totstandkoming van het zwembadproject. 3.1. Uitgangspunten Wij stellen ons voor dat bij het opstellen van het plan van aanpak de volgende uitgangspunten in acht genomen dienen te worden: voorafgaande aan de vaststelling van het definitieve programma van eisen door de gemeenteraad, dienen specifieke wensen van gebruikers geïnventariseerd te worden de realisering van het op het vastgestelde programma van eisen gebaseerde project dient te geschieden in een goed samenspel tussen gemeente, architect, exploitant en aannemer door middel van marktwerking zal een optimale prijs/kwaliteitverhouding f verkregen moeten worden. 3.2. Organisatiemodellen Door Marktplan Adviesgroep is een aantal organisatiemodellen beschreven. Het rapport dienaangaande ligt voor u ter inzage. Samengevat kunnen deze modellen als volgt worden weergegeven: a. traditioneel b. tum-key c. design-built-operate d. integraal procesmanagement ad a. In de praktijk komt dit model in verschillende vormen voor. Doorgaans is het kenmerkende van deze structuur dat de uitvoerende partijen pas bij het project worden betrokken als het geheel is uitgewerkt tot bestek en tekeningen. EL opdrachtgever c.q. gemeente, neemt de projectverantwoordelijkheid op zich en stuun diverse partijen aan in het totaalproces. Soms wordt wel een aannemer in een vroeg stadium bij de ontwikkelingen betrokken, die waarborgen geeft omtrent de hoogte van de investeringen. Ad b. Bij tum-key vindt sleutelklare oplevering plaats op basis van de door de opdrachtgever vastgestelde voorwaarden. De aannemer is verantwoordelijk voor het gehele ontwerp en bouwproces. Er vindt geen afzonderlijke selectie van architect plaats. Ad c. Bij dit model kiest de opdrachtgever, na b.v. een open aanbesteding, voor een consortium waarin architect, bouwer en exploitant zijn verenigd. De opdrachtgever heeft derhalve met één partij te maken. Marktwerking ligt in het voortraject, nl. bij de samenstelling van de deelnemende private partijen. "Add. Kenmerkend voor dit model is dat de aannemer pas in een later stadium wordt geselecteerd en dat eerst de selectie van architect en exploitant plaatsvindt. Op basis van een door de gemeente vastgesteld programma van eisen, stedenbouwkundige eisen e.d. werkt een architect een voorlopig ontwerp uit en worden investerings- en exploitatiebudgetten opgesteld. Vervolgens vindt aanbesteding van de exploitatie plaats. Daarna volgt, in samenwerking met de toekomstige exploitant, een gedetailleerde uitwerking van een definitief ontwerp, technische omschrijving, ontwerp van constructie, vaststelling definitief budget op basis van prijsgarantie en tenslotte de aanbesteding van de bouw. Gelet op bovenvermelde uitgangspunten menen wij dat het aanbevelenswaardig is te werk te gaan volgens model d., t.w. integraal procesmanagement. Door zowel de architectenkeuze, de exploitatie als de bouw separaat aan te besteden worden namelijk een optimale marktwerking en bewaking van het proces verkregen. Bovendien blijft de gemeente bij de diverse fasen van het project betrokken. 3.3 Opzet plan van aanpak Op grond van het model integraal procesmanagement is door Marktplan Adviesgroep B.V. een plan van aanpak opgesteld. Overeenkomstig bovenvermelde uitgangspunten is de basisgedachte bij het opstellen van dit plan geweest dat de planontwikkeling een goed samenspel dient te zijn tussen de gebruikers, architect, toekomstige exploitant, aannemer en gemeente. Tijdens het ontwikkelingsproces zal regelmatig toetsing plaatsvinden van: 1de gestelde kwaliteitseisen met betrekking tot het zwembad 2. de gestelde eisen aan de uitvoerende partijen (architect, aannemer, exploitant) 3. de financiële randvoorwaarden 4. voortgangsplanning In het ontwikkelingstraject voor de bouw van het zwembad zijn de volgende fasen te onderscheiden: 1defmitiefase 2. functie- en ruimtestudie 3. voorlopig ontwerp 4. definitief ontwerp 5. bouwvoorbereiding 6. realisatie 7. start en exploitatie In bijlage 1. Is in grote lijnen weergegeven welke werkzaamheden in de verschillende fasen moeten worden verricht. Zoals gezegd, hechten wij aan een inbreng van de gebruikers bij het opstellen van het programma van eisen. In het plan van aanpak is hieraan invulling gegeven door het organiseren van workshops. Naast de ongeorganiseerde recreatieve bezoekers en de verenigingen, krijgen ook het personeel en de zakelijke huurders de gelegenheid om - 4 - - 5-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 395