2. Beleidsbegroting 2.2 De paragrafen: lokale heffingen Door toepassing van de tariefdifferentiatie blijven bovenstaande verhoudingen ook na een herwaarderingsronde stabiel. In onderstaande tabel is voor de jaren 2004 en 2005 aangegeven wat het stijgingspercentage van de tarieven OZB is ten opzichte van het voorafgaande jaar: Omschrijving 2004 2005 %-stijging t.o.v. voorgaand jaar 5,5% 0,8% De voorgestelde stijging van 0,8% is een gevolg van inflatiecorrectie. De voorgaande collegeperiode is geen inflatiecorrectie toegepast, om de stijging van de lastendruk binnen Leeuwarden een halt toe te roepen. Dit beleid is succesvol geweest, omdat Leeuwarden al enige jaren niet meer tot de duurste gemeenten van Nederland behoort. Voor 2004 is bij de OZB (met uitzondering van het riooldeel) voor het eerst weer inflatiecorrectie toegepast (2,5%). Voor 2005 wordt 0,8% inflatiecorrectie meegenomen De vermoedelijke tarieven OZB-2005 per waarde-eenheid van 2.500 (was 2.268!) komen er als volgt uit te zien11. Ter vergelijking zijn de tarieven 2004 ook nog vermeld: Omschrijving 2004 2005 Woning-eigenaar 6,99 3,91 Woning-gebruiker 5,60 3,13 Totaal woningen 12,59 7,04 Niet-woning-eigenaar 10,69; 7,77 Niet-woning-gebruiker 8,56 6,22 Totaal niet-woningen 19,25 13,99 Bij de tarieven OZB 2005 is ervan uitgegaan dat: Met ingang van 2005 een bedrag van 8,6 min uit de opbrengst OZB gelicht wordt en via nieuw in te voeren rioolrechten verhaald wordt; De opbrengst OZB 2005 (excl. het riooldeel!) ten opzichte van 2004 met 0,8% toeneemt; Het gebruikersdeel OZB-woningen in 2005 nog niet afgeschaft wordt; Een maximale tariefdifferentiatie tussen woningen en niet-woningen van 199% wordt toegepast; Een maximale verhouding van 1,25:1 tussen eigenaren en gebruikers wordt toegepast. Verder is bij de berekening uitgegaan van de voorlopige uitkomsten van de nieuwe herwaarderingsronde. Uitgegaan is van de stand medio augustus. Op dat moment was ca. 40% van de waarden definitief bekend; voor het resterende deel is een schatting gemaakt. Begin december zullen alle waarden definitief bekend zijn. De definitieve uitkomsten van de herwaardering kunnen tot enigszins afwijkende tarieven leiden. In de raadsvergadering van december, wanneer de belastingverordeningen behandeld worden, worden de definitieve tarieven van de OZB verwerkt. Tot op heden had Leeuwarden een vrij ongebruikelijke OZB-vrijstelling voor onroerende-zaken in aanbouw. Dit betekende dat objecten in aanbouw op grond van de Wet WOZ wel getaxeerd moesten worden, maar dat er vervolgens geen aanslag OZB werd opgelegd. Daarnaast werd de gemeente wel gekort door het rijk op de algemene uitkering, omdat er sprake was van een potentiële belastingopbrengst. Bij de vaststelling van de kaderbrief is door u ingestemd met ons voorstel om met ingang van 2005 de OZB-vrijstelling voor onroerende-zaken in aanbouw af te schaffen. Gemiddeld betekent dit zo'n 100.000 extra opbrengst OZB per jaar. Voor de tarieven heeft dit geen gevolgen. 11 Het te betalen bedrag OZB voor een bepaald object kan berekend worden door de WOZ-waarde te delen door de waarde- eenheid van 2.500 en dat op een geheel aantal naar beneden af te ronden. Het aantal waarde-eenheden dient vervolgens vermenigvuldigd worden met het betreffende tarief. Dit bedrag wordt vervolgens op gehele euro's naar beneden afgerond. 