Blad 10 zullen in het vervolgtraject gedetailleerde berekeningen uitgevoerd moeten worden om de exacte kosten te bepalen. Deze inschatting is gedaan op basis van ervaringscijfers van de gemeente onderhoud Voor het onderhoud zijn de kosten voor 1 jaar meegenomen. Momenteel is nog niet duidelijk hoe in z'n algemeenheid (dus niet alleen voor dit project) met de post onderhoud moet worden omgegaan, en dan met name uit welke post dit gedekt zou moeten worden. Voorgesteld wordt om de kosten voor toekomstig onderhoud mee te nemen als structurele uitzetting voor het jaar 20 05.In de nabije toekomst zal aan de raad een voorstel worden gedaan hoe in z'n algemeenheid met toenemende onderhoudskosten als gevolg van nieuwe investeringen in de openbare ruimte mee omgegaan zou kunnen f 11 worden. Naar aanleiding daarvan zal ook de dekking voor het onderhoud van dit project vastgesteld moeten worden. De 30.000.- voor onderhoud is een zo goed mogelijk inschatting. Het exacte bedrag is mede afhankelijk van het defintief ontwerp van de brug. Bij de structurele uitzetting zal het exacte bedrag worden meegenomen. Variant 1: Realisatiekosten2.470.000 Stelpost: geluidswerende Maatregelen aan woningen: 160.000 Onderhoud gedurende 1 jaar 10.000 Totaal (ex BTW) 2.64 0.0 00 Variant 5 Realisatiekosten: 5.690.000 Stelpost: geluidswerende Maatregelen aan woningen: 320.000 Onderhoud gedurende 1 jaar 30.000 Totaal (ex BTW) 6.040.000 Bij de berekeningen is ervan uitgegaan dat de doorvaarthoogte van de nieuwe Blokhuisbrug gelijk is aan de doorvaarthoogte op de WirdumerpoortsbrugDe klep van de brug is beweegbaar. Subsidie Voor de kosten die samenhangen met het realiseren van het plan samenhangen zal verzoek worden gedaan voor een subsidie in het kader van de GDUOp basis van ambtelijk overleg wordt ingeschat dat een subsidieaanvraag voor 40% van deze kosten reëel is. Planologische procedures Beide varianten (1 en 5) spelen zich af binnen het Beschermd Stadsgezicht Leeuwarden (aanwijzingsbesluit Min. CRM d.d. Oktober 1982)De te beschermen waarden moeten op grond van de Monumentenwet zo spoedig mogelijk worden Blad 11 gewaarborgd in een daartoe opgesteld bestemmingsplan. Voor de ruimte binnen de stadsgracht is dat gebeurd: bestemmingsplan Blokhuisplein en bestemmingsplan Wirdumerdijk-StJacobsstraatAan de zuidzijde van de gracht geldt (nog) geen bestemmingsplan. Voor het Zuiderplein zullen die waarden worden vastgelegd in het nog op te stellen c.q. bij te stellen bestemmingsplan Klanderijbuurt-TulpenburgVoor dit plangebied is enkele jaren geleden al een voorontwerp opgesteld, doch dat plan is 'gestrand' na het voeren van overleg en inspraak. De verkeersontwikkeling m.b.t. de ontsluiting van de binnenstad is o.m. reden om dit plan opnieuw maar versneld op c.q. bij te stellen. Volgens planning zal het voorontwerp in de 2e helft van februari a.s. klaar zijn. Voor wat betreft de bestemmingsplannen Wirdummerdijk- StJacobsstraat en Blokhuisplein zijn deze van een wat oudere datum. Beide plannen hebben betrekking op de oude, oorspronkelijk situatie. Dus van voor de herinrichting van de Wirdumerpoortsdwinger Uit de gepresenteerde varianten blijkt dat door het gebied, dat in het geldend plan Wirdumerdijk - St. Jacobsstraat de bestemming "Verblijfsdoeleinden" heeft gekregen, de wegen zijn geprojecteerd. Dit gebied betrof oorspronkelijk het ter plaatse aanwezige plantsoen met trottoir en fietspad. Het geldend bestemmingsplan staat de aanleg van wegen ter plaatse niet toe. Daarmee zijn de varianten formeel in strijd met de geldende bestemming. Medewerking kan dan ook verleend worden na toepassing van artikel 19 WRO. Omdat ter plaatse ook het Beschermd Stadsgezicht geldt, is het op grond van de Monumentenwet noodzakelijk dat een (voorontwerp van een) nieuw bestemmingsplan voorhanden moet zijn om medewerking aan genoemde vrijstellingsprocedure te kunnen verlenen. Feitelijk is de inrichting van de Wirdumerpoortsdwinger al niet meer conform de vigerende bestemmingen. Deze huidige inrichting is voorzover bekend dan ook gerealiseerd na toepassing van artikel 19 WRO. In de jurisprudentie geldt dat de via artikel 19 WRO verkregen vrijstelling alleen gebruikt mag worden t.b.v. het indertijd gedane concrete verzoek. I.e. om de aanleg van de huidige weg met busbaan door het plantsoen mogelijk te maken. Ook mocht afgeweken worden van het in het bestemmingsplan vastgelegde wegprofiel voor de Beurs en voor de inrichting van de Nieuweweg Bij realisatie van zowel variant 1 als variant 5 kan echter niet gebruik gemaakt worden van de verleende artikel 19 WRO-vrijstelling, die voor de inrichting van de huidige situatie nodig was. In dit geval zal voor beide varianten opnieuw toepassing moeten worden gegeven aan artikel 19 WRO in combinatie met het opstellen van een bestemmingsplan. Voor beide varianten geldt dat er geen verschil is in procedures en

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 189