Wat doen we daarvoor? 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Cultuur (1) Effecten Nulme 2005 2006 2007 2008 ting D Dienstverlening HCL Kwaliteitsverbetering dienstverlening volgens benchmark Indicatoren: Cijfer dienstverlening Percentage leeszaalbezoekers uit onderwijs 7,7 16% 25% 7,9 25% 25% 8,2 25% Verschuiving dienstverlening naar digitale front-office Indicator: Groei in miljoenen pageviews website Toename aantal bezoeken HCL ten opzichte van 2002 Indicator: Aantal bezoeken 1,5 7121 3,5 3,75 8300 4,0 8500 4,25 8500 stijging aantal scholieren educatieve activiteiten ten opzichte van 2002 Indicator: Aantal scholieren dat deelneemt aan educatieve 700 1800 2000 2000 activiteiten E Goed toegankelijke overheidsarchieven (restant 2006 te beschouwen als werkvoorraad) Indicator: Percentage toegankelijke overheidsarchieven 29% 85% 90% 90% 90% ~F~ Wettelijke plicht om materiaal duurzaam te bewaren Indicator: Percentage materiaal dat herverpakt is in zuurvrij materiaal 75% 87% 90% 91% 92% G Duurzaam behoud monumenten en goede kwaliteit gebouwde omgeving Indicatoren: Gesubsidieerde restauraties van rijksmonumenten Gesubsidieerde restauraties van monumentale panden 8 8 10 8 13 8 13 8 (geen rijksmonumenten) Gesubsidieerde restauraties van historisch waardevolle 5 20 20 stoepen en erfscheidingen - streefpercentage deelname ca. 50% Inpassing nieuwe panden conform geldende richtlijnen 100% 100% 100% 100% "hT Instandhouding van archeologische vindplaatsen (behoud 'in situ') en inpassing in de dagelijkse leefomgeving en Veiligstellen historische informatie door opgravingen Indicator: Verantwoord omgaan met archeologisch materiaal 100% 100% 100% 100% Toelichting HCL De door het HCL uitgevoerde taken spelen een essentiële rol in de uitvoering van de stadsvisie Varen onder Eigen Vlag. De Leeuwarder identiteit wordt voor een belangrijk deel belichaamd in de geschiedenis en het erfgoed van de stad. Zoals alle gemeentelijke archiefdiensten is ook het Leeuwarder stadsarchief steeds meer gaan fungeren als het historisch informatie- en activiteitencentrum voor de stad, naarmate de publieke belangstelling voor de geschiedenis van de stad en zijn omgeving steeds grotere vormen aannam. Stand van zaken Kunst en Cultuur Het beleid rond kunst en cultuur is vastgelegd in de Cultuurnota 2001-2004 "Uit het cultureel receptenboek..". Dit beleid is in hoofdlijnen in stand gebleven voor de komende periode 2005-2008, maar is wel geactualiseerd. Deze nota "Behouden Vaart, een koers voor een culturele expeditie in de jaren 2005-2008" is in oktober 2004 aan de raad voorgelegd. De actualisering leidt er onder andere toe, dat afgestapt is van de acht speerpunten voor cultuur. In de plaats daarvan is gekozen voor de drie bovengenoemde doelstellingen. De effecten, indicatoren en te meten resultaten zijn afhankelijk van de nog af te sluiten convenanten met Rijk en provincie. 22 2. Beieidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Cultuur (1) Restauratie van monumentale panden Rijksmonumenten. Voor het subsidiëren van rijksmonumenten bestaan de rijksregelingen Brrm (restauratieregeling) en Brom (onderhoudsregeling). Deze regelingen zijn volop in ontwikkeling - over enkele jaren worden ze vervangen door een nieuwe, de Brim (instandhoudingsregeiing). Daarnaast bestaat voor zgn. fiscaal relevante eigenaren sinds anderhalfjaar de Restauratiefinancieringsregeling, waarbij Rijksbelastingen en het Nationaal Restauratie Fonds nauw samenwerken. Beeldbepalende panden die geen rijksmonument zijn (onderdelen beschermde stadsgezichten) Momenteel kan voor deze categorie panden subsidie worden toegekend ten laste van ISV-middelen. Voor de ISV-2 periode 2005-2009 zullen de middelen met 50% afnemen en zal nog ca. 140.000 op jaarbasis resteren voor restauratie van deze groep panden. Geleidelijk zal het aantal restauraties met behulp van ISV-subsidie afnemen tot ca. 8 panden. Karakteristieke omgevingselementen Voor de ISV-2 periode wordt ook subsidie beschikbaar gesteld voor de oorspronkelijke stoepen en erfscheidingen (smeedijzeren hekken) tussen particulier en publiek domein in het noordelijk deel van de binnenstad en het Nieuwe Kanaalgebied. Dit betreft stedenbouwkundig-karakteristieke omgevingselementen van deze (toekomstige) beschermde stadsgezichten. Beschermde stadsgezichten Naar verwachting zal eind 2004, begin 2005, de aanwijzing van 3 nieuwe stadsgezichten geëffectueerd worden. Het betreft de Hollanderwijk, Het Nieuwe Kanaalgebied en de Noorder- en Westersingel. Leeuwarden telt dan inclusief de binnenstad 4 beschermde gezichten. Archeologie Medio 2005 zal de nieuwe archeologiewetgeving worden ingevoerd. Uitgangspunt hierin is dat bij bodemingrepen rekening moet worden gehouden met (mogelijk) aanwezige archeologische restanten. In verband met het ontbreken van ervaringsgegevens kunnen nog geen aantallen worden gegeven van inpassingen van archeologische vindplaatsen en opgravingen waarbij de historische informatie van opgravingen veilig gesteld wordt. Beleidsnota's Kunst- en Cultuurnota "Uit het cultureel receptenboek" 2001-2004 Cultuurnota "Behouden Vaart, een koers voor een culturele expeditie in de jaren 2005-2008" (actualisering van bovengenoemde nota) Nota monumentenbeleid 'Aldereeuwechst Liwwarden' 2000-2005 Nota Archeologiebeleid - in ontwikkeling - 2004 (evt. begin 2005) Projectvoorstel Woonkwaliteit binnenstad (in ontwikkeling - zie programma Wonen) Kadernota Welstandsbeleid - 10 februari 2003 Nota Welstandsbeleid - juli 2004 De belangrijkste prestaties om het programma te realiseren Algemeen PRESTATIES Incidenteel 2005 2006 2007 2008 2009- 2010 Effect Monumentenbeleid en archeologie - Voorstel 'revolving fund' voor restauratiesubsidies G Architectuurbeleid Kwaliteit gebouwde omgeving eventueel inventarisatie na-oorlogse stedenbouw en architectuur (Wederopbouw) H

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 142