Conclusie: Omdat het gebruik zich niet laat sturen in tijd, adviseert de werkgroep om de gebruiksruimte in Leeuwarden van 10.00 uur tot 20.00 uur open te stellen en dat voor7 dagen in de week. Dit is 70 uur per week. 5. Hoe omgaan met pasjes, huisregels en registratie. Het werken met pasjes wordt positief beoordeeld, ook door de gebruikers zelf7. Niet ieder pasje voor de dagopvang zal ook meteen de toegang tot de gebruiksruimte betekenen, want in bepaalde gevallen moetje mensen tegen henzelf in bescherming nemen. De toelatingscriteria worden overgenomen uit het voorbeeld van de brochure: "Gebruiksruimten in beeld" een uitgave van het Trimbos Instituut met die restrictie dat voor de term "dakloos", "straatgebruik" gelezen moet worden. De daarvan overgenomen criteria zijn naast straatgebruik, een minimum leeftijd, het in bezit hebben van dmgs voor gebruik, het ondertekenen van contract (akkoord verklaring met huisregels) en het ondertekenen van een aansprakelijkheidsverklaring. Door middel van een intake gesprek wordt een registratie bijgehouden. In dezelfde brochure wordt een voorbeeld overeenkomst en huisregels aangegeven. Deze kunnen ook integraal worden overgenomen, (zie bijlage) Hierin staan naast enkele persoonsgegevens van de gebruiker met name de na te leven huisregels. De huisregels en het sanctiebeleid dienen aan te sluiten bij die van de Terp voor wat betreft de dag- en nachtopvang. Om overlast tegen te gaan valt het kopen van drugs in de omgeving van de gebruiksruimte onder het sanctie beleid van de gebruiksruimte. Bij overtreding van dit verbod geldt een uitsluiting van de gebruiksruimte voor een bepaalde tijd. Toezicht hiervan komt van de werkers en niet in de laatste plaatst ook van de gebruikers zelf die er immers alle belang bij hebben om de voorziening open te houden. De regels voor de ruimte voor gebruik in de eerder genoemde Trimbos brochure worden in een bijlage meegenomen. De intake gegevens worden niet anders dan in een anonieme vorm voor derden beschikbaar gesteld (bijv. voor de gemeente). De huisregels worden in het intake gesprek bekend gemaakt en ondertekend. Conclusie: de voorbeelden die hierover in de Trimbos brochure: "Gebruiksruimten in beeld" staan kunnen worden toegepast. 6. Welke aanpalende voorzieningen dienen aanwezig te zijn? ei il 4 Het flankerend aanbod van de dag- en nachtopvang mist nu een goede voorziening op het terrein van de medische zorg. De dagopvang en nachtopvang (Terp) zijn hierover reeds in gesprek met o.a. de GGD. Een dergelijke voorziening dient wel deel uit te maken van de aanpalende zorg van de gebruiksruimte. Ook is er een duidelijk behoefte aan activiteiten werkzaamheden in het kader van de dagopvang/gebruiksruimte. Het zou immers een hele goede zaak zijn dat de deelnemers ook wat kunnen verdienen om de aanschaf van de middelen te kunnen bekostigen. Dit heeft het voordeel dat er meer een normale regelmaat in het leven van een gebruiker komt, hetgeen weer een gunstig effect kan hebben op zijn levensstijl en het voorkomt niet in de laatste plaats ook een aanzienlijk deel van de verwervingscriminaliteit. Wellicht kunnen er ook klussen in de directe omgeving worden gedaan om de integratie van de voorziening in de buurt te vergroten. Bijvoorbeeld door betaalde werkzaamheden die het leefklimaat in de omgeving verbeteren (schoonmaakwerkzaamheden e.d.) De ervaringen hiermee in bijvoorbeeld Apeldoorn zijn bijzonder positief te noemen. De gebruikers zelf geven aan dat ze graag mee willen doen met dagbestedingactiviteiten waarmee ze wat kunnen verdienen. 7 Dit is de uitkomst van de enquête die is uitgevoerd door de dr. Kuno van Dijkstichting in maart 2003 onder de klanten van het Straathoekwerk. K 6 Conclusie: de werkgroep is van mening dat het Jlankerend aanbod ruim aanwezig dient te zijn. Ruimer in elk geval dat thans bij de dagopvang. Het aanbieden van werkzaamheden/activiteiten is een noodzakelijke aanvulling op de thans aanwezige voorzieningen. 7. Welke overleg structuren zijn nodig voor de zorg- en overlast kant? Om overlast tegen te gaan is het kopen van dmgs in de omgeving van de gebruiksruimte verboden. Bij overtreding van dit verbod geldt een uitsluiting van de gebruiksruimte voor een bepaalde tijd. Het instellen van een omgevingsoverleg, zoals die nu reeds bij de dagopvang bestaat, met daarin ook gebruikers wordt voorgestaan. Toezicht op de naleving hiervan komt enerzijds van de werkers maar niet in de laatste plaatst ook van de gebruikers zelf die er immers alle belang bij hebben om de voorziening open te houden. Het flankerend aanbod mist een goede voorziening op het terrein van de medische zorg; de dagopvang en nachtopvang zijn hierover reeds in gesprek met o.a. de GGD; een dergelijke voorziening dient onvoorwaardelijk deel uit te maken van de aanpalende zorg van de gebruiksruimte. Ook is er een heel duidelijke behoefte aan activiteiten werkzaamheden in het kader van de dagopvang gebruiksruimte. Conclusie: de werkgroep sluit hier bij aan. 8. Wat is de rol van de politie. De rol van de politie wordt gekenmerkt door de term "op afstand"; de gebruiksruimte is enerzijds geen vrijplaats voor criminele verslaafden maar anderzijds ook beslist geen vindplaats voor de politie. Deze regels zouden aan moeten sluiten bij die van de Terp en politie, zoals die thans voor de dag- en nachtopvang gelden. Conclusie: de werkgroep sluit hier bij aan. 9. Welke bemensing dient de voorziening te hebben. Bij een los van de dagopvang staande gebruiksruimte dienen 3 verschillende functies aanwezig te zijn: een portiersfunctie een toezichthouder op de gebruiksruimten een toezichthouder op de huiskamer. T.a.v. het medisch personeel wordt opgemerkt dat een goede regeling er een zou zijn waarbij het personeel wel getraind wordt in de EHBDO en er een achtervang is van een GGD arts en een noodtelefoonnummer om bij calamiteiten direct medische hulp in te kunnen schakelen.8 De werkgroep is voorts van mening dat het realiseren van dagbesteding (waarmee gebruikers zelf verdienen) eigenlijk een onontbeerlijke nevenvoorziening is. Dit ongeacht het feit of de gebruiksruimte al of niet gekoppeld wordt aan de dagopvang. Deze voorziening zal eerst met twee deeltijd werkbegeleiders kunnen starten. Ten aanzien van het personeel in een gebruiksruimte is er in de Leeuwarder situatie geen behoefte aan een apart sociaal juridisch aanbod, omdat dit reeds aangeboden wordt door de Straathoekwerkers, die uiteraard de gebruiksruimte als vindplaats benutten. Dit gegeven is dus ook niet afhankelijk van het feit of deze nu los of aan de dagopvang wordt gekoppeld. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 157