Blad 4
Uitgangspunten
Bij de ontwikkeling van de alternatieven zijn de volgende
basisuitgangspunten gehanteerd, met name voortkomend uit de
hiervoor genoemde aandachtspunten:
Nadrukkelijke stedenbouwkundige functie voor de
Wirdumerpoortsdwinger
Ontsluiting van parkeergarage Zaailand via de
Wirdumerpoortsdwinger
De fietsroute in beide richtingen vanaf de Schrans
tot aan de Wirdumerdijk ligt in zijn geheel westelijk
van de hoofdrijbaan, het fietspad aan de oostzijde
van het Zuiderplein komt te vervallen
Duidelijke en logische routes voor alle
verkeerssoorten
Zo weinig mogelijk kruisende verkeersstromen
(verkeersveiligheid en doorstroming)
Ontwikkelde alternatieven
Bovenstaande alternatieven zijn onderzocht:
De varianten 1, 2 en 3 zijn naar voren gebracht in het
GWPvariant 4 is bij de behandeling van het GWP
ingebracht door de fractie van PAL-Groen Links en variant 5
is tijdens deze studie ontwikkeld.
Tijdens de afrondende fase van de inhoudelijke studie is
door de WD-fractie nog een voorstel ingediend voor een
extra variantHet principe van deze variant komt in
overeen met variant 1. Het verschil is met name gelegen in
het feit dat bij deze variant niet ontwikkeld is o.b.v. de
uitgangspunten dat de parkeergarage va de
Wirdumerpoortsdwinger wordt ontsloten en dat het
Blad 5
fietsverkeer in twee richtingen aan de westzijde is
gelegen. In de nota zal later apart worden ingegaan op het
WD voorstel, voor wat betreft zaken als geluidhinder
etcetera zal het WD-voorstel overeenkomen met variant 1,
en niet apart worden beschreven.
Toetsing varianten op Wet geluidhinder
Bij de herinrichting en reconstructie van wegen of van
verkeersstructuren is het verplicht om te onderzoeken welke
consequenties dit heeft op de geluidsniveaus bij
omliggende woningen. Dit is vastgelegd in de Wet
Geluidhinder (Wgh)In zo'n onderzoek moet de bestaande
situatie vergeleken worden met de situatie die naar
verwachting 10 jaar na wijziging zal ontstaan (in dit geval
2015)Een wijziging aan een weg mag nooit leiden tot een
toename in geluidsniveau bij woningen (buiten) van meer dan
5 dB(A)Ook mag het geluidsniveau bij woningen na de
wijzingen niet meer bedragen dan 65 dB(A)Wanneer sprake
is van een toename van meer dan 2 dB(A)maar maximaal 5
dB(A) dan is hiervoor toestemming van de provincie nodig.
Bij de onderlinge afweging tussen de varianten is nagegaan
of er op relevante wegvakken een stijging van het
geluidsniveau bij woningen (buiten aan de gevel) is van
meer dan 5 d(B)A ten opzichte van de huidige situatie.
Het meest bepalend voor een toename van de geluidsbelasting
is de hoeveelheid verkeer die over een bepaald wegvak
rijdt. Daarnaast zijn zaken als snelheid, hoeveelheid
vrachtverkeer, wegdek en afstand tot de gevels van invloed.
Met behulp van het verkeersmodel is voor alle varianten
berekend hoeveel verkeer (intensiteit) over de relevante
wegvakken rijdt in het jaar 2015. Dit is afgezet tegen de
situatie wanneer er aan de verkeersstructuur geen
wijzigingen aangebracht zouden worden. Op basis van deze
intensiteiten zijn geluidsberekeningen uitgevoerd. In de
bijgevoegde rapportage wordt hier uitgebreid op ingegaan.
Conclusie van de berekeningen is dat de varianten 2, 3 en 4
op bepaalde wegvakken een stijging van de geluidsbelasting
van meer dan 5 d(B)A veroorzaken. Op sommige plaatsen is
zelfs sprake van een toename in geluidsniveau van meer dan
10 dB(A)Dit betekent dat deze varianten niet gerealiseerd
kunnen worden, ook al zouden ze op andere onderdelen heel
goed scoren. Bij variant 2 is de overschrijding van meer
dan 5 d(B)A te vinden op de Oostergrachtswal en de
Zuidergrachtswal, bij variant 3 op de Zuidergrachtswal en
het Zuiderplein, en bij variant 4 op Achter de Hoven,
Zuidergrachtswal en het Zuiderplein. Ook als er Zeer Stil
Asfalt toegepast zou worden (de stilste wegdeksoort in
stedelijke gebieden) is de toename in geluidsniveau nog
steeds te grootOok het weren van vrachtverkeer leidt niet
tot een dusdanige geluidsreductie dat de varianten wel
zouden kunnen worden gerealiseerd.
Bij de varianten 1 en 5 doet zich nergens een toename van
meer dan 5 d(B)A voor. Wel zijn de geluidsniveaus op