2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Wonen (6)
Effecten
Nulme
ting
2005
2006
2007
2008
F
differentiatie van nieuwbouw over uitleglocaties (Zuiderburen,
Blitsaerd en de Zuidlanden) bestaande stad/dorpen
Indicator:
75%:25% (MOP)
270
210
390
130
390
130
390
130
G
koopwoningen gebouwd in particulier opdrachtgeverschap
Indicator: 30%
50
50
50
50
H
in de nieuwbouwwijken is ca. 30% van de nieuwe huishoudens
afkomstig van buiten Leeuwarden
Indicator:
Aantal huishoudens
81
117
117
117
I
Verbetering van particuliere woningen
Indicator:
Aantal verbeterde woningen (MOP)
project AdeHoven
project Vlietzone
project Groningerstraatweg
project A.Stellingwerffstraat
project G.Doustraat 2e fase
project Nijlan
100 woningen in 2009
J
Afname van het aantal woningen door sloop, waarvan 300 in de
sociale huursector
Indicator:
Aantal gesloopte woningen (MOP)
139
50
169
Vergunningverlening en handhaving
K Naleving van de bouwregelgeving en ruimtelijke regelgeving
Overige huisvesting
L
Het leveren van ligplaatsen met voorzieningen aan bewoners
van schepen
Indicator:
Aantal ligplaatsen
180
180
180
180
M
Het aanbieden van standplaatsen voor woonwagens
kermisexploitanten
Indicator:
Aantal standplaatsen
35
35
35
35
Stand van zaken
Woonbeleid/woningbouwprogramma
Op 21 juni 2004 heeft de gemeenteraad ingestemd met het "Woonplan Leeuwarden, optimaal wonen
voor iedereen". Dit woonplan is een kaderstellende nota waarin het woonbeleid (doelstellingen,
uitdagingen en woningbouwprogramma) voor de periode 2005-2007 is weergegeven. Een nadere
uitwerking vindt plaats in de komende jaren. Met betrekking tot die nadere uitwerking heeft de raad
twee moties aangenomen. De eerste motie heeft betrekking op de omvang van de sociale
huurvoorraad en de tweede motie op een voorkeursregeling voor uitgifte van kavels in de dorpen.
De woningproductie is de afgelopen jaren te laag geweest. In de periode 2000 t/m 2003 zijn in totaal
1.527 nieuwe woningen gebouwd (gemiddelde jaarproductie ca. 380 woningen). De stagnatie in de
woningproductie is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan exogene factoren zoals de
marktsituatie en knelpunten voortvloeiend uit regelgeving. Verder heeft het gemeentebestuur in 2003
aan het Expertteam Uitvoering Grotestedenbeleid (GSB/Ministerie BZK) opdracht verstrekt een
second opinion uit te brengen over de wijze waarop de gemeente Leeuwarden het vraagstuk van de
stagnerende woningproductie aanpakt. Het onderzoek, uitgevoerd door de heren Noordanus en
Wetters, is afgerond en de eindrapportage is uitgebracht. Het college van B en W heeft besloten het
merendeel van de aanbevelingen over te nemen, die inmiddels door de dienst zijn opgepakt.
De geringe woningproductie heeft mede bijgedragen aan het ontstaan van krapte op de woningmarkt.
De huizenprijzen zijn gestegen en er is sprake van stagnerende doorstroming. De beperkte
doorstroming heeft consequenties voor o.a. de groep starters. Daarnaast komt een deel van de
goedkope voorraad niet beschikbaar voor de doelgroep van beleid. Eén van de oplossingen is een
substantiële verhoging van de nieuwbouwproductie en dan met name in het middensegment.
58
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Wonen (8)
Er is begin 2004 een woningmarktmonitor uitgebracht. Deze monitor biedt inzicht in de ontwikkelingen
ten aanzien van verschillende aspecten van de woningmarkt zoals de woningvoorraad en
huishoudens
Het instrument is een essentieel onderdeel van de beleidscyclus (meten is weten). In 2003 is de
Kamerverhuurregeling vanwege de schaarste aan studentenkamers gewijzigd en is er ruimte
ontstaan voor het afgeven van nieuwe vergunningen. Dat heeft inmiddels in de particuliere sector
geleid tot de realisatie van ca 40 nieuwe kamers. Specifiek voor de huisvesting van internationale
studenten zijn in 2002/2003 twee complexen gerealiseerd: 300 tijdelijke kamers aan de Rengerslaan
en 60 kamers in het voormalige. Lienwardcollege. Met de woningcorporatie CHF is de afspraak
gemaakt dat het tijdelijke complex in 2007 in ieder geval zal worden opgeheven. In het kader van de
ontwikkeling van de Kenniscampus worden voorbereidingen getroffen voor de realisering van
vervangende studentenhuisvesting. Verder zijn met CHF afspraken gemaakt om een deel van hun
studentenkamers onder de kamerverhuurregeling te brengen.
Woningvoorraad
Voor Achter de Hoven/Vegelin is op basis van het Kaderplan Stedelijke Vernieuwing een project
ontwikkeld dat voorziet in de transformatie van de woningvoorraad en woonomgeving waardoor de
woonkwaliteit verbetert. Ook voor de Vrijheidswijk is op basis van het Kaderplan Stedelijke
vernieuwing een soortgelijk project ontwikkeld. In 2005 worden 124 woningen gesloopt in de
Vrijheidswijk.
In het kader van de nadere uitwerking van het Woonplan wordt in 2004 gewerkt aan een
wijkprogramma voor de Vlietzone, waarbij het accent komt te liggen op kleinschalige stedelijke
vernieuwing.
Op basis van 1000 x collectief - beleid particuliere woningverbetering - is in 2003 gestart met de
projecten particuliere woningverbetering voor de Groningerstraatweg (99 woningen), de Auke
Stellingwerfstraat (12 woningen)en een aantal flats in Nylan(18 woningen). In 2004 worden hier ca. 60
woningen verbeterd. In het kader van de projecten Gerard Doubuurt, fase I en II, worden in 2004 nog
20 woningen verbeterd.
Weistan dsb eleid
Ingrijpende veranderingen worden doorgevoerd in de welstandspraktijk.
Per 5 juli 2004 heeft de gemeenteraad de welstandsnota voor de gemeente Leeuwarden vastgesteld.
In deze nota formuleert zij expliciet haar welstandsbeleid voor haar grondgebied. Van dit beleid maken
deel uit welstandcriteria en loketcriteria. Het voornemen is om lichte vergunningen zo veel mogelijk
ambtelijk te laten toetsen aan loketcriteria.
Beleidsnota's
Kaderplan Stedelijke Vernieuwing (1999)
Woonplan Leeuwarden optimaal wonen voor iedereen (2004)
Beleid particuliere woningvoorraad 2000-2005 (2000)
Stadsregionaal: Plan van Aanpak Wonen en Koepelnotitie
Huisvestingsverordening/Kamerverhuurregeling (2003)
Bouwverordening (wijzigingen in 2003 en mogelijk ook in 2004) Huisvestingsverordening
Kadernota Welstandsbeleid (2004)
Ligplaatsenbeleid
Sectornota Handhaving Bouwen en Wonen (eind 2004)
Concept meerjarenontwikkelingsprogramma (MOP)
Wat doen we daarvoor?
De belangrijkste prestaties om het programma te realiseren
Algemeen
PRESTATIES Incidenteel
2005
2006
2007
2008
2009-
2010
Effect
Project Zuiderburen
X
X
X
X
X
A/B/C/
E/F/H
Project De Zuidlanden
X
X
X
X
X
A/B/C/
E/F/H