Wat doen we daarvoor?
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: veiligheid., openbare orde er. handhaving(IO)
Effecten
Nulme
ting
2005
2006
2007
2008
C
Vermindering overlast in de eigen woonomgeving door drugs,
alcohol e.d.
Indicator:
Het aandeel van de bevolking op wijkniveau dat aangeeft
de afgelopen 12 maanden in de eigen woonomgeving
overlast te hebben ervaren van drugsgebruikers,
drugsdealers, alcoholisten en/of 'enge' mensen.
Vrijhei
dswijk
41%
Oranje
wijk/
Tulpen
burg
35%
38%
35%
32%
Max
30%
30%
Binnen
stad
44%
41%
39%
37%
35%
D
Vermindering overlast door jongeren en jeugdgroepen (MOP)
Indicator:
Het aandeel van de bevolking dat aangeeft de afgelopen 12
maanden in de eigen woonomgeving regelmatig en vaak
overlastte hebben ervaren van rondhangende jongeren.
16%
15%
14%
13%
12%
E
Effectieve aanpak aandachtswijken (MOP)
Indicator:
De cijfers van de door Leeuwarden ontwikkelde
veiligheidsindex, een door de gemeente in samenwerking
met het rijk ontwikkelde indicator (indeling wijken in rood,
geel, blauw en groen).
Rood:
3
Geel:
7
Blauw
en
Groen:
17
verbet
ering
0,5
punt
F
Effectieve aanpak criminele Antilianen (MOP)
Indicator:
Het aantal Antilliaanse jongeren dat in een traject succesvol
afrondt
60%
60%
60%
60%
G
Vermindering criminaliteit en uitval (MOP)
Indicator:
Het aantal minderjarige autochtone en allochtone
verdachten uitgesplitst naar first-offenders, lichte criminelen
en harde kern jongeren neemt af.
Het aantal autochtone en allochtone verdachten van 18 tot
24 jaar uitgesplitst naar first-offenders, lichte criminelen en
harde kernjongeren neemt af.
12-
17
jaar:
202 en
18-
24
jaar:
492
rechtb
ank
zaken
H
Een fysiek veiliger Leeuwarden
Indicator:
Het percentage bouwvergunningen dat wordt afgegeven
(en controles) afgezet tegen het totaal af te geven
vergunningen (nulmeting 2004)
Percentage gemeentelijk rampenplan dat geactualiseerd is
Tweezijdig uitrukken conform genormeerde opkomsttijden
58,4%
50%
75,1%
100%
100%
91,7%
100%
100%
I
Zorgdragen voor een eerste aanzet van de verwerking van
ingrijpende gebeurtenissen (nazorg)
In alle gevallen is een bedrijfsopvangteam beschikbaar
voor de eerste aanzet tot nazorg.
100%
Stand van zaken
Voor veelplegers wordt een aanpak toegepast met als kenmerken: resocialisatie, zorg op maat, harde
aanpak voor hardnekkige veelplegers en een nauwe samenwerking tussen de ketenpartners politie,
OM, reclasseringsinstellingen, penitentiaire instellingen en de Leeuwarder Sociale Teams. De aanpak
richt zich op de 35 meest overlastgevende veelplegers die zeer intensief worden gevolgd, begeleid en
aangepakt. Jeugdige veelplegers, komend uit detentie, worden onmiddellijk opgevangen in een
sluitend systeem. In 2004 worden nadere afspraken over deze aanpak gemaakt en vindt verdere
implementatie plaats. Daarbij wordt ook een cliëntregistratiesysteem ingevoerd waarvoor de
ontwikkelde Zorgmonitor Leeuwarden een passend instrument is. Voor de verslaafde veelplegers is
84
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: veiligheid, openbare orde en handhavmg(ID)
een aanpak gestart, de Versnelde afhandeling verslaafden (Vav). Deze aanpak wordt gecontinueerd
en uitgebreid. Veelplegers veroorzaken veel overlast op straat; een effectieve aanpak van veelplegers
heeft effecten op het terugdringen van overlast.
