Blad 2 gehouden. In de planning is voorzien in de opstelling van een taakopdracht najaar 2003 en vervolgens de opstelling van het bestemmingsplan in 2004 met een doorloop in 2005. Om enkele redenen (inhoudelijk, procesmatig) ligt een koppeling tussen structuurvisie en taakopdracht voor de hand Structuurvisie als kader voor de taakopdracht; omgekeerd de taakopdracht als verscherping/detaillering van de visie Combinatie van inspraak en besluitvorming over twee samenhangende documenten. De Structuurvisie alleen is -naar zijn aard- onvoldoende voor koppeling aan het bestemmingsplan. Een dergelijke structuurvisie zou voorbijgaan aan andere doelen die met de visie beoogd worden, zou detaildiscussies uitlokken daar waar het om de hoofdlijn gaat en zou te weinig flexibel in de plantermijn zijn. Vervolg Zowel de structuurvisie binnenstad als de taakopdracht bestemmingsplan binnenstad zijn in conceptvorm bijna afgerond Wij stellen u voor dat wij de concept-structuurvisie, met concept-taakopdracht als bijlage, op korte termijn in de inspraak brengen, met een inspraakbijeenkomst begin 2004. Op basis van die bijeenkomst worden dan de (via een antwoordnota al dan niet aangepaste) structuurvisie en de taakopdracht tegelijk aangeboden aan de Raad ter vaststelling Conform afspraak tussen College en Presidium, is het inmiddels gebruik dat bij conserverende plannen, voorafgaand aan het opstellen van een taakopdracht, een inspraakavond gehouden wordt waarop de bevolking haar mening kan geven over het nieuw op te stellen plan. Het voorstel wijkt op twee punten af van deze inmiddels gebruikelijke werkwijze: geen inspraakbijeenkomst voorafgaand aan de taakopdracht concept-taakopdracht is als bijlage bij structuurvisie, reeds beschikbaar. Het feit dat de taakopdracht aansluit op het reeds in gang gezette proces tot opstelling van een structuurvisie, rechtvaardigt naar onze mening deze keuze. Overigens zal het bestemmingsplan binnenstad deels een conserverend en deels een ontwikkelend karakter krijgen. Na vaststelling van de structuurvisie en taakopdracht start overigens de bestemmingsplanprocedure met natuurlijk de gebruikelijke (inspraak)proceduresDenkbaar is dat - conform de werkwijze bij het bestemmingsplan buitengebied - er eerst nog een Nota van Uitgangspunten wordt opgesteld, waarin diverse aspecten die in de taakopdracht zijn Blad 3 belicht, nader uitgewerkt worden, alvorens deze uiteindelijk in het voorontwerp-bestemmingsplan op te nemen. Deze eventuele Nota van Uitgangspunten zal dan ook het gebruikelijke inspraaktraject doorlopen. Leeuwarden, 12 februari 2004 Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, M. de Boer, burgemeester, drs. C.H.J. Brugman, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 126