10 11 Resultaatbestemming Risicoparagraaf JAARREKENING GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2002 Het jaar 2002 werd afgesloten met een positief resultaat van 6.157.000. Aangezien bij de begroting 2002 uitgegaan werd van een negatief resultaat van 2.291.000 is dit resultaat 3.866.000 gunstiger dan begroot. Voorgesteld wordt dit meevallende resultaat, overeenkomstig de afspraak bij de college vorming in 2002, volledig toe te voegen aan de Algemene Reserve. De bestemming van een deel van de Algemene Reserve zal worden besproken bij de behandeling van de kaderbrief 2004-2007, welke gelijktijdig met het jaarverslag 2002 en de jaarrekening 2002 zal worden aangeboden aan de raad. i GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2002 11.1 Rechtmatigheid, doelmatigheid en risicomanagement In het begin van het vorig verslagjaar is de beheersverordening door de raad vastgesteld waarin de hoofdlijnen voor rechtmatig beheer en een doelmatig functioneren van de organisatie zijn vastgelegd. Inmiddels zal deze verordening in verband met de nieuwe wetgeving in het kader van de dualisering weer moeten worden aangepast. De voorbereidin gen daartoe zijn in gang gezet. Ter verbetering van de doelmatigheid en ter verhoging van de kwaliteit van de dienstverlening door de gemeente zijn doelmatigheidsonderzoeken en INK positiebepalingen uitgevoerd naast maatregelen ter verbetering van de planning en controlcydus en de stroomlijning van bedrijfsprocessen. Door de in de loop van het jaar 2001 opgetreden problemen rond de onroerendzaakbelasting is veel aandacht uitge gaan naar de uit de zelfanalyse risicogebieden voortvloeiende externe audits. Aan de uit de zelfanalyse risicogebieden en de externe audits voortvloeiende verbeteringsmaatregelen is door middel van het uitvoeringsprogramma Bedrijfs voering in Beeld hard gewerkt. Die werkzaamheden zullen ook na dit verslagjaar nog geruime tijd veel aandacht vergen. Onderdeel van het uitvoeringsprogramma Bedrijfsvoering in Beeld is ook het risico management. Dit zal een vast onder deel gaan uitmaken van de planning en controlcydus, waardoor tot een betere bewaking en tijdiger signalering van risi co's moet worden gekomen. 11.2 Risico's In het vervolg van deze risicoparagraaf worden alleen die risico's gepresenteerd die van substantiële betekenis zijn, gezien het balanstotaal dan wel de financiële positie, en derhalve geen signaleringslijst van alles wat wel eens tegen zou kunnen vallen. Een belangrijk deel van deze risico's is ook gemeld in vorige jaarverslagen, maar is nog steeds actu eel. DE ONDERNEMENDE GEMEENTE De gemeente zet sinds enkele jaren in op versnelling van de woningbouwproductie, gecombineerd met een pro-actie ve grondpolitiek. Beide zijn noodzakelijk voor het behoud en de versterking van de sociaal-economische positie van de gemeente. De daarmee gepaard gaande ondernemersrisico's nemen vergelijkbaar toe. INVOERING VAN HET BTW COMPENSATIEFONDS Per 1 januari 2003 is een regeling in werking getreden waarbij gemeenten belastingplichtig zijn geworden voor een belasting gelijk aan de omzetbelasting voor het bedrijfsleven. Deze regeling (het BTW compensatiefonds) moet bewerk stelligen dat beslissingen over zelf doen of uitbesteden fiscaal budgettair neutraal zijn. De keuze kan dan worden gedaan voor de efficiëntste en effectiefste handelwijze zonder dat de belastingen daarbij als verstorende factor optreden. Gemeenten zullen door deze regeling de belasting terug krijgen die zij op inkoopnota's betalen. De regeling is derhal ve gunstig voor gemeenten. Om dat te compenseren wordt er een korting toegepast op het Gemeentefonds. Daarmee 71

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 360