2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Wonen f6) In 2005 wordt gestart met een nieuw aandachtsgebied, te weten Vlietzone. In de Vlietzöne zullen in 2005 een aantal activiteiten op het gebied van kleinschalige stedelijke vernieuwing worden uitgevoerd. Het zijn ontwikkelingen die zich op zowel op het fysieke als sociale vlak bevinden. Uitgangspunt is dat de wijkbewoners nadrukkelijk worden betrokken bij het genereren van ideeën en het uitwerken daarvan in concrete plannen. Studentenhuisvesting Voor wat betreft de studentenhuisvesting moet in 2005 het planologisch kader gereed zijn ten behoeve van het bouwen van vervangende eenheden voor het tijdelijke complex aan de Rengerslaan. In 2005 gaat de regiegroep Studentenhuisvesting functioneren, onder aansturing van Stichting Leeuwarden Studiestad. Belangrijkste opdracht voor deze regiegroep is het definiëren van de opgave. Met de corporaties worden per 'studentencomplex' concrete afspraken gemaakt op welke wijze deze complexen onder de Kamerverhuurregeling zullen worden gebracht. Bekend is dat niet alle complexen conform de regeling aangepast worden voor bewoning door drie of meer studenten. Er moet dan ook rekening worden gehouden met een afname van het aantal studentenkamers binnen het corporatiebezit. Subsidies nieuwbouw en woningverbetering Sinds 2001 is de ISV-regeling van kracht. Oude subsidieregelingen zoals BWS en BLS zijn opgegaan in het integrale ISV. Er resteren nog spaarbudgetten voor de oude regelingen. Deze worden gericht ingezet. Voor de inzet van de ISV-middelen is de gemeentelijke ISV-verordening richtinggevend en op basis van jaarlijkse verdelingsvoorstellen worden de middelen ingezet voor diverse projecten. De inzet van bijdragen vanuit de grondexploitatie is facultatief. Handhaving Op het gebied van handhaving hebben zich in 2004 wijzigingen voorgedaan. De formatie is structureel met 1 fte uitgebreid. Hierdoor zijn een aantal projectmatige werkzaamheden structureel in het takenpakket van Bouwen en wonen ingebed. In 2004 zal de handhavingsnota voor de sector Bouwen en Wonen aan de raad ter vaststelling worden aangeboden. Het meest essentiële van deze nota is een nieuwe prioritering t.a.v. veiligheid/gezondheid, ruimtelijke en cultuurhistorische kwaliteit en kans op overlast Per 1-1-2005 vindt er een nieuwe wijziging plaats van de Woningwet. Deze wijziging heeft betrekking op de naleving van het toezicht en handhaving van de regelgeving. Naar verwachting zal in 2005 veel tijd moeten worden besteed aan de handhaving van Wonen op de Hemrik. Ver der zal in 2005 worden gestart met de projectmatige aanpak van de Vlietzone. De aanpak zal afwijken van de aanpak die is toegepast bij het project 'Grote Hoogstraat'. De aandacht zal nu voornamelijk gericht zijn op excessen bouwen zonder vergunning, strijd met het bestemmingsplan en de woningklachten. Voor de Brandweer worden juridische werkzaamheden verricht op het gebied van gebruiksvergunningen. Een nieuwe ontwikkeling doet zich voor m.b.t. het toezicht op de veiligheid gas- en elektriciteitsinstallaties. Verwacht wordt dat het ministerie van VROM eind 2004, danwel in 2005 een nadere uitwerking bekend maakt inzake regelgeving hieromtrent. Het ministerie van Vrom verlangt dat gemeenten invulling gaan geven aan hun bestaande taak en verantwoordelijkheden. De VNG benadert dit vraagstuk als een nieuwe taak voor de gemeenten. Bouwvergunningen In december 2003 heeft de gemeenteraad besloten de legestarieven voor bouwvergunningen te verhogen en de formatie voor de vergunningverlening structureel uit te breiden met 4,41 fte's. Voor de bewaking van het kwaliteitsniveau van de dienstverlening kan gebruik worden gemaakt van vergelijkend cijfermateriaal van andere grote gemeenten in Nederland. Deze cijfers komen voort uit een landelijk platform en benchmarkingprojecten voor grote gemeenten, waar ook Leeuwarden in deelneemt. Voor verdere verbeteringen in de organisatie zal gebruik worden gemaakt van de resultaten van deze projecten. Monumentenvergunningen Sinds vorig jaar is sprake van een toename van het aantal vergunningen, doordat meer panden als rijksmonument zijn aangewezen. Deze toename zal uiteraard leiden tot extra druk op de formatie, waardoor andere reguliere taken in het gedrang kunnen komen. 