Inderdaad moet de stedenbouwkundige inpassing zo snel mogelijk aan de orde komen omdat anders stagnade van het project dreigt. Vandaar ook mijn dringend beroep op de sector ROOW om spoed te betrachten. Voorzitter. Wat de beslismomenten betreft heb ik al het gereed komen van het definitieve ontwerp genoemd. Een ander moment komt aan de orde wanneer de raad om een aanvullend voorbereidingskrediet wordt gevraagd. Op het moment beschikken wij nog over een restant van het krediet dat al eerder werd verstrekt. Vanaf het begin stond vast dat later opnieuw een krediet zou worden gevraagd, maar men kan ervan verzekerd zijn dat wij de omvang hiervan zo beperkt mogelijk houden. Andere momenten waarop de raad wordt geïnformeerd, zouden wat mij betreft zijn: het moment waarop de functioneel architect is geselecteerd, het moment waarop de exploitant is geëxploiteerd en het moment waarop een voorlopig ontwerp beschikbaar is. Gevraagd is of het niveau van 10,5 miljoen wel voldoende is. Voorzitter, het college is van oordeel dat het voldoende moet zijn. Wij gaan er in elk geval niet vanuit dat, als het met voldoende blijkt te zijn, compensatie moet worden gezocht in de opbrengst van de woningbouw. Wij willen die zaken puur gescheiden houden. De opbrengsten die aan de Zanderijlaan worden gegenereerd, worden niet rechtstreeks omgezet in investeringen ten behoeve van het zwembad. f) Ze worden ondergebracht in de algemene reserves, zulks ten behoeve van alle investeringen die wij in de komende jaren graag willen doen. Zou dreigen dat het niveau van 10,5 miljoen zou worden overschreden, dan moeten wij het eerder in bezuinigingen zoeken. De heer Stolk: Wij hebben met z'n allen een eisenpakket vastgesteld en daarvoor is vervolgens 10,5 miljoen uitgetrokken. Gesteld dat dit bedrag niet voldoende blijkt te zijn, dan wordt niet het budget aangepast, maar het programma van eisen. Is deze conclusie juist? Wethouder Van Dijk-Staats: Mijns inziens komt aanpassing van het programma van eisen eerder m beeld dan verhoging van het budget, maar natuurlijk is niets onmogelijk. Tot nu toe geldt voor het college als uitgangspunt dat het met die 10,5 miljoen wordt gedaan. De heer Mulder: Verschillende modellen zijn doorgerekend en de resultaten daarvan zijn bekend. V ordt er verder geoptimaliseerd, dan kunnen die niveaus alleen maar lager worden. Er zal ons inziens dus geen situatie ontstaan waarin de bouwkosten van het zwembad hoger worden. Wanneer dat tóch het geval zou zijn, dan zouden de hogere kosten worden a meegedragen door de ontwikkelaar. Nogmaals, dat zwembad wordt niet duurder. Het zal goedkoper moeten worden; anders hoefje die functies niet te combineren. De heer Tukker: Wat verstaat u precies onder "meegedragen door de ontwikkelaar"? Wethouder Van Dijk-Staats: Die moet in een dergelijke situatie compensatie bieden. De heer Mulder: Als de ontwikkelaar stelt dat hij in een bepaalde prijsklasse appartementen kan verkopen maar dat daarvoor een bepaalde allure nodig is, betekent dit dat de schil van het zwembadgebouw duurder wordt. Die meerkosten worden dan door de ontwikkelaar betaald. Het zwembad wordt dan wel duurder, maar met voor de gemeente. Er moet wat dat betreft op een gegeven moment een afweging worden gemaakt. Het is immers ook mogelijk om met te kiezen voor een ontwikkelaar die een dergelijke visie heeft. Hoe dan ook, het budget voor het zwembad, exclusief de effecten voor de schil, is nog altijd gesteld op 10,5 miljoen. Er is op dit moment geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat het daarvoor niet zou kunnen. 