hun deelname in het kapitaal van GEM voorzien tot een gezamenlijk maximum van 6.000.000,Dit vindt plaats door middel van achtergestelde geldleningen (art. 10.2 en 10 3 14Door de gemeente verworven onroerende zaken De gemeente heeft t.b.v. de locatieontwikkeling diverse onroerende zaken verworven. De voor 31 december 2 0 02 verworven onroerende zaken worden met terugwerkende kracht per 31 december 2002 tegen de desbetreffende boekwaarde geadministreerd op de hierna onder 17 genoemde projectrekening. De na deze datum verworven onroerende zaken zullen tegen de werkelijke kosten op deze projectrekening worden opgenomen. Gem en GEM beheer zijn volledig bekend met de desbetreffende koopovereenkomsten en de daaruit voortvloeiende rechten en verplichtingen (art. 11.A. geheel) 15. Verdere verwerving onroerende zaken De gemeente spant zich, op schriftelijk verzoek van GEM, in voor de verwerving van de benodigde resterende eigendommen in het exploitatiegebied (art. 11.3). Zij kan daarbij het onteigeningsmiddel en de Wet Voorkeursrecht Gemeenten aanwenden. Een dergelijke verwerving zal slechts plaatsvinden met instemming van GEM in de prij zen en voorwaarden. Dit laatste geldt niet bij toepassing van gemeld publiekrechtelijk instrumentarium (art. 11.4.). 16Levering van onroerende zaken door de gemeente aan GEM De gemeente zal onroerende zaken verkopen en leveren aan GEM, telkens wanneer - naar het oordeel van GEM - de onroerende zaken door GEM benodigd zijn (i.e. levering "just in time") (art. 11.10.). De gemeente is verplicht voor deze levering aan de onroerende zaken zodanige vervaardigingshandelingen te verrichten dat deze gelden als bouwterrein in de zin van de Wet op de Omzetbelasting (i.e. in BTW sfeer brengen)De hierop vallende kosten worden toegevoegd aan de na te melden projectrekening (art. 11.12.). De verkoop vindt plaats, kosten koper en vermeerderd met btw, tegen koopprijzen welke door de gemeente jaarlijks worden vastgesteld op een zodanig - zoveel mogelijk gelijkmatig -niveau dat de baten en lasten van de na te melden projectrekening aan het einde van de looptijd van de locatieontwikkeling in evenwicht zullen zijn (artn. 11.13 en 124 De overige voorwaarden zullen gelijkluidend zijn aan de voorwaarden waaronder de gemeente zelf heeft verworven (art. 11.14) De gemeente staat er voor in dat de door haar te leveren onroerende zaken niet zodanig zijn verontreinigd dat zij ongeschikt zijn voor het beoogde gebruik door GEM. Wordt een dergelijke verontreiniging toch vastgesteld dan zijn de saneringskosten voor rekening van de gemeente. Deze kunnen niet worden opgenomen op na te melden projectrekening (art. 11.16). Van verkoop en levering zijn uitgezonderd de onroerende zaken die zullen worden ingericht als grootschalige groen- en/of watergebied. De boekwaarden van deze gronden worden ten laste gebracht van na te melden projectrekening. De ontwikkeling van deze grootschalige groen- en watergebieden vindt plaats door GEM in opdracht van de gemeente (art. 11.17).4 Verzoeken van GEM tot levering van gronden aan nader te noemen derden zullen door de gemeente worden gehonoreerd (art. 11.18) 17. Projectrekening De gemeente zal een separate administratie openen en stand houden terzake van bij de gemeente waarbij de gemeente waarop bij de gemeente terzake van de locatieontwikkeling opkomende kosten en baten worden opgevoerd (art. 12.1.). Deze kosten bestaan enerzijds o.m. uit de boekwaarden en verwervingskosten van onroerende zaken, en anderzijds uit o.m. de netto verkoopopbrengst van door de gemeente aan GEM te leveren onroerende zaken. De overige kosten en opbrengsten zijn omschreven in artikel 12 .2 Mocht het saldo van de projectrekening bij het einde van de locatieontwikkeling negatief zijn dan zal GEM dit saldo (vermeerderd met BTW) aan de gemeente voldoen. Een mogelijk alsdan resterend positief saldo zal door de gemeente aan GEM worden voldaan. Deze verrekeningen moeten worden aangemerkt als een correctie (achteraf) op de door GEM aan de Gemeente betaalde koopprij zen voor de onroerende zaken (art. 12.5.).5 18. Bouw- en woonrijpmaken GEM maakt gefaseerd bouw- en woonrijp (art. 13.1.) De directie en het toezicht wordt door of in opdracht van GEM gevoerd. De betreffende opdrachten zullen in beginsel door GEM worden verschaft aan de Gemeente (Dienst SOB) wanneer dit marktconfom kan plaatsvinden wat betreft kwaliteit, prijs en tijd (art. 13.2.). De werkzaamheden tot bouw- en woonrijpmaken zullen door GEM in beginsel worden opgedragen aan de private 4 Deze regeling vindt zijn grondslag in de BTW problematiek (i.e. het n.a.w. niet aan deze gronden kunnen uitvoeren van genoemde vervaardigingshandelingen) 5 In de Samenwerkingsovereenkomst is op diverse plaatsen voorzien in het op nul uitkomen van de projectrekening. Vorenstaande regeling gaat dan ook over zich alsnog voordoende uitzonderingen op de gemaakte afspraken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 51