Blad 16 Ombuigingen Redeneerlijn ombuigingen De volgende redeneerlijn is gebruikt bij het zoeken naar mogelijkheden van ombuigingen. Bij het formuleren van ombuigingsvoorstellen dient zo min mogelijk afbreuk gedaan te worden aan de volgende intenties van het collegeprogramma en de Stadsvisie: het instandhouden en versterken van de aantrekkelijkheid van de stad; het versterken van de functies en dynamiek van de binnenstad; bereikbaarheid van stad en binnenstad verbeteren; inzetten op een combinatie van uitleg- en herstructureringsgebieden; inzetten op versterking van de economische, sociale A en culturele structuur van Leeuwarden. Tegen deze achtergrond dient te worden nagegaan of verdere ombuigingen mogelijk zijn op o.a.: bedrijfsvoering (o.a. overhead, beperking faciliteiten, minder bureaucratie, meer uitvoering en minder beleid) taken waarbij de gemeente meer doet dan wettelijk vereist of absoluut noodzakelijk is. Voorgesteld wordt deze redeneerlijn te volgen bij het invullen van de ombuigingen. Gezien de ontwikkelingen op economisch en financieel gebied (zoals geschetst in paragraaf 5) is er een totaal bedrag van circa 6,2 min nodig aan ombuigingen. Dit bedrag is exclusief voorstellen nieuw beleid. De omvang van dit bedrag is dusdanig dat aan pijnlijke politieke keuzes helaas niet valt te ontkomen. De raad heeft besloten dat de stand van de algemene reserve niet onder de 7 min mag komen. De huidige stand van de algemene reserve (ca. 22 min) is aanmerkelijk hoger. Het surplus kan o.a. benut worden voor het opvangen van risico's, onvoorziene tegenvallers, het gezond houden van het meerjarenperspectief van de begroting en het dekken van incidentele investeringen. Concrete voorstellen zullen t.z.t. ingebracht worden in de programmabegroting 2 0 04. Structurele ombuigingen Voorgesteld wordt de structurele ombuigingen in de volgende groepen te onderscheiden: 1. bedrijfsvoering; 2. herprioritering taken zonder wettelijke grondslag a. versmallen van taken; b. schrappen van taken; 3. overig; 4. verhogen opbrengsten. Blad 17 Bedrij fsvoering Ombuigingen op bedrijfsvoering kunnen vooral gerealiseerd worden door: 1. de interne dienstverlening en ondersteuning te versoberen; 2. ontbureaucratisering 3. verhoging van de efficiency. Een nieuwe ombuigingsoperatie op het terrein van de bedrijfsvoering, in aansluiting op de vorige jaar op dit terrein vastgestelde taakstelling van 1 min, zal wederom tot forse ingrepen in de organisatie leiden, waarmee voor de komende jaren de grenzen van het haalbare in dit opzicht zonder meer zullen worden bereikt. Een opgave die ook alleen onder bepaalde condities acceptabel is, zoals het beschikbaar stellen van een adequaat frictiebudget teneinde de personele consequenties van de te treffen maatregelen zo goed mogelijk op te vangen. Versmallen van taken Voorgesteld wordt de ombuigingen in de volgende beleidsvelden te zoeken: 2. minimabeleid (de invulling van deze ombuiging is vooral afhankelijk van het Rijksbeleid op dit gebied) 2. WVG (inkoopvoordeel hulpmiddelen door aanbesteding) 3. WVG (geen jaarlijkse storting in reserve); 4. WVG (wijziging vervoer) 5. subsidie Proloog; 6. verlagen middelen voor uitvoering GWP; 7. wijkmanagement (door integratie in de lijnorganisatie); 8. taakstelling op Economische Zaken en Additionele Werkgelegenheid (EZ/AW) 9. taakstelling op cultuur. Schrappen van taken Voorgesteld wordt de volgende taken te schrappen: 1. topsport; 2. subsidie tussenschoolse opvang; 3. vormings- en ontwikkelingswerk voor volwassenen (VOV) 4. buitenschool; 5. verordening Subsidieregeling godsdienst- en vormingsonderwij s Overig Nagegaan wordt of de volgende ombuigingen mogelijk zijn: 1. beheer openbare ruimte; 2. lagere bijdrage aan Milieu Advies Dienst (MAD) of beëindiging deelname aan de gemeenschappelijke regeling MAD Verhogen opbrengsten Voorgesteld wordt de volgende verhogingen door te voeren: 1. opbrengsten bouwleges; 2. afvalstoffenheffing (regiefunctionaris hieruit dekken). In de hiervoor genoemde voorstellen zijn alleen voorstellen opgenomen die groter zijn dan 30.000 structureel.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 371