeringen bij sportaccommodaties
0,5 miljoen), vertragingen in investeringen in infrastructurele werken 0,4 miljoen) en diverse investeringen bin
nen het gemeentelijk apparaat, zoals DIS le fase, verbouw en restauratie stadhuis, telefooncentrale etc. 0,4 miljoen)
hebben tot dit voordeel geleid.
De afgelopen jaren is steeds sprake geweest van lagere rente- en afschrijvingskosten.
Onderstaande grafiek laat hiervan het verloop over de afgelopen jaren zien.
Besparing op rente- en afschrijvingskosten
X 2000 I
dt)
b 1750
o
1997 1998 1999 2000 2001 2002
Hogere opbrengsten bouwleges 0,9 miljoen)
De hogere opbrengsten aan bouwleges is een gevolg van ondermeer een aantal grote bouwprojecten. Door de bouw
van een school door het Friesland College en de uitbreiding door de CHN van het schoolgebouw aan de Rengerslaan,
zijn de legesopbrengsten in 2002 aanzienlijk hoger. Daarnaast zijn er ruim 30% meer aanvragen afgehandeld dan
begroot.
Vrijval rente over reserves Grondbedrijf 0,5 miljoen)
De aanleg van het bedrijventerrein Businesspark 1 2a en de Slauerhoffweg werd in het kader van de werkgelegen-
heidsimpuls '94 medegefinancierd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken. De aanleg van dit project heeft geduurd
van 1998 tot en met 2001. Doordat het ministerie zijn bijdragen al vanaf 1994 beschikbaar heeft gesteld is een aan
merkelijk financieringsvoordeel ontstaan. In afwachting van de definitieve vaststelling van de rijksbijdragen zijn deze
voordelen daarom enige jaren geparkeerd in de reserves Westelijke Onsluitingsweg en Annuïteit Businesspark. In de
periode 1994 tot en met 2001 is aan deze reserves steeds rente toegevoegd om prijsstijgingen door de latere uitvoe
ring op te kunnen vangen. Nu de subsidies definitief zijn vastgesteld en het project nagenoeg is afgerond, blijkt dat dit
financieringsresultaat niet meer gereserveerd behoeft te blijven voor het doel waarvoor de reserves waren ingesteld. De
rentetoevoegingen over de reserves kunnen vrijvallen. De voordelige financieringsresultaten die het gevolg zijn van de
bevoorschotting van het ministerie zijn overgeheveld naar de egalisatiereserve grondbedrijf.
Afwikkeling nog te betalen subsidiebedragen 0,4 miljoen)
In 2002 is sprake van een vrijval van subsidies ten bedrage van 0,3 miljoen ondermeer als gevolg van een kritische
beoordeling van nog te betalen subsidiebedragen over de jaren 1997 tot en met 2001. Daarnaast behoefden gesubsi
dieerde instellingen voor een lager bedrag gecompenseerd te worden voor nominale prijsontwikkelingen dan was voor
zien, hetgeen een voordeel heeft opgeleverd van 0,1 miljoen.
56
GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2002
Vrijval middelen in verband met de afronding van het euro-project 0,3 miljoen)
Van de nog beschikbare middelen ten behoeve van de invoering van het euro-project kan een bedrag van 0,3 mil
joen vrijvallen een jaar na invoering van de euro.
Taakstelling op facilitaire kosten 0,3 miljoen)
Ter voorbereiding op de realisatie van de taakstelling op facilitaire kosten van 0,7 per 1 januari 2004 zijn reeds een
aantal efficiëncy-verbeteringen in de productieprocessen doorgevoerd als gevolg waarvan reeds in 2002 een voordeel
is ontstaan van 0,3 miljoen.
Subsidie Stichting Kinderopvang 0,2 miljoen)
Aan de Stichting Kinderopvang behoefde minder subsidie te worden verstrekt doordat het aantal gesubsidieerde
kinderopvangplaatsen is achtergebleven bij de raming. Bovendien was sprake van een positief afwikkelingsverschil over
voorgaande jaren.
Afrekening Werkgelegenheidsprojecten 0,3 miljoen)
Het voordeel is ondermeer ontstaan als gevolg van het niet inzetten van gemeentelijke gelden voor de Sluitende Aan
pak Jeugd en Sluitende Aanpak Volwassenen. Verder kon een in 2001 aangegane verplichting alsnog ten laste van het
rijkssubsidie WlW/Scholing en Activering worden gebracht.
8.3.2 NADELEN
Hogere personeelslasten 1,7 miljoen)
De hogere personeelslasten zijn met name een gevolg van extra inzet van tijdelijk personeel.
Hoewel een gedeelte van de hieruit voortvloeiende aanvullende kosten kon worden betaald uit het beschikbare perso
neelsbudget (er zijn immers ook besparingen vanwege vacatures, ziekengelduitkeringen etc.), was er per saldo sprake
van een overschrijding op de kosten van tijdelijk personeel van 1,1 miljoen.
In bepaalde gevallen staan tegenover deze extra uitgaven ook extra inkomsten.
Zo werden in 2002 bij de verstrekking van bouwvergunningen 30% meer aanvragen afgehandeld dan begroot, waar
door tijdelijk personeel moest worden ingehuurd. De hiermee gepaard gaande aanvullende kosten van 0,6 miljoen
worden evenwel volledig gecompenseerd door een hogere opbrengst uit leges bouwvergunningen van 0,9 miljoen.
Verder moest in 2002 extra personeel worden ingehuurd ondermeer vanwege ziekte en onderbezetting. Met name bij
de dienst Welzijn en met name de sector Sociale Zaken was het afgelopen jaar sprake van een bovenmatig ziektever
zuim (13%). Inmiddels zijn een aantal verbeteringsmaatregelen in werking gesteld.
Bij Burgerzaken moest in 2002 extra personeel worden ingehuurd ondermeer vanwege het inlopen van achterstanden
en het realiseren van een kwaliteitsverbetering van GBA gegevens. Ook gewijzigde regelgeving als gevolg waarvan de
klant twee keer aan de balie verschijnt (voor de aanvraag en afhalen van het document) moest de personele inzet aan
de balie worden verdubbeld.
De aanstelling van een griffier in het kader van de wet Dualisering Gemeentebestuur, de aanstelling van een interim
gemeentesecretaris per 1 september 2002 in verband met het vertrek van de vorige gemeentesecretaris halverwege het
jaar en het aanblijven van de interim-controller bij de dienst Stadsontwikkeling tijdens de inwerkperiode van de nieuwe
controller tot aan het einde van het jaar, hebben in totaal tot hogere kosten geleid van 0,3 miljoen.
57