2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Wonen f6)
In 2005 wordt gestart met een nieuw aandachtsgebied, te weten Vlietzone. In de Vlietzöne zullen in
2005 een aantal activiteiten op het gebied van kleinschalige stedelijke vernieuwing worden uitgevoerd.
Het zijn ontwikkelingen die zich op zowel op het fysieke als sociale vlak bevinden. Uitgangspunt is dat
de wijkbewoners nadrukkelijk worden betrokken bij het genereren van ideeën en het uitwerken
daarvan in concrete plannen.
Studentenhuisvesting
Voor wat betreft de studentenhuisvesting moet in 2005 het planologisch kader gereed zijn ten
behoeve van het bouwen van vervangende eenheden voor het tijdelijke complex aan de Rengerslaan.
In 2005 gaat de regiegroep Studentenhuisvesting functioneren, onder aansturing van Stichting
Leeuwarden Studiestad. Belangrijkste opdracht voor deze regiegroep is het definiëren van de opgave.
Met de corporaties worden per 'studentencomplex' concrete afspraken gemaakt op welke wijze deze
complexen onder de Kamerverhuurregeling zullen worden gebracht. Bekend is dat niet alle complexen
conform de regeling aangepast worden voor bewoning door drie of meer studenten. Er moet dan ook
rekening worden gehouden met een afname van het aantal studentenkamers binnen het
corporatiebezit.
Subsidies nieuwbouw en woningverbetering
Sinds 2001 is de ISV-regeling van kracht. Oude subsidieregelingen zoals BWS en BLS zijn opgegaan
in het integrale ISV. Er resteren nog spaarbudgetten voor de oude regelingen. Deze worden gericht
ingezet. Voor de inzet van de ISV-middelen is de gemeentelijke ISV-verordening richtinggevend en op
basis van jaarlijkse verdelingsvoorstellen worden de middelen ingezet voor diverse projecten.
De inzet van bijdragen vanuit de grondexploitatie is facultatief.
Handhaving
Op het gebied van handhaving hebben zich in 2004 wijzigingen voorgedaan. De formatie is structureel
met 1 fte uitgebreid. Hierdoor zijn een aantal projectmatige werkzaamheden structureel in het
takenpakket van Bouwen en wonen ingebed. In 2004 zal de handhavingsnota voor de sector Bouwen
en Wonen aan de raad ter vaststelling worden aangeboden. Het meest essentiële van deze nota is
een nieuwe prioritering t.a.v. veiligheid/gezondheid, ruimtelijke en cultuurhistorische kwaliteit en kans
op overlast Per 1-1-2005 vindt er een nieuwe wijziging plaats van de Woningwet. Deze wijziging heeft
betrekking op de naleving van het toezicht en handhaving van de regelgeving. Naar verwachting zal in
2005 veel tijd moeten worden besteed aan de handhaving van Wonen op de Hemrik.
Ver der zal in 2005 worden gestart met de projectmatige aanpak van de Vlietzone. De aanpak zal
afwijken van de aanpak die is toegepast bij het project 'Grote Hoogstraat'. De aandacht zal nu
voornamelijk gericht zijn op excessen bouwen zonder vergunning, strijd met het bestemmingsplan en
de woningklachten.
Voor de Brandweer worden juridische werkzaamheden verricht op het gebied van gebruiksvergunningen.
Een nieuwe ontwikkeling doet zich voor m.b.t. het toezicht op de veiligheid gas- en
elektriciteitsinstallaties. Verwacht wordt dat het ministerie van VROM eind 2004, danwel in 2005 een
nadere uitwerking bekend maakt inzake regelgeving hieromtrent. Het ministerie van Vrom verlangt dat
gemeenten invulling gaan geven aan hun bestaande taak en verantwoordelijkheden. De VNG
benadert dit vraagstuk als een nieuwe taak voor de gemeenten.
Bouwvergunningen
In december 2003 heeft de gemeenteraad besloten de legestarieven voor bouwvergunningen te
verhogen en de formatie voor de vergunningverlening structureel uit te breiden met 4,41 fte's. Voor de
bewaking van het kwaliteitsniveau van de dienstverlening kan gebruik worden gemaakt van
vergelijkend cijfermateriaal van andere grote gemeenten in Nederland. Deze cijfers komen voort uit
een landelijk platform en benchmarkingprojecten voor grote gemeenten, waar ook Leeuwarden in
deelneemt. Voor verdere verbeteringen in de organisatie zal gebruik worden gemaakt van de
resultaten van deze projecten.
