HOUTHOFF BURUMA ADVOCATEN NOTARISSEN BELASTINGADVISEURS 34/51 van een positief c.q. negatief saldo, wordt aangemerkt als een correctie (achteraf) op de door GEM aan de Gemeente betaalde koopprijzen voor de onroerende zaken die de Ge meente krachtens artikel 11 C aan GEM heeft geleverd. Artikel 13. Sanering; Bouw- en Woonrijpmaken 13.1. GEM zal, gefaseerd per Deelgebied doch beperkt tot die onroerende zaken die GEM inge volge het bepaalde in artikel 11 C van de Gemeente zal verwerven, na vaststelling en goed keuring van het desbetreffende Stedenbouwkundig Plan, voor haar rekening en risico (doen) uitvoeren alle werkzaamheden tot het Bouw- en Woonrijpmaken. Onder het Bouw- en Woon rijpmaken wordt de volledige aanleg en inrichting van het in artikel 15 bedoelde Openbaar gebied mede begrepen. De betreffende werkzaamheden dienen te worden uitgevoerd met inachtneming van het be paalde in artikel 3.2, het desbetreffende vastgestelde en goedgekeurde Stedenbouwkundig Plan, alsmede overeenkomstig de kwalitatieve en kwantitatieve eisen zoals blijkend uit de in opdracht van GEM te vervaardigen voorlopige en definitieve ontwerpen, bestekken met bij behorende bestekstekeningen. De bestekken terzake van de uitvoering van de voormelde werken, zullen worden ingericht conform het bepaalde in de Standaard 95. Voorts zal in voormelde bestekken de U.A.V. van toepassing worden verklaard, onverminderd het in de volgende alinea bepaalde. Terzake van de duur van de onderhoudsperiode, de garantieverplichtingen van GEM, de verplichtingen van GEM gedurende de onderhoudsperiode, de verplichtingen van GEM ter zake van het herstraten, en de verplichtingen van GEM tot het vervaardigen en leveren van revisietekeningen, wordt verwezen naar het Kwaliteitsdocument openbare ruimte, dat on derdeel is van het Masterplan. Voor GEM wordt de verplichting opgenomen om met haar (onder)aannemers te bedingen, dat de Gemeente deze (onder)aannemers uit hoofde van garanties kan aanspreken, indien GEM met de nakoming van de betreffende garantiever plichtingen jegens de Gemeente in gebreke blijft, danwel wanneer de onderhavige overeen komst is geëindigd. De betreffende verplichtingen van GEM worden opgenomen in voormel de bestekken. 13.2. De in artikel 13.1 bedoelde voorlopige en definitieve ontwerpen, bestekken en besteksteke ningen zullen in opdracht en voor rekening en risico van GEM worden vervaardigd. De di rectie en het toezicht over de uitvoering van de werkzaamheden inzake het Bouw- en Woon rijpmaken en de realisering van de infrastructuur wordt door of in opdracht van GEM ge voerd. De betreffende opdrachten zullen in beginsel door GEM worden verschaft aan de Gemeente (Dienst SOB alles onder voorwaarde dat vooraf overeenstemming is bereikt over de marktconforme voorwaarden van kwaliteit, prijs en tijd. HOUTHOFF BURUMA 35/51 ADVOCATEN NOTARISSEN BELASTINGADVISEURS Indien de bedoelde overeenstemming niet binnen een redelijke termijn is bereikt wordt een procedure gevolgd naar analogie van het bepaalde in artikel 13.6. 13.3. Indien de in artikel 13.1 bedoelde ontwerpen, bestekken en bestektekeningen niet worden vervaardigd door de Gemeente (Dienst SOB) zullen de desbetreffende voorlopige en defini tieve ontwerpen, bestekken en bestekstekeningen dadelijk na gereedkomen door GEM ter goedkeuring aan de Gemeente (Dienst SOB) te worden voorgelegd. De Gemeente (Dienst SOB) toetst op voortvarende wijze en terstond de aldus aan haar voorgelegde voorlopige en definitieve ontwerpen, bestekken en bestekstekeningen aan de hand van het bepaalde in artikel 3.2 en aan het betreffende vastgestelde en overeenkomstig artikel 20.1 goedgekeur de Stedenbouwkundig Plan. Indien de in artikel 13.2 bedoelde directievoering en het toezicht niet worden uitgevoerd door de Gemeente (Dienst SOB) zal in nader overleg tussen GEM en de Gemeente worden bepaald, op welke wijze de Gemeente (Dienst SOB) tijdens de uitvoering van de betreffende werken betrokken zal worden, ten behoeve van tussentijdse controle van de uitvoering van die werken. Aan het feit, dat de Gemeente (Dienst SOB) betrokken wordt bij de tussentijdse controle van uitvoering van werken, kan GEM terzake van de oplevering (zoals bedoeld in artikel 15) geen rechten ontlenen. 13.4. GEM zal voor haar rekening en risico op de door haar te verwerven onroerende zaken in het Exploitatiegebied na verwerving door GEM de eventueel noodzakelijke sanering van de bo dem uitvoeren conform de eisen van het terzake bevoegde (overheids)gezag, per Project- gebied voorafgaand aan de overige werkzaamheden tot het Bouw- en Woonrijpmaken van het betreffende Projectgebied, onverminderd de bevoegdheid van GEM om kosten en scha de ter zake van zulke verontreiniging te verhalen op de veroorzakers. 13.5. De werkzaamheden tot Bouw- en Woonrijpmaken van het Exploitatiegebied c.q. Deelgebie den zullen door GEM in beginsel worden opgedragen aan de Private Partijen, voorzover zulks wettelijk mogelijk is - mede in verband met het bepaalde in artikel 13.8 - en onvermin derd het bepaalde in artikel 13.6 tot en met 13.8. 13.6. Telkens wanneer GEM werkzaamheden in het kader van Bouw- en Woonrijpmaken op wenst te dragen zullen GEM en de Private Partijen terzake van de marktconforme prijsvor ming voor de op te dragen werkzaamheden te goeder trouw overleg voeren. Indien de prijs- onderhandelingen tussen GEM en de Private Partijen niet binnen een redelijke termijn tot prijsovereenstemming hebben geleid op basis van het door GEM vastgestelde bestek, zal over de marktconforme prijs advies worden gevraagd aan een onafhankelijke externe kos- tendeskundige, die door GEM en de Private Partijen tezamen wordt benoemd. De kosten van bedoelde onafhankelijke externe kostendeskundige worden door GEM voor 50% en door de betreffende Private Partijen voor 50% gedragen. De bedoelde onafhankelijke externe kostendeskundige dient een extern bureau te zijn, zon der bindingen met één der betrokken Partijen en/of aan een der betrokken Partijen gelieerde

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 36