3. Financiële begroting 3.1 Overzicht baten en lasten en toelichting: toelichting op tiet overzicht van baten en lasten
3.1.2 Toelichting op het overzicht van Baten en Lasten
Evenals in de begroting 2004 zijn in het overzicht van lasten en baten de bedragen exclusief de
beschikkingen over en de stortingen in de reserves vermeld. Het totaal daarvan is het
begrotingsresultaat voor bestemming. Vervolgens zijn de beschikkingen over en de stortingen in de
reserves vermeld, waarna het begrotingsresultaat na bestemming wordt gegeven.
De ontwikkeling van de financiële positie is weergegeven in paragraaf 3.2.1.
162
3. Financiële begroting
3.2 Uiteenzetting financiële positie
3.2 Uiteenzetting financiële positie
3.2.1 Ontwikkeling financiële positie
Hierna wordt de ontwikkeling van de financiële positie geschetst sinds de door u vastgestelde
programmabegroting 2004. De in de tabellen opgenomen bedragen zijn vermeld in x 1.000,=.
3.2.1 a Startpositie
Vertrekpunt voor het bepalen van het budgettair kader 2005-2008 vormt de eindpositie van de
vastgestelde programmabegroting 2004 (op grond van de uitkomsten van de septembercirculaire
2003). De toenmalige prognoses waren:
Structureel meerjarenperspectief
2004
2005
2006
2007
Eindstand 31/12
-1.363 I
-3.087
-2.437
98
Ontwikkeling algemene reserve
2004
2005
2006
2007
Eindstand 31/12
15.745
14.367
12.703|
15.061
Tabel 1
Tijdens de behandeling van de begroting 2004 is een aantal moties en amendementen aangenomen.
Bij raadsbrief van 18 november 2003 is aangegeven wat de financiële gevolgen zijn van de
aangenomen moties en amendementen. Het verwerken hiervan gaf het volgende eindbeeld te zien.
Structureel meerjarenperspectief
2004
2005
2006
2007
Eindstand 31/12
-1.302
-3.085
-2.535
o|
Ontwikkeling algemene reserve
2004
2005
2006
2007
Eindstand 31/12
11.466
9.955
8.150
10.160
Tabel 2
3.2.1.b Ontwikkelingen na vaststelling van de begroting
Sinds het vaststellen van de begroting 2004 heeft zich een aantal ontwikkelingen voorgedaan die het
voorgaande financiële beeld hebben gewijzigd. Deze ontwikkelingen kunnen worden onderverdeeld in
twee
groepen:
A. Mutaties in de Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds
B. Uitzettingen en Inkrimpingen
Voorts is het jaar 2008 aan de meerjarenraming toegevoegd.
Algemene uitkering uit het gemeentefonds
De algemene uitkering is de belangrijkste vrij besteedbare inkomensbron van de gemeente. Deze
uitkering is gekoppeld aan de ontwikkeling van de rijksbegroting. "Gezamenlijk de trap op en
gezamenlijk de trap af, zo luidt het principe van de normering van het gemeentefonds. Nu het
economisch wat slechter gaat, delen de gemeenten in de malaise. Gezien de stand van de
overheidsfinanciën is dit onontkoombaar, aldus de Minister van Binnenlandse Zaken. De "tering naar
de nering zetten" is het devies van dit moment, ook voor de gemeenten.
Accres/Uitkeringsfactor
De accressen (dit is een integrale vergoeding voor zowel de loon- en prijsontwikkeling als de reële
ontwikkelingen) van het gemeentefonds blijken, op grond van de junicirculaire 2004, voor de komende
jaren flink lager uit te vallen dan eerder werd gedacht. Voor 2004 komt de algemene uitkering als
gevolg van de daling van de accressen per saldo ongeveer 475 min lager uit. Dit is het gevolg van
de nacalculatie over 2003 die met 200 min (negatief) doorwerkt naar 2004. Dit laatste werd al eerder
bekend gemaakt in de maartcirculaire en is meegenomen in de financiële prognose van de Kaderbrief
in dit voorjaar. Daarenboven blijkt het accres, als gevolg van de recente ontwikkelingen van de
rijksuitgaven extra, te dalen met bijna 275 min (deze ontwikkeling werd in de Kaderbrief in relatie tot
163