De uitdaging is evenwel om het verlies zo klein mogelijk te houden. Hiervoor zijn
verschillende mogelijkheden. In dit kader kan gedacht worden aan het organiseren van
winstgevende activiteiten, clustering van activiteiten en ook de wijze waarop de
exploitatie geregeld is kan van invloed zijn op het exploitatieresultaat.
2.1 Huidige exploitatiewijze in Sterrenbad
De gemeente Wassenaar is één van de eerste gemeenten geweest die de exploitatie van
een zwembad geprivatiseerd heeft. Reeds op 10 juli 1953 is tussen de gemeente en de
N.V. Sportfondsenbad en de Verenigde Sportfondsenbaden een overeenkomst gesloten
inzake de stichting en exploitatie van het zwembad. Hiertoe werd de vennootschap
"Sportfondsenbad Wassenaar N.V" opgericht.
In de loop der jaren is de overeenkomst enige malen aangepast.
Voorts is ingaande 1 april 1954 de grond in bruikleen gegeven en met het recht van
opstal uitgegeven aan Sportfondsen Wassenaar N.V. Deze overeenkomst is aangegaan
voor 50 jaar en eindigt derhalve op 1 april 2004. Bij beëindiging van het opstalrecht
verkrijgt de gemeente de eigendom van de opstallen. Daarbij dient de gemeente wel
een vergoeding voor de waarde van de opstallen te betalen. De waarde is evenwel
gelijk aan het nog niet door de vennootschap afgeloste deel van verstrekte
geldleningen en/of kredieten. Per saldo geschiedt e.e.a. derhalve met gesloten beurzen.
Overigens was blijkens de balans van Sportfondsenbad Wassenaar N.V. de schuld aan
de gemeente per 31 december 2000 ca. 19,5 miljoen.
Ofschoon de exploitatie van het Sterrenbad is geprivatiseerd, is de gemeentelijke
bemoeienis met de exploitatie groot. Zolang de door de gemeente verstrekte geldlening
nog niet door Sportfondsenbad Wassenaar N.V.is afgelost, heeft de gemeente onder
meer de volgende bevoegdheden:
het recht om 3 leden van de Raad van Beheer voor te dragen voor benoeming
goedkeuring door de gemeenteraad van de jaarlijks op te maken bindende m
begroting, balans en verlies- en winstrekening van de vennootschap
goedkeuring door de gemeenteraad van statutenwijzigingen, tarieven en
openingstijden van het zwembad
Op basis van het bovenstaande is de praktijk dat jaarlijks aan Sportfondsenbad
Wassenaar N.V. voorschotten worden verleend tot maximaal het door de gemeente
goedgekeurde exploitatietekort en dat het definitieve exploitatietekort wordt
vastgesteld aan de hand van de jaarrekening.
Hoewel de goedgekeurde begroting bindend is, wijkt de jaarrekening doorgaans
hiervan enigszins af. Belangrijke oorzaak is dat de inkomsten en uitgaven sterk
afhankelijk zijn van het onvoorspelbare weer. Over het algemeen genomen vallen de
verschillen in Wassenaar echter mee, doch duidelijk is dat het risico uiteindelijk voor
rekening van de gemeente komt. Met andere woorden: Sportfondsenbad Wassenaar
N.V. heeft op grond van de vigerende overeenkomst wel een inspanningsverplichting,
maar geen resultaatverplichting.
2.2 Andere exploitatievormen
Uit rapporten van Marktplan Adviesgroep en Sportfondsen blijkt dat het Sterrenbad
goed geëxploiteerd wordt. Niettemin zou overwogen kunnen worden om voor een
andere exploitatievorm te kiezen.
Argumenten hiervoor zouden kunnen zijn:
er zijn in de loop der jaren nieuwe exploitatievormen ontwikkeld, waarbij
exploitanten risicodragend zijn
er zijn de laatste jaren diverse nieuwe zwembadexploitanten bijgekomen,
hetgeen een keuzemogelijkheid opent
voorkeur voor een vaste jaarlijkse bijdrage in plaats van een variabele bijdrage
in de exploitatie c.q. open-eindconstructie
in de huidige constructie is geen slagvaardig beleid mogelijk
Als argumenten tegen een verdere vorm van privatisering dan thans het geval is
kunnen vermeld worden:
de verdere ontkoppeling van beleidsbepaling en beleidsuitvoering kan de
kwaliteit van het beleid negatief beïnvloeden
0 het huidige exploitatietekort is op een acceptabel niveau
Door middel van goede afspraken, vastgelegd in een overeenkomst, kunnen de nadelen
van een verdere privatisering evenwel grotendeels worden ondervangen.
Wij zijn daarom van mening dat het aanbevelenswaardig is te streven naar een
toekomstige exploitatie van het zwembad waarbij de exploitant risicodragend is en de
gemeente gedurende een reeks van jaren van tevoren weet welke bedrag moet worden
bijgedragen in de exploitatie. Een dergelijke risicodragende exploitatie komt tot stand
op basis van tevoren gemaakte financiële en beleidsmatige afspraken
Wij stellen ons voor dit te bereiken door zwembadexploitanten te laten inschrijven op
basis van het door de gemeente, na overleg met de gebruikers, vastgesteld minimum
programma van eisen en een daarop afgestemd voorlopig ontwerp. Door deze vorm
van marktwerking menen wij een optimale exploitatie te kunnen bereiken.
3. Plan van aanpak
Naast hetgeen hierboven is vermeld over de keuze van de exploitatievorm, is het plan
van aanpak onder meer afhankelijk van de mate waarin de gemeente betrokken wenst
te blijven bij de werkzaamheden en daadwerkelijk invloed wil blijven uitoefenen op de
Met andere woorden: de gemeente stelt een wensen- c.q. eisenpakket samen, waarin
naast de gewenst configuratie ook aandacht besteed zal worden aan b.v. gewenste
openingstijden en tarieven. Vervolgens wordt een Voorlopig Ontwerp opgesteld.
Potentiële exploitanten kunnen hierop inschrijven. In dit kader zal een exploitant niet
alleen aangeven wat de financiële gevolgen zijn van het gemeentelijke wensenpakket,
maar ook een bedrijfsplan indienen. Beide zullen bij het selecteren van de toekomstige
exploitant worden afgewogen. Bij de beoordeling van de aanbiedingen zullen ook de
voornemens ten aanzien van het personeel worden beoordeeld. Overigens zijn hierop
wettelijke regelingen van toepassing.
Indien er op basis van de ingediende plannen, danwel naar aanleiding van de
daaropvolgende onderhandelingen, aanleiding zijn om wijzigingen in b.v. het
programma van eisen aan te brengen, zullen wij dit uiteraard aan u voorleggen.