Antwoordt dat het verkeer zich aan de binnenstadzijde zal verspreiden over de 3 routes die de heer Zeinstra noemt met eindbestemming binnenstad. Er is niet zozeer onderzoek naar gedaan. Vanuit het zuiden gezien is het een vervolmaking van de hele route vanuit Leeuwarden Zuid naar de binnenstad. Deze laatste schakel is van essentieel belang. Wethouder Waanders: Vult aan dat het erom gaat dat de brug voor de eerstkomende jaren een functie heeft, zeker ook gezien het dubbelgebruik van de Aegon garage en het is de start van een totaal nieuwe fietsroute naar Leeuwarden zuid. De heer Zeinstra: Vraagt of de gemeente voor de Harmonie de bestrating geschikt gaat maken voor fietsers, bromfietsers en scooters om langs de Westerkade naar de brug te gaan. Jaap Ridder: Zegt dat dit niet in dit project is meegenomen. De routes zoals die er liggen zijn geschikt voor de verwerking van langzaam verkeer. De heer Van der Meer namens de Fietsersbond: Vraagt zich af hoe het brugdek gaat worden. Heeft niet zulke goede ervaringen met fietsbruggen in Leeuwarden voor wat betreft het brugdek. Noemt deze bruggen "bibberbruggen". Hierdoor wordt snelheid verloren. Frank Immerzeel: Zegt dat de brug absoluut geen bibberbrug wordt. Wil heel graag dat de brug een houten uitstraling krijgt. Heeft een aantal opties bij de gemeente neergelegd hoe men om kan gaan met gladheid, zoals het infrezen van strips en ander stroef materiaal. Er komen zeker geen ribbels in de brug. De heer De Haan, spreekt namens de bewoonster van Willemskade 42: Vraagt of de gemeente ook heeft nagedacht over flankerend beleid als het gaat om de sociale veiligheid rondom de brug, de verkeers- en geluidsoverlast vanwege scooters, hangjongeren etc. Vraagt of er nagedacht is over videoregistratie van dit soort overlast. Wethouder Waanders: Heeft er moeite mee dat deze plek nu onmiddellijk als de eerstvolgende sociaal onveilige plek wordt aangewezen, terwijl daar geen aanleiding toe is. Het is een voorziening voor langzaam verkeer die met name overdag ook heel intensief voor woon/werkverkeer gebruikt zal worden. Er is geen pakket van maatregelen opgezet. De heer De Haan: Zegt dat het er niet alleen om gaat dat het een potentiële hangplek wordt, maar wijst erop dat de brug ook rechtstreeks naar het horecacentrum van Leeuwarden leidt en dat zal in de weekenden zeker problemen geven. Tevens zal er 7 dagen per week door gemotoriseerd verkeer gebruik worden gemaakt van de brug waardoor dit woongebied onder druk wordt gezet. Vraagt wat er gedaan wordt aan het tegengaan van bijvoorbeeld geluidsoverlast door brommers, scooters e.d. Jaap Ridder: Zegt dat dit geluid niet onder de wet geluidhinder valt. De heer De Vries, Westerkade: Merkt op dat in het persbericht van 8 oktober staat "langzaam verkeer, fietsers en voetgangers". Dat is in B&W aangenomen. Vraagt wat langzaam verkeer is. Wethouder: Antwoordt dat bromfietsers ook onder langzaam verkeer vallen. De heer De Vries: Is van mening dat men dat in het persbericht had moeten zetten. Bromfietsers kunnen ook op de rijbaan. Jaap Ridder: Legt uit dat bromfietsers op de rijbaan een maatregel is geweest in het kader van verkeersveiligheidsbeleid omdat bromfietsen op fietspaden met rechtsafslaand verkeer veel conflicten gaven. Losse fietsverbindingen, zoals een brug, hebben niets te maken met de verkeersveiligheidsmaatregel; "bromfietsers op de rijbaan". Een mevrouw uit de zaal: Vraagt of de wethouder kan uitleggen waarom de gemeente van gemeenschapsgelden 1,8 min. uitgeeft voor 200 - 300 meter en er geen geld is voor het opruimen van rommel in de wijk. Vraagt daarnaast waarom de wethouder enigszins geïrriteerd raakt door de vragen die uit de bewonershoek komen. Bewoners zijn nog helemaal niet genoemd. Vindt het opmerkelijk dat de definitie van langzaam verkeer staande de bijeenkomst wordt veranderd. Vraagt tenslotte hoe hoog de lichtmasten zijn en waar die in schijnen. Wethouder Waanders: Zegt dat zij geïrriteerd raakt omdat zodra de gemeente ergens wil ingrijpen om een bepaalde voorziening te treffen, bijna altijd direct wordt gesproken over sociale onveiligheid en overlast. Legt uit dat 1,8 min. nodig is voor een voorziening in het kader van het verkeer- en vervoersbeleidsplan. Het gaat om een aanvulling op fietsverbindingen in de stad die de gemeente waardevol acht in combinatie met het dubbelgebruik van de Aegon garage. Leeuwarden heeft de verplichting om mensen die de stad bezoeken op een fatsoenlijke manier te kunnen laten parkeren. Getracht wordt dit niet op een al te dure manier te doen maar met bestaande voorzieningen en dubbelgebruik. Uitgaven voor verkeer en vervoer zijn verschrikkelijk duur, maar het wordt in ieder geval wel een mooie voorziening. De wethouder geeft vervolgens aan dat het persbericht inderdaad vermelding had moeten geven van bromfietsers. De heer Vossenberq, appartement 57 Westerkade: Stelt dat de parkeergarage eigendom is van een Duitse beleggingsmaatschappij en niet de Aegon. Die heeft niets te vertellen over het dubbelgebruik. Heeft gehoord dat de brug 2,5 min. kost en dat hij wordt betaald uit het parkeerpotje. Vraagt of tegen dit voorstel bezwaar aangetekend kan worden. Zuiderstadsgrachtbrug/ASS/gw 27-10-2003 4 Zuiderstadsgrachtbrug/ASS/qw 27-10-2003 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 172