Blad 4
project moeten worden uitgevoerd zonder subsidie. De
verwachting is dat vanaf 2 0 05 de gemeente Leeuwarden een
vaste bijdrage ontvangt van de provincie voor de uitvoering
van het GWP en daardoor niet langer afhankelijk is van de
scores op kosteneffectiviteit van individuele projecten.
Daarbij komt dat in de Programmabegroting 2 0 04 van de
subsidiewerken de stadsring de laagste prioriteit heeft
gekregen.
Om deze redenen wordt voorgesteld de kruispuntaanpassingen
in de westelijke stadsring door te schuiven naar 2005. Deze
aanpassing van het programma infrastructuur is doorgevoerd
in het nu voorliggende (gewijzigde) Programma
Infrastructuur 2004. Het voor dit project gereserveerde
budget wordt eveneens (grotendeels) doorgeschoven.
Binnenring-Zuidoost
Een tweede wijziging in het Programma Infrastructuur 2004
betreft het bedrag en de fasering van de aanpassing van de
Binnenring-Zuidoost. Uitgaande van de keuze voor de variant
waarbij sprake is van een nieuwe beweegbare autobrug op de
plaats van de huidige Blokhuisbrug voor fietsers en
voetgangers, is sprake van een hogere investering in 2 0 04
dan waarmee tot nu toe is rekening gehouden. Dit wordt
veroorzaakt door een andere fasering van de uitvoering dan
is het meerjarenprogramma infrastructuur was opgenomen. Ook
is sprake van een hogere totaalinvestering als gevolg
werkzaamheden (aanpassing spoorwegovergang Schrans en
aanpassing Nieuweweg) waarmee in de voorlopige ramingen nog
geen rekening was gehouden.
In het in november 2003 vastgestelde programma werd
uitgegaan van een fasering van de uitvoering in drie fases
in de periode 2004-2006. Uitgegaan was van een totale
investering (inclusief voorbereidingsbudget uit 2 0 03) van
4.940.000,-- (excl. BTW). De nu voorgestelde maatregelen
voor de aanpassing van de Binnenring-Zuidoost, bestaande
uit een nieuwe beweegbare autobrug, aanpassing van de
fietsroute vanaf de Schrans tot en met de Nieuweweg en
aanpassing Beursplein, vergen een investering van totaal
6.04 0.000,-- (excl. BTW). In dit bedrag is ook een
stelpost voor het nemen van geluidwerende maatregelen aan
woningen opgenomen. De fasering van de uitvoering is
bovendien voorzien voor de jaren 2004 en 2005.
Daar staat tegenover dat in de kostendekking uitgegaan was
van een voorzichtige schatting van 25% aan subsidie-
bijdragen. Uit overleg met de provincie is inmiddels
gebleken dat in ieder geval voor de eerste fase (2004)
uitgegaan kan worden van een subsidiebijdrage van 40%.
Afhankelijk van de kosteneffectiviteit van dit project
bestaat deze provinciale subsidiebijdrage geheel uit GDU-
subsidie of uit meerdere subsidiestromen. Door de provincie
is toegezegd na te gaan of andere subsidiemogelijkheden
voorhanden zijn. Hierdoor zou de GDU enigszins ontlast
kunnen worden.
Blad 5
Door de verschuiving van de uitvoering van de maatregelen
aan de westelijke stadsring ontstaat in 2 0 04 ruimte in de
beschikbare middelen voor de dekking van fase 1 van de
aanpassing Binnenring-Zuidoostook indien de subsidie-
bijdragen lager uitvallen dan waarop nu wordt gerekend.
Dekking van de investeringskosten voor de Binnenring-
Zuidoost in 2005 is mogelijk doordat de aanleg van de brug
over de Harlingervaart niet voor 2006 is te verwachten.
Binnenring-West
Het verleggen van de doorgaande verkeersroute door de
binnenstad tussen de Prins Hendrikbrug en de
Vrouwenpoortsbrug naar de Lange Marktstraat en de
Westersingel maakt onderdeel uit van het
Uitvoeringsprogramma GWP 2003. In dit programma is de
aanleg van de hiervoor benodigde minirotondes bij de
Verlaatsbrug en bij de aansluiting Pier Panderstraat op de
Harlingersingel opgenomen. De uitvoering van deze
maatregelen is gepland voor 2004.
Gebleken is dat naast de aanleg van deze twee minirotondes
aanvullende maatregelen nodig zijn die samenhangen met het
verleggen van de verkeersstromen. Zo zal op de Westersingel
zeer stil asfalt worden aangebracht en de oversteek voor
langzaam verkeer worden aangepast. Verder zullen in de
Vosseparkwijk een aantal verkeersmaatregelen worden genomen
om niet-bestemmingsverkeer tegen te gaan. Doordat de
aanbesteding van de twee minirotondes meevalt, komt
hierdoor voldoende budgetruimte vrij om de aanvullende
maatregelen op de Westersingel en in de Vosseparkwijk te
bekostigen.
Het verleggen van de verkeersroute naar buiten de
binnenstad heeft ook een toename van het autoverkeer op de
Lange Marktstraat tot gevolg. Uit verkeersberekeningen is
gebleken dat hierdoor doorstromingsproblemen te verwachten
zijn bij de verkeersregelinstallatie bij de aansluiting van
de Oude Veemarkt op de Lange Marktstraat. Door aanpassing
van de opstelstroken bij deze verkeersregelinstallatie zijn
congestieproblemen te voorkomen. Hiervoor zijn in het
programma voor 2 004 alsnog middelen opgenomen. Nadere
voorstellen voor de nemen maatregelen zullen nog aan u
worden voorgelegd. Daarbij zal ook de afweging waarom de
verkeersregelinstallatie in deze situatie beter niet
vervangen kan worden door een minirotonde worden betrokken.
Riolering Schrans
De uitvoering van de rioleringswerkzaamheden in de Schrans,
en de daaraan gekoppelde herinrichting, worden uit
planningsoverwegingen doorgeschoven naar 2005. Dit is
inmiddels afgestemd met de winkeliersvereniging van de
Schrans. Deze stemt in met dit uitstel.
Het hierdoor in 2004 vrijvallende budget voor vervanging
rioleringen wordt aangewend voor een aanvulling op het