Blad 6 enkele plaatsen zo hoog dat waarschijnlijk geluidwerende voorzieningen aan de gevels noodzakelijk zal zijn om het geluidsniveau in de woningen binnen de wettelijke grenzen te houden. Bij zowel variant 1 als variant 5 zal bovendien een procedure bij de provincie moeten worden doorlopen voor het toestaan van een hoger geluidsniveau. De verdere afweging in deze nota zal worden beperkt tot de varianten 1 en 5De varianten zijn in de bijgevoegde schetsen uitgewerkt. Vergelijking varianten 1 en 5 Deze beide varianten zijn onderling met elkaar vergeleken op de volgende aspecten: y Inpasbaarheid Verkeersdoorstroming/capaciteit Leefbaarheid Logica routes (auto, fiets, OV, voetgangers, parkeergarage Zaailand) Openbaar vervoer Verkeersveiligheid Stedenbouwkundige kwaliteit Wirdumerpoortsdwinger Kosten Juridische procedures In de rapportage van DHV is een uitgebreide vergelijking van beide varianten opgenomen. Hieronder zijn voor de onderscheidende aspecten de verschillen beschreven. Fysieke inpasbaarheid Bij variant 1 wordt de ruimte van de Wirdumerpoortsdwinger grotendeels gebruikt voor verkeersdoeleinden. De huidige inrichting van het plein zal geheel moeten verdwijnen, inclusief de wachtruimte. De meeste bomen kunnen worden behouden, hoewel ze wel dicht langs de weg zullen komen te staan. Op het plein is ruimte nodig voor de opstelvakken van het autoverkeer, halteplaatsen voor het openbaar vervoer aan weerszijden van de weg (ruimte voor 3 bussen) en fietsverkeer dat in alle richtingen op een vrij liggend fietspad wordt afgewikkeld. Alleen bij de Wirdumerdijk wordt het gemotoriseerde verkeer van de parkeergarage gekruist Op de Nieuweweg wordt een fietspad aan de noordzijde geprojecteerd dat in twee richtingen berijdbaar zal zijn. Hierdoor ontstaat er een gescheiden fietsvoorziening vanaf de Schrans tot aan het Blokhuisplein. Dit zal in variant 1 dan wel ten kosten gaan van een aantal parkeerplaatsen op de Nieuweweg. Een knelpunt vormt de WirdumerpoortsbrugEnerzijds vanwege de beperkte breedte, anderzijds vanwege het feit dat de brug een monument is en er dus nauwelijks iets aan veranderd kan worden. Blad 7 Voor gemotoriseerd verkeer is er slecht 9,0 meter beschikbaar (tussen de trottoirbanden)De constructie aan weerszijden daarvan kan alleen benut worden voor langzaam verkeer (2x 3,0 meter) omdat de draagkracht hier te beperkt is voor gemotoriseerd verkeer. Dit levert een probleem op omdat gerekend vanaf de trottoirband aan de oostzijde in totaal circa 14 meter ruimte nodig is (7 meter voor gemotoriseerd verkeer, 4 meter voor fietsverkeer, 1,8 meter voor voetgangers en 1 meter voor ruimte tussen de verkeerssoorten)Er is nu 12 meter beschikbaar. Oplossingen hiervoor zouden zijn: Bouwen van een nieuwe brug op voldoende breedte. Moeizaam door monumentstatus Hoge kosten "tijdelijk" probleem bij bouw Versterken gedeelten voetpad+verplaatsen slagbomen moeizaam door monumentstatus aanzienlijke kosten -> Nieuwe voetgangersbrug aan westzijde huidige brug Moeizaam door monumentenstatus Aanzienlijke kosten Inpassing met museumhaven Inschatting is dat de beide mogelijkheden waarbij aan de huidige brug veranderingen worden aangebracht hoge kosten met zich meebrengen en lange procedures vergen. De voorkeur gaat er daarom naar uit om een nieuwe voetgangersbrug aan te leggen. Variant 5 kent nagenoeg geen knelpunten waar het gaat om inpassing. Aandachtspunt voor een uiteindelijk ontwerp is de bocht bij de nieuwe Blokhuisbrug op de Zuidergrachtswal in verband met het hoogteverschil aldaar. Bij variant 5 is het niet nodig om een nieuwe voetgangersbrug te bouwen ten westen van de Wirdumerpoortsbrug, alle verkeersstromen kunnen dan een plaats vinden op de huidige brug. Doors troming/capaciteit Bij variant 1 zullen op de Wirdumerpoortsdwinger verkeerslichten geplaatst moeten worden. Dit ten behoeve van het verkeer dat van en naar de parkeergarage moetVoor dit verkeer zijn aparte opstelstroken beschikbaar. Het openbaar vervoer krijgt met voorrang groen aangeboden (VETAG)De maximale wachttijd bedraagt circa 90 seconden, iets wat in een stedelijke situatie zeer acceptabel is. De wachtrijen in de spits hebben een gemiddelde lengte van 7 0 meter, zowel richting de Nieuweweg als richting het Zuiderplein. In piekmomenten bereikt de wachtrij in zuidelijke richting het Zuiderplein, waardoor de doorstroming op het toch al zwaar belaste kruispunt sterk kan worden ontregeld. Belangrijk nadeel van de lange wachtrijen is dat het openbaar vervoer ook vaststaat in de wachtrijen en dat verkeer dat van en naar de parkeergarage moet in de wachtrij voor rechtdoorgaand verkeer staat. Dit

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 187