2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan; Programma Zorg en Opvang (4)
Effecten
Nulme
ting
2005
2006
2007
2008
E
Gezondheidsbeleid
- In de wijk Heechterp/Schieringen zijn kinderen zich bewust
van gezonde en ongezonde leefstijlen (project Gezonde Start)
- Aanpak overgewicht 0-19 jarigen (MOP)
Indicator:
Aantal jongeren dat via de JGZ is opgespoord en waarvoor
gezondheidsinterventies worden ingezet
- Aanpak van overgewicht en inactiviteit onder 19-55 jarigen
met een lage sociaal economische positie (MOP)
Indicator:
Aantal gezondheidsinterventies gericht op volwassenen met
een lage sociaal economische positie
Nog te
ver
richten
Idem
PM
PM
Ouderen en gehandicaptenzorg
F
Alle Leeuwarder burgers met een beperking of chronische ziekte
kunnen een beroep doen op voorzieningen op het terrein van
wonen, vervoer en hulpmiddelen
Indicator:
Aantal toekenningen
3000
G
De intramurale huisvesting van 65+ verminderen van 8% naar
6% in 2010
Indicator:
Percentage 65+ dat intramuraal is gehuisvest
8%
Sociale integratie achterstandsgroepen
H
Het minimaal behouden van (waardering van burgers voor) de
kwaliteit van de sociale relaties in buurten en dorpen (MOP)
Indicatoren:
- Het oordeel van buurt- en dorpsbewoners over de hoeveelheid
activiteiten die in hun eigen buurt of dorp worden georganiseerd
- De waardering (rapportcijfer) van buurt- en dorpsbewoners voor
de manier waarop mensen in de eigen woonomgeving met elkaar
omgaan
- Het percentage contacten van buurt- en dorpsbewoners met
hun directe buren
- Het percentage contacten van buurt- en dorpsbewoners met
andere buurt- of dorpsbewoners
47%
6,8
76%
64%
47%
6,8
76%
64%
1
Het minimaal behouden van de hoeveelheid multiculturele,
sociale relaties in buurten en dorpen
Indicator:
Het percentage contacten tussen buurt- en dorpsbewoners uit
verschillende culturen
36%
36%
J
Verbetering beheersing Nederlandse taal en kennis van de
Nederlandse samenleving onder etnische minderheden (MOP)
Indicatoren:
- Aantal nieuwkomers dat een inburgeringstraject volgt (incl. NT2)
- Aantal bijstandsgerechtigde oudkomers dat deelneemt aan een
duaal traject voor inburgering
- Aantal oudkomers zonder uitkering (allochtone vrouwen) dat
trajecten opvoedingsondersteuning en ouderparticipatie volgt
ca.
160
ca.
80
ca.
50
PM
PM
PM
Jeugdbeleid
K
Elke jongere moet bezig zijn met opleiding, of betaald werk
verrichten, of actief zijn in werk-leertraject of deelnemen aan
activerings- of zorgtraject
100
Stand van zaken
Opvang en zorgverlening
In 2004 is voor de MO/VO-instellingen een nieuw registratiesysteem ingevoerd, zodat in de jaren
daarna een beter zicht moet ontstaan op de effecten van het beleid. Het streven is erop gericht in de
jaren daarna dit registratiesysteem ook voor andere sectoren in te gaan zetten.
44
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Zorg en Opvang (4)
Daarnaast is in 2004 een veiligheidsprestatiemonitor (zie programma Veiligheid) in gebruik genomen,
waaruit de komende jaren ook betere beleidsrelevante informatie verkregen kan worden.
Er wordt gestreefd naar een deconcentratie van MO voorzieningen. Vanuit de gedachte om mensen
zo snel mogelijk weer deel te laten nemen aan de maatschappij, is het belangrijk om cliënten zo dicht
mogelijk in de eigen omgeving op te vangen. Bovendien zijn grootschalige voorzieningen niet meer
van deze tijd: vermaatschappelijking van de zorg. Voor Fryslan wordt gedacht aan kleinschalige
opvang- en woonvoorzieningen in Drachten, Sneek of Heerenveen.
