It 4 Blad 6 aanwezigheid van gebruikers voor mensen die de fietsbrug willen gebruiken tot onveiligheidsgevoelens kan leiden. De woonbootoptie krijgt hierdoor dus een afwijkende score. Ad.6/7 De kosten van de beide locaties zullen naar verwachting niet ver uiteen liggen. Er zal een apart pand of boot voor moeten worden gehuurd of aangekocht.5 Ad.8/9 De scores op de bestemming en de beschikbaarheid van het pand geven aan hoe snel een dergelijke voorziening eventueel kan worden gerealiseerd. Bij een nog aan te kopen pand in de Binnenstad of een woonbootvoorziening zal naar alle waarschijnlijkheid tevens de bestemming nog in overeenstemming moet worden gebracht met de geplande activiteiten.6 Ad.10. Hierover valt op dit moment nog geen uitspraak te doen anders dan dat het zgn. nimby-effect er over het algemeen voor zorgt, dat geen enkele buurt staat te springen om een voorziening van het type gebruiksruimte in de nabije omgeving te herbergen. Hoewel er ook uitzonderingen op deze regel in den lande bekend zij n 5. De openingstijden De gebruiksruimte zal deel uit gaan maken van een keten van voorzieningen in Leeuwarden voor drugshulpverlening en dag- en nachtopvang voor verslaafden, die respectievelijk door de dr. Kuno van Dijkstichting en de Terp worden geëxploiteerd. Als de openingstijden van de gebruiksruimte parallel lopen met die van de huidige openingstijden van de dagopvang hier, dan zou de gebruiksruimte 3 dagen in de week van 10.00 uur - 17.00 uur en 2 dagen van de week van 14.00 uur - 17.00 uur open zijn. Dit is 27 uur per week. Dit is echter voor de gebruiksruimtefunctie volstrekt ontoereikend, omdat het gebruik zich absoluut niet binnen deze openingstijden laat reguleren en uiteraard ook niet binnen werkdagen. De openingstijden in de 2 0 gebruiksruimten in den lande zijn gemiddeld ruim 9 uur per dag op alle dagen in de week. Dit betekent ll dus een openstelling van 63 uur per week. Op grond van de uitkomsten van de enquête van de toekomstige gebruikers zouden de huidige openingstijden verruimd dienen te worden tot een dagelijkse opening van 10.00 uur - 20.00 uur. Ook de werkgroep heeft geadviseerd om de gebruiksruimte in Leeuwarden van 10.00 uur tot 20.00 uur open te stellen en dat ook voor alle dagen in de week. Dit betekent een openstelling van 7 0 uur per week. Deze 7 0 uur openstelling is de meeste wenselijke situatie. Gelet op de ervaringen in het land met de openstelling en de financiële gevolgen, is verder in de berekeningen uitgegaan van een opstelling van 6 0 uur per week. Hetgeen niet veel afwijkt van de landelijk gemiddelde opstelling van 63 uur per week. 5 Een oplossing aan de Zuidergrachtswal had quakosten aanzienlijk lager uitvallen, omdat er daar al functies aanwezig zijn die voor beide voorzieningen gezamenlijk kunnen gelden. Hierdoor behoefje bepaalde functies maar één maal te bekostigen. Ook kan in het huidige gebouw aan de Zuidergrachtswal deze nieuwe voorziening relatief eenvoudig aangebracht. 6 De Zuidergrachtswallocatie zou hierbij uiteraard beter scoren dan de twee andere opties. Blad 7 6. De kosten De kosten van twee zelfstandige (Groningen en Zwolle) zijn hierbij onder de loep genomen. Deze steden zijn hiervoor uitgekozen, omdat de omvang van de onderhavige problematiek vergelijkbaar zijn. Op basis daarvan is berekend dat een exploitatie van een zelfstandige gebruiksruimte 7 in Leeuwarden uit moet gaan van een totaalbedrag van 450.000,- op jaarbasis (op basis van een opening van 60 uur per week). Gelet op het eerder genoemde raadsbesluit om 150.000,- beschikbaar te stellen voor de exploitatie van een gebruiksruimte is er een tekort van 300.000,- op jaarbasis. Er zal derhalve een aanvullende financiering gevonden moeten worden. In het kader van de regionale functie die een dergelijke voorziening heeft, ligt een medefinanciering van de provincie voor de hand. Ook de Friese woningcorporaties hebben vanuit hun verantwoordelijkheid voor huisvesting van bijzondere groepen aangegeven zich eveneens betrokken te voelen. Dit zal nog nader overleg met deze partners vergen. Zoals de zaken er nu voorstaan zijn dit de drie partners, die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid voor deze zwakke groepering waarmaken Voorstel is om hierbij de volgende verdeling aan te houden. Een zelfstandige gebruiksruimte heeft een budget van 450.000,- per jaar nodig: bijdrage gemeente Leeuwarden 150.000,- bijdrage provincie Fryslan 15 0.0 0 0,- bijdrage woningcorporaties 150.000,- 7. De besluitvorming U doet - als gemeenteraad - een uitspraak over: a. de locatiekeuzecriteria en de locatiezone; b. het gaan zoeken van een dergelijk pand c. en over de aanvullende financiering. Leeuwarden, 12 februari 2004 Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, M. de Boer, burgemeester, drs. C.H.J. Brugman, secretaris. 7 Een exploitatie van een aan de opvang gekoppelde gebruiksruimte die ook uitgaat van openingstijden van 60 uur, geeft 270.000,= aan meerkosten bij de dagopvang. De uitbreiding van de toezichtfunctie ten behoeve van de gebruiksruimte kost 100.000,= Dus in totaal gaat het om een bedrag van 370.000,- op jaarbasis. Gelet op het eerder genoemde raadsbesluit om 150.000,- beschikbaar te stellen voor de exploitatie van een gebruiksruimte is er dus een tekort van 220.000,- op jaarbasis.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 151