12 Wethouder Van Dijk-Staats: Gevraagd is wat dit traject voor de ambtelijke organisatie betekent. Een uitgangspunt is dat de belasting die hiervan uitgaat naar de ambtelijke organisatie, zo gering mogelijk blijft. Echter, er zal het nodige moeten worden gedaan om te zorgen voor voldoende sturing met betrekking tot de kwaliteit van het zwembad. Het meer specifieke, deskundige werk wordt gedaan door derden, in de meeste gevallen door Marktplan Adviesgroep en de functioneel architect. De heer Mulder: De heer Stolk vraagt voorts of de selectieprocedures beslist Europees moeten zijn. Voorzitter, in juridische zin bestaat er een mogelijkheid om het niet Europees te doen. In dat geval moet de opdracht worden geknipt. Bij Europees aanbesteden hebben wij met twee elementen te maken: werken en diensten. Een architect levert een dienst. Je zou in theorie de opdracht kunnen knippen, maar de gemeente Wassenaar wenst dat de architect straks ook de bouwdirectie voert. Welnu, dat is één opdracht. Zou er in deze situatie worden geknipt, dan loopt de gemeente grote kans dat zij door haar eigen accountants op de vingers wordt getikt met de mededeling dat zij zich niet aan de Europese regelgeving heeft gehouden en dat zij daarom laakbaar is omdat zij vooraf wist dat zij dezelfde architect ook die andere opdracht zou geven. Bovendien, waarom zou men het zo doen? Het zou hoogstens tien dagen voordeel opleveren en tegen de achtergrond van dit hele proces zijn tien dagen nauwelijks relevant. Ik voeg hieraan toe dat de overheid voor aanbestedingen regels heeft geformuleerd; waarom zou men zich daar niet aan houden? Ik vind dat om redenen van integriteit de overheid die regels zelf moet toepassen en niet naar lacunes in de wet moet zoeken om een week voordeel te verkrijgen. Daar komt nog eens bij dat de aanbesteding van de architectenopdracht ruim boven het desbetreffende drempelbedrag uitkomt. De heer Stolk: Als je die twee zaken combineert, kom je uiteraard boven het drempelbedrag uit. Overigens, ter voorkoming van onjuiste beeldvorming onderstreep ik dat ik er niet op uit ben dat de gemeente Wassenaar Europese regelgeving ontwijkt. Ik heb erop willen wijzen dat er wat dit betreft in feite een besluit wordt genomen; doen we het wel of doen we het niet? Mijn vraag is: wie neemt dat besluit? Als het de raad is die dit besluit neemt, wil ik méér weten over mogelijkheden, voordelen, nadelen enz. Wanneer blijkt dat de raad hierover niets te vertellen heeft, ligt de zaak heel anders. Vandaar dat ik heb gevraagd om een overzicht waaruit blijkt wie op welk moment welk besluit neemt. Wethouder Van Dijk-Staats: U zou het kunnen zien als uitvoering door het college, met verantwoording achteraf. De heer Mulder: Mijns inziens is er met betrekking tot de noodzaak om de Europese procedure te volgen, eigenlijk geen keuze. Ik weet dat in sommige situaties die keuze door Nederlandse gemeenten wél wordt gemaakt, maar formeel is er geen keuzemogelijkheid; men moet Europees aanbesteden. Met betrekking tot de selectie van de functioneel architect valt er weinig tijd te winnen. Waar gesproken is over de fase waarin het definitief ontwerp wordt opgesteld moet men zich realiseren dat er sprake is van een belangrijke overlap met de periode daarvoor, namelijk die van de optimalisering. Weliswaar is de hele periode 28 weken, maar dat is inclusief een belangrijk gedeelte van die optimalisering. Overigens is het tijdpad dat hier is aangegeven, op dit moment niet goed in te schatten omdat wij niet weten hoe complex het totale gebouw wordt. Wanneer de twee hoofdfuncties, wonen en sport/recreatie, totaal met elkaar worden verweven, zullen beide architecten een langere periode nodig hebben om een definitief ontwerp te maken dan wanneer 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 391