Blad 2
Ruimtelijke onderbouwing
Om te bezien of een artikel 19, lid 1 WRO-procedure kan
worden gevoerd, moet worden beoordeeld of het bouwplan past
in het (toekomstige) gemeentelijke ruimtelijke ordenings
beleid. Daartoe is een ruimtelijke onderbouwing voor het
onderhavige project noodzakelijk. Deze ruimtelijke
onderbouwing volgt hieronder.
Stedenbouwkundige ruimtelijke inpassing van het gebouw
Ten aanzien van het gebied westelijk van het P R terrein
aan de Wijnhornsterstraat is een aantal jaren geleden een
beeldkwaliteitsplan ontwikkeld (B en W besluitvorming
28/11/01 en cie S.O. d.d. 11/12/01)Het
beeldkwaliteitsplan was o.a. bedoeld om een bruikbaar en
helder kader te bieden voor het ontwikkelen van bouwplannen
in de zone tussen Hollanderwijk en het spoorgebied. Het
bouwplan past goed binnen de context van het
beeldkwaliteitsplan, wanneer gekeken wordt naar de aan de
bebouwing toegekende functies, het materiaalgebruik en de
verschij ningsvorm
Niet alleen passen de plannen goed binnen het
beeldkwaliteitsplan, maar met het realiseren van deze
woningen wordt het geluidsniveau dat door de treinen wordt
veroorzaakt voor de woningen gelegen direct ten zuiden van
de Wijnhornsterstraat een stuk lager. Deze
geluidsvermindering had ook gerealiseerd kunnen worden
middels de aanleg van een geluidsscherm, maar vanuit
esthetisch oogpunt wordt de bouw van woningen beter
gevonden
Voor wat betreft het parkeren wordt in voldoende mate
voorzien in parkeergelegenheid. Dit is overeenkomstig de
norm in de bouwverordening.
Het bouwplan past goed in de afspraken die met de provincie
zijn gemaakt over nieuwbouw in Leeuwarden. Het gaat om
huur- en koopwoningen, waarbij de koopwoningen in het
middensegment worden gedacht (ongeveer 180.000 euro)
Welstandsadvisering
De Welstandscommissie kan instemmen met het betreffende
plan (zie bijgaand advies)
Milieuaspecten
De geluidsemissie die veroorzaakt wordt door het reguliere
treinverkeer valt onder het regime van de Wet Geluidhinder.
Voor nieuwe woningen geldt een voorkeursgrenswaarde van 57
dBa op de gevel. In bepaalde gevallen is met toestemming
van de provincie een hogere waarde tot maximaal 7 0 dBa
mogelijk. Voor de nieuwbouwlocatie is het geluidsniveau ten
gevolge van het railverkeer bekend. Deze bedraagt voor het
prognosejaar 2010/2015 maximaal 67 dBa. Het geluidsniveau
binnen de woningen mag maximaal 37 dBa bedragen.
Blad 3
Geluid dat wordt veroorzaakt door werkzaamheden op het
emplacement bv rangeren van treinstellen valt onder de Wet
Milieubeheer. Dit betreft in feite alle activiteiten
uitgezonderd het treinverkeer volgens de reguliere
dienstregeling. NS Railinfrabeheer heeft een vergunning op
basis van de Wet Milieubeheer, waarin geregeld is wat het
maximale geluidsniveau is dat deze activiteiten mogen
veroorzaken. Voor de nieuwbouw geldt op grond van deze
vergunning een norm van maximaal 55 dBa etmaalwaarde
Het hele gebied is recent betrokken geweest in een
bodemsanering
Sociale veiligheid
Het bouwplan draagt bij aan verbetering van de sociale
veiligheid. De entree van de grondgebonden woningen (15)
komt rechtstreeks uit op de Wijnhornsterstraat wat het
gevoel van sociale veiligheid bij het passeren vergroot.
Ecologie
De Flora- en Faunawet biedt bescherming aan diverse nader
aangeduide beschermde soorten. Mede gezien het feit dat de
beoogde locatie zich midden in een stedelijk gebied bevindt
naast een spoorweglocatie, maar vooral ook omdat de grond
in het kader van de milieusanering volledig is verzet en
omgewoeld is, is de verwachting dat er geen significante
gevolgen zijn voor de leefgebieden van beschermde planten
en diersoorten. Geconcludeerd kan worden dat de locatie
geen onderdeel uitmaakt van een leefgebied van (beschermde)
plant- en diersoorten.
Archeologie
Als uitwerking van het Europese Verdrag van Malta (1992),
dat als doel heeft het Europese erfgoed veilig te stellen
dient de provincie gebieden aan te wijzen die (naar
verwachting) archeologisch waardevol zijn. De provincie
heeft de gebieden aangewezen op een archeologische
basiskaart (FAMKE)Op basis van deze kaart kan bepaald
worden welke archeologisch waardevolle gebieden
planologisch beschermd moeten worden. De wijze van
bestemmen hangt af van de waarde van het gebied.
Het grondgebied van Leeuwarden is niet in beeld gebracht op
FAMKE. De reden hiervan is dat op voorhand niet is te
zeggen wat de verwachtingswaarde op de verschillende
plaatsen in de stad is, omdat de kans op verstoring te veel
verschilt. De gemeente Leeuwarden is daarom op dit moment
bezig met het maken van een archeologische
verwachtingskaart voor de stad. Voor de onderhavige locatie
geldt dat de grond hier ter plekke zodanig is verstoord dat
een nader archeologisch onderzoek niet noodzakelijk wordt
geacht