hun deelname in het kapitaal van GEM voorzien tot een
gezamenlijk maximum van 6.000.000,Dit vindt plaats
door middel van achtergestelde geldleningen (art. 10.2 en
10 3
14Door de gemeente verworven onroerende zaken
De gemeente heeft t.b.v. de locatieontwikkeling
diverse onroerende zaken verworven. De voor 31 december
2 0 02 verworven onroerende zaken worden met terugwerkende
kracht per 31 december 2002 tegen de desbetreffende
boekwaarde geadministreerd op de hierna onder 17 genoemde
projectrekening. De na deze datum verworven onroerende
zaken zullen tegen de werkelijke kosten op deze
projectrekening worden opgenomen.
Gem en GEM beheer zijn volledig bekend met de
desbetreffende koopovereenkomsten en de daaruit
voortvloeiende rechten en verplichtingen (art. 11.A.
geheel)
15. Verdere verwerving onroerende zaken
De gemeente spant zich, op schriftelijk verzoek van
GEM, in voor de verwerving van de benodigde resterende
eigendommen in het exploitatiegebied (art. 11.3). Zij kan
daarbij het onteigeningsmiddel en de Wet Voorkeursrecht
Gemeenten aanwenden. Een dergelijke verwerving zal slechts
plaatsvinden met instemming van GEM in de prij zen en
voorwaarden. Dit laatste geldt niet bij toepassing van
gemeld publiekrechtelijk instrumentarium (art. 11.4.).
16Levering van onroerende zaken door de gemeente aan GEM
De gemeente zal onroerende zaken verkopen en leveren
aan GEM, telkens wanneer - naar het oordeel van GEM - de
onroerende zaken door GEM benodigd zijn (i.e. levering
"just in time") (art. 11.10.).
De gemeente is verplicht voor deze levering aan de
onroerende zaken zodanige vervaardigingshandelingen te
verrichten dat deze gelden als bouwterrein in de zin van de
Wet op de Omzetbelasting (i.e. in BTW sfeer brengen)De
hierop vallende kosten worden toegevoegd aan de na te
melden projectrekening (art. 11.12.).
De verkoop vindt plaats, kosten koper en vermeerderd
met btw, tegen koopprijzen welke door de gemeente jaarlijks
worden vastgesteld op een zodanig - zoveel mogelijk
gelijkmatig -niveau dat de baten en lasten van de na te
melden projectrekening aan het einde van de looptijd van de
locatieontwikkeling in evenwicht zullen zijn (artn. 11.13
en 124
De overige voorwaarden zullen gelijkluidend zijn aan
de voorwaarden waaronder de gemeente zelf heeft verworven
(art. 11.14)
De gemeente staat er voor in dat de door haar te
leveren onroerende zaken niet zodanig zijn verontreinigd
dat zij ongeschikt zijn voor het beoogde gebruik door GEM.
Wordt een dergelijke verontreiniging toch vastgesteld dan
zijn de saneringskosten voor rekening van de gemeente. Deze
kunnen niet worden opgenomen op na te melden
projectrekening (art. 11.16).
Van verkoop en levering zijn uitgezonderd de
onroerende zaken die zullen worden ingericht als
grootschalige groen- en/of watergebied. De boekwaarden van
deze gronden worden ten laste gebracht van na te melden
projectrekening. De ontwikkeling van deze grootschalige
groen- en watergebieden vindt plaats door GEM in opdracht
van de gemeente (art. 11.17).4
Verzoeken van GEM tot levering van gronden aan nader
te noemen derden zullen door de gemeente worden gehonoreerd
(art. 11.18)
17. Projectrekening
De gemeente zal een separate administratie openen en
stand houden terzake van bij de gemeente waarbij de
gemeente waarop bij de gemeente terzake van de
locatieontwikkeling opkomende kosten en baten worden
opgevoerd (art. 12.1.). Deze kosten bestaan enerzijds o.m.
uit de boekwaarden en verwervingskosten van onroerende
zaken, en anderzijds uit o.m. de netto verkoopopbrengst van
door de gemeente aan GEM te leveren onroerende zaken. De
overige kosten en opbrengsten zijn omschreven in artikel
12 .2
Mocht het saldo van de projectrekening bij het einde
van de locatieontwikkeling negatief zijn dan zal GEM dit
saldo (vermeerderd met BTW) aan de gemeente voldoen. Een
mogelijk alsdan resterend positief saldo zal door de
gemeente aan GEM worden voldaan. Deze verrekeningen moeten
worden aangemerkt als een correctie (achteraf) op de door
GEM aan de Gemeente betaalde koopprij zen voor de onroerende
zaken (art. 12.5.).5
18. Bouw- en woonrijpmaken
GEM maakt gefaseerd bouw- en woonrijp (art. 13.1.)
De directie en het toezicht wordt door of in opdracht van
GEM gevoerd. De betreffende opdrachten zullen in beginsel
door GEM worden verschaft aan de Gemeente (Dienst SOB)
wanneer dit marktconfom kan plaatsvinden wat betreft
kwaliteit, prijs en tijd (art. 13.2.).
De werkzaamheden tot bouw- en woonrijpmaken zullen
door GEM in beginsel worden opgedragen aan de private
4 Deze regeling vindt zijn grondslag in de BTW problematiek (i.e. het
n.a.w. niet aan deze gronden kunnen uitvoeren van genoemde
vervaardigingshandelingen)
5 In de Samenwerkingsovereenkomst is op diverse plaatsen voorzien in het
op nul uitkomen van de projectrekening. Vorenstaande regeling gaat dan ook
over zich alsnog voordoende uitzonderingen op de gemaakte afspraken.