Z. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Infrastructuur/Bereikbaarheid (7) PRESTATIES Incidenteel 2005 2006 2007 2008 2009- 2010 Effect Fietsprojecten: Binnenstad-Noord 2e fase X X 14 ,15 Binnenstad-Zuid 1efase X 14, 15 Projecten parkeren: Parkeervoor. Binnenstad X I 11 t/m 13 I Openbaar vervoerprojecten: HOV-stadsas I Fm I Pm J pm I pm 6, 7, 8 I Flankerende maatregelen: Transferia Pm I pm pm pm I 1,2,4,6,7 I Diversen: Stadsas Overijsse;-0'weg Pm pm pm pm Pm Noordwesttangent Pm pm pm pm Pm Station Werpsterhoek Pm pm pm pm Pm Stadsdistributie Pm Pm PRESTATIES Structureel Effect Verkeer en vervoer: Beleidsontwikkeling, beheer verkeersregelinstallaties, verlenen van vergunningen en nemen van verkeersbesluiten. Verkeersmaatregelen: Beheer en onderhoud van bebording, bebakening en wegmarkering. Monitoren en analyse verkeersongevallen In samenwerking met verkeersveiligheidsorganisaties initiëren van diverse activiteiten op het gebied van verkeersveiligheid gericht op diverse leeftijdscategorieën Parkeren: Beleidsontwikkeling, uitvoering en beheer van parkeerplaatsen op maaiveld. Handhaving en opleggen naheffingsaanslagen. Deelname in CV-exploitatie drie parkeergarages (incl. fietsenstalling) Verstrekken van vergunningen, ontheffingen en abonnementen op het gebied van parkeren Openbaar Vervoer: Subsidiering van Arriva voor exploitatie stadsdienst op basis van concessie. Advisering dienstregeling stadsdienst (w.o. overleg over lijnwijzigingen) Verharding en aanverwante zaken Beheer en onderhoud van verhardingen conform "BOR in Beeld" op kwaliteitsniveau "basis". Beheer en onderhoud van beweegbare en vaste bruggen, viaducten en tunnels. 24,25,26 1 t/m 4 14 Water en aanverwante zaken Instandhouden van een goed havengebied voorde beroepsvaart, inclusief voorzieningen. Beheer en onderhoud van walkeringen en walbeschoeiingen. Beheer en onderhoud van watergangen, vaarwegen en vijverpartijen. Het bedienen van de bruggen 19 t/m 23 1 t/m 4 14 Stand van zaken Voor de jaarschijven 2002-2005 is ten behoeve van het wegwerken van een deel van het achterstallig onderhoud binnen verhardingen een totaalbedrag van 4,45 min beschikbaar gesteld, evenredig over de betrokken jaarschijven verdeeld. Met deze middelen kan een deel van het via "BOR in Beeld" vastgestelde totale niveau van achterstallig onderhoud worden weggewerkt. Voor het verrichten van de prestaties zijn er reguliere middelen beschikbaar (MPI e.d.) en er zijn bij de Begroting 2003 middelen gereserveerd voor de GVVP-projecten voor de periode 2003-2006. Hierbij wordt vanuit gegaan dat dit zal leiden tot cofinanciering. Voor de periode na 2006 is er nog geen volledige financiële dekking en dit betekent dat de effecten niet behaald zullen worden als ert.z.t. geen dekking wordt geregeld. Daarnaast heeft de om financiële redenen noodzakelijke ombuigingen op de beschikbare GWP middelen een temporisering van de uitvoering tot gevolg waardoor te zijner tijd nieuwe dekking voor de uitgestelde investeringen gevonden moet worden. 70 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Infrastructuur/Bereikbaarheid {7) Accent begrotingsjaar Het accent voor het begroting zal vooral liggen bij verdere uitvoering van de GWP projecten. Voorts zal het accent liggen op uitvoering van effectmetingen (monitoringssysteem voor het GWP) en verkeersmanagement. Accent voor wat betreft onderhoud ligt in extra investeringen die in het kader van het wegwerken van achterstallig onderhoud ter beschikking zijn gesteld. Nieuw beleid Geen Ombuigingen 1. Temposering uitvoering maatregelen GWP Door verdergaande temporisering van de uitvoering van maatregelen uit het GWP is het mogelijk de komende jaren om te buigen op de dekking van de kapitaallasten van de eigen bijdrage in de uitvoeringskosten. Het voorstel is van invloed op de volgende projecten: -Westelijke invalsweg 16 fase -Hoogwaardig Openbaar vervoer -Fietsprojecten De ombuiging is van invloed op de volgende effecten: Een acceptabele gemiddelde rijsnelheid voor autoverkeer op de Stadsring op de Stadsring (2) Afname van de groei van de vertraging van het autoverkeer in de ochtendspits op de invalswegen (tot aan de Stadsring) (3). Stabilisatie van het gebruik van het Openbaar vervoer (6) Hogere kostendekkingsgraad van de stadsbusdienst (7) Handhaven fietssnelheid op het hoofdfietsnet (14) Handhaven van het aandeel fietsgebruik (15) 2. Verlengen afschrijvingstermijn verkeerslichtinstallaties De afschrijvingstermijn van verkeerslichtinstallaties wordt verlengd van 12 naar 13 jaar. Dit heeft geen invloed op de prestaties en effecten. 3. Balanssanering. Voorgesteld wordt om (binnen de kaders van het BBV) investeringen af te boeken, waardoor structurele lasten verlaagd kunnen worden. Risico's Financiering van de infrastructurele maatregelen. De mogelijkheden voor cofinanciering dreigen kleiner te worden door de focus van de rijksoverheid op de Randstad met de daarbij horende verschuiving van de middelen. De Haak om Leeuwarden is exponent van deze risico's. Kwaliteitsniveau 'basis" is het niveau waarop voorzieningen structureel in stand kunnen worden gehouden. Bij een lagere kwaliteit wordt de levensduur aangetast. Een structurele keuze voor een lage kwaliteit betekent dat de lagere onderhoudskosten moeten opwegen tegen een kortere levensduur. Daarnaast moet rekening worden gehouden met extra kosten wanneer op enig moment weer voor een hoger kwaliteitsniveau wordt gekozen. De gemeente is altijd aansprakelijk voor het onderhoud van wegen, voet- en fietspaden etc. (artikel 6:174, tweede lid van het Burgerlijk Wetboek). Dit onderhoud moet voldoen aan de eisen die men gelet op de omstandigheden daaraan mag stellen. Bij struikel- en valpartijen ten gevolge van verzakte stenen is de gemeente aansprakelijk voor de schade. Wat mag het kosten? (bedragen x€ 1000) Ombuigingen 2004 2005 2006 2007 2008 Effect 0-07-01 Temporisering uitvoering maatregelen GWP 125 29 108 2,3,6, 7,14,15 0-07-01 Verlengen afschrijvingstermijn verkeerlichteninstallaties 10 0-07-01 Balanssanering 368 71

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 166