partijen op de overeengekomen schadevergoedingsregeling onverlet (art. 19.3.). 25. Planvorming en verdeling ontwikkelingsrechten en productierechten Binnen de overeengekomen uitgangspunten vervaardigt GEM per deelgebied de vereiste plannen en stukken. Deze behoeven de goedkeuring van de gemeente. Een dergelijke goedkeuring zal niet worden onthouden indien enig plan voldoet aan de overeengekomen grondslagen. Tot dit alles behoort tevens het bepalen van de verkaveling van het betreffende deelgebied (art. 20.1.). Voorlopige en definitieve ontwerpen voor de bebouwing van bouwkavels behoeven de goedkeuring van GEM (art. 20.2.) Aan ieder van de private partijen wordt 25% van het voor GEM beschikbare ontwikkelings- en realiseringsvolume toegewezen. 25% hiervan wordt toegewezen aan de gemeente danwel door haar aan te wijzen derden. Niet commerciële voorzieningen worden voor 100% toegewezen aan de gemeente. Onder het voor GEM beschikbare volume worden niet begrepen het in het bouwprogramma opgenomen aantal van 250 vrije kavels, welke door GEM zullen worden uitgegeven aan gegadigden, alsmede die onderdelen van het bouwprogramma, die derden mochten realiseren op gronden welke niet door GEM of de gemeente mochten zijn of worden verworven (art. 22.1. De in het masterplan voorziene ontwikkeling van woningen in deelgebied Techum zal onverminderd bovengemelde verdeelsleutel voor 100% worden toegewezen aan de private partijen (art. 22.1.). Voorzover bouwkavels voor niet-commerciële voorzieningen beschikbaar komen, spant de gemeente zich maximaal in om deze voorzieningen in een zodanige tijdsfasering te (doen) ontwikkelen dat deze ontwikkeling gelijke tred houdt met de ontwikkeling van de overige onderdelen van het bouwprogramma (met name de woningen) (art22.4.). Private partijen zijn gerechtigd de aan hen toegekende projectontwikkelingsrechten en productierechten over te dragen aan een vennootschap waarover zij de gezamenlijke zeggenschap hebben. De overdragende partij(en) dienen hierbij hoofdelijk aansprakelijk te blijven voor de nakoming van de voor deze partij(en) uit de SOK voortvloeiende en aan deze projectontwikkelingsrechten en productierechten verbonden verplichtingen (art. 2.7). 26. Planschade7 Voorzover wettelijk mogelijk zijn diverse soorten planschade voor rekening van GEM. Gem is slechts gehouden tot vergoeding tot een totaalbedrag zoals blijkt uit een in de grondexploitatie opgenomen budget. Dit budget zal worden verhoogd, indien blijkt dat het bestaande budget niet toereikend is voor vergoedingen van schadeclaims die hun oorsprong vinden in publiekrechtelijke besluiten, die genomen zijn op verzoek van GEM danwel op initiatief van GEM en die leiden tot afwijkingen van het bestemmingsplan. Mocht de overeengekomen regeling geheel of gedeeltelijk nietig zijn (zie noot) dan laat zulks de overige bepalingen van de SOK onverlet. (Geheel art. 23). 27. Tussentijdse beëindiging en uiterste risicoparticipatie Inden een van partijen toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen en voorts bij haar faillissement etc., zijn de andere partijen bevoegd de SOK jegens de betreffende partij te beëindigen onverlet recht om nakoming of schadevergoeding te vorderen (art. 25.1.) Ingeval van een dergelijke beëindiging is de betreffende partij verplicht zijn aandelen in GEM beheer aan de andere partijen aan te bieden. Hierbij geldt dat aandelen van een private partijen ook aan de overblijvende private partijen moeten worden aangeboden. Ingeval van beëindiging jegens een van de stille vennoten in GEM is deze verplicht zijn deelname in GEM aan de andere stille vennoten aan te bieden (art. 25.2.) Indien GEM de onroerende zaken die de gemeente reeds heeft verworven niet afneemt door bijvoorbeeld faillissement van GEM dan verbinden de private partijen zich aan de gemeente te voldoen een bedrag (exclusief BTW) gelijk aan een/zesde deel van de (negatieve) stand van de projectrekening, per private partij met een maximum van 2.000.000,— (exclusief BTW) (art. 25.3.).8 28. Goedkeuring GS De SOK is aangegaan onder de opschortende voorwaarde dat de vereiste goedkeuring van GS wordt verkregen (art. 27.1.). 7 De jurisprudentie omtrent de mogelijkheid tot plankostenverhaal is nog in ontwikkeling. Bij de huidige stand van zaken is plankostenverhaal niet danwel zeer beperkt mogelijk. De Hoge Raad zal hierover nog nader een uitspraak dienen te doen. De algemene verwachting is echter dat de Hoge Raad de bestaande uitspraak zal bevestigen. Dit zou betekenen dat de nu overeengekomen regeling nietig isOmdat daarmee tevens de dreiging van gehele nietigheid van de gehele overeenkomst zo kunnen ontstaan is bepaald dat nietigheid van de overeengekomen regeling van planschade niet ook de nietigheid van de overige bepalingen van de SOK betekent. g In deze regeling heeft de uiterste participatie door de private partijen in het verwervingsrisico van de gemeente een plaats gevonden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 53