3. Financiële begroting 3.1 Overzicht baten en lasten en toelichting: toelichting op tiet overzicht van baten en lasten 3.1.2 Toelichting op het overzicht van Baten en Lasten Evenals in de begroting 2004 zijn in het overzicht van lasten en baten de bedragen exclusief de beschikkingen over en de stortingen in de reserves vermeld. Het totaal daarvan is het begrotingsresultaat voor bestemming. Vervolgens zijn de beschikkingen over en de stortingen in de reserves vermeld, waarna het begrotingsresultaat na bestemming wordt gegeven. De ontwikkeling van de financiële positie is weergegeven in paragraaf 3.2.1. 162 3. Financiële begroting 3.2 Uiteenzetting financiële positie 3.2 Uiteenzetting financiële positie 3.2.1 Ontwikkeling financiële positie Hierna wordt de ontwikkeling van de financiële positie geschetst sinds de door u vastgestelde programmabegroting 2004. De in de tabellen opgenomen bedragen zijn vermeld in x 1.000,=. 3.2.1 a Startpositie Vertrekpunt voor het bepalen van het budgettair kader 2005-2008 vormt de eindpositie van de vastgestelde programmabegroting 2004 (op grond van de uitkomsten van de septembercirculaire 2003). De toenmalige prognoses waren: Structureel meerjarenperspectief 2004 2005 2006 2007 Eindstand 31/12 -1.363 I -3.087 -2.437 98 Ontwikkeling algemene reserve 2004 2005 2006 2007 Eindstand 31/12 15.745 14.367 12.703| 15.061 Tabel 1 Tijdens de behandeling van de begroting 2004 is een aantal moties en amendementen aangenomen. Bij raadsbrief van 18 november 2003 is aangegeven wat de financiële gevolgen zijn van de aangenomen moties en amendementen. Het verwerken hiervan gaf het volgende eindbeeld te zien. Structureel meerjarenperspectief 2004 2005 2006 2007 Eindstand 31/12 -1.302 -3.085 -2.535 o| Ontwikkeling algemene reserve 2004 2005 2006 2007 Eindstand 31/12 11.466 9.955 8.150 10.160 Tabel 2 3.2.1.b Ontwikkelingen na vaststelling van de begroting Sinds het vaststellen van de begroting 2004 heeft zich een aantal ontwikkelingen voorgedaan die het voorgaande financiële beeld hebben gewijzigd. Deze ontwikkelingen kunnen worden onderverdeeld in twee groepen: A. Mutaties in de Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds B. Uitzettingen en Inkrimpingen Voorts is het jaar 2008 aan de meerjarenraming toegevoegd. Algemene uitkering uit het gemeentefonds De algemene uitkering is de belangrijkste vrij besteedbare inkomensbron van de gemeente. Deze uitkering is gekoppeld aan de ontwikkeling van de rijksbegroting. "Gezamenlijk de trap op en gezamenlijk de trap af, zo luidt het principe van de normering van het gemeentefonds. Nu het economisch wat slechter gaat, delen de gemeenten in de malaise. Gezien de stand van de overheidsfinanciën is dit onontkoombaar, aldus de Minister van Binnenlandse Zaken. De "tering naar de nering zetten" is het devies van dit moment, ook voor de gemeenten. Accres/Uitkeringsfactor De accressen (dit is een integrale vergoeding voor zowel de loon- en prijsontwikkeling als de reële ontwikkelingen) van het gemeentefonds blijken, op grond van de junicirculaire 2004, voor de komende jaren flink lager uit te vallen dan eerder werd gedacht. Voor 2004 komt de algemene uitkering als gevolg van de daling van de accressen per saldo ongeveer 475 min lager uit. Dit is het gevolg van de nacalculatie over 2003 die met 200 min (negatief) doorwerkt naar 2004. Dit laatste werd al eerder bekend gemaakt in de maartcirculaire en is meegenomen in de financiële prognose van de Kaderbrief in dit voorjaar. Daarenboven blijkt het accres, als gevolg van de recente ontwikkelingen van de rijksuitgaven extra, te dalen met bijna 275 min (deze ontwikkeling werd in de Kaderbrief in relatie tot 163

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 212