Z. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Infrastructuur/Bereikbaarheid (7)
PRESTATIES Incidenteel
2005
2006
2007
2008
2009-
2010
Effect
Fietsprojecten:
Binnenstad-Noord 2e fase
X
X
14 ,15
Binnenstad-Zuid 1efase
X
14, 15
Projecten parkeren:
Parkeervoor. Binnenstad
X
I 11 t/m 13 I
Openbaar vervoerprojecten:
HOV-stadsas
I Fm
I Pm J
pm I
pm
6, 7, 8
I Flankerende maatregelen:
Transferia
Pm I
pm
pm
pm
I 1,2,4,6,7 I
Diversen:
Stadsas Overijsse;-0'weg
Pm
pm
pm
pm
Pm
Noordwesttangent
Pm
pm
pm
pm
Pm
Station Werpsterhoek
Pm
pm
pm
pm
Pm
Stadsdistributie
Pm
Pm
PRESTATIES Structureel
Effect
Verkeer en vervoer:
Beleidsontwikkeling, beheer verkeersregelinstallaties, verlenen van vergunningen en nemen
van verkeersbesluiten.
Verkeersmaatregelen:
Beheer en onderhoud van bebording, bebakening en wegmarkering.
Monitoren en analyse verkeersongevallen
In samenwerking met verkeersveiligheidsorganisaties initiëren van diverse activiteiten op het
gebied van verkeersveiligheid gericht op diverse leeftijdscategorieën
Parkeren:
Beleidsontwikkeling, uitvoering en beheer van parkeerplaatsen op maaiveld.
Handhaving en opleggen naheffingsaanslagen.
Deelname in CV-exploitatie drie parkeergarages (incl. fietsenstalling)
Verstrekken van vergunningen, ontheffingen en abonnementen op het gebied van parkeren
Openbaar Vervoer:
Subsidiering van Arriva voor exploitatie stadsdienst op basis van concessie.
Advisering dienstregeling stadsdienst (w.o. overleg over lijnwijzigingen)
Verharding en aanverwante zaken
Beheer en onderhoud van verhardingen conform "BOR in Beeld" op kwaliteitsniveau "basis".
Beheer en onderhoud van beweegbare en vaste bruggen, viaducten en tunnels.
24,25,26
1 t/m 4
14
Water en aanverwante zaken
Instandhouden van een goed havengebied voorde beroepsvaart, inclusief voorzieningen.
Beheer en onderhoud van walkeringen en walbeschoeiingen.
Beheer en onderhoud van watergangen, vaarwegen en vijverpartijen.
Het bedienen van de bruggen
19 t/m 23
1 t/m 4
14
Stand van zaken
Voor de jaarschijven 2002-2005 is ten behoeve van het wegwerken van een deel van het achterstallig
onderhoud binnen verhardingen een totaalbedrag van 4,45 min beschikbaar gesteld, evenredig over
de betrokken jaarschijven verdeeld. Met deze middelen kan een deel van het via "BOR in Beeld"
vastgestelde totale niveau van achterstallig onderhoud worden weggewerkt.
Voor het verrichten van de prestaties zijn er reguliere middelen beschikbaar (MPI e.d.) en er zijn bij de
Begroting 2003 middelen gereserveerd voor de GVVP-projecten voor de periode 2003-2006. Hierbij
wordt vanuit gegaan dat dit zal leiden tot cofinanciering. Voor de periode na 2006 is er nog geen
volledige financiële dekking en dit betekent dat de effecten niet behaald zullen worden als ert.z.t.
geen dekking wordt geregeld. Daarnaast heeft de om financiële redenen noodzakelijke ombuigingen
op de beschikbare GWP middelen een temporisering van de uitvoering tot gevolg waardoor te zijner
tijd nieuwe dekking voor de uitgestelde investeringen gevonden moet worden.
70
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Infrastructuur/Bereikbaarheid {7)
Accent begrotingsjaar
Het accent voor het begroting zal vooral liggen bij verdere uitvoering van de GWP projecten. Voorts
zal het accent liggen op uitvoering van effectmetingen (monitoringssysteem voor het GWP) en
verkeersmanagement.
Accent voor wat betreft onderhoud ligt in extra investeringen die in het kader van het wegwerken van
achterstallig onderhoud ter beschikking zijn gesteld.
Nieuw beleid
Geen
Ombuigingen
1. Temposering uitvoering maatregelen GWP
Door verdergaande temporisering van de uitvoering van maatregelen uit het GWP is het mogelijk
de komende jaren om te buigen op de dekking van de kapitaallasten van de eigen bijdrage in de
uitvoeringskosten. Het voorstel is van invloed op de volgende projecten:
-Westelijke invalsweg 16 fase
-Hoogwaardig Openbaar vervoer
-Fietsprojecten
De ombuiging is van invloed op de volgende effecten:
Een acceptabele gemiddelde rijsnelheid voor autoverkeer op de Stadsring op de Stadsring (2)
Afname van de groei van de vertraging van het autoverkeer in de ochtendspits op de invalswegen
(tot aan de Stadsring) (3).
Stabilisatie van het gebruik van het Openbaar vervoer (6)
Hogere kostendekkingsgraad van de stadsbusdienst (7)
Handhaven fietssnelheid op het hoofdfietsnet (14)
Handhaven van het aandeel fietsgebruik (15)
2. Verlengen afschrijvingstermijn verkeerslichtinstallaties
De afschrijvingstermijn van verkeerslichtinstallaties wordt verlengd van 12 naar 13 jaar. Dit heeft
geen invloed op de prestaties en effecten.
3. Balanssanering.
Voorgesteld wordt om (binnen de kaders van het BBV) investeringen af te boeken, waardoor
structurele lasten verlaagd kunnen worden.
Risico's
Financiering van de infrastructurele maatregelen. De mogelijkheden voor cofinanciering dreigen
kleiner te worden door de focus van de rijksoverheid op de Randstad met de daarbij horende
verschuiving van de middelen. De Haak om Leeuwarden is exponent van deze risico's.
Kwaliteitsniveau 'basis" is het niveau waarop voorzieningen structureel in stand kunnen worden
gehouden. Bij een lagere kwaliteit wordt de levensduur aangetast. Een structurele keuze voor een
lage kwaliteit betekent dat de lagere onderhoudskosten moeten opwegen tegen een kortere
levensduur. Daarnaast moet rekening worden gehouden met extra kosten wanneer op enig moment
weer voor een hoger kwaliteitsniveau wordt gekozen.
De gemeente is altijd aansprakelijk voor het onderhoud van wegen, voet- en fietspaden etc. (artikel
6:174, tweede lid van het Burgerlijk Wetboek). Dit onderhoud moet voldoen aan de eisen die men
gelet op de omstandigheden daaraan mag stellen. Bij struikel- en valpartijen ten gevolge van verzakte
stenen is de gemeente aansprakelijk voor de schade.
Wat mag het kosten? (bedragen x€ 1000)
Ombuigingen
2004
2005
2006
2007
2008
Effect
0-07-01 Temporisering uitvoering maatregelen GWP
125
29
108
2,3,6,
7,14,15
0-07-01 Verlengen afschrijvingstermijn
verkeerlichteninstallaties
10
0-07-01 Balanssanering
368
71