m 2. Beleidsbegroting 2.1 Prog-amrr,apian: Programma Ruimtelijke Ordening, wijker, en dorper, (12) Eff ecten Nulme ting 2005 2006 2007 2008 u Correcte afhandeling RO-procedures (zie ad. D) Indicator: Percentage anticipatieprocedures (art. 19) en planschadeverzoeken dat volgens vastgesteld tijdspad afgehandeld wordt. 90% 100% 100% 100% b Actuele digitale geometrische basisobjecten beschikbaar (zie ad. E) Indicator: Percentage van alle landmeetkundig/kartografisch unieke objecten dat digitaal is vastgelegd. 5% 10% 40% 80 90% jken en Dorpen) F Bewoners zijn zelfstandig en deskundig en hebben voldoende invloed op gemeentelijk beleid. Indicatoren: Verbetering tevredenheid over functioneren van panels in wijken/dorpen (totaal scores zeer goed/goed/neutraal) Verbetering van de tevredenheid over invloed op beleid (minimum 1 en maximum 10) Op peil houden van bestedingshoogte van wijk- en dorpsbudgetten (in van het totale beschikbare jaarbudget) 50 3,98 97 55% 4,0 95-100 60% 5,5 95-100 (ad. B) Toelichting op de jaarscore: Hoewel de gemeentelijke ambtelijke inspanning voor de actualisatie van bestemmingsplannen in 2005 grotendeels afgerond is, zal de feitelijke goedkeuring door provincie en eventueel Raad van State pas in 2006 of 2007 plaatsvinden. Daarom ijlt het percentage definitief goedgekeurde plannen na op de ambtelijke inspanningen. Daarnaast kunnen bestemmingsplannen nooit volledig actueel zijn omdat er voortdurend (niet voorziene) ruimtelijke veranderingen in de stad plaatsvinden die tot aanpassing van een bestemmingsplan nopen. (ad. C) De digitalisering van bestemmingsplannen ijlt na op de actualisatieslag. Alle nieuwe plannen worden gedigitaliseerd incl. de zgn IMRO-codering maar nu nog actuele plannen van voor de actualisatieslag kunnen slechts met aanvullende budgetten alsnog gedigitaliseerd worden. Daarnaast zijn er ten behoeve van digitale bereikbaarheid voor externen 'extra' middelen nodig (GIS). (ad. D) Er is nog geen bruikbare nulmeting beschikbaar voor dit effect. Uitgangspunt is dat in 2004 hiervoor een toetsingskader ontwikkeld wordt en dat na een aanloop in 2005 vanaf 2006 volledig binnen vastgestelde doorlooptijden wordt gehandeld. (ad. E) Het betreft hier het (digitaal) op orde brengen van de basisgegevens. Voor het vervolgens ontsluiten en toegankelijk maken voor zowel intern als extern gebruik van deze gegevens zijn 'extra' middelen (GIS) nodig. Stand van zaken Algemeen RO: De regering heeft in april 2004 de nieuwe Nota Ruimte naar buiten gebracht als vervanger voor de niet afgeronde Vijfde nota RO ('van de rode contouren') en de provincie zal in 2005 een nieuw streekplan vaststellen. Beide kadernota's lijken de centrale positie van Leeuwarden en haar ambities op het gebied van wonen, werken en infrastructurele ingrepen, als vastgelegd in de Stadsvisie en de Regiovisie, te ondersteunen Door de regering is in maart een wetsvoorstel voorgelegd aan de tweede kamer inzake 'overeenkomst vergoeding planschade'. De (nood)wet zal naar verwachting eind dit jaar of begin volgend jaar inwerking treden. Daarmee krijgt de gemeente een juridische grondslag om planschade-risico's bij ontwikkelaars neer te leggen. De algehele aanpassing van de Wet Ruimtelijke Ordening zal pas na 94 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Ruimtelijke Ordening, wijken en dorpen (12) 2005 plaatsvinden. De nieuwe wetgeving op het gebied van archeologie zal in 2005 formeel in werking treden maar werpt reeds nu haar schaduw vooruit