Blad 2 Ruimtelijke onderbouwing Om te bezien of een artikel 19, lid 1 WRO-procedure kan worden gevoerd, moet worden beoordeeld of het bouwplan past in het (toekomstige) gemeentelijke ruimtelijke ordenings beleid. Daartoe is een ruimtelijke onderbouwing voor het onderhavige project noodzakelijk. Deze ruimtelijke onderbouwing volgt hieronder. Stedenbouwkundige ruimtelijke inpassing van het gebouw Ten aanzien van het gebied westelijk van het P R terrein aan de Wijnhornsterstraat is een aantal jaren geleden een beeldkwaliteitsplan ontwikkeld (B en W besluitvorming 28/11/01 en cie S.O. d.d. 11/12/01)Het beeldkwaliteitsplan was o.a. bedoeld om een bruikbaar en helder kader te bieden voor het ontwikkelen van bouwplannen in de zone tussen Hollanderwijk en het spoorgebied. Het bouwplan past goed binnen de context van het beeldkwaliteitsplan, wanneer gekeken wordt naar de aan de bebouwing toegekende functies, het materiaalgebruik en de verschij ningsvorm Niet alleen passen de plannen goed binnen het beeldkwaliteitsplan, maar met het realiseren van deze woningen wordt het geluidsniveau dat door de treinen wordt veroorzaakt voor de woningen gelegen direct ten zuiden van de Wijnhornsterstraat een stuk lager. Deze geluidsvermindering had ook gerealiseerd kunnen worden middels de aanleg van een geluidsscherm, maar vanuit esthetisch oogpunt wordt de bouw van woningen beter gevonden Voor wat betreft het parkeren wordt in voldoende mate voorzien in parkeergelegenheid. Dit is overeenkomstig de norm in de bouwverordening. Het bouwplan past goed in de afspraken die met de provincie zijn gemaakt over nieuwbouw in Leeuwarden. Het gaat om huur- en koopwoningen, waarbij de koopwoningen in het middensegment worden gedacht (ongeveer 180.000 euro) Welstandsadvisering De Welstandscommissie kan instemmen met het betreffende plan (zie bijgaand advies) Milieuaspecten De geluidsemissie die veroorzaakt wordt door het reguliere treinverkeer valt onder het regime van de Wet Geluidhinder. Voor nieuwe woningen geldt een voorkeursgrenswaarde van 57 dBa op de gevel. In bepaalde gevallen is met toestemming van de provincie een hogere waarde tot maximaal 7 0 dBa mogelijk. Voor de nieuwbouwlocatie is het geluidsniveau ten gevolge van het railverkeer bekend. Deze bedraagt voor het prognosejaar 2010/2015 maximaal 67 dBa. Het geluidsniveau binnen de woningen mag maximaal 37 dBa bedragen. Blad 3 Geluid dat wordt veroorzaakt door werkzaamheden op het emplacement bv rangeren van treinstellen valt onder de Wet Milieubeheer. Dit betreft in feite alle activiteiten uitgezonderd het treinverkeer volgens de reguliere dienstregeling. NS Railinfrabeheer heeft een vergunning op basis van de Wet Milieubeheer, waarin geregeld is wat het maximale geluidsniveau is dat deze activiteiten mogen veroorzaken. Voor de nieuwbouw geldt op grond van deze vergunning een norm van maximaal 55 dBa etmaalwaarde Het hele gebied is recent betrokken geweest in een bodemsanering Sociale veiligheid Het bouwplan draagt bij aan verbetering van de sociale veiligheid. De entree van de grondgebonden woningen (15) komt rechtstreeks uit op de Wijnhornsterstraat wat het gevoel van sociale veiligheid bij het passeren vergroot. Ecologie De Flora- en Faunawet biedt bescherming aan diverse nader aangeduide beschermde soorten. Mede gezien het feit dat de beoogde locatie zich midden in een stedelijk gebied bevindt naast een spoorweglocatie, maar vooral ook omdat de grond in het kader van de milieusanering volledig is verzet en omgewoeld is, is de verwachting dat er geen significante gevolgen zijn voor de leefgebieden van beschermde planten en diersoorten. Geconcludeerd kan worden dat de locatie geen onderdeel uitmaakt van een leefgebied van (beschermde) plant- en diersoorten. Archeologie Als uitwerking van het Europese Verdrag van Malta (1992), dat als doel heeft het Europese erfgoed veilig te stellen dient de provincie gebieden aan te wijzen die (naar verwachting) archeologisch waardevol zijn. De provincie heeft de gebieden aangewezen op een archeologische basiskaart (FAMKE)Op basis van deze kaart kan bepaald worden welke archeologisch waardevolle gebieden planologisch beschermd moeten worden. De wijze van bestemmen hangt af van de waarde van het gebied. Het grondgebied van Leeuwarden is niet in beeld gebracht op FAMKE. De reden hiervan is dat op voorhand niet is te zeggen wat de verwachtingswaarde op de verschillende plaatsen in de stad is, omdat de kans op verstoring te veel verschilt. De gemeente Leeuwarden is daarom op dit moment bezig met het maken van een archeologische verwachtingskaart voor de stad. Voor de onderhavige locatie geldt dat de grond hier ter plekke zodanig is verstoord dat een nader archeologisch onderzoek niet noodzakelijk wordt geacht

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 92