2. B-eieidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Woon en leefomgeving (14)
Voor 2003 is gevraagd aan de Leeuwarder bevolking (in een representatieve steekproef) of zij in de
afgelopen 12 maanden wel eens een bezoek hebben gebracht aan de groengebieden. Ook is
gevraagd hoe de bevolking de groengebieden waarderen: hoog of laag.
Beleidsnota's
Bor in Beeld (2001
Bomenbeleidsplan (1999)
Groenbeleidsplan (1993)
Speelbeleidsplan (1999)
Onkruidbestrijding op verharding (2000)
De Blauwe Diamant (2001)
Gemeentelijk Rioleringsplan (1995)
Beleidsplan openbare verlichting (1998)
Plan van aanpak onkruid op verharding (2004)
Wat doen we daarvoor?
De belangrijkste prestaties om het programma te realiseren
Algemeen
PRESTATIES Incidenteel
2005
2006
2007
2008
2009-
2010
Effect
Vervanging/verbetering speeltoestellen
X
X
X
X
B,C,L
Vervanging/verbetering voorzieningen openbare
verlichting
X
X
X
X
A.B.C.I
PRESTATIES Structureel
Effect
Het instandhouden van de lichtmasten en het verlichtingsniveau. Behandelen en registreren van
aanvragen en klachten. Opdrachtverlening en toezicht houden op uitvoering. (16.900 lichtmasten)
A.B.C.I
Onkruidbestrijding op verharding voor de structuurelementen binnenstad, kantorenhaak en
(cultuurhistorische) parken op kwaliteitsniveau "hoog": 10% tot 15% van het totale oppervlak
elementenverharding (voegen) is begroeid. De hoogte van de begroeiing is maximaal 10 cm.
Rondom obstakels en muren komt maximaal 5% begroeiing voor.
Voor de overige stadsgebieden geldt onkruidbestrijding op verharding op kwaliteitsniveau "basis": de
hoogte van de begroeiing is maximaal 30 cm. Rondom obstakels en muren komt maximaal 25%
begroeiing voor.
A,B,C, J
Het reinigen van verhardingen c.q. schoonhouden van wegen en pleinen
440 km goot 6 X per jaar, 30 keer uitrukken voor gladheidbestrijding, binnenstad dagelijks vegen,
2300 ton veegvuil
A.B.C
K
Het onderhoud van groen: 1.129.000 m2 beplanting, 1.158.000 m2 gras, 1.142.000 m2 gazon, ca.
33.850 bomen en ca. 1.000.000 m2 bos op kwaliteitsniveaus "basis" en "hoog":
Beeld: resp. maximaal 10% en 2% voldoet niet aan het eindbeeld
Schade resp. maximaal 20% en 5% schade aan beplanting en bomen volledigheid: bomenrij en
groenvlakken resp. Maximaal 20% en 5% niet volledig beplant
Vitaliteit: resp. maximaal 20% en 5% matige of slechte kwaliteit.
Voorde (cultuurhistorische) parken, de binnenstad en de kantorenhaak is gekozen voor
kwaliteitsniveau "hoog". De overige structuurelementen worden onderhouden op niveau "basis".
A,B,C,D,E
,F,G,H
Het verbeteren van één groengebied, hetzij middelen een kwalitatieve aanpak van het groengebeid,
hetzij middels het verbeteren van de bereikbaarheid van het betreffende groengebied.
F
Het (laten) bestrijden van zwerfvuil op het niveau "hoog" voor de structuurelementen binnenstad,
kantorenhaak en (cultuurhistorische) parken conform de SNS schoonheidsgraad 4: plantvakken zijn
schoon en grondig ontdaan van zwerfvuil. 420.000 m2
Voor de overige stadsgebieden geldt het (laten) bestrijden van zwerfvuil op het niveau "basis"
conform de SNS schoonheidsgraad 3: plantvakken zijn matig geschoond van zwerfvuil. 3.135.000
m2
A.B.K
Het (laten) plaatsen van buitenreclame volgens het vastgestelde beleidskader (21 billboards/vitrines,
64 MUPI's, 220 borden aan lichtmasten, 200 kortdurende overeenkomsten).
A,B
Hoge gebruikswaarde en het in goede staat houden van het materiaal overeenkomstig de wet
Veiligheid attractie speeltoestellen
(aantal centrale speeltuinen 11, aantal speeltoestellen 850, aantal speelplaatsen 267
A,B,L
114
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Woon en leefomgeving (14)
Stand van zaken
Ontwikkelingen in 2004
Er zijn enkele nieuwe ontwikkelingen te meiden, die onderdeel uitmaken van het programma woon- en
leefomgeving.
