Blad 4
Tijdelijke referendumwet
Bij de vaststelling van de verordening dient rekening te
worden gehouden met de Tijdelijke referendumwet. Voor de
inwerking van de verordening zou dat betekenen dat voor de
inwerkingtreding ze zes weken ter visie moet worden gelegd
Gedurende de periode kunnen de burgers van Leeuwarden aan
geven dat het besluit onderworpen moet worden aan een raad
gevend correctief referendum.
Op grond van artikel 25 van de Tijdelijke referendumwet
kan, als het besluit geen uitstel kan leiden, dit besluit
in werking treden direct na vaststelling door de raad. Dit
laat onverlet dat het besluit nog ter visie moet worden
gelegd in het kader van de Tijdelijke referendumwet.
Wij zijn van oordeel dat zich een situatie voordoet als
bedoeld in artikel 25 van de Tijdelijke referendumwet. Uit
stel is met name bezwaarlijk voor de particuliere woning
verbetering in het stedelijk vernieuwingsgebied Achter de
Hoven Vegelin. Iedere formele belemmering voor de start
van dat project dient, waar mogelijk, te worden vermeden.
Daarnaast lijkt toepassing van dit artikel verantwoord nu
gedurende de inspraakperiode niet één inspraakreactie is
ontvangen. Wij stellen u dan ook voor artikel 25 van de
Tijdelijke referendumwet van toepassing te verklaren.
Op grond van het bovenstaande bieden wij u bijgaand het
ontwerp-besluit ter vaststelling aan.
Leeuwarden, 5 juni 2 0 03
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
M. de Boer, burgemeester,
Drs. C.H.J. Brugman, secretaris.
Blad 3
In de verordening is - mede aan de hand van de ervaring met
vorige regelingen - aandacht gegeven aan de handhaafbaar
heid.
Voor het overige verwijzen wij u naar de toelichting bij de
verordening. Met name de Inleiding en het hoofdstuk 2 Alge
meen bieden u een overzicht van de opzet van de verorde
ning.
Ruimtelijke kwaliteitskaart
Bij de verordening behoort een ruimtelijke kwaliteitskaart
die wij u mede ter vaststelling aanbieden. Op deze kaart
wordt de bebouwing van het beschermde stadsgezicht Binnen
stad en van de verwachte uitbreiding van het beschermd
stadsgezicht gewaardeerd. Op de kaart worden de structuur-
en architectonisch bepalende onderdelen en de alleen struc-
tuurbepalende onderdelen van de bebouwing aangewezen. Het
doet ons genoegen dat deze broodnodige actualisering van de
op voordracht van de Commissie Monumentale Architectuur in
1983_door de gemeenteraad vastgestelde kaart tot stand is
gekomen
Monument ensubsidies
In artikel 3.3.4 wordt een wijziging voorgesteld van de
subsidiepercentages voor de restauratie van monumenten. Was
er tot nu toe een algemeen subsidiepercentage van 45%, nu
wordt voorgesteld om het subsidiepercentage te differentië
ren naargelang de subsidieaanvrager in aanmerking komt voor
fiscale faciliteiten. Immers bepaalde eigenaren kunnen de
rente over het eigen deel van de restauratiekosten (mits
zij voor deze kosten lenen) aftrekken voor de inkomsten- of
vennootschapsbelasting. Andere eigenaren komen voor een
dergelijke aftrek niet in aanmerking. Om een enigszins ver
gelijkbaar nettoresultaat van de restauratielasten voor de
verschillende soorten eigenaren te bereiken worden in de
verordening deze twee groepen afzonderlijk behandeld. Heeft
de eigenaar recht op fiscale aftrek dan ontvangt hij 30%
subsidie; heeft hij geen aftrekmogelijkheden dan wordt de
subsidie gesteld op 50% van de restauratiekosten. Wij at
tenderen er op dat de fiscale voordelen voor de particulie
re eigenaar alleen ontstaan als hij voor de restauratie een
lening afsluit. Immers alleen de rente van die lening is
aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Als de eigenaar het
voor zijn rekening komend deel van de restauratiekosten uit
zijn vermogen betaalt, dan heeft hij geen aftrek. Maar dat
is dan een eigen keuze van de eigenaar. Voor een uitvoeri
ger toelichting verwijzen wij u naar de toelichting op ar
tikel 3.3.4.
Wij wij zen er op dat bij de publicatie van de ter inzage
legging van de conceptverordening expliciet is geattendeerd
op de hier besproken beleidswijziging. Zoals eerder vermeld
is geen enkele reactie op de conceptverordening ontvangen.