Monumentenvergunningen
Sinds vorig jaar is sprake van een toename van het aantal vergunningen, doordat meer panden als
rijksmonument zijn aangewezen. Deze toename zal uiteraard leiden tot extra druk op de formatie,
waardoor andere reguliere taken in het gedrang kunnen komen.
62
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Wonen (6)
Kamerverhuur
In 2005 worden op basis van de Kamerverhuurregeling nieuwe vergunningen afgegeven voor de
complexgewijze verhuur van kamers. Specifiek aandachtspunt is het geschikt maken van het
corporatiebezit voor kamerverhuur. Eerder afgegeven vergunningen zijn in de beheerfase terecht
gekomen van hercontroles en verlenging van vergunningen.
Accent begrotingsjaar
Uitwerking Woonplan Leeuwarden in concrete programma's
In het verlengde hiervan: aansturen op ontwikkeling lager- en middensegment zodat vanaf 2005
deze vraag beter kan worden bediend en doorstroming ontstaat in de bestaande voorraad
Structurele advisering woningbouwprogramma op projectniveau
Stimulering woningproductie
Aansturen op ontwikkeling vrije kavels, woon/werk-locaties en wonen in de dorpen
Specifieke aandacht voor studentenhuisvesting (nieuwbouw Kenniscampus en ombouw
bestaande panden)
Prestatie-afspraken corporaties
Afronding particuliere woningverbetering in Achter de HovenA/egelin en Groningerstraatweg;
start nieuw project Vlietzone.
Handhaving 'Wonen op de Hemrik'
Uitvoering samenwerkingsverband Wonen in de binnenstad
Uitbouwen woningmarktmonitor met hoofdstuk studentenhuisvesting
Start kleinschalig stedelijk vernieuwingsproject Vlietzone
Nieuw beleid
Geen
Ombuigingen
De ombuigingen hebben nauwe relatie met een reorganisatietraject binnen Bouwen en Wonen en
Milieu:
1. Verlagen budget PR en voorlichting woningbouwbeleid
Door de afname van het budget met 37% nemen de mogelijkheden af om de woningbouw binnen de
gemeente op voldoende niveau onder de aandacht te brengen van een breed publiek. Het gaat hier
om deelname aan beurzen en voorlichtingsmateriaal. Dit kan van invloed zijn op het streven naar
realisatie van 480 nieuwbouwwoningen in 2005 (effect A). Gezien de opkomst van PPS-constructies is
dit in toenemende mate een taak die buiten de gemeente ligt, en eerder bij PPS-en.
2. Verlagen formatie Bouwen en Wonen en Milieu
Organisatieaanpassing waardoor besparing van 1 fte op managementniveau ontstaat.
3. Verlagen budget woningmarktbeleid
Door middel van een herschikking van taken wordt de inzet op het product woningmarktbeleid
verlaagd. Het woningmarktbeleid wordt de komende jaren door PPS-en vastgelegd.
Risico's
Woningbouwproductie
Als het gaat om het realiseren van woningbouw of b.v. het bedienen van specifieke doelgroepen zijn
we afhankelijk van de markt. De besluiten over nieuwbouw worden genomen door
projectontwikkelaars en corporaties en zij zijn vervolgens weer afhankelijk van de ontwikkelingen op
de woningmarkt.
Feitelijk wordt er pas gebouwd als er een bepaald percentage (bijvoorbeeld 60%) van de woningen
verkocht is. In periodes van laagconjunctuur is het goed rekening te houden met een relatief lage
marktvraag. De verwachte productie zijn realistisch, gegeven de huidige economische situatie. Om de
risico's zo laag mogelijk te houden is het van belang juist de vraag in het lage- en middensegment te
bedienen.
De financiële risico's van de Stedelijke Vernieuwingsprojecten zijn in 2003 specifiek aan de orde
geweest en vastgesteld door de raad.
Bouw-, woning- en monumententoezicht
De aard van het werk van het bouw-, woning- en monumententoezicht brengt risico's met zich mee.
Als aanvragen niet tijdig worden afgehandeld ontstaan vergunningen van rechtswege. Gelet op de
risicoaansprakelijkheid brengt onjuist handelen of nalaten van gemeentelijke handelen de
63