10
11
Resultaatbestemming
Risicoparagraaf
JAARREKENING
GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2002
Het jaar 2002 werd afgesloten met een positief resultaat van 6.157.000. Aangezien bij de begroting 2002 uitgegaan
werd van een negatief resultaat van 2.291.000 is dit resultaat 3.866.000 gunstiger dan begroot.
Voorgesteld wordt dit meevallende resultaat, overeenkomstig de afspraak bij de college vorming in 2002, volledig toe
te voegen aan de Algemene Reserve.
De bestemming van een deel van de Algemene Reserve zal worden besproken bij de behandeling van de kaderbrief
2004-2007, welke gelijktijdig met het jaarverslag 2002 en de jaarrekening 2002 zal worden aangeboden aan de raad.
i
GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2002
11.1 Rechtmatigheid, doelmatigheid en risicomanagement
In het begin van het vorig verslagjaar is de beheersverordening door de raad vastgesteld waarin de hoofdlijnen voor
rechtmatig beheer en een doelmatig functioneren van de organisatie zijn vastgelegd. Inmiddels zal deze verordening in
verband met de nieuwe wetgeving in het kader van de dualisering weer moeten worden aangepast. De voorbereidin
gen daartoe zijn in gang gezet.
Ter verbetering van de doelmatigheid en ter verhoging van de kwaliteit van de dienstverlening door de gemeente zijn
doelmatigheidsonderzoeken en INK positiebepalingen uitgevoerd naast maatregelen ter verbetering van de planning en
controlcydus en de stroomlijning van bedrijfsprocessen.
Door de in de loop van het jaar 2001 opgetreden problemen rond de onroerendzaakbelasting is veel aandacht uitge
gaan naar de uit de zelfanalyse risicogebieden voortvloeiende externe audits. Aan de uit de zelfanalyse risicogebieden
en de externe audits voortvloeiende verbeteringsmaatregelen is door middel van het uitvoeringsprogramma Bedrijfs
voering in Beeld hard gewerkt. Die werkzaamheden zullen ook na dit verslagjaar nog geruime tijd veel aandacht vergen.
Onderdeel van het uitvoeringsprogramma Bedrijfsvoering in Beeld is ook het risico management. Dit zal een vast onder
deel gaan uitmaken van de planning en controlcydus, waardoor tot een betere bewaking en tijdiger signalering van risi
co's moet worden gekomen.
11.2 Risico's
In het vervolg van deze risicoparagraaf worden alleen die risico's gepresenteerd die van substantiële betekenis zijn,
gezien het balanstotaal dan wel de financiële positie, en derhalve geen signaleringslijst van alles wat wel eens tegen
zou kunnen vallen. Een belangrijk deel van deze risico's is ook gemeld in vorige jaarverslagen, maar is nog steeds actu
eel.
DE ONDERNEMENDE GEMEENTE
De gemeente zet sinds enkele jaren in op versnelling van de woningbouwproductie, gecombineerd met een pro-actie
ve grondpolitiek. Beide zijn noodzakelijk voor het behoud en de versterking van de sociaal-economische positie van de
gemeente. De daarmee gepaard gaande ondernemersrisico's nemen vergelijkbaar toe.
INVOERING VAN HET BTW COMPENSATIEFONDS
Per 1 januari 2003 is een regeling in werking getreden waarbij gemeenten belastingplichtig zijn geworden voor een
belasting gelijk aan de omzetbelasting voor het bedrijfsleven. Deze regeling (het BTW compensatiefonds) moet bewerk
stelligen dat beslissingen over zelf doen of uitbesteden fiscaal budgettair neutraal zijn. De keuze kan dan worden gedaan
voor de efficiëntste en effectiefste handelwijze zonder dat de belastingen daarbij als verstorende factor optreden.
Gemeenten zullen door deze regeling de belasting terug krijgen die zij op inkoopnota's betalen. De regeling is derhal
ve gunstig voor gemeenten. Om dat te compenseren wordt er een korting toegepast op het Gemeentefonds. Daarmee
71