bij plantoetsing van bouwplannen. Effecten RO: (A)De zuid-westkant van de stad is het belangrijkste economische ontwikkelingsgebied. De structuurvisie, waarvoor de raad enkele jaren geleden een budget beschikbaar heeft gesteld, komt opnieuw aan de orde als er meer duidelijkheid is over de Haak. In samenhang met het definitieve tracé van de Haak en de westelijke invalsweg zal deze globale structuurvisie input zijn voor de noodzakelijke bestemmingsplannen (waaronder FEC-city). Voor de binnenstad wordt in 2004 structuurvisie vastgesteld en is gestart met vertaling in bestemmingsplan. (B) Omdat in de (conserverende)plannen uit de actualisatieslag tevens actuele ruimtelijke ontwikkelingen zoveel mogelijk worden meegenomen, is de planning enigszins vertraagd. Dit leidt echter niet tot ingrijpende afwijkingen van beoogde effecten. (C) Geen afwijking: met invulling functie GIS-adviseur ROI zal in tweede helft 2004 beoogd percentage gehaald worden. (D)Hier zal een afwijking optreden omdat implementatie watertoets, flora- en fauna wetgeving en archeologie wegens gebrek aan middelen en capaciteit tot vertraging planproces leidt. (E) Geen afwijking van programbegroting. (F) De eerste twee genoemde indicatoren (a. tevredenheid over functioneren van panels en b. tevredenheid over invloed op beleid) worden gemeten via een bewonersenquête van het tweejaarlijkse wijksignaleringssysteem wijken en dorpen. De nulmeting is gebaseerd op uitkomsten van de enquête van eind 2003. De eerstvolgende meting vindt eind 2005, waarvan de rapportage in de loop van begin 2006 is gepland. Wat betreft de derde indicator is het bestedingsniveau van de wijk- en dorpsbudgetten steeds circa februari van het nieuwe jaar bekend. Dus over 2004 is het bestedingsniveau februari 2005 bekend. Beleidsnota's (Ruimtelijke Ordening) Plan van aanpak actualiseren bestemmingsplannen - mei 2000 Stadsvisie "Varen onder eigen vlag" - oktober 2002 Regiovisie Leeuwarden-Westergozone - september 2003 Dorpennota - mei 2003 (Wijken en dorpen) In september - december 2004 vindt besluitvorming over en invoering van Verbetering Gebiedsgericht werken plaats aan de hand van: raadsbrief en raadsbesluit verbetering Gebiedsgericht werken een handboek voor panels en gemeente met het oog op toepassing van nieuwe instrumenten Wat doen we daarvoor? De belangrijkste prestaties om het programma te realiseren Algemeen PRESTATIES Incidenteel 2005 2006 2007 2008 2009- 2010 Effect Actualisatieslag bestemmingsplannen x B,C Uitvoering maatregelen dorpennota x x F PRESTATIES Structureel Effect Volwaardig ruimtelijk kader: Structuurschets-en plan Op basis van stadsvisie of andere bestuurlijke prioritering worden afhankelijk van omvang jaarlijks 1- 3 kaderstellende deelplannen over de ruimtelijk-economische ontwikkeling op lange termijn voor(een deel van) de stad beschreven. A Snelle en correcte procedures: Voorbereidingsbesluiten/ anticipatieprocedures Om medewerking te kunnen verlenen aan bouwplannen die niet passen in bestemmingsplannen en waarvoor aanpassing van het bestemmingsplan een te zware procedure is, kan een wijzigingsprocedure of een anticipatieprocedure via art. 19 gevoerd worden. D Actueel ruimtelijk kader: Bestemmingsplan Jaarlijks worden regulier ca. 5 bestemmingsplannen opgesteld n.a.v. ruimtelijke ontwikkelingen als gevolg waarvan bijstelling van het bestemmingsplan noodzakelijk is c.q. die bijstelling noodzakelijk maken. B,C 95

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 178