De uitdaging is evenwel om het verlies zo klein mogelijk te houden. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden. In dit kader kan gedacht worden aan het organiseren van winstgevende activiteiten, clustering van activiteiten en ook de wijze waarop de exploitatie geregeld is kan van invloed zijn op het exploitatieresultaat. 2.1 Huidige exploitatiewijze in Sterrenbad De gemeente Wassenaar is één van de eerste gemeenten geweest die de exploitatie van een zwembad geprivatiseerd heeft. Reeds op 10 juli 1953 is tussen de gemeente en de N.V. Sportfondsenbad en de Verenigde Sportfondsenbaden een overeenkomst gesloten inzake de stichting en exploitatie van het zwembad. Hiertoe werd de vennootschap "Sportfondsenbad Wassenaar N.V" opgericht. In de loop der jaren is de overeenkomst enige malen aangepast. Voorts is ingaande 1 april 1954 de grond in bruikleen gegeven en met het recht van opstal uitgegeven aan Sportfondsen Wassenaar N.V. Deze overeenkomst is aangegaan voor 50 jaar en eindigt derhalve op 1 april 2004. Bij beëindiging van het opstalrecht verkrijgt de gemeente de eigendom van de opstallen. Daarbij dient de gemeente wel een vergoeding voor de waarde van de opstallen te betalen. De waarde is evenwel gelijk aan het nog niet door de vennootschap afgeloste deel van verstrekte geldleningen en/of kredieten. Per saldo geschiedt e.e.a. derhalve met gesloten beurzen. Overigens was blijkens de balans van Sportfondsenbad Wassenaar N.V. de schuld aan de gemeente per 31 december 2000 ca. 19,5 miljoen. Ofschoon de exploitatie van het Sterrenbad is geprivatiseerd, is de gemeentelijke bemoeienis met de exploitatie groot. Zolang de door de gemeente verstrekte geldlening nog niet door Sportfondsenbad Wassenaar N.V.is afgelost, heeft de gemeente onder meer de volgende bevoegdheden: het recht om 3 leden van de Raad van Beheer voor te dragen voor benoeming goedkeuring door de gemeenteraad van de jaarlijks op te maken bindende m begroting, balans en verlies- en winstrekening van de vennootschap goedkeuring door de gemeenteraad van statutenwijzigingen, tarieven en openingstijden van het zwembad Op basis van het bovenstaande is de praktijk dat jaarlijks aan Sportfondsenbad Wassenaar N.V. voorschotten worden verleend tot maximaal het door de gemeente goedgekeurde exploitatietekort en dat het definitieve exploitatietekort wordt vastgesteld aan de hand van de jaarrekening. Hoewel de goedgekeurde begroting bindend is, wijkt de jaarrekening doorgaans hiervan enigszins af. Belangrijke oorzaak is dat de inkomsten en uitgaven sterk afhankelijk zijn van het onvoorspelbare weer. Over het algemeen genomen vallen de verschillen in Wassenaar echter mee, doch duidelijk is dat het risico uiteindelijk voor rekening van de gemeente komt. Met andere woorden: Sportfondsenbad Wassenaar N.V. heeft op grond van de vigerende overeenkomst wel een inspanningsverplichting, maar geen resultaatverplichting. 2.2 Andere exploitatievormen Uit rapporten van Marktplan Adviesgroep en Sportfondsen blijkt dat het Sterrenbad goed geëxploiteerd wordt. Niettemin zou overwogen kunnen worden om voor een andere exploitatievorm te kiezen. Argumenten hiervoor zouden kunnen zijn: er zijn in de loop der jaren nieuwe exploitatievormen ontwikkeld, waarbij exploitanten risicodragend zijn er zijn de laatste jaren diverse nieuwe zwembadexploitanten bijgekomen, hetgeen een keuzemogelijkheid opent voorkeur voor een vaste jaarlijkse bijdrage in plaats van een variabele bijdrage in de exploitatie c.q. open-eindconstructie in de huidige constructie is geen slagvaardig beleid mogelijk Als argumenten tegen een verdere vorm van privatisering dan thans het geval is kunnen vermeld worden: de verdere ontkoppeling van beleidsbepaling en beleidsuitvoering kan de kwaliteit van het beleid negatief beïnvloeden 0 het huidige exploitatietekort is op een acceptabel niveau Door middel van goede afspraken, vastgelegd in een overeenkomst, kunnen de nadelen van een verdere privatisering evenwel grotendeels worden ondervangen. Wij zijn daarom van mening dat het aanbevelenswaardig is te streven naar een toekomstige exploitatie van het zwembad waarbij de exploitant risicodragend is en de gemeente gedurende een reeks van jaren van tevoren weet welke bedrag moet worden bijgedragen in de exploitatie. Een dergelijke risicodragende exploitatie komt tot stand op basis van tevoren gemaakte financiële en beleidsmatige afspraken Wij stellen ons voor dit te bereiken door zwembadexploitanten te laten inschrijven op basis van het door de gemeente, na overleg met de gebruikers, vastgesteld minimum programma van eisen en een daarop afgestemd voorlopig ontwerp. Door deze vorm van marktwerking menen wij een optimale exploitatie te kunnen bereiken. 3. Plan van aanpak Naast hetgeen hierboven is vermeld over de keuze van de exploitatievorm, is het plan van aanpak onder meer afhankelijk van de mate waarin de gemeente betrokken wenst te blijven bij de werkzaamheden en daadwerkelijk invloed wil blijven uitoefenen op de Met andere woorden: de gemeente stelt een wensen- c.q. eisenpakket samen, waarin naast de gewenst configuratie ook aandacht besteed zal worden aan b.v. gewenste openingstijden en tarieven. Vervolgens wordt een Voorlopig Ontwerp opgesteld. Potentiële exploitanten kunnen hierop inschrijven. In dit kader zal een exploitant niet alleen aangeven wat de financiële gevolgen zijn van het gemeentelijke wensenpakket, maar ook een bedrijfsplan indienen. Beide zullen bij het selecteren van de toekomstige exploitant worden afgewogen. Bij de beoordeling van de aanbiedingen zullen ook de voornemens ten aanzien van het personeel worden beoordeeld. Overigens zijn hierop wettelijke regelingen van toepassing. Indien er op basis van de ingediende plannen, danwel naar aanleiding van de daaropvolgende onderhandelingen, aanleiding zijn om wijzigingen in b.v. het programma van eisen aan te brengen, zullen wij dit uiteraard aan u voorleggen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 394