aangepakt of gelijktijdig, wanneer men zo ver is met deze brug. Voorlopig heeft deze ,1
brug nog amper een functie. Vindt het argument van het gebruik van de Aegon
garage niet overdonderend sterk. De bezoekers daarvan kunnen ook via de Prins
Hendrikbrug de stad in. Vindt de brug wel mooi. Vraagt of de brug ook inpasbaar is
als er nog eens een toren van bijvoorbeeld 140 meter hoog in dit gebied verrijst.
De heer List, Willemskade 79:
Vraagt of het exacte tracé van de eventueel te bouwen brug al bekend of dat de
projectie een aanname is geweest. Vraagt tevens hoe de gemeente het verpeste
woongenot van de bewoners denkt te compenseren.
De heer Reppert, Willemskade:
Heeft zijn bedenkingen over het nut van de brug om het centrum te bereiken omdat
de Prins Hendrikbrug prima voldoet. Hoopt dat eventuele overlast van met name
brommers wordt beperkt. Hoopt dat men brommers via de Prins Hendrikbrug laat
rijden. Denkt in het kader van de woonfunctie aan de overkant dat het handiger is dat
fietsers een klein omweggetje maken aan de overkant, dus dat ze voor de
kantoorgebouwen blijven fietsen. De meeste mensen willen toch nog naar het r
Zaailand, dan hoeven ze dus niet aan de overkant van de Willemskade te zijn.
De heer D. Hoeke, Westerkade 65:
Is tegen de brug. Was tijdens de toelichtingen op zoek naar motieven en goede
argumenten, maar heeft die niet gehoord. Autoproblemen worden niet met een
fietsbrug opgelost. Ziet nooit een file van fietsers, voetgangers en brommers op de
Prins Hendrikbrug, alleen maar van auto's. Denkt dat de Aegon garage geen
motivatie is om de brug te bouwen. Bovendien is het gebruik ervan "parttime" en is
het niet duidelijk of het gebruik wel gaat lukken. Vraagt zich af of gevraagd is aan de
fietsers of zij bezwaar hebben tegen de huidige fietsroute. Zet vraagtekens bij de
afstandswinst die geboekt wordt. Denkt dat er een groot probleem gaat ontstaan aan
de overkant van de brug bij de Willemskade. Vraagt zich af of er over nagedacht is
wat er gebeurd als daar, op de eenrichtingsweg, een stroom van voetgangers,
fietsers en bromfietsers gaat ontstaan die linksaf, rechtsaf en rechtdoor willen, terwijl
er ook nog auto's rijden en auto's geparkeerd staan. Merkt op dat aan de zuidzijde
van de gracht een prima onbewoond deel ligt, wat breed genoeg is en wat prima zou i
zijn voor het langzaam verkeer. Denkt dat dit handiger is voor de verkeersstroom.
Vraagt of het hele plan wordt gemonitord door Den Haag om te kijken of het geld
goed wordt besteed.
Mevrouw Hoekstra:
Vraagt hoeveel parkeerplaatsen de brug aan de kant van de Westerkade kost.
Neemt aan dat er behoorlijk wat zullen vervallen door.
De heer Zeinstra:
Vindt de presentatie heel duidelijk en complimenteert de sprekers hiermee.
Merkt ten aanzien van het uitgedachte tracé op dat hij het eens is met het hele tracé
vanaf Zuidlanden t/m de FBTO. Is van mening dat 80% van de mensen die uit
Zuidlanden op de fiets naar de stad komen naar het Zaailand willen.
Vraagt waarom de gemeente geen gebruik maakt van de bijna lege Willemskade
zuidzijde. Daar gebeurt helemaal niets en is daarom zeer geschikt om, in combinatie
met de Prins Hendrikbrug, te gebruiken voor fietsers en voetgangers om naar de stad
«D 4
te gaan. Stelt voor dat de gemeente dan in 2020 opnieuw kijkt of de brug bij FBTO
nodig is omdat er dan meer inzicht is in het aantal gebruikers van het tracé
Zuidlanden naar het centrum van de stad. Bovendien worden er geen meters winst
geboekt. Komt tot de conclusie dat de brug absoluut onnodig is en dat er 1,8 min. in
de Willemskade wordt gegooid. Beseft wel dat de politiek zijn eigen weg gaat en dat
insprekers weinig in te brengen hebben. Vraagt, wanneer de brug er toch komt,
aandacht voor de verkeersveiligheid in de binnenstad en dan met name op de
Westerkade en de Willemskade waar het eenrichtingsverkeer is. Stelt voor om
gebruik te maken van de zuidelijke Willemskade om toegang tot de stad te krijgen.
De heer W. Elzinqa, bootbezitter:
Vindt het onbegrijpelijk dat een dergelijk voorstel er zo doorgedrukt is zonder
buurtbewoners en scheepsbewoners er in te kennen. Vraagt zich af waarom de
zuidkant niet wordt gebruikt en waarom er geen geld in het spoor wordt gestoken.
Vraagt tevens waar hij naar toe moet met zijn schip.
8. Antwoorden op de inspraakreacties:
Wethouder Waanders:
Zegt ten aanzien van het dubbel gebruik van de Aegon garage dat dit een van de
manieren is om de taakstelling van 800 plaatsen te realiseren. Het gaat daarbij om
de momenten waarop die garage gebruikt kan worden en dat zijn inderdaad de
winkelpiekmomenten. Het gaat om honderden plaatsen die benut kunnen worden.
Juist om het gebruik te stimuleren zou die brug een hele belangrijke rol kunnen
spelen. Dan zou die dus niet over 10 jaar aangelegd moeten worden, maar dan moet
die er zijn op het moment dat dubbel gebruik van de Aegon garage een feit is. Dat
wordt niet gered, maar wel zo snel mogelijk. Een andere reden om niet verderop de
route te beginnen is dat niet ergens halverwege gestart kan worden, alsmede
vanwege het feit dat de andere onderdelen hele dure ingrepen zijn.
Stelt dat de wijk Zuidlanden er absoluut komt, daar is al voor 50 min. in
grondaankopen geïnvesteerd en er zijn harde afspraken gemaakt met marktpartijen.
De gemeente wil niet al te lang nadat mensen zich daar gaan vestigen een goede
fietsvoorziening hebben. Gestart wordt in de binnenstad omdat de brug dan ook nog
een nevenfunctie kan hebben.
Zegt met betrekking tot de procedure dat er al 2 jaar is gesproken over het GWP. In
dat kader zijn verschillende maatregelen bediscussieerd, o.a. de verdubbeling van de
rondweg. Ook voor het fietsverkeer zijn alle maatregelen gepresenteerd. De
maatregelen komen zeker niet uit de lucht vallen. Bestrijdt het dat het met de
procedure fundamenteel mis is gegaan.
Vindt de vraag om compensatie voor het verlies of het verpesten van het woongenot
erg kort door de bocht. Kan zich wel de zorg over het lawaai van brommers
voorstellen, maar kan het niet handhaven dat de brommers niet over de brug mogen.
Wil er nog wel een keer over denken, maar doet hierover geen enkele toezegging.
Zegt dat de plannen voor de Prins Hendrikbrug er nog wel liggen, maar dat deze veel
duurder zijn dan het bedrag wat nodig is voor de realisatie van deze brug.
Zuiderstadsgrachtbrug/ASS/gw
27-10-2003
8
Zuiderstadsgrachtbrug/ASS/gw
27-10-2003
9