Blad 16
Ombuigingen
Redeneerlijn ombuigingen
De volgende redeneerlijn is gebruikt bij het zoeken naar
mogelijkheden van ombuigingen.
Bij het formuleren van ombuigingsvoorstellen dient zo min
mogelijk afbreuk gedaan te worden aan de volgende intenties
van het collegeprogramma en de Stadsvisie:
het instandhouden en versterken van de
aantrekkelijkheid van de stad;
het versterken van de functies en dynamiek van de
binnenstad;
bereikbaarheid van stad en binnenstad verbeteren;
inzetten op een combinatie van uitleg- en
herstructureringsgebieden;
inzetten op versterking van de economische, sociale A
en culturele structuur van Leeuwarden.
Tegen deze achtergrond dient te worden nagegaan of verdere
ombuigingen mogelijk zijn op o.a.:
bedrijfsvoering (o.a. overhead, beperking
faciliteiten, minder bureaucratie, meer uitvoering en
minder beleid)
taken waarbij de gemeente meer doet dan wettelijk
vereist of absoluut noodzakelijk is.
Voorgesteld wordt deze redeneerlijn te volgen bij het
invullen van de ombuigingen.
Gezien de ontwikkelingen op economisch en financieel gebied
(zoals geschetst in paragraaf 5) is er een totaal bedrag
van circa 6,2 min nodig aan ombuigingen. Dit bedrag is
exclusief voorstellen nieuw beleid. De omvang van dit
bedrag is dusdanig dat aan pijnlijke politieke keuzes
helaas niet valt te ontkomen.
De raad heeft besloten dat de stand van de algemene reserve
niet onder de 7 min mag komen. De huidige stand van de
algemene reserve (ca. 22 min) is aanmerkelijk hoger. Het
surplus kan o.a. benut worden voor het opvangen van
risico's, onvoorziene tegenvallers, het gezond houden van
het meerjarenperspectief van de begroting en het dekken van
incidentele investeringen. Concrete voorstellen zullen
t.z.t. ingebracht worden in de programmabegroting 2 0 04.
Structurele ombuigingen
Voorgesteld wordt de structurele ombuigingen in de volgende
groepen te onderscheiden:
1. bedrijfsvoering;
2. herprioritering taken zonder wettelijke grondslag
a. versmallen van taken;
b. schrappen van taken;
3. overig;
4. verhogen opbrengsten.
Blad 17
Bedrij fsvoering
Ombuigingen op bedrijfsvoering kunnen vooral gerealiseerd
worden door:
1. de interne dienstverlening en ondersteuning te
versoberen;
2. ontbureaucratisering
3. verhoging van de efficiency.
Een nieuwe ombuigingsoperatie op het terrein van de
bedrijfsvoering, in aansluiting op de vorige jaar op dit
terrein vastgestelde taakstelling van 1 min, zal wederom
tot forse ingrepen in de organisatie leiden, waarmee voor
de komende jaren de grenzen van het haalbare in dit opzicht
zonder meer zullen worden bereikt. Een opgave die ook
alleen onder bepaalde condities acceptabel is, zoals het
beschikbaar stellen van een adequaat frictiebudget teneinde
de personele consequenties van de te treffen maatregelen zo
goed mogelijk op te vangen.
Versmallen van taken
Voorgesteld wordt de ombuigingen in de volgende
beleidsvelden te zoeken:
2. minimabeleid (de invulling van deze ombuiging is vooral
afhankelijk van het Rijksbeleid op dit gebied)
2. WVG (inkoopvoordeel hulpmiddelen door aanbesteding)
3. WVG (geen jaarlijkse storting in reserve);
4. WVG (wijziging vervoer)
5. subsidie Proloog;
6. verlagen middelen voor uitvoering GWP;
7. wijkmanagement (door integratie in de lijnorganisatie);
8. taakstelling op Economische Zaken en Additionele
Werkgelegenheid (EZ/AW)
9. taakstelling op cultuur.
Schrappen van taken
Voorgesteld wordt de volgende taken te schrappen:
1. topsport;
2. subsidie tussenschoolse opvang;
3. vormings- en ontwikkelingswerk voor volwassenen (VOV)
4. buitenschool;
5. verordening Subsidieregeling godsdienst- en
vormingsonderwij s
Overig
Nagegaan wordt of de volgende ombuigingen mogelijk zijn:
1. beheer openbare ruimte;
2. lagere bijdrage aan Milieu Advies Dienst (MAD) of
beëindiging deelname aan de gemeenschappelijke regeling
MAD
Verhogen opbrengsten
Voorgesteld wordt de volgende verhogingen door te voeren:
1. opbrengsten bouwleges;
2. afvalstoffenheffing (regiefunctionaris hieruit dekken).
In de hiervoor genoemde voorstellen zijn alleen voorstellen
opgenomen die groter zijn dan 30.000 structureel.