2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Wonen (6) PRESTATIES Incidenteel 2005 2006 2007 2008 2009- 2010 Effect Project Tusken Moark en Ie/ Blitseard X X X X X A/B/C/ E/F/H Stedelijke Vernieuwingsproject Achter de Hoven/Vegelin X X X X X B/C/D/l IJ Stedelijke Vernieuwingsproject Vrijheidswijk X X X X X B/C/D/l IJ Kleinschalig Stedelijk Vernieuwingsproject Viietzone X X X B/C/D/l IJ 1000 x collectief - projecten particuliere woningverbetering X X X X X I PPS 3Plus X X X X X PRESTATIES Structureel Effect Woningmarktonderzoek, -analyse en -rapportages: - Ontwikkelen, implementeren en beheren van een geautomatiseerd systeem t.b.v. de verwerking van gegevens op het gebied van de woningmarkt - Ontwikkelen en opstellen van woningmarktrapportages, o.a. verhuisbewegingen (halfjaarrapportage en jaarrapportage) - Uitvoeren enquêtes voor specifieke onderdelen van de woningmarkt, bijvoorbeeld appartementen AtlmH Woningmarktbeleid en woningbouwcoördinatie: - Ontwikkelen van meerjarenprogramma woningbouw Coördinatie en advisering m.b.t. ontwikkeling en (bij-) sturing woningbouwprogramma's ten behoeve van woningbouwprojecten en -plannen - Voorlichting en informatieverstrekking over woningbouwprojecten en -plannen - Verstrekken woningbouwsubsidies Relatiebeheer partijen op de woningmarkt - Relatiebeheer partijen die betrokken zijn bij doelgroepenbeleid, zoals studenten- en wonen en zorg (woonservicezones) A t/m H Woningvoorraadbeleid: Onderzoek en advisering over bestaande woningvoorraad - Ontwikkelen van integrale wijkprogramma's (wonen en leefomgeving) - Ontwikkelen en uitvoeren van programma's voor woningonderhoud en -verbetering - Verstrekken subsidies (Stadsvernieuwing, ISV, BWS, BLS Uitwerken subsidiebeleid ISV I en J Relatiebeheer woningcorporaties Relatiebeheer woonconsumentenorganisaties - Prestatieafspraken met de corporaties, o.a. over de verhuur woningen aan de doelgroepen van beleid, verkoop huurwoningen, studentenhuisvesting - Uitvoeren samenwerkingsverband Wonen in de binnenstad met NWF en NV Stadsherstel Vergunningen: Algemeen: Geven van informatie en voorlichting en afhandelen van: Bouwvergunningen: (400 aanvragen regulier en 400 aanvragen licht) - Sloopvergunningen: (50 aanvragen sloop/asbest) - Asbestmeldingen: 250 Monumentenvergunningen (50 aanvragen) Kamerverhuur (30 gebruiksvergunningen, 30 omzettingsvergunningen, 15 splitsingsvergunningen, 125 hercontroles) - Geschiktheidsverklaring sexinrichtingen (5 aanvragen) - Makelaarsfaxen (800 aanvragen] K Handhaving: 340 handhavingsdossiers Het betreft voornamelijk bouwen zonder en in afwijking van de vergunning, controles tijdens de bouw en eindopleveringen en kamerverhuur K Overige huisvesting Het leveren van een goed woongebied voor de woonbootbewoners Het leveren van een goed woongebied voorde Leeuwarder kermisexploitanten L,M Stand van zaken Woonbeleid/woningbouwprogramma. In 2005 vindt, zoals hiervoor genoemd, een verdere uitwerking van het Woonplan plaats. De doelstellingen worden 'operationeel' vertaald en er worden voor de nieuwbouw programma's 60 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Wonen (6) ontwikkeld. Bij de concrete uitwerking van het nieuwbouwprogramma wordt rekening gehouden met de motie over de omvang van de sociale huurvoorraad. De strekking van deze motie is dat de absolute omvang van de sociale huurvoorraad niet mag afnemen als gevolg van sloop. Dit betekent dat voor iedere gesloopte sociale huurwoning er één nieuwe sociale huurwoning teruggebouwd moet worden. Uitgaande van het in het "Woonplan" opgenomen indicatieve nieuwbouwprogramma van 400- 640 woningen, waarvan 10% in de sociale sector, en de sloop van 100 sociale huurwoningen, betekent dit een extra opgave van 36-60 woningen in de sociale sector op jaarbasis. Deze extra opgave mag niet ten koste gaan van de realisatie van woningen in de overige onderscheiden segmenten in het woningbouwprogramma, die vooral gericht zijn op het realiseren