aangepakt of gelijktijdig, wanneer men zo ver is met deze brug. Voorlopig heeft deze ,1 brug nog amper een functie. Vindt het argument van het gebruik van de Aegon garage niet overdonderend sterk. De bezoekers daarvan kunnen ook via de Prins Hendrikbrug de stad in. Vindt de brug wel mooi. Vraagt of de brug ook inpasbaar is als er nog eens een toren van bijvoorbeeld 140 meter hoog in dit gebied verrijst. De heer List, Willemskade 79: Vraagt of het exacte tracé van de eventueel te bouwen brug al bekend of dat de projectie een aanname is geweest. Vraagt tevens hoe de gemeente het verpeste woongenot van de bewoners denkt te compenseren. De heer Reppert, Willemskade: Heeft zijn bedenkingen over het nut van de brug om het centrum te bereiken omdat de Prins Hendrikbrug prima voldoet. Hoopt dat eventuele overlast van met name brommers wordt beperkt. Hoopt dat men brommers via de Prins Hendrikbrug laat rijden. Denkt in het kader van de woonfunctie aan de overkant dat het handiger is dat fietsers een klein omweggetje maken aan de overkant, dus dat ze voor de kantoorgebouwen blijven fietsen. De meeste mensen willen toch nog naar het r Zaailand, dan hoeven ze dus niet aan de overkant van de Willemskade te zijn. De heer D. Hoeke, Westerkade 65: Is tegen de brug. Was tijdens de toelichtingen op zoek naar motieven en goede argumenten, maar heeft die niet gehoord. Autoproblemen worden niet met een fietsbrug opgelost. Ziet nooit een file van fietsers, voetgangers en brommers op de Prins Hendrikbrug, alleen maar van auto's. Denkt dat de Aegon garage geen motivatie is om de brug te bouwen. Bovendien is het gebruik ervan "parttime" en is het niet duidelijk of het gebruik wel gaat lukken. Vraagt zich af of gevraagd is aan de fietsers of zij bezwaar hebben tegen de huidige fietsroute. Zet vraagtekens bij de afstandswinst die geboekt wordt. Denkt dat er een groot probleem gaat ontstaan aan de overkant van de brug bij de Willemskade. Vraagt zich af of er over nagedacht is wat er gebeurd als daar, op de eenrichtingsweg, een stroom van voetgangers, fietsers en bromfietsers gaat ontstaan die linksaf, rechtsaf en rechtdoor willen, terwijl er ook nog auto's rijden en auto's geparkeerd staan. Merkt op dat aan de zuidzijde van de gracht een prima onbewoond deel ligt, wat breed genoeg is en wat prima zou i zijn voor het langzaam verkeer. Denkt dat dit handiger is voor de verkeersstroom. Vraagt of het hele plan wordt gemonitord door Den Haag om te kijken of het geld goed wordt besteed. Mevrouw Hoekstra: Vraagt hoeveel parkeerplaatsen de brug aan de kant van de Westerkade kost. Neemt aan dat er behoorlijk wat zullen vervallen door. De heer Zeinstra: Vindt de presentatie heel duidelijk en complimenteert de sprekers hiermee. Merkt ten aanzien van het uitgedachte tracé op dat hij het eens is met het hele tracé vanaf Zuidlanden t/m de FBTO. Is van mening dat 80% van de mensen die uit Zuidlanden op de fiets naar de stad komen naar het Zaailand willen. Vraagt waarom de gemeente geen gebruik maakt van de bijna lege Willemskade zuidzijde. Daar gebeurt helemaal niets en is daarom zeer geschikt om, in combinatie met de Prins Hendrikbrug, te gebruiken voor fietsers en voetgangers om naar de stad «D 4 te gaan. Stelt voor dat de gemeente dan in 2020 opnieuw kijkt of de brug bij FBTO nodig is omdat er dan meer inzicht is in het aantal gebruikers van het tracé Zuidlanden naar het centrum van de stad. Bovendien worden er geen meters winst geboekt. Komt tot de conclusie dat de brug absoluut onnodig is en dat er 1,8 min. in de Willemskade wordt gegooid. Beseft wel dat de politiek zijn eigen weg gaat en dat insprekers weinig in te brengen hebben. Vraagt, wanneer de brug er toch komt, aandacht voor de verkeersveiligheid in de binnenstad en dan met name op de Westerkade en de Willemskade waar het eenrichtingsverkeer is. Stelt voor om gebruik te maken van de zuidelijke Willemskade om toegang tot de stad te krijgen. De heer W. Elzinqa, bootbezitter: Vindt het onbegrijpelijk dat een dergelijk voorstel er zo doorgedrukt is zonder buurtbewoners en scheepsbewoners er in te kennen. Vraagt zich af waarom de zuidkant niet wordt gebruikt en waarom er geen geld in het spoor wordt gestoken. Vraagt tevens waar hij naar toe moet met zijn schip. 8. Antwoorden op de inspraakreacties: Wethouder Waanders: Zegt ten aanzien van het dubbel gebruik van de Aegon garage dat dit een van de manieren is om de taakstelling van 800 plaatsen te realiseren. Het gaat daarbij om de momenten waarop die garage gebruikt kan worden en dat zijn inderdaad de winkelpiekmomenten. Het gaat om honderden plaatsen die benut kunnen worden. Juist om het gebruik te stimuleren zou die brug een hele belangrijke rol kunnen spelen. Dan zou die dus niet over 10 jaar aangelegd moeten worden, maar dan moet die er zijn op het moment dat dubbel gebruik van de Aegon garage een feit is. Dat wordt niet gered, maar wel zo snel mogelijk. Een andere reden om niet verderop de route te beginnen is dat niet ergens halverwege gestart kan worden, alsmede vanwege het feit dat de andere onderdelen hele dure ingrepen zijn. Stelt dat de wijk Zuidlanden er absoluut komt, daar is al voor 50 min. in grondaankopen geïnvesteerd en er zijn harde afspraken gemaakt met marktpartijen. De gemeente wil niet al te lang nadat mensen zich daar gaan vestigen een goede fietsvoorziening hebben. Gestart wordt in de binnenstad omdat de brug dan ook nog een nevenfunctie kan hebben. Zegt met betrekking tot de procedure dat er al 2 jaar is gesproken over het GWP. In dat kader zijn verschillende maatregelen bediscussieerd, o.a. de verdubbeling van de rondweg. Ook voor het fietsverkeer zijn alle maatregelen gepresenteerd. De maatregelen komen zeker niet uit de lucht vallen. Bestrijdt het dat het met de procedure fundamenteel mis is gegaan. Vindt de vraag om compensatie voor het verlies of het verpesten van het woongenot erg kort door de bocht. Kan zich wel de zorg over het lawaai van brommers voorstellen, maar kan het niet handhaven dat de brommers niet over de brug mogen. Wil er nog wel een keer over denken, maar doet hierover geen enkele toezegging. Zegt dat de plannen voor de Prins Hendrikbrug er nog wel liggen, maar dat deze veel duurder zijn dan het bedrag wat nodig is voor de realisatie van deze brug. Zuiderstadsgrachtbrug/ASS/gw 27-10-2003 8 Zuiderstadsgrachtbrug/ASS/gw 27-10-2003 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 174