Hoofdstuk IV OVERIGE BEPALINGEN HOUTHOFF BURUMA ADVOCATEN NOTARISSEN BELASTINGADVISEURS 46/51 Artikel 22. Verdeling Projectontwikkelingsrechten 22.1. Uitgangspunt bij de toewijzing van Vastgoedprojecten ter ontwikkeling en realisering zal zijn dat vijfentwintig procent van het voor GEM beschikbare ontwikkelings- en realiseringsvolu me wordt toegewezen aan ieder van de Private Partijen en vijfentwintig procent aan de Ge meente c.q. nader door de Gemeente aan te wijzen derden, alles met dien verstande dat de zogenaamde Niet-Commerciële Voorzieningen uit het Bouwprogramma voor honderd pro cent zullen worden toegewezen aan de Gemeente c.q. aan door de Gemeente aan te wijzen derden. Onder het voor GEM beschikbare ontwikkelings- en realiseringsvolume worden niet begrepen het in het Bouwprogramma opgenomen aantal van 250 Vrije kavels, welke door GEM zullen worden uitgegeven aan gegadigden alsmede die onderdelen van het Bouwpro gramma, die derden mochten realiseren op gronden, welke niet door GEM of de Gemeente verworven mochten zijn of worden. J In afwijking van het vorenstaande wordt het ontwikkelings- en realiseringsvolume, dat be grepen is in de Projectontwikkelingsrechten toegekend aan derden/grondeigenaren over eenkomstig het bepaalde in artikel 11.5 voor vijftig procent toegewezen uit het ontwikke lings- en realiseringsvolume van Projectontwikkelingsrechten voor de Gemeente en voor vijftig procent uit het ontwikkelings- en realiseringsvolume van Projectontwikkelingsrechten voor de de Private Partijen. De in het Masterplan voorziene ontwikkeling en realisering van woningen in Deelgebied Techum zal, onverminderd de werking van de verdeelsleutel zoals opgenomen in de eerste alinea van dit artikel 22.1 voor het gehele Exploitatiegebied, voor 100 worden toegewezen aan de Private Partijen. GEM zal de betreffende verdeling van Projectontwikkelingrechten in acht nemen, en de fei telijke toedeling van Projectontwikkelingrechten aan de in de vorige alinea bedoelde Reali- satoren zoveel mogelijk gelijkmatig in tijd gespreid over de looptijd van de Locatieontwikke- ling doen plaatsvinden, en evenwichtig voor wat betreft financieringscategorieën, liggings factoren e.d.. 22.2. Realisatoren verbinden zich jegens GEM en GEM Beheer om op de door hen overeenkom stig artikel afgenomen Bouwkavels de daarop ingevolge artikel [21...] geprojecteerde Vastgoedprojecten te realiseren, met inachtneming van de in artikel 3.2 genoemde beschei den en met datgene wat in de onderhavige overeenkomst is bepaald. 22.3. Alle in het Exploitatiegebiedgebied te ontwikkelen en te realiseren koopwoningen dienen onder GIW -garantie te worden gebouwd 22.4. Voorzover Bouwkavels voor Niet-Commerciële Voorzieningen beschikbaar zijn gekomen, spant de Gemeente zich maximaal in om deze Niet-Commerciële Voorzieningen in een zo danige tijdsfasering te (doen) ontwikkelen en realiseren, dat zulke ontwikkeling en realise HOUTHOFF BURUMA ADVOCATEN NOTARISSEN BELASTINGADVISEURS 47/51 ring gelijke tred houdt met de ontwikkeling en realisering van de overige onderdelen van het Bouwprogramma, met name van de woningen uit het Bouw Artikel 23. Planschade 23.1. Voorzover wettelijk mogelijk zijn Planschadeclaims ex artikel 49 Wet RO op grond van be sluiten tot vaststelling van het Bestemmingsplan betrekking hebbende op het Exploitatiege bied, besluiten ex artikel 19 Wet RO juncto artikel 50 Wet RO, en terzake van het vaststellen van plannen ex. artikel 11 Wet RO, voor zover gevorderd door derden danwel een der Par tijen bij de onderhavige overeenkomst, voor rekening van GEM, met dien verstande dat GEM slechts gehouden is tot vergoeding van de gehonoreerde planschadeclaims aan de Gemeente: tot een totaalbedrag zoals blijkend uit een in de Grondexploitatie opgenomen budget; en die zijn ingediend binnen 12 maanden na start bouw; en waarbij de Gemeente bij het nemen van het (de) besluit(en) in primo dan wel van de beslissing(en) op het (de) bezwaarschrift(en) niet nadelig voor GEM is afgeweken van het (de) advies(zen) van de planschadebeoordelingscommissie; en GEM zal het in de Grondexploitatie opgenomen budget voor planschade verhogen, in dien en voorzover mocht blijken dat het bestaande budget niet toereikend is voor ver goedingen van planschadeclaims die hun oorsprong vinden in publiekrechtelijke be sluiten, die genomen zijn op verzoek van GEM danwel op initiatief van GEM, en die te vens leiden tot afwijkingen van het Bestemmingsplan. 23.2. Tijdens de Planvorming zoals bedoeld in artikel 20, zullen GEM en de Gemeente regelmatig onderling overleg voeren, teneinde het risico voor eventuele planschadevorderingen zoveel mogelijk te vermijden. De Gemeente zal voorts overleg voeren met GEM, telkens wanneer bij de Gemeente enige planschadevordering bekend is geworden. 23.3. Indien het bepaalde in artikel 23.1 geheel of gedeeltelijk nietig zou worden verklaard of anderszins buiten werking zou worden gesteld, dan laat dit de overige bepalingen van de Samenwerkingsovereenkomst onverlet. Artikel 24. Fiscaliteit 24.1. Partijen verbinden zich over een weer de fiscale gevolgen van de onderhavige overeen komst en daaruit voortvloeiende handelingen vooraf voor te leggen aan de bevoegde een heden van de belastingdienst, teneinde te komen tot een overeenkomst met die bevoegde eenheden van de belastingdienst die ertoe moeten leiden dat er uit een oogpunt van omzet- en overdrachtsbelasting een duidelijk en een zo gunstig mogelijke positie ontstaat voor Par tijen, GEM en GEM Beheer.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 42