van voldoende aanbod voor de vraag van de midden- en hogere inkomensgroepen. Daarom wordt ingezet op verhoging van de woningproductie in de periode 2005 tot en met 2008 met 108-180 woningen. In 2005 wordt daarnaast onderzoek gedaan naar de woonwensen voor appartementen. Een tweede uitwerking van het Woonplan betreft het maken van prestatieafspraken met de twee in Leeuwarden werkzame woningcorporaties te weten CHF en NWF. Met een bezit van in totaal ca 16.000 huurwoningen zijn zij in Leeuwarden een belangrijke partner op de woningmarkt. In dit kader is de uitvoering van de motie over de omvang van de sociale huurvoorraad een belangrijk onderwerp op de agenda. Andere prestatieafspraken hebben betrekking op de woonruimteverdeling (nieuwe systemen in relatie tot het bedienen van doelgroepen van beleid), de aanpak van en investeringen in de bestaande voorraad en de verkoop van huurwoningen. De woningmarktmonitor krijgt in 2005 een vervolg. De monitor zal dan tevens verder worden uitgebouwd met een hoofdstuk over studentenhuisvesting. Het is de bedoeling om de jaarlijkse rapportage voortgang woningbouw (koop en huur) te integreren in de woningmarktmonitor. Stand van zaken (naar de toekomst toe). Hierboven is gesignaleerd dat, kijkend naar het planaanbod voor de komende jaren, er sprake is van te lage woningproductie in het goedkopere segment. Er zullen initiatieven worden ondernomen om corporaties (en marktpartijen) te interesseren voor deze bouwopgave. De gemeente speelt daarin een sterk faciliterende rol. Op dit moment zijn er in Leeuwarden geen vrije kavels meer te koop. Gegeven de huidige vraag is dit een knelpunt. De dienst is nu intensief op zoek naar locaties binnen en buiten (dorpen) de stad waar op korte termijn vrije kavels ontwikkeld kunnen worden. Een belangrijk aandachtspunt is en blijft de omvang van de woningproductie. De insteek is op jaarbasis zoveel mogelijk woningen te bouwen. De aanbevelingen van dhr Noordanus worden waar mogelijk geïmplementeerd. In veel situaties betekent dit dat 'scherper aan de wind' gevaren zal worden. Zowel de Taskforce Woningbouw als de Projectentafel worden steviger in de organisatie verankerd. Naar verwachting worden in 2005 ca 500 woningen gereedgemeld. Zuiderburen is in 2005 de belangrijkste locatie wat betreft de oplevering van nieuwe woningen (ca 260). Daarnaast komen verschillende binnenstedelijke woonlocaties tot stand. Het betreft o.a. Arendstuin, Wijbrand de Geeststraat en de voormalige HTS aan de Molenstraat. Wonen in de binnenstad Momenteel wordt gewerkt aan de voorbereiding van een samenwerkingsverband van Stadsherstel, Nieuw Wonen Friesland en de gemeente. Doel hiervan is een grootschaliger aanpak van het wonen in de binnenstad, 'oude'(19e en vroeg 20e-eeuwse) wijken en dorpen. Concreet betekent dit de oplevering van ca. 8 tot 10 woningen per jaar. Een eerste project is de Blauwe Stoep en een aantal woningen aan de Grote Hoogstraat. Stedelijke vernieuwing Het in 2004 in gang gezette proces van Stedelijke Vernieuwing bevindt zich in 2005 in de herbouwfase. Zowel in de Vrijheidswijk als in Achter de HovenA/egelin worden nieuwe woningen gebouwd. De verwachting is dat de eerste woningen ook in 2005 worden opgeleverd. Voor andere potentiële stedelijke vernieuwingsgebieden in de stad worden zogenaamde wijkplannen gemaakt. De nadruk ligt in deze plannen veel minder op fysieke ingrepen dan bij de eerdere plannen voor de Vrijheidswijk en Achter de Hoven/Vegelin. Voorbeeld is Viietzonewaarbij sprake is van een combinatie van fysiek en sociale aanpak gebaseerd op initiatieven vanuit de buurt. Particuliere woningverbetering In 2005 vindt de afronding plaats van de projecten aan de Groningerstraatweg, Auke Stellingwerfstraat en Achter de Hoven/Vegelin. In 2005 wordt gestart met een nieuw aandachtsgebied, te weten Viietzone. De exacte omvang van het aantal panden wordt in 2004 vastgesteld. 61

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 161