Preventie met betrekking tot huiselijk geweld vindt plaats in het project Thuisfront. De Vrouwenopvang
Fryslan heeft samen met de gemeente, de politie, reclassering, algemeen maatschappelijk werk en
het bureau Thuisfront een aanpak ontwikkeld om er eerder bij te zijn. Er is een
convenant/arrangement tussen de verschillende instellingen voor de aanpak van huiselijk geweld. Er
is een duidelijk protocol voor melding en advies. Begin 2004 is er een uitgebreide registratie van
aangiftes van huiselijk geweld ontwikkeld. Het duurt enkele jaren voordat daar conclusies uit kunnen
worden getrokken. Over een aantal jaren zal deze aanpak geëvalueerd worden.
De gemeentelijke gezondheidsnota 'Gezondheid voor alle lagen en leeftijden' is in september 2004
door de Raad vastgesteld. In de nota is gekozen voor een indeling naar leeftijd met als belangrijke
thema's de sociaal-economische gezondheidsverschillen en leefstijl. De gemeente Leeuwarden is
bezig met vernieuwende projecten op het terrein van gezondheid, zoals het project Gezonde start,
een gezondheidsproject voor kinderen in achterstandssituaties. In de wijk Heechterp wordt hiermee
gestart. Er zal onder andere ingegaan worden op gezonde en ongezonde leefstijlen.
Ouderen en gehandicaptenzorg
Er worden woonservice- en woonzorgzones ontwikkeld, waarbij door het aanbieden van een
gecombineerd woon- zorg- en dienstenpakket, groepen die veel zorg nodig hebben, langer zelfstandig
kunnen wonen.
Met ingang van 2005 zal het Regionaal Indicatieorgaan (RIO) Fryslan worden gecentraliseerd. De
instelling wordt, evenals de andere RIO's in ons land, overgenomen door het recentelijk opgerichte
Centrum Indicatiestelling Zorg.
De WVG-indicering en -dienstverlening is aangehaakt bij het RIO. In de loop van 2004 zal duidelijk
worden of deze constructie ook in de toekomstige situatie zal/kan worden gecontinueerd.
Sociale integratie achterstandsgroepen
Dit beleidsveld heeft een sterke relatie met begrotingsprogramma's met andere achterstandsgerichte
(Onderwijs en Veiligheid), dan wel wijkgerichte (Ruimtelijke ordening, wijken en dorpen) programma's.
Ook is er een nauwe relatie met de nieuwe aanpak voor het wijkgericht werken.
Ten aanzien van inburgering is het jaar 2005 een tussenjaar. De rijksregeling wordt herzien met
ingang van 2006. Hoe dit financieel en inhoudelijk uitpakt is nog niet bekend.
De visie op de wijze waarop integratie van allochtonen vormgegeven moet worden is landelijk
eveneens in discussie. Dit zal gevolgen hebben voor het gemeentelijk beleid.
Jeugdbeleid
Er wordt momenteel onderzocht in hoeverre het huidige jeugdbeleid aangepast moet worden, onder
meer naar aanleiding van nieuwe ontwikkelingen op dit beleidsterrein. Nieuwe ontwikkelingen zijn
onder andere het jeugd- en veiligheidsbeleid en de aansluiting van het jeugdbeleid op het
jeugdzorgbeleid en Operatie Jong. Operatie Jong is het rijksbeleid om jeugdwerkloosheid, -
criminaliteit, onderwijs- en taalachterstanden en het aantal vroegtijdige schoolverlaters te
verminderen, de inburgering en integratie te stimuleren en sluitende dagarrangementen voor kinderen
te realiseren. Het Rijk zal gezamenlijk met partners uit het veld en de lokale overheden plannen van
aanpak vaststellen voor het concreet maken van de ambities.
In 2004 worden nieuwe kaders voor het jongerenwerk vastgesteld. Met als doel om beter inzicht te
krijgen in de resultaten van het jongerenwerk, zodat de gemeente een betere regie op de kwantiteit en
de kwaliteit van het jongerenwerk kan voeren. Daarnaast verschijnt eind 2004 de Jeugdagenda, een
integrale nota over jongerenbeleid van 0-23 jaar.
45