li 4 De heer Ridder toont aan de hand van stadskaarten waar de huidige bruggen op de stadsgracht liggen. Daaruit blijkt dat aan de zuidkant van de stad weinig verbindingen zijn voor langzaam verkeer naar de binnenstad. Een groot aandeel langzaam verkeer komt wel vanaf het zuiden de stad in. De behoefte aan een verbinding voor voetgangers is het grootst tussen de binnenstad en het zuidwestelijk stadsdeel in het kantorengebied (Tesselschadestraat) en op parkeerlocaties in het zuidwestelijk deel van de stad, waaronder de Aegon garage. De intentie is om die garage in de toekomst voor dubbelgebruik geschikt te maken. Op winkelpiekmomenten (donderdagavond/ vrijdag/zaterdag) is het wellicht mogelijk om daar te parkeren. De nieuw te bouwen brug is dan een ideale rechtstreekse route naar de binnenstad. Ook het Catsplein en het Fonteinland zijn veel beter bereikbaar als deze directe route naar de binnenstad wordt aangelegd. Voor de fietsers is de behoefte het grootst tussen de binnenstad en het zuidwestelijk stadsdeel, tussen de binnenstad en Nylan/Huizum en tussen de binnenstad en '4 Leeuwarden Zuid. De huidige bruggen zijn volstrekt ontoereikend voor toekomstige fietsverbindingen. De fietsroute is een rechtstreekse verbinding naar de binnenstad en concurreert met het autoverkeer. De heer Ridder legt de procedure rond de brug uit: (NB: proceduredata zijn aangepast! (zie begeleidende brief bij dit verslag) - nu ontwerpfase van de brug; - inspraak vanavond (mondeling) t/m 6 november 2003 (schriftelijk); - besluit B&W op 25 november 2003; - behandeling in de commissie Stadsontwikkeling op 16 december 2003; - behandeling RO procedure in gemeenteraad op 12 januari 2004; - na 12 januari 2004 is er nogmaals een ter visielegging van de wijziging van het bestemmingsplan alvorens het plan ter goedkeuring gaat naar GS; 4. Toelichting door Jos van Langen (stedenbouwkundige) Laat enkele foto's zien van Leeuwarden. De foto's geven aan dat voor de fietsers een belangrijke schakel ontbreekt aan de westkant van de stad en eigenlijk ook aan de oostkant. Het geeft ook aan dat de maaswijdte van de fietsers ongeveer 1,5 km. is, de afstand die nu tussen de Drachtsterbrug, de Van Harinxmabrug en de spoorbrug ligt. Echter ontbreekt er bij de spoorbrug een fietsverbinding. Het college wil een nieuwe fietsverbinding tussen Zuidlanden, Nylan en de binnenstad creëren en het fietsverkeer stimuleren (woon/werk, woon/school en het recreatieverkeer). De afstand tussen de spoorwegovergangen Stephensonviaduct-Schrans en tussen Schrans en Drachtsterweg is 1,4 km. Tussen de Schrans en de Drachtsterweg aan de oostkant bevindt zich de spoorwegkruising naar Achter de Hoven. Deze overgang ligt bijna op de helft, hierdoor wordt de maaswijdte voor de fietser ongeveer 800 m. Aan de westzijde ontbreekt deze spoorwegkruising. Er ligt een uitdaging dat er een tunnel of viaduct komt in samenhang met de herstructurering van het FEC/City gebied (tussen het station en het FEC). Het is de bedoeling daar naast de bedrijvigheid ook woningen te bouwen. De heer van Langen denkt dat de brug ingrijpende gevolgen heeft voor de binnenstad, omdat nieuwe routes ook nieuwe vragen oproepen, maar ook nieuwe kansen biedt. Hij ziet de brug als een nieuwe kans voor de binnenstad en voor een goede ontsluiting. De maaswijdtes dienen verkleind te worden. Tussen de Prins Hendrikbrug en de Vrouwenpoortsbrug zit 800 meter. Het is dus elke keer een halvering van de afstand en dat geeft precies aan waarom de brug nodig is. De heer van Langen denkt dat de brug ook aan het betreffende gebied een nieuwe impuls zal geven omdat het een route is van en naar de binnenstad. 5. Toelichting door Frank Immerzeel (architect/Grontmij) Heeft geprobeerd om de vormgeving, maatvoering, kleur- en materiaalgebruik van de brug passend te maken bij de maat en schaal van het gebied. De brug moet sociaal veilig zijn, dus goed verlicht en overzichtelijk. De brug heeft 2 functies: verbinding en verpozing (kantoor-, theater- en woonfunctie en museumhaven). Een uitgangspunt is geweest om de belijning van de kademuren niet te onderbreken. Hetzelfde geldt voor de bomenrijen die aan weerszijden van de kades staan. De brug is 5 meter breed en is voorzien van geïntegreerde zitelementen, waardoor auto's niet de brug op kunnen rijden. Bovendien leent de constructie zich hier niet voor. De brug wordt voorzien van een beweegbaar (hydraulisch) gedeelte in de brug. De doorvaarbreedte is 8 meter. Functies worden zoveel mogelijk gecombineerd om visuele ruis te beperken (o.a. lichtmasten, slagbomen, fysieke versmalling tegen auto). De brug wordt rustig vormgegeven: rank, slank en getailleerd, maar wel goed gedetailleerd. Het brugdek is voorzien van hout om aan te sluiten bij de omgeving. 6. Beantwoording van informatieve vragen over voorgaande toelichtingen en presentaties Iemand uit de zaal: Vraagt of het de bedoeling is dat straks ook door bromfietsers en scooters gebruik wordt gemaakt van de brug. Wethouder Waanders: Antwoordt bevestigend. De heer Zeinstra, Willemskade 28: Zou graag duidelijk willen hebben hoe de gemeente verwacht dat het verkeer zich gaat bewegen wat over de brug of naar de brug toe gaat: langs de Harmonie, door de Arendstraat, de Schoolstraat of de Willemskade Noordzijde. Vraagt of hier ook onderzoek naar is gedaan. Denkt zelf dat iedereen richting Zaailand gaat. Jaap Ridder: Zuiderstadsgrachtbrug/ASS/gw 2 27-10-2003 Zuiderstadsqrachtbrug/ASS/gw 27-10-2003 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 171