Blad 4 Uitgangspunten Bij de ontwikkeling van de alternatieven zijn de volgende basisuitgangspunten gehanteerd, met name voortkomend uit de hiervoor genoemde aandachtspunten: Nadrukkelijke stedenbouwkundige functie voor de Wirdumerpoortsdwinger Ontsluiting van parkeergarage Zaailand via de Wirdumerpoortsdwinger De fietsroute in beide richtingen vanaf de Schrans tot aan de Wirdumerdijk ligt in zijn geheel westelijk van de hoofdrijbaan, het fietspad aan de oostzijde van het Zuiderplein komt te vervallen Duidelijke en logische routes voor alle verkeerssoorten Zo weinig mogelijk kruisende verkeersstromen (verkeersveiligheid en doorstroming) Ontwikkelde alternatieven Bovenstaande alternatieven zijn onderzocht: De varianten 1, 2 en 3 zijn naar voren gebracht in het GWPvariant 4 is bij de behandeling van het GWP ingebracht door de fractie van PAL-Groen Links en variant 5 is tijdens deze studie ontwikkeld. Tijdens de afrondende fase van de inhoudelijke studie is door de WD-fractie nog een voorstel ingediend voor een extra variantHet principe van deze variant komt in overeen met variant 1. Het verschil is met name gelegen in het feit dat bij deze variant niet ontwikkeld is o.b.v. de uitgangspunten dat de parkeergarage va de Wirdumerpoortsdwinger wordt ontsloten en dat het Blad 5 fietsverkeer in twee richtingen aan de westzijde is gelegen. In de nota zal later apart worden ingegaan op het WD voorstel, voor wat betreft zaken als geluidhinder etcetera zal het WD-voorstel overeenkomen met variant 1, en niet apart worden beschreven. Toetsing varianten op Wet geluidhinder Bij de herinrichting en reconstructie van wegen of van verkeersstructuren is het verplicht om te onderzoeken welke consequenties dit heeft op de geluidsniveaus bij omliggende woningen. Dit is vastgelegd in de Wet Geluidhinder (Wgh)In zo'n onderzoek moet de bestaande situatie vergeleken worden met de situatie die naar verwachting 10 jaar na wijziging zal ontstaan (in dit geval 2015)Een wijziging aan een weg mag nooit leiden tot een toename in geluidsniveau bij woningen (buiten) van meer dan 5 dB(A)Ook mag het geluidsniveau bij woningen na de wijzingen niet meer bedragen dan 65 dB(A)Wanneer sprake is van een toename van meer dan 2 dB(A)maar maximaal 5 dB(A) dan is hiervoor toestemming van de provincie nodig. Bij de onderlinge afweging tussen de varianten is nagegaan of er op relevante wegvakken een stijging van het geluidsniveau bij woningen (buiten aan de gevel) is van meer dan 5 d(B)A ten opzichte van de huidige situatie. Het meest bepalend voor een toename van de geluidsbelasting is de hoeveelheid verkeer die over een bepaald wegvak rijdt. Daarnaast zijn zaken als snelheid, hoeveelheid vrachtverkeer, wegdek en afstand tot de gevels van invloed. Met behulp van het verkeersmodel is voor alle varianten berekend hoeveel verkeer (intensiteit) over de relevante wegvakken rijdt in het jaar 2015. Dit is afgezet tegen de situatie wanneer er aan de verkeersstructuur geen wijzigingen aangebracht zouden worden. Op basis van deze intensiteiten zijn geluidsberekeningen uitgevoerd. In de bijgevoegde rapportage wordt hier uitgebreid op ingegaan. Conclusie van de berekeningen is dat de varianten 2, 3 en 4 op bepaalde wegvakken een stijging van de geluidsbelasting van meer dan 5 d(B)A veroorzaken. Op sommige plaatsen is zelfs sprake van een toename in geluidsniveau van meer dan 10 dB(A)Dit betekent dat deze varianten niet gerealiseerd kunnen worden, ook al zouden ze op andere onderdelen heel goed scoren. Bij variant 2 is de overschrijding van meer dan 5 d(B)A te vinden op de Oostergrachtswal en de Zuidergrachtswal, bij variant 3 op de Zuidergrachtswal en het Zuiderplein, en bij variant 4 op Achter de Hoven, Zuidergrachtswal en het Zuiderplein. Ook als er Zeer Stil Asfalt toegepast zou worden (de stilste wegdeksoort in stedelijke gebieden) is de toename in geluidsniveau nog steeds te grootOok het weren van vrachtverkeer leidt niet tot een dusdanige geluidsreductie dat de varianten wel zouden kunnen worden gerealiseerd. Bij de varianten 1 en 5 doet zich nergens een toename van meer dan 5 d(B)A voor. Wel zijn de geluidsniveaus op

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 186