De overlast veroorzaakt door jongeren verdient apart aandacht en prioriteit. Overlastgevende
jeugdgroepen zijn in kaart gebracht. Daarvoor werkt de gemeente Leeuwarden nauw samen met het
jongerenwerk, de BV Sport, de buurt- en wijkcentra en de strafketen partners. Met de laatste komen
we op het terrein van de jeugdcriminaliteit, waarvoor een samenhangend programma van preventie en
repressie wordt gerealiseerd. Vooral de samenhang is belangrijk, omdat er nu veel losse projecten
lopen. Samenwerking met scholen is daarbij van groot belang. Onderwijs en preventie zijn de
sleutelwoorden om jongeren van het criminele pad te houden.
De maatregelen n.a.v. de open doelstelling, in het kader van het GSB, gericht op de terugdringing van
criminaliteit en verstoring van de openbare orde door allochtone en Antilliaanse jongeren, bestaan uit
het realiseren van een sluitende aanpak voor risicojongeren en jongvolwassenen. Dat behelst
maatwerk voor 0-12 jarigen met het sociaal netwerk daaromheen en een sluitende aanpak voor
12-30 jarigen. Het project Full Colour, intensieve begeleiding van met name Marokkaanse en
Antilliaanse jongeren en hun sociaal systeem, wordt na afloop van de projectperiode gecontinueerd en
er zal intensief worden ingezet op de problematiek van overlastgevende jongeren en problematiek met
intensieve scholings- en begeleidingstrajecten.
In de analyse van het Meerjaren ontwikkelingsprogramma 'Scherp aan de wind' wordt uitgebreid
ingegaan op bovenstaande speerpunten. Op basis van de evaluatie van de Kadernota Integraal
Veiligheidsbeleid 2000-2004 zal in het 2e halfjaar van 2004 een nieuwe kadernota worden
gepresenteerd. In deze nota is meer ruimte aanwezig om het gemeentelijk veiligheidsbeleid een meer
eigen Leeuwarder gezicht te geven dan binnen de kaders van het Grote Steden Beleid en daarmee
het MOP mogelijk is. De MOP speerpunten blijven wel gelden.
Beleidsnota's
Het beleid met betrekking tot het programma Veiligheid, Openbare Orde en Handhaving is vastgelegd
in de volgende beleidsnota's:
Concept Meerjaren ontwikkelingsplan (MOP)
Kadernota Integraal Veiligheidsbeleid 2000 - 2004 en jaarlijkse uitvoeringsprogramma's
Jaarprogramma Jeugd Veiligheid (GSB)
Leefbaarheid- en veiligheidsplan binnenstad
Beleidsplan Brandweerzorg en Rampenbestrijding 2003 - 2006
Preventie Activiteitenplan (Prevap)
PRESTATIES* Incidenteel
2005
2006
2007
2008
2009-
2010
Effect
Brandweer
Het verbouwen van de brandweerkazerne
X
X
X
H
Het evalueren van de inventarisatie van de beschikbare
bluswatervoorziening in de gemeente Leeuwarden en het
maken van een plan van aanpak.
X
H
Het projectmatig ontwikkelen van een plan van aanpak
voor de dienst in het kader van de veiligheidsregio
X
H
Het opstellen van rampbestrijdingsplannen voor drie
bedrijven in de gemeente Leeuwarden.
X
X
X
H
Aanschaf OVD-voertuig overeenkomstig eisen
brandweermaterieel
X
H
Start implementatie individuele oefenregistratie
X
H
Vormgeven adviesfunctie m.b.t. milieuvergunningen
X
H
Opzetten coördinatiefunctie voor de gemeentelijke
bijdrage aan de risicokaart Fryslan
X
H
Opstellen initiatiefvoorstel voor structurele adviesfunctie
brandweer bij ruimtelijke ontwikkelingen
X
H