Wat doen we daarvoor? 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: veiligheid., openbare orde er. handhaving(IO) Effecten Nulme ting 2005 2006 2007 2008 C Vermindering overlast in de eigen woonomgeving door drugs, alcohol e.d. Indicator: Het aandeel van de bevolking op wijkniveau dat aangeeft de afgelopen 12 maanden in de eigen woonomgeving overlast te hebben ervaren van drugsgebruikers, drugsdealers, alcoholisten en/of 'enge' mensen. Vrijhei dswijk 41% Oranje wijk/ Tulpen burg 35% 38% 35% 32% Max 30% 30% Binnen stad 44% 41% 39% 37% 35% D Vermindering overlast door jongeren en jeugdgroepen (MOP) Indicator: Het aandeel van de bevolking dat aangeeft de afgelopen 12 maanden in de eigen woonomgeving regelmatig en vaak overlastte hebben ervaren van rondhangende jongeren. 16% 15% 14% 13% 12% E Effectieve aanpak aandachtswijken (MOP) Indicator: De cijfers van de door Leeuwarden ontwikkelde veiligheidsindex, een door de gemeente in samenwerking met het rijk ontwikkelde indicator (indeling wijken in rood, geel, blauw en groen). Rood: 3 Geel: 7 Blauw en Groen: 17 verbet ering 0,5 punt F Effectieve aanpak criminele Antilianen (MOP) Indicator: Het aantal Antilliaanse jongeren dat in een traject succesvol afrondt 60% 60% 60% 60% G Vermindering criminaliteit en uitval (MOP) Indicator: Het aantal minderjarige autochtone en allochtone verdachten uitgesplitst naar first-offenders, lichte criminelen en harde kern jongeren neemt af. Het aantal autochtone en allochtone verdachten van 18 tot 24 jaar uitgesplitst naar first-offenders, lichte criminelen en harde kernjongeren neemt af. 12- 17 jaar: 202 en 18- 24 jaar: 492 rechtb ank zaken H Een fysiek veiliger Leeuwarden Indicator: Het percentage bouwvergunningen dat wordt afgegeven (en controles) afgezet tegen het totaal af te geven vergunningen (nulmeting 2004) Percentage gemeentelijk rampenplan dat geactualiseerd is Tweezijdig uitrukken conform genormeerde opkomsttijden 58,4% 50% 75,1% 100% 100% 91,7% 100% 100% I Zorgdragen voor een eerste aanzet van de verwerking van ingrijpende gebeurtenissen (nazorg) In alle gevallen is een bedrijfsopvangteam beschikbaar voor de eerste aanzet tot nazorg. 100% Stand van zaken Voor veelplegers wordt een aanpak toegepast met als kenmerken: resocialisatie, zorg op maat, harde aanpak voor hardnekkige veelplegers en een nauwe samenwerking tussen de ketenpartners politie, OM, reclasseringsinstellingen, penitentiaire instellingen en de Leeuwarder Sociale Teams. De aanpak richt zich op de 35 meest overlastgevende veelplegers die zeer intensief worden gevolgd, begeleid en aangepakt. Jeugdige veelplegers, komend uit detentie, worden onmiddellijk opgevangen in een sluitend systeem. In 2004 worden nadere afspraken over deze aanpak gemaakt en vindt verdere implementatie plaats. Daarbij wordt ook een cliëntregistratiesysteem ingevoerd waarvoor de ontwikkelde Zorgmonitor Leeuwarden een passend instrument is. Voor de verslaafde veelplegers is 84 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: veiligheid, openbare orde en handhavmg(ID) een aanpak gestart, de Versnelde afhandeling verslaafden (Vav). Deze aanpak wordt gecontinueerd en uitgebreid. Veelplegers veroorzaken veel overlast op straat; een effectieve aanpak van veelplegers heeft effecten op het terugdringen van overlast. De overlast veroorzaakt door jongeren verdient apart aandacht en prioriteit. Overlastgevende jeugdgroepen zijn in kaart gebracht. Daarvoor werkt de gemeente Leeuwarden nauw samen met het jongerenwerk, de BV Sport, de buurt- en wijkcentra en de strafketen partners. Met de laatste komen we op het terrein van de jeugdcriminaliteit, waarvoor een samenhangend programma van preventie en repressie wordt gerealiseerd. Vooral de samenhang is belangrijk, omdat er nu veel losse projecten lopen. Samenwerking met scholen is daarbij van groot belang. Onderwijs en preventie zijn de sleutelwoorden om jongeren van het criminele pad te houden. De maatregelen n.a.v. de open doelstelling, in het kader van het GSB, gericht op de terugdringing van criminaliteit en verstoring van de openbare orde door allochtone en Antilliaanse jongeren, bestaan uit het realiseren van een sluitende aanpak voor risicojongeren en jongvolwassenen. Dat behelst maatwerk voor 0-12 jarigen met het sociaal netwerk daaromheen en een sluitende aanpak voor 12-30 jarigen. Het project Full Colour, intensieve begeleiding van met name Marokkaanse en Antilliaanse jongeren en hun sociaal systeem, wordt na afloop van de projectperiode gecontinueerd en er zal intensief worden ingezet op de problematiek van overlastgevende jongeren en problematiek met intensieve scholings- en begeleidingstrajecten. In de analyse van het Meerjaren ontwikkelingsprogramma 'Scherp aan de wind' wordt uitgebreid ingegaan op bovenstaande speerpunten. Op basis van de evaluatie van de Kadernota Integraal Veiligheidsbeleid 2000-2004 zal in het 2e halfjaar van 2004 een nieuwe kadernota worden gepresenteerd. In deze nota is meer ruimte aanwezig om het gemeentelijk veiligheidsbeleid een meer eigen Leeuwarder gezicht te geven dan binnen de kaders van het Grote Steden Beleid en daarmee het MOP mogelijk is. De MOP speerpunten blijven wel gelden. Beleidsnota's Het beleid met betrekking tot het programma Veiligheid, Openbare Orde en Handhaving is vastgelegd in de volgende beleidsnota's: Concept Meerjaren ontwikkelingsplan (MOP) Kadernota Integraal Veiligheidsbeleid 2000 - 2004 en jaarlijkse uitvoeringsprogramma's Jaarprogramma Jeugd Veiligheid (GSB) Leefbaarheid- en veiligheidsplan binnenstad Beleidsplan Brandweerzorg en Rampenbestrijding 2003 - 2006 Preventie Activiteitenplan (Prevap) PRESTATIES* Incidenteel 2005 2006 2007 2008 2009- 2010 Effect Brandweer Het verbouwen van de brandweerkazerne X X X H Het evalueren van de inventarisatie van de beschikbare bluswatervoorziening in de gemeente Leeuwarden en het maken van een plan van aanpak. X H Het projectmatig ontwikkelen van een plan van aanpak voor de dienst in het kader van de veiligheidsregio X H Het opstellen van rampbestrijdingsplannen voor drie bedrijven in de gemeente Leeuwarden. X X X H Aanschaf OVD-voertuig overeenkomstig eisen brandweermaterieel X H Start implementatie individuele oefenregistratie X H Vormgeven adviesfunctie m.b.t. milieuvergunningen X H Opzetten coördinatiefunctie voor de gemeentelijke bijdrage aan de risicokaart Fryslan X H Opstellen initiatiefvoorstel voor structurele adviesfunctie brandweer bij ruimtelijke ontwikkelingen X H

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 173