partijen, voorzover dit wettelijk mogelijk is (EEG aanbesteden!) (art. 13.5.). 19. Verkoop bouwkavels GEM biedt voor haar rekening en risico bouwkavels aan realisatoren aan tegen nader vast te stellen prijzen (artn. 14.1. en 14.8) Hierbij gelden als uitgangspunten o.m. (art. 14.3.): dat de realisator verplicht is bouwplannen voor deze kavels te vervaardigen; dat de realisator verplicht is tot realisering van de beoogde vastgoedprojecten, met dien verstande dat deze verplichting eerst ontstaat indien 7 0% van het beoogde vastgoedproject is voorverkocht of doorverhuurd alsmede daarvoor een bruikbare bouwvergunning is verkregen; GEM verbindt zich jegens de private partijen en de gemeente om - voorzover aan dezen projectontwikkelingsrechten (zie hierna) zijn toegezegd - om de betreffende bouwkavels aan hen aan te bieden (art. 14 .7) 20. Openbaar gebied Het door GEM te realiseren openbaar gebied wordt gefaseerd om niet danwel tegen een symbolisch bedrag aan de gemeente opgeleverd en worden geleverd (art. 15.1. en 15.2. Aan deze oplevering en levering van openbaar gebied is de voorwaarde verbonden dat de gemeente de desbetreffende onroerende zaken gedurende de looptijd van de SOK niet mag (doen) gebruiken voor realisering van woningen, commerciële voorzieningen of niet-commerciële voorzieningen (art. 153 De gemeente is wel bevoegd tot bestemmingswijziging van openbaar gebied mits zij gelijktijdig aan de private partijen projectontwikkelingsrechten toekent voor de bedoelde bebouwing, en zij gelijktijdig aan GEM toezegt om de netto-kavelopbrengsten van de bouwgronden in openbaar gebied ten gunste van GEM te laten komen (art. 15.3.).6 21. Kosten van partijen De gemeente zal binnen 14 dagen na de dag van ondertekening van de SOK de door elk van de private partijen gestorte bijdrage f1600 000-- terugstorten (art16.1.). De vaststelling van de externe kosten van partijen tot de oprichting van GEM vindt plaats in de 6 Doel van deze regelingen is in beginsel het handhaven van het bestaande masterplan. Vinden er toch wijzigingen plaats dan zijn de voordelen daarvan mede voor de private partijen. vennotenvergadering van GEM. Hierbij wordt rekening gehouden met de lopend opdrachten en met lopende budgetten voor kosten (art. 16.3.). Alle interne kosten van de private partijen terzake van de uitvoering van de SOK, welke worden gemaakt vanaf de oprichting van GEM, worden door GEM aan de betreffende partij vergoed overeenkomstig de in de grondexploitatie opgenomen budgetten, welke budgetten zullen overeenkomen met de budgetten voor interne kosten van de gemeente (art. 16.4.) De interne kosten van de gemeente ten behoeve van de locatieontwikkeling zijn gesteld op 50.000,per jaar, behoudens werkzaamheden van uitzonderlijke aard welke niet geacht kunnen worden in dit bedrag te zijn begrepen. Deze werkzaamheden van uitzonderlijke aard worden vooraf door de gemeente gebudgetteerd. Bij het ontbreken van overeenstemming vindt vaststelling door een bindend adviseur plaats (art. 16.5.). Terzake van de locatie ontwikkeling is voorzien dat aan de gemeentezijde externe en interne kosten dienen te worden gemaakt. Een nadere specificatie is opgenomen in artikel 16. Voor de aard en omvang van de externe kosten zal de gemeente overleg voeren met GEM. (art. 16.6.)Met uitzondering van kosten voor werkzaamheden van bijzondere aard is voor de interne kosten van de gemeente een bedrag vastgesteld. GEM zal dit op 1 januari van ieder kalanderjaar voldoen aan de gemeente op basis van een te verstrekken nota. Het bedrag van 50.000,voor bijzondere werkzaamheden wordt maandelijks achteraf op basis van een nota door GEM aan de gemeente betaald (art. 168) 23. Subsidies en kostenverhaal GEM en de gemeente zullen zich inspannen mogelijke subsidies van derden te verwerven (art. 17.1.). De gemeente spant zich verder in om te komen tot een zover als mogelijk strekkend publiekrechtelijke kostenverhaal jegens derden "de free riders". De verhaalde bedragen komen ten gunste van GEM (art. 17.3.) 24. Bijzondere omstandigheden Tijdens de uitvoering van de locatieontwikkeling kunnen bijzondere omstandigheden optreden. Hieronder vallen: verwijtbaar handelen of nalaten van de gemeente waardoor het publiekrechtelijk planologisch kader afwijkt van het masterplan (zoals bedoeld in artikel 8.3.), alsmede ernstige negatieve marktomstandigheden, waaronder wordt verstaan structurele stagnatie in de afzet van bouwkavels (art. 19.1. Doen deze omstandigheden zich voor dan kan GEM stedenbouwkundige plannen en de grondexploitatie aan de gewijzigde omstandigheden aanpassen (art. 19.2.). Aanpassing door GEM van stedenbouwkundige plannen en de grondexploitatie laat de rechten van GEM en private

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 52