De heer Reppert: -,ji Voelt zich niet serieus genomen over het woonwijk karakter van de overkant en het feit dat het aan de Zuidzijde net zo goed zou kunnen waarbij het fietsverkeer wordt omgeleid naar de Prins Hendrikbrug. Ziet niet het nut van die brug om het centrum te bereiken. Nu wordt een hele wijk lastiggevallen. De heer Hoeke: Vraagt nogmaals of de gemeente wordt gecontroleerd door Den Haag. Vraagt wat de fysieke afstandswinst is die geboekt wordt en hoe de verkeersstroom zich op de Willemskade gaat ontplooien, gezien het feit dat men tegen het verkeer in naar de brug moet. Merkt op dat er dia's werden getoond van het eindpunt, nl. een woonwijk waar mensen dan nog steeds niet weten waar ze naar toe moeten. De heer Zeinstra: Constateert dat de belangrijkste knelpunten niet eerst worden opgelost, zoals het Van Harinxmakanaal, de spoorlijn en de Lange Markstraat. Dat zijn veel belangrijkere knelpunten in deze route dan deze brug. Dringt er op aan om de brug pas in 2020 aan de orde te stellen en eerst de andere problemen op te lossen, anders is er straks een brug zonder aanvoer. Merkt ten aanzien van het FEC gebied op dat de gemeente een grote kans heeft laten lopen om van dat gebied een kantoren en woongebied te maken omdat het terrein van het slachthuis een blokkade is op die ontwikkeling. Mevrouw Hoekstra: Vindt het buitengewoon irritant dat er steeds om de bewoners heen wordt gesproken. De heer Bok is van mening dat de procedure rond de brug zat verstopt in het GWP en de wethouder zegt van niet. De bewoners vinden dat de brug is weggeschoven en er door is gedrukt. De heer Elzinqa: Ergert zich aan de arrogantie die ten toon wordt gespreid. Vindt het niet voldoende dat er contact is gelegd met de havendienst. Sluit zich aan bij vorige sprekers ten aanzien van de zorgvuldigheid. 41 Wethouder Waanders: De brug is een van de vele maatregelen die opgenomen zijn in het GWP. Dat is van begin tot eind een openbaar stuk geweest. Deze maatregel heeft ook behoorlijk wat aandacht gehad van raadsleden, alsmede tijdens inspraakavonden. Vindt het verwijt dat de maatregel is verstopt in het GWP in strijd met de werkelijkheid zoals die zich heeft afgespeeld. Ontkent niet dat de brug uitkomt in een woongebied, maar heeft moeite met de opmerking dat een dergelijke maatregel onmiddellijk leidt tot de constatering dat het woongenot volkomen wordt verpest. Kan zich wel voorstellen dat men zich zorgen maakt over de overlast van brommers. Er wordt altijd een afweging gemaakt van de verschillende belangen die er zijn. Het argument van de gemeente is een volwaardig einde van de route en dat men niet nog eens naar de Prins Hendrikbrug moet. Er wordt gebouwd voor de langere termijn, maar de gemeente wil daar wel zo snel mogelijk van kunnen profiteren. De Aegon garage speelt daarin een belangrijke rol. Als er gestart wordt in Zuidlanden, waar op dit moment helemaal niets is, dan is dat 4'! ti een onlogische start van zo'n fietsroute. Met een hoogwaardige fietsroute wordt bedoeld dat de directheid van de verbindingen veel te wensen over laat. De gemeente wil graag een verbinding toevoegen naast de Prins Hendrikbrug. De gemeente verschilt daarin van mening met de insprekers die vinden dat de huidige situatie voldoet. Zal hier in de reactienota nog op terug komen. Kan het verlossende antwoord over de dichtstbijzijnde draaikom niet geven. Zal hier in de reactienota op terug komen. Wil graag na afloop van de bijeenkomst met de 2 insprekers praten die een boot hebben op de plek waar de brug zal komen. Merkt met betrekking tot een toename van de druk in het gebied rond de Museumhaven op dat de gemeente hoopt dat dat betekent dat mensen de Museumhaven een trekker vinden en de schepen graag willen bekijken. Kan zich voorstellen dat men dat ervaart als een inbreuk op de woonomgeving, maar zegt daarop dat wanneer men iets wil doen aan de handhaving en verbetering van de aantrekkelijkheid van de stad, er soms belangen moeten worden afgewogen wat wel en niet acceptabel is. Het college is van mening dat de brug en de Museumhaven acceptabel zijn. Zegt dat de bewoning in het FEC city gebied niet van de een op de andere dag zal plaatsvinden. Het is wel een van de speerpunten van het beleid. Initiatieven zullen vooral vanuit de marktpartijen moeten komen, het gemeentelijk beleid moet daarin ondersteunend en faciliterend zijn. Stelt dat de opmerking over de gemiste kans ten aanzien van het terrein van Brada vanavond niet aan de orde is. Geeft aan dat er geen controle door het rijk plaats vindt. Er gaat gemeentelijk geld en voor een deel GDU gelden in zitten. De Provincie legt over de GDU gelden verantwoording af aan het rijk. De Provincie toetst de aanvragen van de gemeente. Zal in de reactienota terug komen op de verkeersveiligheid op de Willemskade, waarbij fietsers en bromfietsers tegen het verkeer in moeten. De heer Van Langen: Zegt dat de vraag over de fysieke afstand schriftelijk wordt beantwoord. Dit wordt nagerekend. 3e termijn: De heer Munniker, verkeerskunde student NHL/Ruiterskwartier 39: Deelt mee dat hij voor het plan is. De brug komt hem prima uit. De brug heeft niet alleen als functie om het zuiden van de stad te verbinden met het centrum van de stad, er zijn legio andere mogelijkheden. Omwonenden kunnen er ook profijt van hebben richting bijvoorbeeld de Tesselschadestraat. Stelt dat het wooncomfort door voetgangers en fietsers echt niet in gedrang komt. Het scooter en brommerbezit neemt gelukkig af. De heer Bok: Zegt dat er tijdens de inspraakavond over de Museumhaven uitspraken zijn gedaan door wethouder Hafkamp als "die brug komt er". Vraagt of de wethouder achter dit antwoord staat. Zuiderstadsgrachtbrug/ASS/gw 27-10-2003 12 Zuiderstadsqrachtbrug/ASS/gw 27-10-2003 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 176