126 2. Beleidsbegroting 2.2 De paragrafen: lokale heffingen Reinigingsheffingen De reinigingsheffingen bestaan uit 2 onderdelen: Reinigingsrechten; Afvalstoffenheffing. De reinigingsrechten dienen ter bestrijding van de kosten van het inzamelen en verwerken van bedrijfsafval. Hierbij geldt als criterium dat het aangeboden afval per bedrijf niet meer mag bedragen dan 0,24 m3 (6 vuilniszakken) per ophaalbeurt. De gemeente heeft geen wettelijke plicht om bedrijfsafval in te zamelen. Het staat bedrijven vrij om met een particuliere afvalinzamelaar een contract af te sluiten. Indien een bedrijf meer afval heeft dan 0,24 m3, moet het een contract afsluiten met een particuliere afvalinzamelaar. De afgelopen jaren is er een dalende tendens in het aantal bedrijven dat het bedrijfsafval via de gemeente laat inzamelen. In onderstaande tabel zijn de tarieven reinigingsrechten 2001, 2002, 2003, 2004 en de voorgestelde tarieven 2005 weergegeven (in Omschrijving 2001 2002 2003 2004 2005 Stijging 2005 t.o.v. 2004 Reiniqinqsrechten qebruik container (incl. BTW) 278,64 307,02 321,30! 328,44 335,58 2,2 Idem, excl. BTW 234,15 258,00 270,00 276,00 282,00 2,2 De afvalstoffenheffing dient ter bestrijding van de kosten van het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Hier is sprake van een wettelijke inzamelplicht. In onderstaande tabel zijn de tarieven afvalstoffenheffing 2001, 2002, 2003, 2004 en de voorgestelde tarieven 2005 weergegeven (bedragen in EUR): Omschrijving 2001 2002 2003 2004 2005 Stijging 2005 t.o.v 2004 Eenpersoonshuishouden 178,32 190,60; 241,00 246,00 258,00 5,0 Meerpersoonshuishouden 215,08 230,20 276,00 282,00 296,00 5,0 Extra container n.v.t. n.v.t. 110,00 110,00 110,00 0,0 De voorgestelde stijging van de afvalstoffenheffing met 5,0% kan als volgt worden verklaard: a. Meer kwijtschelding 4,0% b. Meer leegstand1,0% Subtotaal kaderbrief 5,0 C. Tegenvallende kwijtschelding t.o.v. de kaderbrief 2,0% d. Wegvallen bijdrage voorziening in 2004 1,5% Sub-totaal 8,5% e. Eenmalige bijdrage voorziening in 2005 - 3,5% Totaal-generaal 5,0% Uitgangspunt voor de vaststelling van de tarieven afvalstoffenheffing is dat deze de kosten voor 100% moeten dekken. Zoals uit bovenstaande tabel blijkt zouden de tarieven afvalstoffenheffing met 8,5% verhoogd moeten worden om kostendekkend te zijn. Het college vindt deze stijging, gelet op de ontwikkeling van de lastendruk, niet gewenst. Daarom stellen wij voor om, net als in 2004, een eenmalige bijdrage uit de voorziening afvalstoffenheffing (voorheen 'Egalisatiereserve afvalstoffenheffing') te halen. Bij een bijdrage uit voorziening van ca. 320.000,- kan de stijging van de tarieven met 3,5% beperkt worden van 8,5% naar 5,0%. Dit betekent wel dat met ingang van 2006 de tarieven alsnog met deze 3,5% extra verhoogd moeten worden. Het saldo tussen de baten en lasten van de afvalstoffenheffing wordt na afloop van ieder jaar verrekend met de voorziening afvalstoffenheffing. Het geprognosticeerde saldo van de voorziening per ultimo 2005 bedraagt ca. 121.000. De tariefsverhoging wordt vrijwel geheel door de (tegenvallende) opbrengsten verklaard. 127

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 194