partijen op de overeengekomen schadevergoedingsregeling
onverlet (art. 19.3.).
25. Planvorming en verdeling ontwikkelingsrechten en
productierechten
Binnen de overeengekomen uitgangspunten vervaardigt
GEM per deelgebied de vereiste plannen en stukken. Deze
behoeven de goedkeuring van de gemeente. Een dergelijke
goedkeuring zal niet worden onthouden indien enig plan
voldoet aan de overeengekomen grondslagen. Tot dit alles
behoort tevens het bepalen van de verkaveling van het
betreffende deelgebied (art. 20.1.).
Voorlopige en definitieve ontwerpen voor de bebouwing
van bouwkavels behoeven de goedkeuring van GEM (art. 20.2.)
Aan ieder van de private partijen wordt 25% van het
voor GEM beschikbare ontwikkelings- en realiseringsvolume
toegewezen. 25% hiervan wordt toegewezen aan de gemeente
danwel door haar aan te wijzen derden. Niet commerciële
voorzieningen worden voor 100% toegewezen aan de gemeente.
Onder het voor GEM beschikbare volume worden niet begrepen
het in het bouwprogramma opgenomen aantal van 250 vrije
kavels, welke door GEM zullen worden uitgegeven aan
gegadigden, alsmede die onderdelen van het bouwprogramma,
die derden mochten realiseren op gronden welke niet door
GEM of de gemeente mochten zijn of worden verworven (art.
22.1.
De in het masterplan voorziene ontwikkeling van
woningen in deelgebied Techum zal onverminderd bovengemelde
verdeelsleutel voor 100% worden toegewezen aan de private
partijen (art. 22.1.).
Voorzover bouwkavels voor niet-commerciële
voorzieningen beschikbaar komen, spant de gemeente zich
maximaal in om deze voorzieningen in een zodanige
tijdsfasering te (doen) ontwikkelen dat deze ontwikkeling
gelijke tred houdt met de ontwikkeling van de overige
onderdelen van het bouwprogramma (met name de woningen)
(art22.4.).
Private partijen zijn gerechtigd de aan hen toegekende
projectontwikkelingsrechten en productierechten over te
dragen aan een vennootschap waarover zij de gezamenlijke
zeggenschap hebben. De overdragende partij(en) dienen
hierbij hoofdelijk aansprakelijk te blijven voor de
nakoming van de voor deze partij(en) uit de SOK
voortvloeiende en aan deze projectontwikkelingsrechten en
productierechten verbonden verplichtingen (art. 2.7).
26. Planschade7
Voorzover wettelijk mogelijk zijn diverse soorten
planschade voor rekening van GEM. Gem is slechts gehouden
tot vergoeding tot een totaalbedrag zoals blijkt uit een in
de grondexploitatie opgenomen budget. Dit budget zal worden
verhoogd, indien blijkt dat het bestaande budget niet
toereikend is voor vergoedingen van schadeclaims die hun
oorsprong vinden in publiekrechtelijke besluiten, die
genomen zijn op verzoek van GEM danwel op initiatief van
GEM en die leiden tot afwijkingen van het bestemmingsplan.
Mocht de overeengekomen regeling geheel of
gedeeltelijk nietig zijn (zie noot) dan laat zulks de
overige bepalingen van de SOK onverlet. (Geheel art. 23).
27. Tussentijdse beëindiging en uiterste risicoparticipatie
Inden een van partijen toerekenbaar tekortschiet in de
nakoming van haar verplichtingen en voorts bij haar
faillissement etc., zijn de andere partijen bevoegd de SOK
jegens de betreffende partij te beëindigen onverlet recht
om nakoming of schadevergoeding te vorderen (art. 25.1.)
Ingeval van een dergelijke beëindiging is de
betreffende partij verplicht zijn aandelen in GEM beheer
aan de andere partijen aan te bieden. Hierbij geldt dat
aandelen van een private partijen ook aan de overblijvende
private partijen moeten worden aangeboden. Ingeval van
beëindiging jegens een van de stille vennoten in GEM is
deze verplicht zijn deelname in GEM aan de andere stille
vennoten aan te bieden (art. 25.2.)
Indien GEM de onroerende zaken die de gemeente reeds
heeft verworven niet afneemt door bijvoorbeeld
faillissement van GEM dan verbinden de private partijen
zich aan de gemeente te voldoen een bedrag (exclusief BTW)
gelijk aan een/zesde deel van de (negatieve) stand van de
projectrekening, per private partij met een maximum van
2.000.000,— (exclusief BTW) (art. 25.3.).8
28. Goedkeuring GS
De SOK is aangegaan onder de opschortende voorwaarde dat de
vereiste goedkeuring van GS wordt verkregen (art. 27.1.).
7 De jurisprudentie omtrent de mogelijkheid tot plankostenverhaal is nog
in ontwikkeling. Bij de huidige stand van zaken is plankostenverhaal niet
danwel zeer beperkt mogelijk. De Hoge Raad zal hierover nog nader een
uitspraak dienen te doen. De algemene verwachting is echter dat de Hoge
Raad de bestaande uitspraak zal bevestigen. Dit zou betekenen dat de nu
overeengekomen regeling nietig isOmdat daarmee tevens de dreiging van
gehele nietigheid van de gehele overeenkomst zo kunnen ontstaan is bepaald
dat nietigheid van de overeengekomen regeling van planschade niet ook de
nietigheid van de overige bepalingen van de SOK betekent.
g
In deze regeling heeft de uiterste participatie door de private partijen
in het verwervingsrisico van de gemeente een plaats gevonden.