Structureel 2003 2004 2005 2006 Ontwikkeling algemene reserve 2003 2004 2005 2006 Blad 8 Uit de laatste voorstellen van de regering kan opgemaakt worden dat naar verwachting niet valt te ontkomen aan ombuigingen op het gebied van het minimabeleid. De aandacht zal hierbij vooral gericht worden op de volgende instrumenten van het minimabeleid: de Kwijtschelding OZB; de Declaratieregeling; Categoriale Bijzondere Bijstand. Programma 9: Politiek Bestuur Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) Als voortvloeisel van de dualisering zijn de voorschriften voor de rekening en begroting aangepast (in het BBV)Een van de gevolgen van het BBV is dat voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een vergelijkbaar volume geen voorziening meer mag worden getroffen. Verder zal de invoering van het BBV veel gevolgen hebben voor de financieel administratieve verantwoording van de gemeente. Programma 10: Veiligheid, openbare orde en handhaving Realistisch oefenen Brandweer Als gevolg van het in 1999 uitgebrachte rapport "Beter oefenen bij de Brandweer" in combinatie met de verbeterprojecten naar aanleiding van de vuurwerkramp (Enschede) en de cafébrand (Volendam)is er voor de brandweer in korte tijd veel veranderd. Het takenpakket van de brandweer is gegroeid en hetzelfde geldt voor de eisen die er aan de brandweer en haar personeel worden gesteld. De verantwoordelijkheid voor het oefenen op gemeentelijk niveau is vastgelegd in de verordening brandweerzorg en rampenbestrijding. In deze verordening wordt in dit kader vooral verwezen naar de arbeidsomstandighedenwet waarin wordt beschreven dat voorlichting en onderricht een algemene verplichting is voor zowel werknemer als werkgever. Huisvesting Brandweer In november 2002 heeft het College van Burgemeester en Wethouders met betrekking tot het onderwerp "huisvesting Brandweer" besloten de huidige huisvesting van de Brandweer Leeuwarden te renoveren zodat deze voldoet aan de minimale wettelijke eisen. Uitgangspunt blijft dat de regionale en lokale brandweer samen gehuisvest blijven. Door uitbreiding van het personeel zal ook rekening gehouden moeten worden met uitbreiding van de capaciteit van de huisvesting. Er zal onderzoek worden verricht naar de precieze eisen die worden gesteld aan deze nieuwe huisvesting. Blad 9 Handhaving Wettelijke verplichtingen op het gebied van handhaving maken het voor de gemeente noodzakelijk de handhavingscapaciteit uit breiden. Het ministerie van VROM heeft aangegeven van mening te zijn dat handhaving op het gebied van Bouwen en Wonen en milieu onvoldoende is Programma 14: Woon- en leefomgeving Leeuwarder Bos Het Leeuwarder Bos is in begin jaren negentig aangeplant. Destijds is er bewust voor gekozen om geen voorzieningen aan te brengen voor het recreatief gebruik van het bos. In 1999 is door een extern ingenieursbureau een optimaliseringsplan opgesteld waarin o.a. is uitgezocht wat gedaan moet worden om het bos recreatief beter te kunnen gebruiken. Onderdeel van dit plan is de verbetering van de wandelpaden in combinatie met het aanbrengen/ herkenbaar maken van de ruiterroute. Beheer Er wordt nader gekeken naar mogelijkheden van ombuigingen op beheer van de openbare ruimte. Het gaat hierbij om: onkruidbestrijding zwerfvuilbestrijding onderhoud verhardingen groenvoorzieningen. Voorgesteld wordt om de hiervoor beschreven ontwikkelingen te betrekken bij de concrete voorstellen nieuw beleid en ombuigingen 5 ONTWIKKELINGEN BUDGETTAIR KADER 5.1 Financiële positie Uitgangspunt voor het bepalen van het budgettaire kader vormt de eindpositie van de begroting 2003 op grond van de uitkomsten van de septembercirculaire 2002. De toenmalige prognoses waren: (bedragen x 1.000) Eindstand 31/12 2.143! 364 72 1.742 Eindstand 31/12 16.865 17.417 19.943 24.416 Tabel 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 367