1
Blad 4
32 Aanvraag tweede krediet Stadsring.
33 Afkopen van de ruilverkavelingsrente in
Zuiderburen
BESPREEKPUNTEN
34 Uitvoeringsprogramma GWP 2003.
35 Rapportage Vrijheidswijk.
36 Beschikbaar stellen van krediet ad
9.578.403,-- ter uitvoering van de
samenwerkingsovereenkomst met de CHF voor de
ontwikkeling van Achter de Hoven/ Vegelin.
37 Wijzigen van de concernbegroting voor het Krol
dienstjaar 2003.
voorzetting 18 juni 2003
38 Rijksmaatregelen m.b.t. ID-banen, enkele Brok
lokale consequenties.
39 Interpellatie FNP inzake Tusken Moark en Ie. Waanders
40 Initiatiefraadsvoorstel WD-fractie Feddema
"Raadsspel voor jongerenplatforms".
Brok
Brok
Waanders
Sluiter
Sluiter
Door de NLP-fractie zal een motie worden ingediend met
betrekking tot het raadplegen van de bevolking inzake de
bijdrage van de gemeente aan de realisatie van een
magneetzweefbaan (Waanders)
De NLP zal de motie van tevoren aan de fractie toesturen.
De stukken liggen tot de dag van de raadsvergadering 12.00 uur
ter inzage in de Leeskamer in het Bestuurscentrum.
WD initiatiefvoorstel
"De Raad vraagt Jongerenpanels om Raad, een raadsspel voor jongerenraden/-panels"
Bijlage nr.
Aan de gemeenteraad.
Inleiding
Tijdens een conferentie in mei 2002 van jongerenpanels in wijkgebouw De Toekomst,
hebben wij als WD-fractie voorgesteld om voor de negen Jongerenraden in Leeuwarden
een raadsspel op te gaan zetten. Op andere plaatsen (bijvoorbeeld de provincie in de vorm
van het Fries Jeugd Parlement) is een dergelijk initiatief al eerder georganiseerd. De setting
is dan voornamelijk vanuit scholen aangestuurd en maakt onderdeel uit van het schoolvak
"maatschappijleer". De onderwerpen zijn dan in het algemeen ook provinciebreed en dus
niet specifiek over jongerenzaken. In dit WD-initiatiefvoorstel moeten de bestaande
jongerenpanels zich bezig houden met het ontwikkelen van voorstellen en ideeën vanuit de
wijkproblematiek voor de eigen wijk en gericht op de jongeren en hun problematiek. De
jongeren reageerden destijds positief en een vijftiental jongeren besloot zich ter plekke aan te
melden, om dit idee verder samen uit te werken.
Het vervolg verliep problematisch vanwege diverse vaak onduidelijke organisatorische
redenen. Agendering kwam niet tot stand. Er moest eerst een "Stedelijke Jongerenraad"
komen. Deze zal binnenkort worden geïnstalleerd, waarmee er geen barrière meer lijkt te zijn
om met het raadsspel van start te gaan. De jongerenpanels hebben het initiatief inmiddels
geadopteerd, nu zouden ook het politieke bestuur van onze gemeente én de Stedelijke
Jongerenraad zich over het initiatief moeten uitspreken.
De jongerenpanels zijn voortgekomen uit een aantal avonden die de gemeente rond 2000
heeft georganiseerd en waarbij er voorafgaand intensief contact is geweest met groepen
jongeren uit verschillende wijken. De keuze voor een opschaling naar een Stedelijke
Jongerenraad (meer een overleg en adviescommissie) is niet onlogisch. Het houdt echter niet
in dat de contacten met de verschillende wijken moeten verwateren. Wijken zijn verschillend
en de groepen jongeren onderling verschillen ook in sterke mate. Opschaling houdt een
risico in dat de discussies globaler en algemener worden, terwijl jongerenwerk qua aard van
de aanpak van wijk tot wijk kan verschillen. Jongerenwerk moet altijd praktisch en concreet
zijn en is iets voor doeners en niet voor praters en schrijvers!
De jongeren vragen steeds om een vervolg op de instelling van de jongerenpanels en hebben
daarvoor individueel de volgende, vaak vergelijkbare, motivatie:
"De instrumenten voor jongerenpanels zijn in het algemeen onduidelijk."
"Er wordt niets gedaan met onderwerpen die aangedragen worden."
Ze hebben leuke ideeën die niet verder komen."
"Jongeren hebben oplossingen voor wijkproblemen maar komen niet op de goede
plaats terecht."
"Ze worden aan het lijntje gehouden."
"Ze willen graag verder met het idee van het raadsspel, maar het komt niet verder."
"Zaken gaan over het algemeen moeizaam, enkele leden overwegen om te stoppen."
Jongeren weten veel van hun wijk en hebben goede ideeën, maar we moeten wel de tijd
nemen om met ze te gaan praten en vooral om te luisteren. We kunnen veel van elkaar leren.