Blad 4 project moeten worden uitgevoerd zonder subsidie. De verwachting is dat vanaf 2 0 05 de gemeente Leeuwarden een vaste bijdrage ontvangt van de provincie voor de uitvoering van het GWP en daardoor niet langer afhankelijk is van de scores op kosteneffectiviteit van individuele projecten. Daarbij komt dat in de Programmabegroting 2 0 04 van de subsidiewerken de stadsring de laagste prioriteit heeft gekregen. Om deze redenen wordt voorgesteld de kruispuntaanpassingen in de westelijke stadsring door te schuiven naar 2005. Deze aanpassing van het programma infrastructuur is doorgevoerd in het nu voorliggende (gewijzigde) Programma Infrastructuur 2004. Het voor dit project gereserveerde budget wordt eveneens (grotendeels) doorgeschoven. Binnenring-Zuidoost Een tweede wijziging in het Programma Infrastructuur 2004 betreft het bedrag en de fasering van de aanpassing van de Binnenring-Zuidoost. Uitgaande van de keuze voor de variant waarbij sprake is van een nieuwe beweegbare autobrug op de plaats van de huidige Blokhuisbrug voor fietsers en voetgangers, is sprake van een hogere investering in 2 0 04 dan waarmee tot nu toe is rekening gehouden. Dit wordt veroorzaakt door een andere fasering van de uitvoering dan is het meerjarenprogramma infrastructuur was opgenomen. Ook is sprake van een hogere totaalinvestering als gevolg werkzaamheden (aanpassing spoorwegovergang Schrans en aanpassing Nieuweweg) waarmee in de voorlopige ramingen nog geen rekening was gehouden. In het in november 2003 vastgestelde programma werd uitgegaan van een fasering van de uitvoering in drie fases in de periode 2004-2006. Uitgegaan was van een totale investering (inclusief voorbereidingsbudget uit 2 0 03) van 4.940.000,-- (excl. BTW). De nu voorgestelde maatregelen voor de aanpassing van de Binnenring-Zuidoost, bestaande uit een nieuwe beweegbare autobrug, aanpassing van de fietsroute vanaf de Schrans tot en met de Nieuweweg en aanpassing Beursplein, vergen een investering van totaal 6.04 0.000,-- (excl. BTW). In dit bedrag is ook een stelpost voor het nemen van geluidwerende maatregelen aan woningen opgenomen. De fasering van de uitvoering is bovendien voorzien voor de jaren 2004 en 2005. Daar staat tegenover dat in de kostendekking uitgegaan was van een voorzichtige schatting van 25% aan subsidie- bijdragen. Uit overleg met de provincie is inmiddels gebleken dat in ieder geval voor de eerste fase (2004) uitgegaan kan worden van een subsidiebijdrage van 40%. Afhankelijk van de kosteneffectiviteit van dit project bestaat deze provinciale subsidiebijdrage geheel uit GDU- subsidie of uit meerdere subsidiestromen. Door de provincie is toegezegd na te gaan of andere subsidiemogelijkheden voorhanden zijn. Hierdoor zou de GDU enigszins ontlast kunnen worden. Blad 5 Door de verschuiving van de uitvoering van de maatregelen aan de westelijke stadsring ontstaat in 2 0 04 ruimte in de beschikbare middelen voor de dekking van fase 1 van de aanpassing Binnenring-Zuidoostook indien de subsidie- bijdragen lager uitvallen dan waarop nu wordt gerekend. Dekking van de investeringskosten voor de Binnenring- Zuidoost in 2005 is mogelijk doordat de aanleg van de brug over de Harlingervaart niet voor 2006 is te verwachten. Binnenring-West Het verleggen van de doorgaande verkeersroute door de binnenstad tussen de Prins Hendrikbrug en de Vrouwenpoortsbrug naar de Lange Marktstraat en de Westersingel maakt onderdeel uit van het Uitvoeringsprogramma GWP 2003. In dit programma is de aanleg van de hiervoor benodigde minirotondes bij de Verlaatsbrug en bij de aansluiting Pier Panderstraat op de Harlingersingel opgenomen. De uitvoering van deze maatregelen is gepland voor 2004. Gebleken is dat naast de aanleg van deze twee minirotondes aanvullende maatregelen nodig zijn die samenhangen met het verleggen van de verkeersstromen. Zo zal op de Westersingel zeer stil asfalt worden aangebracht en de oversteek voor langzaam verkeer worden aangepast. Verder zullen in de Vosseparkwijk een aantal verkeersmaatregelen worden genomen om niet-bestemmingsverkeer tegen te gaan. Doordat de aanbesteding van de twee minirotondes meevalt, komt hierdoor voldoende budgetruimte vrij om de aanvullende maatregelen op de Westersingel en in de Vosseparkwijk te bekostigen. Het verleggen van de verkeersroute naar buiten de binnenstad heeft ook een toename van het autoverkeer op de Lange Marktstraat tot gevolg. Uit verkeersberekeningen is gebleken dat hierdoor doorstromingsproblemen te verwachten zijn bij de verkeersregelinstallatie bij de aansluiting van de Oude Veemarkt op de Lange Marktstraat. Door aanpassing van de opstelstroken bij deze verkeersregelinstallatie zijn congestieproblemen te voorkomen. Hiervoor zijn in het programma voor 2 004 alsnog middelen opgenomen. Nadere voorstellen voor de nemen maatregelen zullen nog aan u worden voorgelegd. Daarbij zal ook de afweging waarom de verkeersregelinstallatie in deze situatie beter niet vervangen kan worden door een minirotonde worden betrokken. Riolering Schrans De uitvoering van de rioleringswerkzaamheden in de Schrans, en de daaraan gekoppelde herinrichting, worden uit planningsoverwegingen doorgeschoven naar 2005. Dit is inmiddels afgestemd met de winkeliersvereniging van de Schrans. Deze stemt in met dit uitstel. Het hierdoor in 2004 vrijvallende budget voor vervanging rioleringen wordt aangewend voor een aanvulling op het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 199