It 4
Blad 6
aanwezigheid van gebruikers voor mensen die de fietsbrug
willen gebruiken tot onveiligheidsgevoelens kan leiden. De
woonbootoptie krijgt hierdoor dus een afwijkende score.
Ad.6/7 De kosten van de beide locaties zullen naar verwachting
niet ver uiteen liggen. Er zal een apart pand of boot voor
moeten worden gehuurd of aangekocht.5
Ad.8/9 De scores op de bestemming en de beschikbaarheid van het pand
geven aan hoe snel een dergelijke voorziening eventueel kan
worden gerealiseerd. Bij een nog aan te kopen pand in de
Binnenstad of een woonbootvoorziening zal naar alle
waarschijnlijkheid tevens de bestemming nog in overeenstemming
moet worden gebracht met de geplande activiteiten.6
Ad.10. Hierover valt op dit moment nog geen uitspraak te doen anders
dan dat het zgn. nimby-effect er over het algemeen voor zorgt,
dat geen enkele buurt staat te springen om een voorziening van
het type gebruiksruimte in de nabije omgeving te herbergen.
Hoewel er ook uitzonderingen op deze regel in den lande bekend
zij n
5. De openingstijden
De gebruiksruimte zal deel uit gaan maken van een keten van
voorzieningen in Leeuwarden voor drugshulpverlening en dag- en
nachtopvang voor verslaafden, die respectievelijk door de dr. Kuno
van Dijkstichting en de Terp worden geëxploiteerd.
Als de openingstijden van de gebruiksruimte parallel lopen met die
van de huidige openingstijden van de dagopvang hier, dan zou de
gebruiksruimte 3 dagen in de week van 10.00 uur - 17.00 uur en 2
dagen van de week van 14.00 uur - 17.00 uur open zijn. Dit is 27 uur
per week. Dit is echter voor de gebruiksruimtefunctie volstrekt
ontoereikend, omdat het gebruik zich absoluut niet binnen deze
openingstijden laat reguleren en uiteraard ook niet binnen werkdagen.
De openingstijden in de 2 0 gebruiksruimten in den lande zijn
gemiddeld ruim 9 uur per dag op alle dagen in de week. Dit betekent ll
dus een openstelling van 63 uur per week. Op grond van de uitkomsten
van de enquête van de toekomstige gebruikers zouden de huidige
openingstijden verruimd dienen te worden tot een dagelijkse opening
van 10.00 uur - 20.00 uur. Ook de werkgroep heeft geadviseerd om de
gebruiksruimte in Leeuwarden van 10.00 uur tot 20.00 uur open te
stellen en dat ook voor alle dagen in de week. Dit betekent een
openstelling van 7 0 uur per week. Deze 7 0 uur openstelling is de
meeste wenselijke situatie. Gelet op de ervaringen in het land met de
openstelling en de financiële gevolgen, is verder in de berekeningen
uitgegaan van een opstelling van 6 0 uur per week. Hetgeen niet veel
afwijkt van de landelijk gemiddelde opstelling van 63 uur per week.
5 Een oplossing aan de Zuidergrachtswal had quakosten aanzienlijk lager uitvallen, omdat er daar al
functies aanwezig zijn die voor beide voorzieningen gezamenlijk kunnen gelden. Hierdoor behoefje
bepaalde functies maar één maal te bekostigen. Ook kan in het huidige gebouw aan de Zuidergrachtswal
deze nieuwe voorziening relatief eenvoudig aangebracht.
6 De Zuidergrachtswallocatie zou hierbij uiteraard beter scoren dan de twee andere opties.
Blad 7
6. De kosten
De kosten van twee zelfstandige (Groningen en Zwolle) zijn hierbij
onder de loep genomen. Deze steden zijn hiervoor uitgekozen, omdat de
omvang van de onderhavige problematiek vergelijkbaar zijn. Op basis
daarvan is berekend dat een exploitatie van een zelfstandige
gebruiksruimte 7 in Leeuwarden uit moet gaan van een totaalbedrag van
450.000,- op jaarbasis (op basis van een opening van 60 uur per
week). Gelet op het eerder genoemde raadsbesluit om 150.000,-
beschikbaar te stellen voor de exploitatie van een gebruiksruimte is
er een tekort van 300.000,- op jaarbasis. Er zal derhalve een
aanvullende financiering gevonden moeten worden. In het kader van de
regionale functie die een dergelijke voorziening heeft, ligt een
medefinanciering van de provincie voor de hand. Ook de Friese
woningcorporaties hebben vanuit hun verantwoordelijkheid voor
huisvesting van bijzondere groepen aangegeven zich eveneens betrokken
te voelen. Dit zal nog nader overleg met deze partners vergen. Zoals
de zaken er nu voorstaan zijn dit de drie partners, die hun
maatschappelijke verantwoordelijkheid voor deze zwakke groepering
waarmaken
Voorstel is om hierbij de volgende verdeling aan te houden. Een
zelfstandige gebruiksruimte heeft een budget van 450.000,-
per jaar nodig:
bijdrage gemeente Leeuwarden 150.000,-
bijdrage provincie Fryslan 15 0.0 0 0,-
bijdrage woningcorporaties 150.000,-
7. De besluitvorming
U doet - als gemeenteraad - een uitspraak over:
a. de locatiekeuzecriteria en de locatiezone;
b. het gaan zoeken van een dergelijk pand
c. en over de aanvullende financiering.
Leeuwarden, 12 februari 2004
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
M. de Boer, burgemeester,
drs. C.H.J. Brugman, secretaris.
7
Een exploitatie van een aan de opvang gekoppelde gebruiksruimte die ook uitgaat van openingstijden van
60 uur, geeft 270.000,= aan meerkosten bij de dagopvang. De uitbreiding van de toezichtfunctie ten
behoeve van de gebruiksruimte kost 100.000,= Dus in totaal gaat het om een bedrag van 370.000,- op
jaarbasis. Gelet op het eerder genoemde raadsbesluit om 150.000,- beschikbaar te stellen voor de
exploitatie van een gebruiksruimte is er dus een tekort van 220.000,- op jaarbasis.