totstandkoming van het zwembadproject.
3.1. Uitgangspunten
Wij stellen ons voor dat bij het opstellen van het plan van aanpak de volgende
uitgangspunten in acht genomen dienen te worden:
voorafgaande aan de vaststelling van het definitieve programma van eisen door
de gemeenteraad, dienen specifieke wensen van gebruikers geïnventariseerd te
worden
de realisering van het op het vastgestelde programma van eisen gebaseerde
project dient te geschieden in een goed samenspel tussen gemeente, architect,
exploitant en aannemer
door middel van marktwerking zal een optimale prijs/kwaliteitverhouding f
verkregen moeten worden.
3.2. Organisatiemodellen
Door Marktplan Adviesgroep is een aantal organisatiemodellen beschreven. Het
rapport dienaangaande ligt voor u ter inzage. Samengevat kunnen deze modellen als
volgt worden weergegeven:
a. traditioneel
b. tum-key
c. design-built-operate
d. integraal procesmanagement
ad a.
In de praktijk komt dit model in verschillende vormen voor.
Doorgaans is het kenmerkende van deze structuur dat de uitvoerende partijen pas bij
het project worden betrokken als het geheel is uitgewerkt tot bestek en tekeningen. EL
opdrachtgever c.q. gemeente, neemt de projectverantwoordelijkheid op zich en stuun
diverse partijen aan in het totaalproces.
Soms wordt wel een aannemer in een vroeg stadium bij de ontwikkelingen betrokken,
die waarborgen geeft omtrent de hoogte van de investeringen.
Ad b.
Bij tum-key vindt sleutelklare oplevering plaats op basis van de door de opdrachtgever
vastgestelde voorwaarden. De aannemer is verantwoordelijk voor het gehele ontwerp
en bouwproces. Er vindt geen afzonderlijke selectie van architect plaats.
Ad c.
Bij dit model kiest de opdrachtgever, na b.v. een open aanbesteding, voor een
consortium waarin architect, bouwer en exploitant zijn verenigd. De opdrachtgever
heeft derhalve met één partij te maken. Marktwerking ligt in het voortraject, nl. bij de
samenstelling van de deelnemende private partijen.
"Add.
Kenmerkend voor dit model is dat de aannemer pas in een later stadium wordt
geselecteerd en dat eerst de selectie van architect en exploitant plaatsvindt.
Op basis van een door de gemeente vastgesteld programma van eisen,
stedenbouwkundige eisen e.d. werkt een architect een voorlopig ontwerp uit en worden
investerings- en exploitatiebudgetten opgesteld. Vervolgens vindt aanbesteding van de
exploitatie plaats.
Daarna volgt, in samenwerking met de toekomstige exploitant, een gedetailleerde
uitwerking van een definitief ontwerp, technische omschrijving, ontwerp van
constructie, vaststelling definitief budget op basis van prijsgarantie en tenslotte de
aanbesteding van de bouw.
Gelet op bovenvermelde uitgangspunten menen wij dat het aanbevelenswaardig is te
werk te gaan volgens model d., t.w. integraal procesmanagement. Door zowel de
architectenkeuze, de exploitatie als de bouw separaat aan te besteden worden namelijk
een optimale marktwerking en bewaking van het proces verkregen. Bovendien blijft de
gemeente bij de diverse fasen van het project betrokken.
3.3 Opzet plan van aanpak
Op grond van het model integraal procesmanagement is door Marktplan Adviesgroep
B.V. een plan van aanpak opgesteld.
Overeenkomstig bovenvermelde uitgangspunten is de basisgedachte bij het opstellen
van dit plan geweest dat de planontwikkeling een goed samenspel dient te zijn tussen
de gebruikers, architect, toekomstige exploitant, aannemer en gemeente.
Tijdens het ontwikkelingsproces zal regelmatig toetsing plaatsvinden van:
1de gestelde kwaliteitseisen met betrekking tot het zwembad
2. de gestelde eisen aan de uitvoerende partijen (architect, aannemer, exploitant)
3. de financiële randvoorwaarden
4. voortgangsplanning
In het ontwikkelingstraject voor de bouw van het zwembad zijn de volgende fasen te
onderscheiden:
1defmitiefase
2. functie- en ruimtestudie
3. voorlopig ontwerp
4. definitief ontwerp
5. bouwvoorbereiding
6. realisatie
7. start en exploitatie
In bijlage 1. Is in grote lijnen weergegeven welke werkzaamheden in de verschillende
fasen moeten worden verricht.
Zoals gezegd, hechten wij aan een inbreng van de gebruikers bij het opstellen van het
programma van eisen. In het plan van aanpak is hieraan invulling gegeven door het
organiseren van workshops. Naast de ongeorganiseerde recreatieve bezoekers en de
verenigingen, krijgen ook het personeel en de zakelijke huurders de gelegenheid om
- 4 -
- 5-