de vergadering van 1 juli 2002 wordt genomen als uitgangspunt voor de inhoud van het zwembad? Wethouder Van Dijk-Staats: Dat is inderdaad het uitgangspunt. Tijdens de genoemde vergadering'heeft de raad gekozen voor variant A, dat wil zeggen: met schuifpuien en een ligweide, maar zonder buitenbad. Mevrouw Zweerts de Jong: Mij is niet duidelijk of bij de offerte die bij het begin van dit proces door de functioneel architect wordt gedaan, ook de woningen worden betrokken. Wanneer komt de woningbouw meer specifiek aan de orde? De heer Mulder: De functioneel architect houdt zich alleen bezig met het zwembad. De architect voor de woningen treft men aan in de combinatie van de projectontwikkelaar. Met andere woorden: de projectontwikkelaar heeft zijn eigen architect en deze is verantwoordelijk voor de woningen. Wethouder Van Dijk-Staats: Op enig moment in dit proces is het van het allergrootste belang dat de architect van de projectontwikkelaar nauw samenwerkt met de functioneel architect. Mevrouw Zweerts de Jong: Als de functioneel architect in de aanvang met bepaalde ideeën en een kostenopzet komt, is het mogelijk dat er later grote verschillen optreden wanneer de architect van de ontwikkelaar erbij komt. Is die veronderstelling juist? Wethouder Van Dijk-Staats: Als het goed is, treden dergelijke grote verschillen niet op. De heer Mulder heeft bovendien aangegeven dat, wanneer er wél aanzienlijke verschillen optreden, dit moet worden doorgerekend. In dat geval zal moeten worden nagegaan of niet tot actualisering van het zwembad moet worden gekomen, zulks in combinatie met optimalisering van de grondopbrengst. Mevrouw Zweerts de Jong: Hoe denkt men het bestaande zwembad open te houden tot januari 2006? Welke problemen worden in dat verband verwacht? Wethouder Van Dijk-Staats: Dat dit problemen zou kunnen opleveren, wisten wij een paar jaar geleden al. Gemakkelijk zal het niet zijn, maar in principe gaan wij met het bestaande bad op dezelfde manier door als wij tot nu hebben gedaan. Er vinden alleen investeringen plaats wanneer ze écht hoog nodig zijn om de veiligheid te garanderen. Mevrouw Zweerts de Jong: Hoe is het gesteld met het risico dat op last van de inspectie het bad moet worden gesloten? Wethouder Van Dijk-Staats: Die optie is gelukkig nog niet aan de orde. Als die situatie zich zou voordoen, zouden wij ons daarover moeten buigen, maar voorlopig gaan wij er niet vanuit dat het zo zal gaan. De heer Gieskes: Voorzitter. Ik schrik toch een beetje van de ons voorgelegde planning, waarmee ik doel op de tijd die men nodig heeft. Graag verneem ik waar in dit programma nog enige "lucht" zit. Kan het niet sneller? Waar zitten de risico's op vertraging bij de uitvoering van dit geheel? Zijn er in het land voorbeelden te vinden van de combinatie die wij nu voorstaan? De heer Mulder: Om met de laatste vraag te beginnen: er zijn verschillende voorbeelden en ik kan mij voorstellen dat wij daar eens naar gaan kijken. De laatste jaren hebben zich op dit terrein interessante nieuwe ontwikkelingen voorgedaan. Ik kan mij ook voorstellen dat men graag informatie ontvangt over de wijze waarop dergelijke processen zijn verlopen. Er zijn voorbeelden van zeer succesvolle projecten, waarbij in een stedelijke omgeving een publieke voorziening is gerealiseerd, in combinatie met woningbouw. Overigens is dit niet iets van de laatste jaren. Zo werd in Den Haag al rond 1910 een zwembad in een woonwijk gebouwd, namelijk De Regentes. De laatste jaren zie je dat die opzet weer terugkomt, terwijl in de jaren zeventig en tachtig de zwembaden altijd in een weiland werden neergezet. Voorzitter. Papier is geduldig en daarom is het gemakkelijk om een planning op te stellen, maar wij hebben nu wél een optimale planning gepresenteerd; heel veel sneller kan het niet. Verder kan ik zeggen dat er niet veel risico's in zitten omdat een groot aantal zaken al is gedaan. Zo is het programma van eisen cr al en kan er nu vrij snel met de selectie van de exploitant worden begonnenIk verwacht in planologisch opzicht niet zoveel problemen bij deze locatie, maar daar wordt nog naar gekeken. De bouw zelf levert mijns inziens ook niet veel risico's op. Misschien is er zelfs enige winst te boeken waar het gaat om de sloop van het oude bad en de doorlooptijd van de bouw. Al met al verwacht ik dat de gepresenteerde planning haalbaar is maar men moet er niet van uitgaan dat het allemaal een halfjaar eerder klaar zou kunnen zijn. Die lucht zit er niet in. Het tijdstip januari 2006 beschouwen wij als realistisch. Ik onderstreep nog eens dat de Europese procedures tot op de dag nauwkeurig zijn vastgelegd. Zo moet een plan er 37 dagen liggen en heeft men 37 dagen de tijd om in te schrijven. Op het moment dat wij offertes aanvragen, heeft men 40 dagen de tijd om een offerte te maken. Zouden wij in dat verband over 38 dagen spreken, dan wordt de procedure afgekeurd en krijgen wij een claim aan de broek. Voor alle duidelijkheid zeg ik nog eens dat wij vinden dat dit "Europees moet worden gedaan". Er is weliswaar sprake van een grijs gebied, maar gelet op de omvang van de opdracht en het feit dat de gemeenteraad een pubhek lichaam is, moet het op deze manier gebeuren. Overigens, twee procedures vinden tegelijkertijd plaats, hetgeen het voordeel oplevert dat het ene proces niet op het andere behoeft te wachten. De heer Gieskes: Krijgen wij een Lijstje van de voorbeelden waarop u heeft gedoeld? De heer Mulder: Dat kunnen wij aanleveren. De heer Gieskes: Ik vraag de wethouder of wij dat lijstje dan óók krijgen. Wethouder Van Dijk-Staats: Natuurlijk, geen bezwaar. Voorzitter. In aanvulling op de reactie van de heer Mulder wijs ik erop dat het mogelijk is dat er nog enige tijd gemoeid is met het optimaliseren van de drie genoemde elementen. Uit de inleiding van de heer Mulder is wel gebleken hoe complex het proces is dat ertoe moet leiden dat men een uitstekend zwembad van blijvend kwaliteit krijgt bij een beheersbaar kostenniveau en beheersbare exploitatielasten, terwijl tegelijkertijd een fraai stedenbouwkundig ontwerp wordt verlangd voor zowel het bad als de woningen, èn een goede grondopbrengst. Het vinden van het optimum in dit geheel zou best nog wat tijd kunnen vergen. De heer Gieskes: Voorzitter. Driekwart jaar geleden, toen wij ook over het zwembad spraken, heb ik het een en ander gezegd over bodemverontreiniging en de mogelijk daaraan verbonden risico's op vertraging. Ook in verband met de Bonifaciusschool hebben wij gezien dat 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 388