partijen, voorzover dit wettelijk mogelijk is (EEG
aanbesteden!) (art. 13.5.).
19. Verkoop bouwkavels
GEM biedt voor haar rekening en risico bouwkavels aan
realisatoren aan tegen nader vast te stellen prijzen (artn.
14.1. en 14.8)
Hierbij gelden als uitgangspunten o.m. (art. 14.3.):
dat de realisator verplicht is bouwplannen voor deze
kavels te vervaardigen;
dat de realisator verplicht is tot realisering van de
beoogde vastgoedprojecten, met dien verstande dat
deze verplichting eerst ontstaat indien 7 0% van het
beoogde vastgoedproject is voorverkocht of
doorverhuurd alsmede daarvoor een bruikbare
bouwvergunning is verkregen;
GEM verbindt zich jegens de private partijen en de
gemeente om - voorzover aan dezen
projectontwikkelingsrechten (zie hierna) zijn toegezegd -
om de betreffende bouwkavels aan hen aan te bieden (art.
14 .7)
20. Openbaar gebied
Het door GEM te realiseren openbaar gebied wordt
gefaseerd om niet danwel tegen een symbolisch bedrag aan de
gemeente opgeleverd en worden geleverd (art. 15.1. en
15.2.
Aan deze oplevering en levering van openbaar gebied is
de voorwaarde verbonden dat de gemeente de desbetreffende
onroerende zaken gedurende de looptijd van de SOK niet mag
(doen) gebruiken voor realisering van woningen, commerciële
voorzieningen of niet-commerciële voorzieningen (art.
153
De gemeente is wel bevoegd tot bestemmingswijziging
van openbaar gebied mits zij gelijktijdig aan de private
partijen projectontwikkelingsrechten toekent voor de
bedoelde bebouwing, en zij gelijktijdig aan GEM toezegt om
de netto-kavelopbrengsten van de bouwgronden in openbaar
gebied ten gunste van GEM te laten komen (art. 15.3.).6
21. Kosten van partijen
De gemeente zal binnen 14 dagen na de dag van
ondertekening van de SOK de door elk van de private
partijen gestorte bijdrage f1600 000-- terugstorten
(art16.1.).
De vaststelling van de externe kosten van partijen tot
de oprichting van GEM vindt plaats in de
6 Doel van deze regelingen is in beginsel het handhaven van het bestaande
masterplan. Vinden er toch wijzigingen plaats dan zijn de voordelen
daarvan mede voor de private partijen.
vennotenvergadering van GEM. Hierbij wordt rekening
gehouden met de lopend opdrachten en met lopende budgetten
voor kosten (art. 16.3.).
Alle interne kosten van de private partijen terzake
van de uitvoering van de SOK, welke worden gemaakt vanaf de
oprichting van GEM, worden door GEM aan de betreffende
partij vergoed overeenkomstig de in de grondexploitatie
opgenomen budgetten, welke budgetten zullen overeenkomen
met de budgetten voor interne kosten van de gemeente (art.
16.4.) De interne kosten van de gemeente ten behoeve van
de locatieontwikkeling zijn gesteld op 50.000,per
jaar, behoudens werkzaamheden van uitzonderlijke aard welke
niet geacht kunnen worden in dit bedrag te zijn begrepen.
Deze werkzaamheden van uitzonderlijke aard worden vooraf
door de gemeente gebudgetteerd. Bij het ontbreken van
overeenstemming vindt vaststelling door een bindend
adviseur plaats (art. 16.5.).
Terzake van de locatie ontwikkeling is voorzien dat
aan de gemeentezijde externe en interne kosten dienen te
worden gemaakt. Een nadere specificatie is opgenomen in
artikel 16. Voor de aard en omvang van de externe kosten
zal de gemeente overleg voeren met GEM. (art. 16.6.)Met
uitzondering van kosten voor werkzaamheden van bijzondere
aard is voor de interne kosten van de gemeente een bedrag
vastgesteld. GEM zal dit op 1 januari van ieder
kalanderjaar voldoen aan de gemeente op basis van een te
verstrekken nota. Het bedrag van 50.000,voor
bijzondere werkzaamheden wordt maandelijks achteraf op
basis van een nota door GEM aan de gemeente betaald (art.
168)
23. Subsidies en kostenverhaal
GEM en de gemeente zullen zich inspannen mogelijke
subsidies van derden te verwerven (art. 17.1.).
De gemeente spant zich verder in om te komen tot een
zover als mogelijk strekkend publiekrechtelijke
kostenverhaal jegens derden "de free riders". De verhaalde
bedragen komen ten gunste van GEM (art. 17.3.)
24. Bijzondere omstandigheden
Tijdens de uitvoering van de locatieontwikkeling
kunnen bijzondere omstandigheden optreden. Hieronder
vallen: verwijtbaar handelen of nalaten van de gemeente
waardoor het publiekrechtelijk planologisch kader afwijkt
van het masterplan (zoals bedoeld in artikel 8.3.), alsmede
ernstige negatieve marktomstandigheden, waaronder wordt
verstaan structurele stagnatie in de afzet van bouwkavels
(art. 19.1.
Doen deze omstandigheden zich voor dan kan GEM
stedenbouwkundige plannen en de grondexploitatie aan de
gewijzigde omstandigheden aanpassen (art. 19.2.).
Aanpassing door GEM van stedenbouwkundige plannen en
de grondexploitatie laat de rechten van GEM en private