62 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Wonen (6) Kamerverhuur In 2005 worden op basis van de Kamerverhuurregeling nieuwe vergunningen afgegeven voor de complexgewijze verhuur van kamers. Specifiek aandachtspunt is het geschikt maken van het corporatiebezit voor kamerverhuur. Eerder afgegeven vergunningen zijn in de beheerfase terecht gekomen van hercontroles en verlenging van vergunningen. Accent begrotingsjaar Uitwerking Woonplan Leeuwarden in concrete programma's In het verlengde hiervan: aansturen op ontwikkeling lager- en middensegment zodat vanaf 2005 deze vraag beter kan worden bediend en doorstroming ontstaat in de bestaande voorraad Structurele advisering woningbouwprogramma op projectniveau Stimulering woningproductie Aansturen op ontwikkeling vrije kavels, woon/werk-locaties en wonen in de dorpen Specifieke aandacht voor studentenhuisvesting (nieuwbouw Kenniscampus en ombouw bestaande panden) Prestatie-afspraken corporaties Afronding particuliere woningverbetering in Achter de HovenA/egelin en Groningerstraatweg; start nieuw project Vlietzone. Handhaving 'Wonen op de Hemrik' Uitvoering samenwerkingsverband Wonen in de binnenstad Uitbouwen woningmarktmonitor met hoofdstuk studentenhuisvesting Start kleinschalig stedelijk vernieuwingsproject Vlietzone Nieuw beleid Geen Ombuigingen De ombuigingen hebben nauwe relatie met een reorganisatietraject binnen Bouwen en Wonen en Milieu: 1. Verlagen budget PR en voorlichting woningbouwbeleid Door de afname van het budget met 37% nemen de mogelijkheden af om de woningbouw binnen de gemeente op voldoende niveau onder de aandacht te brengen van een breed publiek. Het gaat hier om deelname aan beurzen en voorlichtingsmateriaal. Dit kan van invloed zijn op het streven naar realisatie van 480 nieuwbouwwoningen in 2005 (effect A). Gezien de opkomst van PPS-constructies is dit in toenemende mate een taak die buiten de gemeente ligt, en eerder bij PPS-en. 2. Verlagen formatie Bouwen en Wonen en Milieu Organisatieaanpassing waardoor besparing van 1 fte op managementniveau ontstaat. 3. Verlagen budget woningmarktbeleid Door middel van een herschikking van taken wordt de inzet op het product woningmarktbeleid verlaagd. Het woningmarktbeleid wordt de komende jaren door PPS-en vastgelegd. Risico's Woningbouwproductie Als het gaat om het realiseren van woningbouw of b.v. het bedienen van specifieke doelgroepen zijn we afhankelijk van de markt. De besluiten over nieuwbouw worden genomen door projectontwikkelaars en corporaties en zij zijn vervolgens weer afhankelijk van de ontwikkelingen op de woningmarkt. Feitelijk wordt er pas gebouwd als er een bepaald percentage (bijvoorbeeld 60%) van de woningen verkocht is. In periodes van laagconjunctuur is het goed rekening te houden met een relatief lage marktvraag. De verwachte productie zijn realistisch, gegeven de huidige economische situatie. Om de risico's zo laag mogelijk te houden is het van belang juist de vraag in het lage- en middensegment te bedienen. De financiële risico's van de Stedelijke Vernieuwingsprojecten zijn in 2003 specifiek aan de orde geweest en vastgesteld door de raad. Bouw-, woning- en monumententoezicht De aard van het werk van het bouw-, woning- en monumententoezicht brengt risico's met zich mee. Als aanvragen niet tijdig worden afgehandeld ontstaan vergunningen van rechtswege. Gelet op de risicoaansprakelijkheid brengt onjuist handelen of nalaten van gemeentelijke handelen de 63

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 162