Voor de bestrijding van onkruidgroei op verharding zullen in 2004 twee experimentele methoden
worden ingevoerd. Proef met heetwatermethode multifunctionele onkruidmachine.
Er is een beheerplan voor de Potmarge zone gemaakt.
Een initiatiefvoorstel van de raad heeft geleid tot het project geveltuintjes.
Het project binnenstad schone stad is bijna afgerond. Dit jaar zal de eind-evaluatie worden
geschreven.
In het kader van de evaluatie handhavingsnota BOR zal ook worden gekeken naar de
buitenreclame.
In samenwerking met het team financiën wordt geprobeerd enkele structurele problemen op het
beheervlak financieel op te lossen: o.a. uitbreiding areaal (is geregeld) en stelpost voor
beheergeld nieuwe investeringen (voorstel nieuw beleid).
Accent begrotingsjaar
Het accent ligt dit begrotingsjaar op de proef met het verwijderen van onkruid. Naar aanleiding van de
discussie omtrent onkruid op verhardingen in de Cie. Stadsontwikkeling is er aan de sector BOR een
opdracht verstrekt om ten aanzien van onkruidbestrijding op verhardingen een tweetal methodes te
onderzoeken:
1borstelen (en vegen) met een multifunctionele machine
2. heetwatermethode
Beide methodes worden in een kwart van de stad ingezet voor een periode van 1 jaar. Vooraf wordt er
een nulbeurt verricht. Het effect hiervan is dat we na 1 jaar een gefundeerde beslissing kunnen nemen
over hoe we op de meest efficiënte en effectieve manier onkruid kunnen bestrijden. Nu is er in het
land nog te weinig ervaring met genoemde methodes.
Met het houden van deze pilots is er een direct zichtbaar resultaat. Vanaf 21 juni 2004 is de helft van
de stad onkruidvrij (hoog kwaliteitsniveau). De rest van de stad wordt op het kwaliteitsniveau van 2003
onderhouden.
Bij het programma Veiligheid openbare orde en handhaving is met ingang van 2004 1 fte juridische
capaciteit voor handhaving in de openbare ruimte beschikbaar gesteld. Deze wordt ingezet bij de te
vormen handhavingsunit.
Verder werkt de sector BOR aan een organisatieverandering richting sector wijkzaken waar het
wijkgericht werken een belangrijk onderdeel van is. In dit kader zullen de teams productie en
rayonbeheer worden samengevoegd in een buitendienst.
Nieuw beleid
Beheersconsequenties investeringen openbare ruimte
Voorgesteld wordt een stelpost voor onvoorziene exploitatielasten in te stellen. Deze stelpost kan
worden aangewend voor de gevolgen van binnenstedelijke investeringen voor het beheer en
onderhoud van de openbare ruimte.
Ombuigingen
Verlagen budget beleidsadviezen Beheer Openbare Ruimte
Voorgesteld wordt het budget beleidsadviezen van de sector beheer openbare ruimte te verlagen. De
capaciteit voor beleidsadviezen kan worden teruggebracht doordat de aanleverende teams binnen de
sector zelf meer betrokken worden bij het opstellen van beleidsadviezen.
Risico's
Kwaliteitsniveau 'basis" is het niveau waarop voorzieningen structureel in stand kunnen worden
gehouden. Bij een lagere kwaliteit wordt de levensduur aangetast. Een structurele keuze voor een
lage kwaliteit betekent dat de lagere onderhoudskosten moeten opwegen tegen een kortere
levensduur. Daarnaast moet rekening worden gehouden met extra kosten wanneer op enig moment
weer voor een hoger kwaliteitsniveau wordt gekozen.
115